Gå til innhold

Noe som skurrer med kjærestens økonomi?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest ts
Skrevet

Kjæresten min er av den kronisk blakke typen. Har vært mye økonomisk surr, da han i mange år led av spillavhengighet, pådro seg stor gjeld og kom på gjeldsordning. For et halvt år siden innfridde han denne gjelda, og ifølge ham har han nå kun lån på leiligheten, på 1 mill. Han er meget sparsom, etter min mening heller han over mot gjerrighet. Han kjøper aldri klær, og da mener jeg aldri. I løpet av de 3 årene vi har vært sammen, har han ihvertfall ikke kjøpt ett eneste plagg. Av mat kjøper han kun det billigste, og han har aldri så mye som en pakke kjeks i skapet. Ikke har han bil, og mobiltelefonregninga har det gått sport i å alltid ligge på rundt 50 kr pr mnd. Strøm bruker han knapt nok, eneste er varmekabler på badet, som han kun setter på når jeg er på besøk. Dette etter mye klaging fra meg, fordi jeg holdt på å fryse ihjel når jeg skulle ta en dusj.

I løpet av tiden vi har vært sammen, har jeg spandert mye, i form av mathandling (for å slippe å spise billigpizzaen fra Rimi hele tida), mye kjøring (vi bor ganske langt fra hverandre) og diverse spandering hvis vi har hatt lyst til å finne på noe. Dette skulle jo bli bedre når han var ferdig med gjeldsordninga. Men nå, et halvt år etter, hører jeg stadig at han har lite penger, må vente til lønning, osv osv. Jeg har ikke noen fet lønning selv, de siste årene har jeg pga diverse omstendigheter hatt i underkant av 300000. Jeg har huslån på 1,3 mill.

Han har alltid vært litt uklar når vi kommer inn på hva han tjener. Jeg vet at mange syns det er snoking å sjekke skattelistene, men fordi jeg føler at det er noe som skurrer, gikk jeg inn og sjekket. Der kom jeg fram til at han tjener ca 500000 i året. Mitt spørsmål er da, hvor mye er det sannsynlig at han får utbetalt pr mnd? Jeg har jo regnet på det selv også, men tør nesten ikke tenke at det kan være riktig, for da begriper jeg ikke hvorfor han har så lite penger, med den livsstilen der. Jeg vet jeg ikke har noe med det i utgangspunktet, men jeg syns det blir galt siden det blir ekstra utgifter på meg. Mulig han vil betale raskt ned på sitt huslån, men han vet godt at jeg har senket mine avdrag til et minimum, og det er for å gjøre det mulig at vi er sammen.

Jeg er mistenksom, for jeg er redd han i skjul bruker penger på spill, og jeg er redd for å bli lurt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må du rett og slett snakke med han om, skikkelig! For min del er det uaktuelt å gå inn i et langvarig forhold med en uten noen som helst økonomisk sans, for jeg har sett på mine foreldre og par rundt meg hvor mye det kan tære på forholdet. Han trenger ikke å være rik, men skal kunne bruke penger på en fornuftig og overlevelsesdyktig måte. Dette må du ta opp med kjæresten din, hvis du føler at han "lurer deg" så er det jo allerede noe som skurrer kraftig.

• Liker 2
Skrevet

Med den lønna er det ikke noe å lure på, han har enten gjeld som du ikke vet om eller så bruker han fortsatt penger på spill.

Hvis man sparer, så er det ikke pinlig å innrømme det. Da hadde han vært åpen om det, og kanskje til og med vært stolt.

• Liker 4
Gjest Gjest ts
Skrevet

Dette må du rett og slett snakke med han om, skikkelig! For min del er det uaktuelt å gå inn i et langvarig forhold med en uten noen som helst økonomisk sans, for jeg har sett på mine foreldre og par rundt meg hvor mye det kan tære på forholdet. Han trenger ikke å være rik, men skal kunne bruke penger på en fornuftig og overlevelsesdyktig måte. Dette må du ta opp med kjæresten din, hvis du føler at han "lurer deg" så er det jo allerede noe som skurrer kraftig.

Jeg har mange ganger snakket med ham. Men føler at jeg ikke helt kommer til bunns. Jeg føler jeg må ha konkrete tall å komme med. Jeg ble litt overrasket da jeg så inntekten hans, for den ligger på hundre tusen mer enn det jeg har fått inntrykk av. Han har altså to hundre tusen mer enn meg i året, mindre gjeld enn meg og ikke bil. Da bør han jo være sterkere økonomisk enn meg?

Gjest Gjest ts
Skrevet

Med den lønna er det ikke noe å lure på, han har enten gjeld som du ikke vet om eller så bruker han fortsatt penger på spill.

Hvis man sparer, så er det ikke pinlig å innrømme det. Da hadde han vært åpen om det, og kanskje til og med vært stolt.

Er du helt sikker? Jeg må være hundre prosent sikker før jeg tar opp noe nå, føler jeg. For det har vært mye mas fra meg i forhold til hans økonomi. Dette fordi jeg er redd han skal falle for fristelsen til å spille igjen. Om han betaler ekstra på lån, burde han i utgangspunktet vært stolt, ja, men ikke så lenge han vet at jeg betaler mindre på mitt lån enn jeg kunne ønske, for at vi skal kunne være sammen. Da syns jeg han utnytter meg.

Gjest Gjest ts
Skrevet

Jeg føler det også litt ille å si at jeg har søkt på ham på skatten. Føler liksom at jeg har snoket...

Gjest Cupcakegirl
Skrevet

Her er det noe som skurrer tror jeg...jeg hadde en likende eks. Han hadde en kjempegod inntekt. Jobba som håndverker og støttekontakt (MYE i perioder), hadde null gjeld, men likevel aldri penger. Så fant jeg ut at han sendte penger til familien sin nedi langtvekkistan. Det ble slutt etter hvert. En del pga dette.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har mange ganger snakket med ham. Men føler at jeg ikke helt kommer til bunns. Jeg føler jeg må ha konkrete tall å komme med. Jeg ble litt overrasket da jeg så inntekten hans, for den ligger på hundre tusen mer enn det jeg har fått inntrykk av. Han har altså to hundre tusen mer enn meg i året, mindre gjeld enn meg og ikke bil. Da bør han jo være sterkere økonomisk enn meg?

Ok, men det er jo litt dumt å ikke kunne ha en skikkelig samtale om økonomi med en du har vært sammen såpass lenge, og hva tenker du om Evt samboerskap osv?

Han bør være sterkere økonomisk da ja, hvis han virkelig bruker så lite som du sier, men kan det være at han alikevel fortsatt har mer gjeld enn han tør innrømme til deg?

• Liker 1
Skrevet

Her kan det være flere grunner. Som enkelte har påpekt, så kan han ha gjeld ennå eller lider fortsatt av spilleavhengighet. Kan også hende han bruker mye penger på noe han ikke har lyst å være åpen om uten at det trenger å være spill.

Noen andre alternativer er at han lærte av dette og nå tar det litt for langt ved å være redd for å bruke noe som helst, eller at han rett og slett er kjip og lever så mye som mulig på andre. Sistnevnte type kjenner jeg til, det finnes alltid noen som tjener relativt godt men som alltid forsøker å få andre til å ta regningen.

Uansett drar du jo hele lasset nå, og det er jo ikke rett.

• Liker 1
Gjest Gjest ts
Skrevet

Men hva tror dere det er sannsynlig at han får utbetalt pr mnd?

Skrevet

Å fortelle en kvinne at man har en sparekonto kan være lite lurt.
Skrevet

Men hva tror dere det er sannsynlig at han får utbetalt pr mnd?

Jeg tjener like under 500k og har utbetalt pr. mnd ca 27000
Gjest Gjest ts
Skrevet

Du kan bruke kalkulatoren her for å finne ut hva bruttolønnen hans er: http://www.dinepenge...nntekt/20287299

Ellers må jeg si det er utrolig hva noen kvinner holder ut når dere først har kommet på kroken.

Anonym poster: eec08af436f1335f82078623b0d0eb00

Tusen takk for denne linken. Den stemte når jeg testet den ut på min egen inntekt, så det er vel sannsynlig at den stemmer noenlunde på hans inntekt også. Flott det, ser ut til at inntekta hans er på enda femti tusen mer enn det jeg trodde. Han tjener nesten dobbelt så mye som meg, han. Herregud altså.

Gjest Gjest ts
Skrevet

Å fortelle en kvinne at man har en sparekonto kan være lite lurt.

Hvis man har sparekonto og samtidig lever på andre, ja. Det syns jeg vel er nokså ufint. Særlig når den andre må forlenge nedbetalingstid på sin gjeld for å få ting til å gå rundt. Minner meg litt om tråden som handlet om hun som hadde spart over en million og kjøpt seg hus, etter å ha snyltet på venninnene i årevis. Føler meg litt lurt.

Skrevet

hvis han blir sint fordi du tar opp dette med økonomi har dere kanskje ikke god nok kommunikasjon i forholdet allikevel. jeg vet at jeg aldri hadde blitt samboer med en jeg viste hadde økonomiske problemer, du kommer jo bare til å ende opp i samme suppa selv siden du må betale alt for han

Anonym poster: 8837bd6108b9894118f059ac165b929f

Gjest Gjest ts
Skrevet

hvis han blir sint fordi du tar opp dette med økonomi har dere kanskje ikke god nok kommunikasjon i forholdet allikevel. jeg vet at jeg aldri hadde blitt samboer med en jeg viste hadde økonomiske problemer, du kommer jo bare til å ende opp i samme suppa selv siden du må betale alt for han

Han blir fort vrang, ja. Hvis jeg en sjelden gang ymter frampå med at jeg ikke har råd til ett eller annet, slenger han fort ut av seg at ikke han kan skjønne hvorfor jeg har så dårlig råd. Han angriper så lett. Jeg har nok slått fra meg å bli samboer med ham. Jeg har problemer med å stole på ham etter den spillavhengigheten, og jeg har en magefølelse på at han ikke har sluttet helt. Det er ihvertfall som sagt noe jeg ikke får til å stemme med økonomien hans. Om det kommer av at han driver og sparer, er det egoistisk med tanke på hvordan vi har hatt det, men det er nå en ting. En helt annen ting er hvis det faktisk går penger ut til spilling. Da er det slutt. Er bare det at det vet han godt, så jeg vet ikke hvordan jeg skal få ut av ham sannheten om dette her.

Skrevet

Vel, da er det jo bare å legge kortene på bordet - du kan ikke fortsette slik, du vet hva han tjener, og du tjener halvparten og drar nesten hele lasset i forhold til utgifter (og det å forlenge ditt lån pga dette er lite lurt), og hvis dere skal kunne stole på hverandre burde du få innsikt til økonomien hans. Ikke noe nja-da-mm-ehh, men han skal kunne si til deg hva han får utbetalt, og hvilke store utgifter han da har.

Det er ikke urimelig å spørre om sånt om man skal kunne være sammen, spesielt hvis vedkommende egentlig snylter på deg..

Gjest Gjest ts
Skrevet

Vel, da er det jo bare å legge kortene på bordet - du kan ikke fortsette slik, du vet hva han tjener, og du tjener halvparten og drar nesten hele lasset i forhold til utgifter (og det å forlenge ditt lån pga dette er lite lurt), og hvis dere skal kunne stole på hverandre burde du få innsikt til økonomien hans. Ikke noe nja-da-mm-ehh, men han skal kunne si til deg hva han får utbetalt, og hvilke store utgifter han da har.

Det er ikke urimelig å spørre om sånt om man skal kunne være sammen, spesielt hvis vedkommende egentlig snylter på deg..

Ja, du har helt rett. Er bare så redd for at jeg på noen måte har tatt feil med hensyn til den inntekta..Er ikke noe hyggelig å få beskyldninger mot seg som ikke stemmer.

Skrevet

hadde han ikke hatt noe å skule så tror jeg faktisk ikke han hatte tatt så på vei av dette heller. du sier jo at han blir sint når du vil at ikke bare du skal betale for dere.

det er også helt vanlig å få vite at partneren ikke har store pengeproblemer hvis dere skal fortsette forholdet. han må jo faktisk snakke med deg hvis dere skal ha en framtid sammen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...