Gå til innhold

Kjøpe sengesett og dyne i usa - en smule forvirret over hva som er hva

itzyt

Anbefalte innlegg

Hei!

Som overskriften sier, så vil jeg gjerne kjøpe dobbeltdyne og sengesett i usa. Men, jeg blir virkelig forvirret over hva som egentlig er dyne og hva som er sengesett? Hva er egentlig Duvet, comforter, shams osv?

Blir veldig takknemmelige for svar her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Duvet er en tynn dyne, omtrent et sengeteppe. Comforter er det vi kaller dyne på norsk. Shams har jeg ikke hørt om, men det kan være sånne tynne lakendyner som de bruker på film? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er omvendt av det Minya skriver når det kommer til comforter og duvet, altså at comforter er større enn størrelsen på sengen og blir som et slags sengeteppe som man bruker som teppe over noe annet man har over seg mens duvet er det vi kaller dyne (noen kaller det down comforter). Du skal derfor kjøpe duvet cover og pillow cases. Sham er dekorative putetrekk til puter på sengen som ikke er ment for å sove på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig de har omvendte benevnelser på det i USA og England da. Vi har en engelsk kompis som sier comforter om dyna og duvet om sengeteppet eller en tynn dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Min erfaring er omvendt av det Minya skriver når det kommer til comforter og duvet, altså at comforter er større enn størrelsen på sengen og blir som et slags sengeteppe som man bruker som teppe over noe annet man har over seg mens duvet er det vi kaller dyne (noen kaller det down comforter). Du skal derfor kjøpe duvet cover og pillow cases. Sham er dekorative putetrekk til puter på sengen som ikke er ment for å sove på.

Bor i USA og dette er den riktige forklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...