Gå til innhold

Skype - krøll på linja, sniklytting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det her høres kanskje litt paranoid ut, men er det mulig å ”lytte” på andres samtaler via Skype?

Eller kan det bli noe tull ved forbindelsen, så man blir koblet opp mot andres samtaler?

Jeg og kjæresten hadde en skype samtale nå nettopp, og vi hørte snakking, vi hørte at det var snakking/mumling, men kunne ikke høre hva som ble sagt – som om man hører på en dårlig radiokanal for eksempel.

Jeg trodde først hun hørte på noe på dataen, og hun trodde det samme – men ingen av oss hadde noen andre programmer oppe som kunne gi lyd fra seg.

Det var som en annen samtale pågikk i bakgrunn, det hele var veldig merkelig og litt skummelt.

Hva tror dere det kan være?

Hører vi ”syner” eller kan det ha vært noe tull med linja?

Anonym poster: 272e2dff0dfba7087749c21cca58eb82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skype er jo en digital oppkobling, så det er vanskelig å forestille seg at en annen samtale kan forstyrre seg inn på deres sånn halvveis bare.

Skrevet

Ja, for det er jo ikke som de gamle telefonlinjene - ikke skulle noen ha noe interesse av å lytte på samtalen vår heller. Er ikke akkurat noen nasjonale sikkerhetsspørsmål som blir diskutert der for å si det slik ;)

Men det var veldig rart! Vi avsluttet samtalen da vi ble litt redde for at noen hadde koblet seg inn på samtalen vår og lyttet på oss.

Anonym poster: 53655c8c8b535648ee15b377408fe667

Skrevet

Det kan ha vært en lokal radiosender som slo inn på utstyret, for den del. Enig med Orgus, siden systemet er digitalt, er det ikke noen måte å "mikse inn" crosstalk på linja slik som kan kunne skje på en analog linje. Så det må være noen slags støy i en av endene.

Skrevet

Det kan ha vært en lokal radiosender som slo inn på utstyret, for den del. Enig med Orgus, siden systemet er digitalt, er det ikke noen måte å "mikse inn" crosstalk på linja slik som kan kunne skje på en analog linje. Så det må være noen slags støy i en av endene.

Skjønner ikke helt hvordan en analog radiosender skulle klare å sende støy i klartekst inn på en skypesamtale som er vanlig datatrafikk over en bredbåndstilkobling :)
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hva dere snakker om for å være ærlig, hehe

Men - det var ingen radio i nærheten :)

Skrevet

Jeg tenker litt på om noen kan hacke seg inn på samtalen vår - da ville det jo forsovit vært rart om de snakket; da ville de heller vært stille og bare fulgt med på hva vi sa; men kanskje det skjedde med en feiltagelse?

Skrevet

Skjønner ikke helt hvordan en analog radiosender skulle klare å sende støy i klartekst inn på en skypesamtale som er vanlig datatrafikk over en bredbåndstilkobling :)

En dårlig skjermet mikrofon kan plukke opp mye rart av elektrisk støy. Lagt merke til de typiske mobillydene som slår inn på mikrofonene i nyhetsreportasjer mm? Samme fenomen.

Jeg tenker litt på om noen kan hacke seg inn på samtalen vår - da ville det jo forsovit vært rart om de snakket; da ville de heller vært stille og bare fulgt med på hva vi sa; men kanskje det skjedde med en feiltagelse?

Nei, det er akkurat det, om noen virkelig ville hacke seg inn, hvorfor legge igjen spor? Du kan sammenligne det med noen som prøver å hakke ett vanlig wifi nett (for å få tilgang til vanlig datatrafikk), og som "slumper til" å sende en popup melding som dukker opp på dataskjermen din. Man kunne faktisk gjøre dette i tidlige versjoner av Windows XP, men det var noe man måtte gjøre med vilje.

Jeg ser du fortsatt sammenligner dette fenomenet med avlytting på en analog linje. Dette er noe helt annet.

Skrevet

Hvis noen av dere satt i browseren kan dere ha kommet borti en flashreklame med lyd, lyden kommer på når man drar pekern over den. Har skjedd meg mange ganger at noen plutselig begynner å snakke og jeg ikke skjønner en dritt :P

Skype samtalene er også kryptert med 256 bit AES kryptering så at noen har hacket det er lite sannsynlig.

Anonym poster: 5614d163c083f1d78e2e5ddaa2d86c15

Skrevet

En dårlig skjermet mikrofon kan plukke opp mye rart av elektrisk støy. Lagt merke til de typiske mobillydene som slår inn på mikrofonene i nyhetsreportasjer mm? Samme fenomen.

mjo men det må jo være analog tale da, er jo ikke så mye sånt som svever rundt lengre.. Annet enn gamle trådløstelefoner :P Men er enig i at det kanskje er det nærmeste vi kommer en løsning :)
Skrevet

mjo men det må jo være analog tale da, er jo ikke så mye sånt som svever rundt lengre.. Annet enn gamle trådløstelefoner :P Men er enig i at det kanskje er det nærmeste vi kommer en løsning :)

Både FM og AM radio er enda i drift. Bor ts i nærheten av en radiosender, kan det slå inn. Det kan selvsagt være noe lokalt på selve pcen også, flashreklame som AB nevner over her, f.eks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...