AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #1 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg ønsker å gå ned noen kilo og flere jeg har fortalt det til råder meg til å legge om til lavkarbo, da denne visstnok er den aller beste slankemetoden, men kan man virkelig ikke klare å gå ned i vekt og holde seg der selv om man spiser pasta, ris, poteter, hvetemel og brød? Jeg har lest endel om folk som har slitt med å gå ned i vekt og først fikk det til når de la om til lavkarbo men selv er jeg alt for glad i pasta, ris og sukker til å kunne kutte det ut 100% og leve på fettrik kost ut livet. Anonym poster: cef72628b2103aa4399285e16c24f139
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, det må du ikke. Du må spise mindre og bevege deg mer. Anonym poster: 3d7b03cf5dda68c99295dc2d7e0e625c
lillesmule Skrevet 29. oktober 2012 #3 Skrevet 29. oktober 2012 Herre, her ser vi hva lavkarbohysteriet har gjort med folk..ØDELAGT sier jeg bare, helsike for noe galskap! Dette var ikke noe angrep på deg altså, bare en liten utblåsning mot lavkarbo-galskapen Men for å svare på spørsmålet ditt; Nei, du må absolutt ikke gå på lavkarbo for å gå ned i vekt. Dersom du forbrenner mer kalorier enn du inntar, vil du gå ned i vekt! 4
orgus Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Regn på hva du spiser i løpet av en dag, og finn ut hvor mye trening du er nødt til å gjennomføre for å forbrenne mer enn det. Juster eventuelt inntaket også
HedvigR Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Nei, man må ikke det. For mange er det kanskje enklere, men ikke for alle. Jeg har ganske enkelt gått ned en del kilo, og jeg elsker karbomat :D
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Selvfølgelig må du ikke det. Folk gikk ned i vekt også før lavkarbo var "in". Så lenge du går i kaloriunderskudd går du ned i vekt. Uavhengig av om du skaper underskuddet med mer trening, ved å kutte ned på snop i helgene, ha mindre fet saus på maten, eller om du velger å nekte deg selv brød, ris og pasta. Anonym poster: f25fea306b88070835f4b4fccc72746f
Supraspinatus Skrevet 29. oktober 2012 #7 Skrevet 29. oktober 2012 Du må ikke spise etter lavkarboprinsipper for å gå ned i vekt. Folk går også ned i vekt på lavfett-dietter. Men det er ikke så enkelt at det bare er å spise litt mindre og bevege seg mer. Teoretisk er jo det plankekjøring, men dersom det hadde vært enkelt hadde vel ikke overvektige mennesker eksistert. For noen er vektnedgang enkelt, for andre er det et slit. Det største problemet er vel egentlig ikke det å gå ned i vekt, men å forbli der. For å kunne klare å bli på en lavere vekt er man prisgitt at sultfølelsen og hormonene som regulerer dette fungerer som de skal. Du kan ikke gå resten av livet på en kalorigniten diett. Da kommer du til å sprekke eller ha det fælt. For de aller fleste vil en lavkarbodiett være lettere å holde seg til da sult normalt ikke er et stort problem. I tillegg opplever de fleste at reguleringen av sult og måltidshyppighet går av seg selv. Man slipper derfor unna å telle energien i alt man spiser. Noen bør og må telle mengden karbohydrater, men jeg tror ikke det er nødvendig for alle. Dersom man bevisst velger mat man vet er karbohydratfattig så kommer man langt. Jeg har lenge merket at mange refererer til lavkarbo som en motediett. Det er ikke det. Det er medieskapt. "in"-dietten er lavfett, gi-diett. Lavkarbo i sin enkleste form var svært populær på slutten av 1800-tallet. Det var foretrukket behandlingsform for overvekt blant mange leger og var eneste behandlingsform for diabetes frem til oppfinnelsen av kunstig insulin på 20-tallet. Det var også eneste behandlingsform for epilepsi. Faktisk er det svenske ordet for å slanke seg "at banta" basert på navnet til en som skrev en bok om sin diett på 1800-tallet. William Banting. Lavkarbo mistet sin posisjon mot andre verdenskrig og etter krigen kom teorien om mettet fett og hjertesykdom. Denne teorien har vedvart helt frem til i dag, selv om det ikke finnes noen klar forbindelse med naturlig mettet fett og hjertesykdom. Jeg skal ikke stå i veien for at du velger en annen måte å slanke deg på, men jeg vil gjerne vise deg at hypen til lavkarbo ikke er ubegrunnet. 2
Gjest finpåvin Skrevet 29. oktober 2012 #8 Skrevet 29. oktober 2012 Nei Jeg teller kalorier og skriver opp alt jeg spiser i løpet av en dag. Ble veldig overrasket over alt jeg spiste. Nå ligger jeg på ca 14-1500 kcal pr. dag og har gått ned fra 79kg til 72.5 på ca 2.5 mnd.
Gjest Bond Skrevet 29. oktober 2012 #9 Skrevet 29. oktober 2012 Nei det må du for all del ikke. Selv om det påstås at det er mer komplisert, fungerer mindre spising og mer bevegelse i de aller fleste tilfeller. Mange som påstår at de spiser jo så lite og sunt, og likevel går ikke ned. Tja, i mange tilfeller innser ikke folk helt hvor stor kaloriinntak de faktisk har. Man tenker ut i fra måltidene, men man tenker kanskje ikke på porsjonsstørrelse, og glemmer gjerne vin man drikker ute, kaffe latte på vei hjem, og alle større eller mindre mellommåltidene og snacks. Frukt er sunt og godt, men det inneholder også kalorier, faktisk. Så skriver du ned absolutt alt du spiser og får oversikt over inntaket er det også mer realistisk å redusere det til et nivå der man faktisk går ned i vekt. Og man trenger stort sett ikke noe lavkarbo for dette. Men så er jeg en sterk tilhenger av et balansert kosthold, med både karbo og nok god fett. Jeg tror ikke det er noe farlig med lavkarbo som sådan, men jeg synes det er bare unødvendig og kjipt kosthold. For meg i alle fall, men så liker jeg også mat over gjennomsnittet og synes de aller fleste lavkarboerstatningene som jeg har smakt er helt pyton.
Solbærsaft Skrevet 29. oktober 2012 #10 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg prøvde ketogen diett. Funket som bare rakkern! Gikk ned kjempemye og var aldri sulten. Aldri i mitt liv har jeg spist så mye grønnsaker heller. Jeg spiste ikke noe særlig lavkarboerstatninger. Jeg fant heller andre måter å spise på uten å finne kunstige erstatninger for karbohydratene. Blomkålmos istedet for potetmos osv. Hjemmelagde sauser (for posesauser har mye sukker), hjemmelaget tacokrydder (av samme grunn). Jeg fulgte "tallerkenmodellen", men der hvor det vanligvis var poteter, så fylte jeg opp med grønnsaker. Istedet for pasta brukte jeg squash og aubergine (feks "plater" av squash istedet for lasagneplater(mousakka!), eller tynne skiver av squash istedet for spaghetti). Etter en ferietur hvor jeg tillot meg å spise litt mer karbohydrater, så sklei alt ut og jeg gikk tilbake til min sedvanlige høykarbo og gikk opp nesten alt jeg hadde gått ned. Joda; lavkarbo funker. Men du må holde deg til lavkarbo resten av livet. Kanskje ikke en ketogen diett, men i hvertfall lavkarbo (altså; når du har nådd ønsket vekt, kan du øke litt på karbohydratene og kanskje spise en skive eller en potet om dagen, men ikke gå tilbake til å spise brødmat til frokost og kvelds + masse potet/ris/pasta til middag). Nå holder jeg på med en lavkalorivariant, rett og slett fordi det er lettere å forsvinne inn i mengden av folk rundt meg (lettere å spise det samme som alle andre, men bare mindre porsjoner). Men nå er jeg ganske mye småsulten, enda jeg spiser magre varianter av alt av mat. Men nå er det jo sånn at det er fett og proteiner man faktisk blir mett lenge av. Siden matpakka med brødskiver står så sterkt i Norge, så må man planlegge måltider i mye større grad når man spiser lavkarbo. Her på jobben er det brødskiver og pålegg som blir servert i lunsjen. Skal jeg spise lavkarbo nå, så må jeg ha med mat hjemmefra. Og når det gjelder å ikke spise ris/pasta/brød: Det blir man vandt til, bare man er sterk i starten til "overgangsfasen" på et par uker er over. Bruk masse grønnsaker istedet (bruk diett.no (gratis) for å finne ut hvilke grønnsaker som har lavt og høyt innhold av karbohydrater). Løk har feks et høyt innhold av karbohydrater, men hvor mye løk klarer man egentlig å spise i samme måltid... Og spis mye fett. Da jeg spiste ketogent oppdaget jeg at jeg spiste 3000 kcal om dagen, hvor det meste var fett, og jeg gikk ned! Nå spiser jeg halvparten av kaloriene, nesten ikke fett, er sulten nesten hele tiden, og går ned i sneglefart... Før du bestemmer deg, vil jeg anbefale forumet på lavkarbo.no Der kan du lese om andres erfaringen med å spise lavkarbo (både de som velger et ketogent kosthold, og også de som spiser lavkarbo med litt mer karbohydrater). Der kan du lese om hvordan de har opplevd overgangen til lavkarbokosthold, og også hva de tenker om å ikke spise ris/brød/pasta. 2
Popc0rn Skrevet 29. oktober 2012 #12 Skrevet 29. oktober 2012 Det er mange veier til Rom, men lavkarbo er den beste måten for å bli normalvektig. For mye karbohydrater gjør at kroppen vil lagre fett og ikke bruke fett. Å slanke seg med å spise mye karbohydrater er som å kjøre med håndbrekket på. Du kan fortsatt komme deg fremover, men det er bedre å kutte ut det som bremser.
Gjest Tigress Skrevet 29. oktober 2012 #13 Skrevet 29. oktober 2012 På ingen måte, du er berre nøydd til å forbruke meir energi enn du tek inn. Poenget med lavkarbo er jo at mange ender med å ete mindre til saman av å halde seg til lavkarbo.
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #14 Skrevet 29. oktober 2012 Jeg bare spiser litt mindre enn før jeg, koser meg med akkurat samme type mat:) Kan fråtse i sjokolade også, men da blir jeg ofte veldig mett og orker ikke noe mat. Haha, høres kanskje ikke så sunt ut, men er slank og fin jeg:) Syns ofte at om jeg prøver å spise noe jeg ikke har lyst på, blir jeg ikke ordentlig mett og fyser på noe hele tiden. Da fungerer det best her å bare ta den sjokoladen og ferdig med det. Blir ofte mindre kalorier i det store og hele. Anonym poster: cf9be34b294fdb7718d2bca2443c3f14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå