Gå til innhold

Noen som har erfaring med natt linser eller dag og natt linser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært hos optiker for å sjekke synet og konklusjonen var ganske skjeve hornhinner.

Jeg ble anbefalt linser eller briller og at jeg burde gå med dette hele tiden.

Har hørt om nattlinser som man sover med på natten og de justerer da hornhinnene slik at man ikke behøver linser eller briller på dagen.

Har også hørt om dag/nattlinser som man kan gå med døgnet rundt i 30 dager.

Er det noen her som har noen erfaringer med dette?

Lurer på om jeg bør gå for vanlige dags linser eller noen av de over.

Skrevet

Du bør sette opp time for nytilpasning av linser og da sammen med optikeren finne ut hvilke linser som passer deg best.

Jeg bruker forresten selv slike døgnlinser, men jeg er litt plaget av tørrhet så jeg sover veldig sjelden med dem da jeg syns de blir litt ekstra tørre/tunge dagen etter. Men veldig greit å ha muligheten til i situasjoner der jeg ikke har mulighet til å ta dem ut. Kjenner til andre som sover med dem uten å merke noe ubehag, så det er ganske individuelt.

Skrevet

Oi, disse nattlinsene har jeg aldri hørt om!

Selv har jeg brukt døgnlinser siden jeg var ca. 14 år, nå er jeg 18. Begynte med vanlige engangslinser(som man kastet etter en dags bruk) allerede som 12-åring, men jeg syntes det ble for mye stress å skulle ta de på seg før skolen hver eneste dag, så jeg startet på døgnlinsene. Jeg angrer ikke et sekund. Det er veldig lite stress med det, i og med at man ikke trenger å tenke på linsene mer enn den ene gangen i måneden du skal bytte dem. Jeg vet at noen kan få litt vondt i øynene av å ikke ta dem ut litt i mellomtiden eller kan plages med tørrhet, men personlig har jeg aldri hatt store problemer med dette. Kan ha fått litt vondt på slutten av måneden, men da er det bare å ta dem ut om kvelden og sove uten dem en natt, for så å ta dem på igjen om morgenen. :)

Det er så deilig med disse, fordi man nesten aldri trenger å tenke på at man ser dårlig eller at man må bytte linser. Linser er også mye mer praktisk enn briller, selv om et par briller også kan være gode å ha(og faktisk kan se ganske bra ut!)!

Poenget mitt er: jeg kan absolutt gå god for døgnlinsene. :) Kan ikke få anbefalt disse nok. Ikke er de noe dyrere enn vanlige linser heller, tror jeg.

Forresten: ser nå at du ikke har dårlig syn, men skjeve hornhinner. Da vet jeg ikke hva som er best, men det vet helt sikkert optikeren! :) Har selv litt skjeve hornhinner, men da i tillegg til nedsatt syn, og linsene(som også korrigerer hornhinnene) jeg bruker fungerer veldig fint. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Flere som kan ha noen innspill her?

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg er nærsynt med skjeve hornhinner. Bruker døgnlinser fordi jeg sover med linser uansett, og da er det bedre å gjøre det med noen som er beregnet for det.

Jeg kommer aldri til å gå tilbake til vanlige døgn/månedslinser.

Mine døgnlinser er litt stivere og tjukkere enn døgn/månedslinser, men det plager meg ikke.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg elsker mine døgnlinser etter mange år med enganslinser.

Har derimot aldri hørt om linser man skal ha på om natten som korrigerer syn :klo:

Skrevet

Jeg bruker døgnlinser. Fikk mine første for noen uker sider. Eeeelsker at jeg kan ha de på dag og natt i 30 dager, for en frihet!

De jeg bruker er mykere enn dagslinsene jeg hadde og de slipper inn mer oksygen så jeg blir ikke like tørr på øynene lenger.

Som Wolfmoon har jeg dog aldri hørt om linser som korrigerer syn, bare linser som hjelper på skjeve hornhinner, men man må da bruke de konstant. Etter hva jeg har hørt.

Skrevet

Jeg elsker mine døgnlinser etter mange år med enganslinser.

Har derimot aldri hørt om linser man skal ha på om natten som korrigerer syn :klo:

Jeg har hørt om disse og vet at de finnes, men jeg kan veldig lite om dem selv. Broren til ei venninne bruker slike for å korrigere nærsyntheten hans, og da sover han med de annenhver natt og trenger ikke bruke noe på dagen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Fantastisk, men hadde vært interessant å vite hvordan de virker.

Skrevet

Jeg har hørt om disse og vet at de finnes, men jeg kan veldig lite om dem selv. Broren til ei venninne bruker slike for å korrigere nærsyntheten hans, og da sover han med de annenhver natt og trenger ikke bruke noe på dagen.

Oi :hakeslepp: Vet du hvor man får sånne linser evt?

Skrevet

jeg har brukt døgnlinser i 2 år ca, etter å ha prøvd både månedslinser og dagslinser. Er kjempefornøyd! Men jeg sover svært sjeldent med dem, kun dersom jeg ikke har linsevæske eller briller tilgjengelig. Øynene mine blir fort tørre. Men linsene er helt fantastiske for mine øyne, og jeg bruker dem i ca 30 dager før jeg skifter. Det anbefales at døgnlinser byttes etter 14 dager, dersom man bruker dem døgnet rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...