Gå til innhold

Kjæresten min sa noe som fikk meg til å reagere..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper noen kan komme med innspill på hva dere tenker om saken.

Kjæresten min på 25 år har hele sitt liv sitt blitt nedtrykt, både av familie og venner. Hans mor var alkolisert og ville ikke ha noe med han å gjøre, så hun ga han i fra seg når han var 8 år. Faren hans prater han med kanskje 3 ganger i året.

Hans ekskjærester opp igjennom årene har alltid brutt ut av forholdet, ikke ham selv. Dette har ført til at han har fått et svært lavt selvbilde, og lukket sine følelser inne.

For noen år siden møtte han en jente. Han falt hard for henne, mens hun gav mer eller mindre blaffen i han. Han hadde aldri før vært så forelsket. Det ble ikke noe forhold med de to.

Så møtte kjæresten min meg, for to år siden. Jeg merket fra starten av at han ikke ville prate om følelser, ei heller vise for mye av dem. Men jeg forelsket meg i han, og elsker han den dag i dag. Desverre mistenker jeg av og til at hans følelser for meg kanskje ikke er like sterke. Jeg mistenker at han faller mer for den type jenta som gir blaffen i han, slik som hans forrige kjærlighet. Han har til og med innrømmet å ha likt henne ekstra godt fordi hun var vanskelig å få, samt at hun minnet ham om moren sin som heletiden avviste han.

I går kveld hadde jeg og kjæresten min en liten prat. Jeg spurte han hvorfor han vil ha meg, av alle andre jenter i verden. Hva som er så spesielt med meg.

Han svarte følgende: "Fordi du elsker meg."

Jeg ble litt lei meg over svaret. Det virket på en måte som at han ikke er sammen med meg for den jeg er, men fordi han endelig har funnet en jente som elsker han.

Jeg fortalte at jeg ble litt skuffet over svaret, og da svarte han "ja, men så liker jeg deg jo også fordi du er snill og slikt."

Så nå sitter jeg her og føler at han bare er sammen med meg fordi han ikke tror at en jente av hans type noengang vil elske han tilbake.

Hva hadde dere tenkt om saken?

Anonym poster: 7533a9967ea46bd260cfeed48125346a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør han rett ut om han virkelig elsker deg. Det er det eneste rådet jeg kan gi.

Anonym poster: 36faed7f98dc72b8718b06c13fcffd39

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som emosjonell deprivasjon. Good news - det kan fikses. Jeg "fikset" min.

Anonym poster: 1e656fe9130746574aa1e13eb4cf11e0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør han rett ut om han virkelig elsker deg. Det er det eneste rådet jeg kan gi.

Anonym poster: 36faed7f98dc72b8718b06c13fcffd39

Jeg spurte rett etter faktisk, og han svarte som alle andre kjærester sier: "Ja, du vet jo jeg elsker deg".

Men altså, jeg tenker litt slik hvor dypt stikker det egentlig? Han har jo blitt dumpet igjennom hele livet sitt, så kanskje han ikke lenger klarer å binde seg så sterkt? Jeg merker også at han aldri viser svakhet ovenfor meg eller andre. Jeg har aldri sett han felt en tåre, han blir aldri sjalu og han lever på en måte som at ingenting når inn til han følelsesmessig. (Kanskje dette bare er noe jeg tror, men føles slikt inni mellom).

Uten meg, så har han egentlig ikke så mye. Han har få venner og som sagt ingen familie å støtte seg til.

Er jeg bare noe godt å ha? :( Kan noe tolke denne mannen for meg? for jeg forstår meg ikke på han.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har, basert på det du skriver, blitt avvist og dumpet hele livet. Da synes jeg faktisk "fordi du elsker meg" er en ganske fin kjærlighetserklæring.

• Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har, basert på det du skriver, blitt avvist og dumpet hele livet. Da synes jeg faktisk "fordi du elsker meg" er en ganske fin kjærlighetserklæring.

Du fikk det til å høre veldig romantisk ut akkurat der. Men jeg tolket det slik at han er sammen med meg, fordi han endelig fant ei jente som elsker han. Han fant ikke en jente som han elsker, men ei han fikk kjærlighet fra. Da føler jeg at jeg nødvendigvis ikke er hans største kjærlighet.

Det ang. emosjonell deprivasjon var veldig interessant. Jeg tror at det absolutt kan ligge noe i det.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner tankegangen din, men som du sa han er ikke noe særlig glad i å snakke om følelser. Det er mulig han ikke vil snakke om det fordi han kanskje føler seg utsatt, hvis han sier noe og ikke får noen respons tilbake, eller ikke positiv respons iallefall. Eller kanskje han rett og slett ikke vet hvordan han skal utrykke det, at han vet hvorfor han er sammen med deg, men samtidig ikke vet det. Ble litt surr det der, men jeg håper du skjønte hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk det til å høre veldig romantisk ut akkurat der. Men jeg tolket det slik at han er sammen med meg, fordi han endelig fant ei jente som elsker han. Han fant ikke en jente som han elsker, men ei han fikk kjærlighet fra. Da føler jeg at jeg nødvendigvis ikke er hans største kjærlighet.

Det ang. emosjonell deprivasjon var veldig interessant. Jeg tror at det absolutt kan ligge noe i det.

ts

dere jenter må seriøst slutte å tro på sånne ting som ekte kjærlighet. du kaster bort noe du elsker bare fordi du føler at du burde få mer og gidder å lage en sak over det. fordi du har lært at det finnes noen for alle og at alle jenter fortjener sin drømmeprins osv. hvis det i heletatt finnes noe ekte gjensidig kjærlighet så er det så sjeldent og så vanskelig å få til at kun noen få utvalgte vil kunne oppleve det.

Anonym poster: 74854a99bbd68386f6d1f3e00df149a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, med den bakgrunnen hans... så tror jeg kanskje heller han ikke kommer langt nok inn i seg selv til å greie å elske, slik som mennesker med en normal oppvekst kan. Uten at jeg kan si det sikkert, selvsagt.

Han virker jo som et sterkt forsømt barn, og forsømte barn er fortsatt forsømte barn selv om de blir voksne. Det er det han har med seg fra barndommen sin, et behov for å være elsket som aldri ble dekket, og som fortsatt ikke er dekket. Altså vet han ikke egentlig hva det å bli elsket egentlig er, han har aldri kjent på det, og hvordan skal han da kunne vite hvordan han skal elske tilbake?

Jeg sier ikke at det er umulig, men at han må bryte gjennom sin egen innvendige barriere og faktisk kjenne det før han kan gi det videre. Og skal han det, så må han samtidig kjenne på smerten ved å ikke ha blitt elsket. Det er sannsynligvis det han vegrer seg for når han ikke vil snakke om følelser.

Det kan godt være at han elsker deg, men det er slett ikke sikkert han kan skille på det selv, med andre ord, eller at han greier å uttrykke det på en måte som du blir sikker av.

Du elsker ham jo selv. I så fall tror jeg ikke jeg ville prøvd å presse et svar ut av ham var jeg deg, men ta forholdet deres for det du opplever det som, det fine dere har sammen, og la det være svar nok for deg. Du kan lese mye mer av det dere har sammen tror jeg, enn du kan lese av ord.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Jeg synes det er ganske trist at du automatisk tar det som noe negativt.

For noen som har blitt dumpet og avvist mange ganger, så er det faktisk vanskelig å tro på at noen virkelig elsker deg. Man har jo sett bevis på det motsatte flere ganger før. Selv moren hans "dumpet" ham. Om han er trygg og sikker på at du elsker ham, så betyr det ganske mye. Det betyr at han er trygg på deg, og med deg. Og da synes jeg ikke det er rart at det er det første som er naturlig for ham å trekke frem. Du skal ikke undervurdere betydningen av trygghet i kjærlighet og forhold. Og jeg ser oppriktig ikke at det er en grunn til å automatisk tro at det betyr noe negativt. Spesielt ikke om du også vet at han synes det er vanskelig å snakke om følelser.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han ikke liker å snakke om følelser, du "tvinger" han til det, men er ikke fornøyd med svaret? Jeg tror ikke han mente noe vondt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flair, du har nok mye rett i det du sier. Det skremmer meg dog.

Tenk om han ikke klarer å elske? At han aldri vil kunne føle seg skikkelig knyttet til meg? Det forklarer hans fortid, som er full av følelsesløs sex med tilfeldige jenter. I tillegg til hans problemer med å kommunisere.

Jeg tenker også at risikoen kanskje også er større for at han en dag er utro, da han ikke føler så sterk tilknyttning til meg?

Hva kan jeg gjøre med dette her da? Skal jeg binde meg til denne manne for alltid?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du rett og slett overanyleserer svaret han ga deg? Mange av oss jenter er ganske flinke til det..

Hadde jeg fått en tier hver gang en mann jeg var i et forhold med sa noe jeg grublet på, så hadde jeg sannsynligvis kunne kjøpt en Lamborghini til nå.. Jeg har ihvertfall lært meg at det handler lite om hvordan menn uttrykker seg til syvende og sist, og mer om hvordan de behandler deg. Det er jo der svaret på spørsmålet ditt ligger :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vært sammen med ham i to år, hvordan har disse to årene vært? Synes du at det går bedre etter hvert, eller står dere på stedet hvil?

Siden han har problemer med å kommunisere følelser, kan han være langt mer glad i deg enn du tror. Kanskje han vil ha lettere for å formidle dette gjennom andre uttrykksformer, feks å gjøre noe konkret for deg, eller skrive ned ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker jeg spurte min daværende samboer over mange år om hvorfor han elsket meg. Da svarte han: "Fordi du er den du er" :ler:

Jeg tror enkelt og greit det var fordi han ikke visste hva han skulle svare, du overrasket han med spørsmålet, og det er ikke alle menn som er så flinke på sånne ting.

Jeg syns også du bør slutte å være så opphengt i denne "eksen", for ellers kan du faktisk miste han pga din sjalusi. Jeg syns forresten jeg har lest veldig mange tråder av deg her, noe som tyder på at du er litt for opphengt i dette. Han sier han elsker DEG, det får være bra nok.

Anonym poster: c3431921e25dfbf75297225080fb987c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig krevende å være sammen med noen som har problemer på den måten. Når han sier "fordi du elsker meg" betyr kanskje det at han hele tiden har lett etter noen som kan elske ham, som gjør ham komplett, og det er deg.

Jeg er selv i et forhold hvor den andre delen sliter mye og har mange følelser som er litt overalt, men ikke alltid 100% hos meg. Det beste jeg kan gjøre for min kjære, er å bare elske ham ubetinget og stole på ham. Om han sier han elsker deg, så stol på at han gjør det.

Anonym poster: dba97e0f19af830dc576645649227950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dere jenter må seriøst slutte å tro på sånne ting som ekte kjærlighet. du kaster bort noe du elsker bare fordi.....

Du Kukjar, det er vel ikke bare damer som tror og håper på "ekte" kjærleik vel!

Ikke overanalyser ting nå da ts :)

Jeg kunne sikkert funnet på å si noe av samme kaliber selv.

Kanskje ikke tatt rett ut av smooth-operator håndboka, men synes ikke at det var så helt gærent heller da...

Om han ikke er så veldig glad i å snakke om føleser og slik så er det jo også et ganske stressende spørsmål. Fort gjordt å bare svare for å si noe når man er litt stressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maneater

dere jenter må seriøst slutte å tro på sånne ting som ekte kjærlighet. du kaster bort noe du elsker bare fordi du føler at du burde få mer og gidder å lage en sak over det. fordi du har lært at det finnes noen for alle og at alle jenter fortjener sin drømmeprins osv. hvis det i heletatt finnes noe ekte gjensidig kjærlighet så er det så sjeldent og så vanskelig å få til at kun noen få utvalgte vil kunne oppleve det.

Og jeg trodde at jeg var kynisk!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...