Rannva Skrevet 1. mars 2004 #1 Skrevet 1. mars 2004 Sambo har bestemt seg for å bli mer fornuftig i matveien, kutte ut en del søtsaker osv. Som "matansvarlig" er det jeg som har utfordringen. Han spiser det han får servert, er ikke vanskelig. At vi spiser "fornuftig" pålegg og middag går fint. Problemet er at vi ofte har hatt litt kos på kveldstid, i form av kake eller is eller vaffler. Derfor trenger jeg tips til kosemat uten for mye sukker eller fett. Frukt spiser vi daglig, så å komme med et eple blir ikke det helt store.. Tror ikke løsningen er å bare kutte ut denne vanen, heller forandre litt på den.
Gjest Seleena Skrevet 1. mars 2004 #2 Skrevet 1. mars 2004 Eg vil anbefale deg å kutte gulrøtter, agurk osv... på langs, ta ein ½ boks med rømme og bland gjerne i 1 båt kvitløk om det er godt og bruk dette som dip. Lag fruktshake! (kan finne nokre oppskrifter etterpå om du vil ) Steik potetbåter m/skall i olivenolje på steikepanna i 40 min på middelsvarme. Dette er sunnare enn den chipsen ein kjøper. Dessutan betre. Det held med 4-5 poteter til to pers. Kok pasta og steik grønnsaker til.
Fru Fomle Skrevet 1. mars 2004 #3 Skrevet 1. mars 2004 - Snack a' jack - Vital - Kesam med vaniljesmak. Ta gjerne litt frukt eller bær oppi - Diverse grønnsaker skåret opp (feks. gulrot, brokkoli, agurk). Dip av kesam eller naturell yoghurt istedet for rømme. - Bytt ut cola med tab extra eller tilsvarende
Rapitap Skrevet 1. mars 2004 #4 Skrevet 1. mars 2004 Siden dere skal legge om kostholdet, så ville jeg ikke prøvd å finne en erstatter, men rett og slett kutte ut småspisingen og /eller snacks... helt og holdent.
Gjest Ethereal Skrevet 1. mars 2004 #5 Skrevet 1. mars 2004 Grønnsaker med dip er typisk jentesnacks, og jeg kjenner få gutter som egentlig er noe begeistret for det. Da tror jeg heller Anafugia er inne på noe, MÅ dere på liv og død ha snacks f.eks foran TVen? Vi blir fort vanedyr, som må ha noe å putte i munnen i enhver sammenheng der vi skal kose oss. Men jeg er klar over at gammel vane gjerne er vond å vende. Hjemme hos oss drikker vi litervis med vann med isbiter i, det er blitt vane, og da er vi ikke fullt så sugne på annet lenger.
Gjest Seleena Skrevet 1. mars 2004 #6 Skrevet 1. mars 2004 Fruktshake 2 pers. 4-5 dl juice 7 ss is (her er jordbæris godt, men vanilje funker og bra! 7 bananskiver eller anna frukt/bær Kjør juice, iskrem og bananen/frukt/bær i hurtigmixeren til drikken skummer godt. Server drikkene i høye glass med sugerrør. Bon appetit !
Gjest Seleena Skrevet 1. mars 2004 #7 Skrevet 1. mars 2004 Tror ikke løsningen er å bare kutte ut denne vanen, heller forandre litt på den.
Gjest Ethereal Skrevet 1. mars 2004 #8 Skrevet 1. mars 2004 Fruktshake gir riktignok masse vitaminer, men samtidig også store mengder sukker/karbohydrater, som man kanskje burde kutte litt ned på.
Rannva Skrevet 1. mars 2004 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2004 MÅ dere på liv og død ha snacks f.eks foran TVen? Nei (forresten er det oftere lekselesing en tv..), men noen timer etter middag blir en ofte litt småsulten, uten at et nytt måltid er nødvendig. Og kostholdseksperter anbefaler å spise mange ganger hver dag, Anafugia, fremfor 2-3 store måltider. Kanskje er frukt og grønnsaker løsningen. Men gjerne som fruktsalat eller andre fristende varianter.
Gjest Estrela Skrevet 1. mars 2004 #10 Skrevet 1. mars 2004 Disse små søte posene med friske baby-gulrøtter i da? Spiste en sånn til lunsj i dag. Carotella, tror jeg de heter?
Arkana Skrevet 1. mars 2004 #11 Skrevet 1. mars 2004 Smoothies er sunt og godt. Popcorn du popper selv i minimalt med olje er også bra.
-Fisken- Skrevet 1. mars 2004 #12 Skrevet 1. mars 2004 Eg vil anbefale deg å kutte gulrøtter, agurk osv... på langs, ta ein ½ boks med rømme og bland gjerne i 1 båt kvitløk om det er godt og bruk dette som dip. Lag fruktshake! (kan finne nokre oppskrifter etterpå om du vil ) Steik potetbåter m/skall i olivenolje på steikepanna i 40 min på middelsvarme. Dette er sunnare enn den chipsen ein kjøper. Dessutan betre. Det held med 4-5 poteter til to pers. Kok pasta og steik grønnsaker til. Salsa er også godt som dip til grønnsaker
Gjest Seleena Skrevet 1. mars 2004 #13 Skrevet 1. mars 2004 Salsa er også godt som dip til grønnsaker Å, er det? Det høyres ganske gale ut, men skal prøve det ein gong
Gjest Jamila Skrevet 2. mars 2004 #14 Skrevet 2. mars 2004 Fruktshake 2 pers. 4-5 dl juice 7 ss is (her er jordbæris godt, men vanilje funker og bra! 7 bananskiver eller anna frukt/bær Kjør juice, iskrem og bananen/frukt/bær i hurtigmixeren til drikken skummer godt. Server drikkene i høye glass med sugerrør. Bon appetit ! Dette høres digg ut! Men dersom det er en SUNN snack som skal serveres, så bør slike shaker unngås eller omgjøres. Juice inneholder veldig mye sukker, 4-5 dl juice tilsvarer ca 3 hele frukter. Iskrem inneholder både sukker og fett. I dette tilfellet har du altså en "sunn" snack som i tillegg til det sunne inneholder de tingene du prøver å unngå. En bedre versjon vil være: -kesam i stedet for is (kesam med vanilje og et par isbiter vil gjøre samme susen) - fersk frukt og ikke juice - dersom du trenger mere sødme er en teskje søtningsmiddel et ok alternativ
frosken Skrevet 2. mars 2004 #15 Skrevet 2. mars 2004 Dersom dere MÅ ha noe - lag sunnere utgaver av det dere har til vanlig. Vafler lagd av Kesam med lite sukker i, lag dip av Kesam i steden for rømme (skaff deg oppskriftsheftet fra TINE med Kesam-oppskrifter) Hva vi, som også er gode på å kose oss spise på kvelden: Fruktsalat med biter av mørk sjokolade, druer, stekte epler, stekte potetbåter (stekt i ovn med lite olje), sprøstekt spekeskinke med dip (utrolig godt!) +++ Ellers gjør prøver vi å drikke mye vann og kutte ned på brusen... Og så er det jo det å heller ta seg en skive brød når man begynner bli sugen på noe snacks... (Og yoghurt-is er mye sunnere enn fløteisen....)
Nilma Skrevet 2. mars 2004 #16 Skrevet 2. mars 2004 Nok en sunn shake / smoothie-versjon: 1 beger Yoplait 0,1% yoghurt 1 banan en god slump frosne bær evt. litt melk Kjøres i blender til du får en jevn masse. Jeg liker at smoothien har en tykk, nesten softis-aktig konsistens, og spiser den med skje fra et stort glass. Ordentlig nammenam, som attpåtil er sunt!
Salt Skrevet 2. mars 2004 #17 Skrevet 2. mars 2004 Skjær et eple i småbiter, ha det i en skål og bland i litt cottage cheese og kanel. Det hjelper på søtsuget
-ida- Skrevet 3. mars 2004 #18 Skrevet 3. mars 2004 Popcorn er jo ikke mest fetenede. oppskåret frukt, nøtter, rosiner, er det det går i her. Min kjære jubler ikke for grønnsaker i dip nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå