Gå til innhold

Uføretrygd og fosterforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann har et stort ønske om å kunne bli fosterforeldre. Han er i jobb og har god helse, jeg er uføretrygdet grunnet hendene mine (uten å ville gå mer inn på det i fare for gjennkjennelse)

Har hørt litt forskjellig om hvordan uføretrygden vil bli redusert. Og nei, før noen får ideen, dette handler ikke om å få mest mulig penger, så langt ifra. Det handler om å vite akkurat hvor mye vi kommer til å ha, for å i det hele tatt vite om vi har økonomi til et barn.

Som fosterforeldre får man ca 7000 i arbeidsgodtgjøring som skal trekkes skatt av (36%) man får også 4000 i utgiftsdekning. Så tilsammen 11.000. Da er det logisk for meg at i og med at vi er to personer, som er fosterforeldre på lik linje, skal jeg trekkes halvparten av dette fra min uføretrygd.

Men så sier noen at man blir trekt hele summen, men vi er da to personer? Og noen sier at man kan sette hele summen på mannen, så jeg ikke blir trekt i det hele tatt. Ønsker erfaringer fra folk i samme eller lignende situasjon.

Og jada, skal snakke med Nav, har møte om 2 uker, men ønsker erfaringer, da det bekymrer meg litt.

Anonym poster: 8a1e8ca03f36ab083dbbfae30b9a1fb4

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får man ikke mer? Skulle tro de kunne brukt litt mer på fosterforeldre.

Skrevet

Man får mere dersom en av fosterforeldrene slutter i jobben for å være hjemme, altså der hvor det er et krav fra BV fordi barnet har ekstra behov.

• Liker 1
Skrevet

Tror neppe dere kommer til å bli fosterforeldre TS, uansett om du er hjemmeværende så er det tydelig at du har en såpass stor funksjonhemning når du ikke engang kan jobbe - at det å skulle ta seg av et barn neppe vil bli aktuelt.

Anonym poster: 46ba65f7068668ecf6536ab140e4a38b

• Liker 2
Skrevet

Tror neppe dere kommer til å bli fosterforeldre TS, uansett om du er hjemmeværende så er det tydelig at du har en såpass stor funksjonhemning når du ikke engang kan jobbe - at det å skulle ta seg av et barn neppe vil bli aktuelt.

Anonym poster: 46ba65f7068668ecf6536ab140e4a38b

Vi har allerede snakket med barnevernet, og de sier min sykdom er ingen hindring. Sålenge barnet ikke trenger å bli bært (baby) så er jeg en velfungerende mamma. Så jeg vil helst at folk svarer på det jeg faktisk spør om, enn å vurdere min evne som mor.

• Liker 5
Skrevet

Det kommer vel kanskje av at hvis du kan være fostermor, så kan du også jobbe,

• Liker 3
Skrevet

Ja dere kan dele opp inntekten etter som dere blir enige med BV.

Men det er ikke sikkert at NAV kommer til å gå med på at du arbeider uten at uføregraden blir satt ned.

Men ta et møte med nav, og så kan dere evnt melde dere på Pridekurs. Husk også at selv om ditt lokale BV har sagt at din funksjonshemming ikke er noe problem, er det andre instanser som godkjenner dere som fosterhjem, og de kan komme til et annet resultat.

Lykke til:-)

Skrevet

Ja selvsagt. Finn meg en jobb jeg kan gjøre uten fungerende hender? Nav og spesialister mener uføretrygd er det rette. Siden dere tydeligvis har en annen mening, er jeg glad det ikke er dere som bestemmer.

Og fortell meg også hva som gjør en god mor? At hun baker brødet selv? At hun rydder og vasker hver dag? Eller at hun er der? Hjelper med leksene? Leser på sengen? Koser og gir en stabil og kjærlig oppvekst med trygge rammer?

• Liker 6
Skrevet

Ja selvsagt. Finn meg en jobb jeg kan gjøre uten fungerende hender? Nav og spesialister mener uføretrygd er det rette. Siden dere tydeligvis har en annen mening, er jeg glad det ikke er dere som bestemmer.

Og fortell meg også hva som gjør en god mor? At hun baker brødet selv? At hun rydder og vasker hver dag? Eller at hun er der? Hjelper med leksene? Leser på sengen? Koser og gir en stabil og kjærlig oppvekst med trygge rammer?

Jeg forstår at det er sårt at det blir satt spørsmålstegn ved din fungering, men skal du bli godkjent som fostermor og fungere som fostermor, må du gro deg litt tykkere skinn. Det er til tider ekstremt tøft å være fosterforelder og man kan få mye uberettiget dritt slengt fra biologisk familie og også BV. Så første bud for fosterforeldre er at man takler ubehagelige spørsmål om seg selv og sin familie, og ikke lar det gå vesentlig inn på seg.

• Liker 3
Skrevet

Det finnes mange uføretrygdede fostermødre så at man har nedsatt arbeidsevne behøver ikke bety noe.

