Gå til innhold

Katt som tisser inne om vinteren

Anbefalte innlegg

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Hei!

Familien har 4 katter, men alle er kastrert. (2 monser og 2 hunnkatter).

Men den eldste monsen som ble kastrert når han var noen år gammel, har ofte markert inne, og særlig om vinteren. Virker som han ikke vil gå ut i kulden.

Og hvis noen har vært på besøk med hund så markerer han ekstra. Så han har litt markeringsbehov selv om han er kastrert.

Men nå har flere også begynt å tisse inne, litt her og der. Men er usikker på hvem av de andre som gjør det. Vinteren kom for 1 uke siden og da begynte det.

Er det rett og slett fordi de ikke hæler å gå ut?

Vasker ikke med amoniakkholdige midler siden det kan føre til mer urinering.

Men kan det hjelpe å sette inn sandkasse et sted i huset?

Har ikke brukt det før til dem.

Men hvor ofte må man skifte når man har 4 stk? De som går ut på do vil jo sikkert også begynne å bruke kasse hvis vi tar det i bruk.

Og når det blir sommer igjen vil jo alle være vant til å bruke kassen tipper jeg og da vil neppe ingen gå ut på do lengre..

Eller er det andre løsninger for katter som ikke vil fryse på potene? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tre katter, bare 1 av dem bruker kassen foreløbig, men de andre bruker på vinteren eller når det er stygt vær. Bytter vel sand etter 2 uker, renser den hver dag. Våre katter går mye heller ut på do enn å bruke kassen, er det som er mest naturlig for dem. Men har dere katteluke siden du ikke har kasse inne? de bør alltid ha tilgang til toalett, vi har både luke og kasse. Om sommeren blir kassen omtrent ikke brukt, så du trenger ikke bekymre deg for at de ikke går på do ute:)

Skrevet

Få deg en kasse. Er du klar over hvor irriterende det er for naboer å få kattebæsj å tiss i hagen sin?

Men, klart det er pga kulden at de ikke vil gå ut på do. Får du deg en kasse, så tror jeg problemet er løst. Bortsett fra hankatten som markerer, det er ikke det samme. Kjøp kattesand fra dyrebutikk, de lukter mye mindre og klumper mye bedre.

Kattedoen må du rense hver dag, sannsynligvis to ganger til dagen i og med at du har fire katter. Vasking av selve do og utskiftning av all sand gjør du sjeldnere, du merker selv på lukt og sand når det er på tide med en skikkelig rengjøring.

• Liker 2
Skrevet

Kasse er alltid lurt, vi har to stk på tre katter, men mange anbefaler en kasse mer enn man har katter. Hos oss er de fornøyde med to. Vi bruker klumpsand, og da plukker jeg ut bæsjen og urinklumpene hver dag eller annenhver dag med spade.

Anonym poster: 33f475f388fe91000498bb8d6dd8dc86

Gjest hulderjenta
Skrevet

Jeg har kasse til mine 3 katter, men det varierer litt hvor mye de bruker den - selv på vinteren. Den ene av kattene foretrekker helt klart å gå utendørs istedet, enda så kaldt det er, mens de andre to er mer 80% kasse og 20% ute. På sommeren støver kassen ned så og si, da er det utrolig sjeldent den blir brukt.

Skrevet

Ville kjøpt en kasse og en kvalitets-sand. Ikke de du får på butikken. Everclean er jeg selv storfornøyd med, klumper bra, og lukter ikke. Da bare fjerner du tisset som blir klumper samt bæsjen og fyller på med sand. Hvor mye du bruker kommer helt ann på hvor mye kattene går på do inne.

Hvis alle begynner å gå på do inne ville jeg hatt to kasser. Hvis de går litt ute og litt inne holder det med en kasse.

Skrevet

Mamma hadde en katt, å en kattedo. Katten gjekk somregel på do ute, men hadde mulighet til å gå inne, å denne ble jo mer brukt om vinteren, da de bur på en kald plass, med mye snø. Men om sommeren blir ikke doen brukt, selvom katten har valget.

Jeg har to katter, med to doer, dette pga det er innekatter, å går en del på do. Tømmer den hver dag til aen hver dag. Sanden byttes ved behov, minst en gang i mnd.

Gjest SmurfeLurfen
Skrevet

Takk for svar :)

Ja, har katteluke.

Naboene har katt selv og nærmeste nabo er 1 km unna. Dessuten tåler naboene kattebæsj i blomsterbeddene. Så det er ikke noe problem her på landsbygda :)

Men skal prøve ut kattedo og håpe det bedrer seg. Og at de fortsetter med å gå ut når det blir sommer igjen i allefall og ikke blir helt bortskjemte med innedo :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...