Gå til innhold

For svak for pushups

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg klarer ikke ta vanlige pushups, det er rett og slett alt for tungt for meg!

I andre øvelser er jeg "ganske sterk", men armhevninger er helt umulig. Klarer ta over 30 på knærne, men så snart jeg prøver med strak kropp faller jeg bare sammen.

Hvordan kan jeg trene meg opp? Vil så gjerne klare armhevninger, men føler ikke at jeg har noen framgang her!

Takk for hjelp og tips!

Anonym poster: 50c7398886f6fbc39a01c5a289dc5228

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv med armene på sofaryggen eller evt. opp et par trappetrinn? :) Om det er for vanskelig kan du gjøre det mens du står og lener deg på veggen.

• Liker 1
Skrevet

Hva med brystpressmaskin?

Skrevet

Takk for tips! Skal prøve med armene forhøyet ja, kanskje det hjelper litt, men vil det gi så stor styrkeøkning?

Brystpressmaskinen klarer jeg greit, men får litt vondt i skuldrene når jeg bruker den, vet ikke hvorfor, om jeg evt. har armene feil på en eller annen måte (men skjønner ikke helt hvordan jeg klarer det i en så "enkel" maskin, haha).

Skrevet

Takk for tips! Skal prøve med armene forhøyet ja, kanskje det hjelper litt, men vil det gi så stor styrkeøkning?

Brystpressmaskinen klarer jeg greit, men får litt vondt i skuldrene når jeg bruker den, vet ikke hvorfor, om jeg evt. har armene feil på en eller annen måte (men skjønner ikke helt hvordan jeg klarer det i en så "enkel" maskin, haha).

Det er akkurat samme muskler som brukes på akkurat samme måte, så skal være en bra "forberedelse" for pushup det. Det er dog viktig at du øker på vekter når du begynner å klare 10-12 repetisjoner :)

At du får vondt i skuldrene tyder på at du ikke bruker for mye skuldre i øvelsen. Du kan prøve å tenke at du skal skyve overarmene mot hverandre på en måte, ikke nødvendigvis skyve armene lengst mulig bort fra hodet. Dette kan fort gjøre at skuldrene blir med fremover, og det skal de ikke. Må huske at det først og fremst er en brystøvelse.

Skrevet

Jeg får det ikke til hverken strakt ut med bena eller på knærne.. :sjenert:

Skrevet

Det er akkurat samme muskler som brukes på akkurat samme måte,

Det er det da ikke. Relatert, javisst, med en betydelig overføringsverdi, men ikke akkurat det samme.

Det beste forslaget så langt er det som kom i det første svaret -- kjør pushups i vinkel mot et eller annet av passe høyde -- et bord, en stol, trappa el.l. DET blir det nærmeste man kommer å bruke musklene på akkurat samme måte, bare med lettere belastning. Senk vinkelen over tid og man vil etterhvert komme ned til vanlige pushups på gulvet.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville også trent litt stabilitet i mage/rygg, som f.eks. planke, for det krever ganske mye stabilitet for å klare å holde seg strak og gjennomføre korrekte pushups.

Gjest Thai clinch
Skrevet

Hør på Isbiten.

Det kan handle mer om for svak kjernemuskulatur i buk og rygg enn svak i bryst og triceps.

Skrevet

Jeg signerer både Leifr og Spøkelses innlegg. Øk vinkelen mot underlaget!

Push ups er ikke bare arm og skulderstyrke. Mye av øvelsen går på å stive av kroppen. En såkalt "hollow body position".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...