• Liker 4
Skrevet

Og etter at man har insinuert at trådstarter er en trygdesnylter, ser man anledning til et nytt angrep, denne gang at hun er en hårsår person, og derfor ikke bra nok til oppgaven hun vil ta på seg. I tillegg kan man fremheve sin egen bedre forståelse for hva som kreves av fosterforeldre, og igjen tilsynelatende innkassere poeng mot trådstarter.

Hva gjorde folk før nettet ga oss mulighet til å være anonymt smålige mot folk som ikke har gjort noe verre enn å ha redusert helse og likevel vil bidra overfor vanskeligstilte barn?

Skrevet

Og etter at man har insinuert at trådstarter er en trygdesnylter, ser man anledning til et nytt angrep, denne gang at hun er en hårsår person, og derfor ikke bra nok til oppgaven hun vil ta på seg. I tillegg kan man fremheve sin egen bedre forståelse for hva som kreves av fosterforeldre, og igjen tilsynelatende innkassere poeng mot trådstarter.

Hva gjorde folk før nettet ga oss mulighet til å være anonymt smålige mot folk som ikke har gjort noe verre enn å ha redusert helse og likevel vil bidra overfor vanskeligstilte barn?

I alle dager. Hvordan går det ann å lese innleggene i denne tråden som angrep på TS?? Kanskje du bør ta på deg et annet par briller?

Fakta er at NAV ikke nødvendigvis kommer til å godkjenne at man er ufør og fostermor samtidig. Og fakta er at det er svært tøft å være fosterforelder både fysisk og mentalt. Hvis man ikke takler å få motbør i en tråd på nettet, bør man virkelig tenke gjennom om man er klar for det en slik oppgave innebærer.

Og dette kan jeg si fordi jeg har vært fostermor i mange år, og jeg vet av smertelig erfaring hvor tøff oppgaven er og hvor tøff prosessen for å bli godkjent er.

• Liker 1
Skrevet

Ja jøss. Alle biologiske foreldre som er uføre bør jo bare sende ungene sine på barnehjem. Man kan jo ikke ta seg av et barn hvis man ikke kan jobbe :sarkasme:

• Liker 6
Skrevet

Zellica - du snakker tøv. Selvsagt er det angrep på TS i denne tråden. Du - og alle andre som svarer, bør holde dere til fakta og svare på det hun spør om. Hun spurte IKKE om hun var egnet som fostermor. Det er ikke opp til noen av dere å vurdere - hvem tror dere at dere er?!!! Samtale med barnevernet har allerede fortalt TS at hun KAN være aktuell fostermor, selv om hun er uføretrygdet. Så må hun selvsagt gjennom prosessen for å bli godkjent, på lik linje med alle andre som ønsker å bli fosterforeldre.

Du skriver at prosessen for å bli godkjent fosterforeldre er tøff, det er også tull. JA - du må bruke en del timer på godkjenningsprosessen - og du må være ærlig. Men det barnevernet ønsker, er helt VANLIGE familier, som ønsker å gjøre en forskjell i et lite menneskes liv. Jeg er selv fosterforelder, og hadde ingen problemer med å bli godkjent. Men det hadde kanskje du, Zellica?

Skrevet

Jeg er selv fosterforelder, og hadde ingen problemer med å bli godkjent. Men det hadde kanskje du, Zellica?

Oida, dette var vel aldri så lite over kanten, eller hva Turid?? Med tanke på hva gjest, som kanskje er deg?, skriver i en post over om å være anonymt smålige over nettet.

Mannen og jeg hadde ingen problemer med å bli godkjent. Hadde det vært det, hadde vi selvfølgelig ikke blitt godkjent som fosterhjem, noe du som fostermor burde vite. Som mulig fosterhjem kommer ikke tvilen deg til gode i godkjenningsprosessen.

Prosessen er tøff hvis man er dønn ærlig og bretter ut sjela di som man jo bør gjøre i intervjurunden, men du har tydligvis opplevd det annerledes, og det er jo flott siden vi alle er forskjellige. ;)

Jeg ser ikke noe hensikt i å stjele mer av Ts sin tråd. Hun spurte om det var mulig å dele opp inntekten på begge fosterforeldrene, og det svarte jeg på i mitt første svar. Derfor foreslår jeg at vi er enige om å være uenige. ;) Å fortsette diskusjonen oss i mellom gir ikke TS mer informasjon.

• Liker 3
Skrevet

Var litt krassere enn jeg hadde ment i mitt svar til deg, Zellica, men ble litt provosert av noen av svarene her inne, og spesielt ditt. Når du skriver som følger:

"Jeg forstår at det er sårt at det blir satt spørsmålstegn ved din fungering, men skal du bli godkjent som fostermor og fungere som fostermor, må du gro deg litt tykkere skinn"

... så er det en uttalelse som virker malplassert. TS argumenterer for sitt syn og stiller bl.a. spørsmålstegn ved hva en god mor er. Ikke noe tyder på at hun er dypt såret pga kommentarer her inne.

Er for øvrig enig med deg, Zellica, at vi ikke diskuterer mer i TS sin tråd:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...