Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har igjennom barndommen/oppveksten opplevd traumer, overgep og omsorgssvikt fra flere hold, som har resultert i at jeg har fått PTSD. Jeg har fullført utdannelsen min, og vært i en del jobbkurs/praksis via NAV ( under jobbsøknadstiden ) helt til jeg ble så psykisk syk at jeg møtte veggen totalt og ble sykemeldt.

Under sykemeldt-tiden gikk jeg i terapi og fikk utrettet mye for å være bedre rustet til å komme meg ut i arbeidslivet igjen.

Jeg har virkelig lyst til å jobbe, så det er absolutt ikke viljen det står på. Men det er stresset, angsten og alt annet som tar over. Akkurat nå går jeg på AAP i påvente av evnt en 50% uførehetsgrad. Har vært så heldig at jeg får lov til å ha praksis på en plass hvor jeg trives utrolig godt. Og jeg får lov til å jobbe med dyr, noe som jeg virkelig elsker og som gir livet en mening!

Jobber nå 2-3dager i uka, og er fullstendig utslitt når jeg kommer hjem. Da er det ikke snakk om å bare være sliten-sliten, men helt utmattet. Ender oftest i at jeg sovner på sofaen. Passer alltid på å dusje så fort jeg kommer hjem, og få laget en lettvint middag ( lager skikkelig middag når jeg har fri og mere overskudd ) siden jeg har samboer som jobber skift. Denne utmattelsen går også utover livskvaliteten ellers, har lite overskudd til alt. Har tatt masse blodprøver for å utlukke evnt mangler på noe, så legen mener at det er PTSD'n som er årsaken.

Kjenner jeg begynner å bli deprimert over å ha det sånn, føler meg ubrukelig og oppgitt over at jeg ikke kan fungere som andre.

Har også kommet til beslutningen om å ikke få barn, da jeg simpelten ikke kan se hvordan det skal kunne gå. Dette er også en nedtur, da jeg virkelig har et stort ønske om en egen familie.

Uansett nå er snart praksisperioden min slutt og det er vel forventet fra NAV sin side at jeg skal begynne å tenke på å få en fast jobb. Ved 50% ufør, må jeg jo dekke opp de resterende 50% med noe. Problemet er at jeg ikke aner hva slags jobb jeg kunne passe til.

Å bruke utdannelsen min er uaktuelt, da det er innenfor omsorgsyrke.

Jeg takler ikke å ha mange folk å forholde meg til, jeg blir fort stressa og er veldig usikker som person. Så evnt butikkjobber er nok uaktuelt, såfremt jeg ikke kan være bortgjemt på et lager. Har ikke billappen, så kan ikke ta jobber hvor det kreves.

Skulle helst ha jobbet med noe som involverer dyr. Da jeg føler meg mere komfortabel blant dyr og psyken blir mye bedre. Men jeg vet at dette er ganske vanskelig å få til, da det er lite jobber innenfor dette. Utdanning er også uaktuelt, da jeg ikke greier å lese avisa en gang og få med meg innholdet. Å lese skolebøker ville blitt umulig. Og jeg greier jo heller ikke å fungere nok til å være der hver dag.

Og så er det vel også sannsynlig at jeg vil fungere enda dårligere i en jobb uten dyr, siden det er dyra i nåværende praksis, som holder meg mest oppe.

........udugelige meg :sukk:

Drømmen er å en dag kunne jobbe innenfor det med assistert dyreterapi. Å kunne hjelpe andre i samarbeid med dyr. Da jeg selv vet effekten som dyr har på psykisk helse.

Er det noen som har noen tips/peiling på hva slags jobb jeg burde se etter?

Blir nok en utfordring i seg selv å finne noen som ønsker å ansette en 50% ufør, ubrukelig jente med høyt sykefravær... :(

Vet at jeg høres jævlig negativ ut, men dette er faktisk hverdagen og realiteten min per dags dato. Uansett, takk for at du tok deg tid til å lese.

Anonym poster: 1631f03bfdf7b691a9fd2a4335bfbec6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrebutikk på kjøpesenter?

Anonym poster: 1f6094fa1a335db6aa39e4323a9ad1fc

Skrevet

Dyrebutikk på kjøpesenter?

Anonym poster: 1f6094fa1a335db6aa39e4323a9ad1fc

Hei og takk for svar! :)

Har vært inne på tanken på det med dyrebutikk, men da er det jo alle disse skumle kundene som jeg ikke kommer til å takle.. :(

Skrevet

Det første jeg tenker på, er faktisk hundelufter. Det er nok ikke et "ordentlig" yrke som sådan, men da styrer du hvor mye og når du vil/orker å jobber selv, du får være med dyr, og slipper å omgås mange mennesker. Selvsagt krever det endel energi å gå rundt, vet ikke om du orker det, men det er i alle fall et forslag. Hvis du bor i en by kan du jo legge ut annonse på finn eller henge opp plakater, så kan du avtale med kunder om/hvis du vil ha faste dager osv. Er jo ikke så veldig godt betalt selvsagt, men det er jo faktisk en jobb som holder deg i aktivitet og du får være med dyr :) Det andre jeg tenkte på var assistent på ridesenter/kennel/kattehotell osv, men det er nok et stykke mellom de arbeidsstedene og ledige jobbene der.

Anonym poster: 8da669622d3d3e656efc934571ba5ba1

• Liker 1
Skrevet

Det første jeg tenker på, er faktisk hundelufter. Det er nok ikke et "ordentlig" yrke som sådan, men da styrer du hvor mye og når du vil/orker å jobber selv, du får være med dyr, og slipper å omgås mange mennesker. Selvsagt krever det endel energi å gå rundt, vet ikke om du orker det, men det er i alle fall et forslag. Hvis du bor i en by kan du jo legge ut annonse på finn eller henge opp plakater, så kan du avtale med kunder om/hvis du vil ha faste dager osv. Er jo ikke så veldig godt betalt selvsagt, men det er jo faktisk en jobb som holder deg i aktivitet og du får være med dyr :) Det andre jeg tenkte på var assistent på ridesenter/kennel/kattehotell osv, men det er nok et stykke mellom de arbeidsstedene og ledige jobbene der.

Anonym poster: 8da669622d3d3e656efc934571ba5ba1

Har vært inne på tanken, og det er noe jeg virkelig kunne trivdes med. Men for å tjene nok til å overleve, så må man jo få luftet et visst antall hunder i løpet av en dag. Hadde nok vært greit med bil her utpå bygda, for da kunne man jo plukke opp flere hunder i en runde, og luftet dem sammen. Meldte meg forresten frivillig som hundelufter, igjennom frivillighetssentralen, men hørte aldri noe. Kanskje behovet er større i større byer?

Kunne også veldig godt tenkt meg å være på kennel/kattehotell/stall... Vet ikke om de ansetter noen i en så liten stilling, eller om de ansetter noen ekstra i det hele tatt? Er jo mange ungjenter som gjerne jobber gratis på slike steder også, men skader jo ikke å forhøre seg.

Skrevet

Avløser?

Hvis de bor like ved busstoppen så, og ikke krever at man skal kunne kjøre traktor :P Hvor tung fysisk er en slik jobb kontra det å jobbe i en stor stall f.eks? Ser for meg at oppgavene er mye av de samme, fôring og møkking? Så kommer vel melking ( hvis kyr ) i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...