AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #1 Skrevet 28. oktober 2012 Var litt på en snurr i går, og trynte på asfalten. Hadde kun tynn strømpebukse, så gikk jo rett på huden. Trynte jævelig igrunn. Nå er kneet HELT blått, man ser på en måte det går en sirkel rundt knepartiet som er blått, også har jeg litt sånn skrubbsår som ikke er dype i det hele tatt ser mest ut som brannsår om dere skjønner. Det er også veldig hovent. klarer fint å gå på det, men kjenner det bare gjør mer og mer vondt nå, spesielt om jeg bøyer det. Vil det gå over av seg selv? eller om det er noe skade i det, kan jeg se det? Vil helst slippe lege, men vil også beholde kneet mitt siden jeg er håndballspiller og har hatt problemer med det før, så tror egentlig det altlid har vært noe galt Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #2 Skrevet 29. oktober 2012 Det gjør bare mer og mer vondt btw. Men er som en stikkende smerte, som plutselig kommer. Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #4 Skrevet 29. oktober 2012 Nå begynner jeg og få problemer med å bøye det. Men mamma sier hun tror ikke at legen kan gjøre noe med det? Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
SmallTalk Skrevet 29. oktober 2012 #5 Skrevet 29. oktober 2012 Gå til legen. Det er ikke sikkert at de umiddelbart kan gjøre noe med det, men da får du ihvertfall svar på om det er nødvendig med røntgen/MR for å kartlegge eventuelle skader. Knærne er ikke noe man tuller med!
Gjest Gjest Skrevet 29. oktober 2012 #6 Skrevet 29. oktober 2012 Nå begynner jeg og få problemer med å bøye det. Men mamma sier hun tror ikke at legen kan gjøre noe med det? Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413 Ta en tur til legen. Legen kan ikke umiddelbart fikse kneet. Men du bør få undersøkt det for å se om du har fått noe skade. Er MYE som kan bli skadet i et kne. Menisken, brusk, sener, muskler og nerver. I tillegg til små eller store brudd i benene. Du vil nok først bli sendt til CT rønken. Men OBS de kan bare bekrefte/avkrefte om det er brudd. Det beste er å bli sendt til MR undersøkelse. DER ser de mer og er den beste bildeundersøkelsen. Men ikke alt kan ses på disse bildene, vær litt obs på det. Går ikke smertene over eller blir verre bør du også bli undersøkt av en Ortoped som har kunnskap om knær. Jeg fikk en kneskade for 6 år siden. Ingenting vistes på CT, på MR var det bare misstanke om menisk skade og en liten brusk skade. Legen gjorde ingenting, trodde ikke jeg hadde smerter eller at det var noe av betydning. Selv om jeg hadde så store smerter at jeg havnet på krykker og etterhvert rullestol. Hadde helt sinnsyke smerter. Jeg ga opp det offentlige å gikk til privat ortoped etter 3 år og fikk endelig en grundig undersøkelse. Ble sendt rett til operasjon hvor de måtte fjerne den skadede brusken. Viste seg at det var en stor bit som var skadet. Hadde også jumpers kne og sterkt svekket muskulatur. Noe av muskulaturen hadde også koblet totalt ut. Mye av dette skyltes nok mest sannsynlig 3 år på krykker /rullestol I tillegg hadde jeg også fått en ganske omfattende nerveskade som jeg også hadde fått den gangen jeg skadet kneet. Så jo. Så egentlig var det ingen tvil om at det var mange skader og svært store smerter. Etter 3 år på krykker /rullestol er også resten av kroppen ødelagt. En stor mengde slitasjeskader, betennelser osv fra topp til tå. Har fremdeles veldig mye smerter og er i AAP 6 år etter skaden, med et sterkt redusert liv. Kan fort gå enda flere år før jeg kan tenke på jobb. Så mitt råd er. Gå til lege å få kneet undersøkt SKIKKELIG, slik at du ikke havner i samme situasjon som meg.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #7 Skrevet 30. oktober 2012 oi, shit :/ Jeg hadde ikke sjans i går til å gå ned til legen og hadde ikke tilgang på bil, også sovnet jeg og våknet nå. Har våknet av benet flere ganger iløpet av tida, men nå er det bedre. Er ikke like blått, men er fremdeles litt hovent. Det er lettere å gå idag og å bøye det. Så jeg vet ikke om det er vits å gå til lege nå? Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2012 #8 Skrevet 30. oktober 2012 oi, shit :/ Jeg hadde ikke sjans i går til å gå ned til legen og hadde ikke tilgang på bil, også sovnet jeg og våknet nå. Har våknet av benet flere ganger iløpet av tida, men nå er det bedre. Er ikke like blått, men er fremdeles litt hovent. Det er lettere å gå idag og å bøye det. Så jeg vet ikke om det er vits å gå til lege nå? Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413 Jeg er gjest som ennå er i AAP Jeg hadde en blå kul og var litt hoven over kneet samme dag. Men siden jeg la på is med en gang og hadde på is resten av dagen/natten også gikk hevelsen og blåfargen tilbake ganske mye. Men var litt blå og hoven da jeg gikk til lege dagen etter. Smertene hadde også gitt seg en god del og jeg klarte fint å stå på benet. Så trodde det ikke var så ille i starten. Men da hadde jeg jo vært helt i ro i over et døgn. Ble ikke sykemeldt engang, annet en den dagen jeg gikk til legen. Men når jeg begynte å jobbe og belaste benet vanlig igjen, kom en stikkende/ rivende brå smerte. I starten var det "bare" å stå rolig en stund og ikke så veldig ille. Men det varte bare lengre og lengre og ble mer og mer smerter. (Har også en konstant brennende, kriblende, nummen og intens smerte, men det er fra nerveskaden jeg også fikk) Selve smerten i kneet var det mer akutt rivende/stikkende smerte. Etter 3 uker med belastning og full jobb var smertene så ille at jeg måtte bruke krykker hele dagen for å komme noen vei. Ikke for å skremme deg jeg forteller dette. Men følg med hvordan utviklingen går fremover. Øker smertene på og du blir verre, stå på så du får noen skikkelige undersøkelser. Ellers krysser jeg fingra for at du IKKE fikk noen skader i fallet, for dette har ikke vært veldig godt. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #9 Skrevet 30. oktober 2012 Hm.... Det verker på en måte. Men vet ikke om det er på innsiden, eller bare skrubbsåret. Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
Myrsnipa Skrevet 30. oktober 2012 #10 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Sikkert bare forslått deg kraftig. Det gjorde jeg selv. Første kvelden var det sykt vondt, klarte ikke bøye det og det gjorde vondt å gå for det var så hovent. Neste dag litt bedre. Men det ble helt blått og lilla. Etter litt over en uke ble kneet bra. Men kjenner det litt fortsatt hvis jeg sitter på knærne. Hvis noe knekker eller rives av, vil det ikke være noen tvil. DET gjør svært vondt og man klarer ikke bevege seg. Men er det veldig vondt over flere dager, er det like greit å sjekke det ut hos lege. Endret 30. oktober 2012 av Myrsnipa
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #11 Skrevet 30. oktober 2012 Det dunker noe sykt inne i det. Nå gjør det mer vondt.. men jeg tror kanskje det er såret. Så det hadde veska endel :/ Hvis det er like ille i morgen bør jeg vel ta turen til legen. Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
Myrsnipa Skrevet 30. oktober 2012 #12 Skrevet 30. oktober 2012 Ja det dunker godt når det er hevelse. Det du skulle ha gjort igår var å iset kneet ned og ligget med foten høyt. Det at det er sår i tillegg gjør det nok ekstra vondt. Jeg falt og fikk skrubbsår og hevelse som ble blått og dunking. Men hadde is på hele natten nesten og neste morgen var det litt bedre. (men jeg var hjemme fra jobb) Er det vondt når du klemmer på kneet? Ikke type blåmerke vondt, hvis du skjønner, men at det kjennes "feil" ut på en måte. Du må bare kjenne selv og vurdere om legebesøk er lurt. God bedring.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2012 #13 Skrevet 30. oktober 2012 Ja, burde kanskje det. Men har hørt det ikke hjelper med is hvis man ikke får det med engang. Så la på noe varmt 12 timer senere bare. Har hatt det høyt da og ikke i noe bevegelse siden lørdag. Det gjør dødsvondt å ta på det ja, men er liksom samme sted som såret er så er ikke så lett å vite. Anonym poster: 0b45fa721c9169adb04b202e45417413
laja Skrevet 31. oktober 2012 #14 Skrevet 31. oktober 2012 Anbefaler kompresjonsbandasje i tillegg til is og ha foten høyt. Is hjelper på å roe ned dersom kneet er varmt. Jeg forstod ikke at jeg tok korsbåndet sånn på flekken, for hadde trodd det var mye verre, ikke var kneet mye hovent heller...Og etter en uke spaserte jeg på egen maskin inn til ortopeden, som kunne fortelle at her var det ikke korsbånd gitt - nedtur
Støvkornet Skrevet 31. oktober 2012 #15 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg tryna ned en trapp for to helger siden, og landa på knærna. Det ene kneet var blått/lilla/sort. Nå har det gått litt over to uker, og det er fortsatt noe lilla. Gjorde veldig vondt å belaste det (sitte på huk, sitte på knærne osv). Den smerten har gått over nå, men hvis det ikke blir bedre om en ukes tid burde du egentlig ta en tur å bare sjekke det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå