Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker å trene med tunge vekter og prøver å lage et nytt program for å kunne øke vektene litt mer, men styrken i hendene mine er utrolig dårlig.

For eksempel; om jeg tar bulgarsk utfall og holder 14 kg vekter i hver hånd, så er dette maks. Da tar jeg 10 rep på hvert bein.

Dette har jeg gjort leeeeenge, og vil gjerne øke til 16 kg. Men da klarer jeg mindre repetisjoner. Det er altså ikke beina som gir seg, men hendene klarer ikke holde mer, om dere skjønner.

Da tror jeg jo at jeg ikke vil få trent beina like bra, selv om antall kg er økt.

Hvordan kan jeg løse dette? Virker ikke som at jeg blir sterkere i hendene siden dette har vært et evigvarende problem. (har litt problemer med stivhet og vondt i hendene også, så mulig det er en generell svakhet jeg har)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å trene grepet: Farmers walk. Rett og slett hold så tunge vekter du klarer, og øv deg på å bare holde dem. Gå rundt eller stå med vektene i hendene til du ikke klarer mer.

Når du tar utfall, gå over til å bruke stropper når det blir så tungt at du ikke klarer holde vektene lenger. Oppvarmingssett, og gjerne første settet, tar du uten stropper. Så kan du bruke stropper for å få trent beina. Men da er det veldig viktig at du trener grepet i tillegg, f.eks. ved farmers walkene som nevnt over.

Ikke la grepsstyrken hindre deg i å trene beina ordentlig. Tren grep separat, og så bruk stropper eller gå over til stand når grepet svikter i beinøvelser.

Anonym poster: aebd43943eec8052800be57f6561c30d

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis grepet er det svakeste leddet må du ta treningen som grep-trening. Du er ikke sterkere enn svakeste ledd.

Må du ta 10 reps per fot da? Blir jo veldig lenge å holde vektene. Det finnes andre øvelser for å trene begge beina samtidig med tyngre vekter om det virkelig er beina du vil ha trent.

Endret av Supraspinatus
Skrevet

For eksempel; om jeg tar bulgarsk utfall

Det heter "bulgarsk" utfall, men jeg er rimelig sikker på at øvelsen kommer fra Helvete.

Skrevet

Hvis grepet er det svakeste leddet må du ta treningen som grep-trening. Du er ikke sterkere enn svakeste ledd.

Må du ta 10 reps per fot da? Blir jo veldig lenge å holde vektene. Det finnes andre øvelser for å trene begge beina samtidig med tyngre vekter om det virkelig er beina du vil ha trent.

Om jeg må ta 10? Nja...hvis jeg tar mindre, med de vektene jeg klarer så må jeg opp i 10.

Må sikkert ikke ta 10 hvis jeg tar tunge nok vekter....skal teste hvordan det kjennes ut med tyngre, men vet jo at jeg ikke klarer å holde så veldig mye tyngre.

Tar andre øvelser på bein som knebøy, andre typer utfall, beinpress....osv., men for å variere og fordi det er tungt så tar jeg øvelser jeg må holde manualer :)

Takk for svarene forresten, skal trene grep også.

Skrevet

Om jeg må ta 10? Nja...hvis jeg tar mindre, med de vektene jeg klarer så må jeg opp i 10.

Må sikkert ikke ta 10 hvis jeg tar tunge nok vekter....skal teste hvordan det kjennes ut med tyngre, men vet jo at jeg ikke klarer å holde så veldig mye tyngre.

Tar andre øvelser på bein som knebøy, andre typer utfall, beinpress....osv., men for å variere og fordi det er tungt så tar jeg øvelser jeg må holde manualer :)

Takk for svarene forresten, skal trene grep også.

10 rep per sett er typisk for hypertrofi-trening (les: bodybuilder-programmering). Skal du bli sterk er det 3-5 reps som gjelder. En belastning på mindre enn ca 10 sekunder per sett. Dette er for å være sikker på at man opererer med kreatinfosfat som energi. Etter ca 10s anaerobt bruker man melkesyre-veien for å skaffe energi. Det er i denne sonen bodybuildere vil ligge. Så lenge så mulig uten å stivne.

Det går jo også an å ta bulgarsk utfall med stang på ryggen. Litt kronglete å komme jeg inn og ut av rack, men vektene blir jo sjeldent like tunge som knebøy.

Skrevet

Følger med her, jeg sliter med samme problem, spesielt på nedtrekk og chins (med assistanse). Har blitt anbefalt tidligere å bare trene grep som en egen øvelse (ved å holde en vektstang med vekter minimum 20 sek), så jeg burde kanskje gjøre det igjen, men det er så kjeeedelig... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...