Gjest barista Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har begynt å planlegge julebaksten. Og vil derfor prøve å finne en erstatning for sukrin. Brukte dette mye i fjor, men det satte en fæl smak på baksten, (kald og bitter). I en favoritt oppskrift skal jeg også bruke melis. Har noen forslag til hva jeg kan erstatte det med? (ikke sukrinmelis) Har noen andre erfaringer? Gjerne noe som kan handles på iherb.
Måndagsbarn Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Min erfaring er at det blir best når man blander f.eks stevia og sukrin - stevia er så sterkt, så du trenger ikke så mye, og da blir det heller ikke den kalde sukrinsmaken på baksten Jeg har steviadråper med vanilje og toffee fra iherb, som jeg bruker flittig. Ellers går det sikkert an å blande andre sukkerfrie søtningsmidler også, jeg har ikke testet så mye annet siden dette funker så greit for meg!
Gjest barista Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Min erfaring er at det blir best når man blander f.eks stevia og sukrin - stevia er så sterkt, så du trenger ikke så mye, og da blir det heller ikke den kalde sukrinsmaken på baksten Jeg har steviadråper med vanilje og toffee fra iherb, som jeg bruker flittig. Ellers går det sikkert an å blande andre sukkerfrie søtningsmidler også, jeg har ikke testet så mye annet siden dette funker så greit for meg! Jeg har en oppskrift på risboller, hvor jeg skal ha 300 gr melis. Ville du da ha tatt halvparten av mengden med sukrinmelis og kanskje 5-6 dråper stevia?
Måndagsbarn Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg har en oppskrift på risboller, hvor jeg skal ha 300 gr melis. Ville du da ha tatt halvparten av mengden med sukrinmelis og kanskje 5-6 dråper stevia? Jeg ville smakt meg fram - kanskje begynt med 70-80 g sukrinmelis og så tatt det derfra med steviaen. Jeg synes ofte det er vanskelig å følge oppskrifter når jeg bruker sukrin og stevia, siden doseringen er en helt annen, men det er verdt å teste ut:)
Gjest barista Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ville smakt meg fram - kanskje begynt med 70-80 g sukrinmelis og så tatt det derfra med steviaen. Jeg synes ofte det er vanskelig å følge oppskrifter når jeg bruker sukrin og stevia, siden doseringen er en helt annen, men det er verdt å teste ut:) Toppers, takk! :-)
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Du kan prøve sukrin+. Det er 50/50 blanding stevia og sukrin, og du slipper den kalde smaken. Et annet alternativ, om du ikke er redd kunstig søtning, er 50/50 sukrin og splenda. Jeg har også lurt litt på det med stevia. Altså, om jeg skal ha 300 gram sukker ifølge oppskriften, og så bruker steviadråper i stedet, så blir det jo plutselig veldig feil forhold mellom tørrvare og væske i en deig? Har man da bare mindre væske? Eller? Anonym poster: 042266abdffc5c069a266ff74e8c6d1f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå