Gå til innhold

Vi vil ikke ha gaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere kommet med gave når det står klart i innbydelsen at brudeparet ikke vil ha gave? Og isåfall hvorfor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, da ville jeg ikke kommet med gave.

Kan jeg spørre deg hvorfor dere ikke vil ha gaver?

• Liker 1
Skrevet

Nei det ville jeg ikke.

Da hadde jeg heller kjøpt noe litt billigere til meg selv og tenkt "hah, der sparte jeg de penga!"

Skrevet

Neppe, men hadde kanskje spurt om de var sikker på det. Jeg var i en bursdag i fjor hvor han som hadde bursdag skrev når han inviterte meg på SMS at han ikke ønsket gave, jeg dukket opp som den eneste uten gave. Da følte jeg meg som en idiot! Selvsagt er det forskjell på et bryllup og en uformell bursdagsfest, men jeg syns at det er mer en selvfølge å gi gave i et bryllup enn i en uformell bursdag.

Anonym poster: dee0b53bc4e53e5acc4415c8eef049bf

• Liker 3
Skrevet

jeg ville ikke ha gjort det, men jeg vet jo at par som ikke vil ha gaver gjerne opplever å få endel likevel. Det er tydeligvis endel som på død og liv må gi noe. Sist jeg var i bursdagsfest hadde vertinnen sagt VELDIG tydelig fra om at hun ikke ville ha gave. Så jeg tok jo ikke med noe. det hadde derimot samtlige (!) av de 10-12 andre gjestene gjort. Klient.

Skrevet

Neppe, men hadde kanskje spurt om de var sikker på det. Jeg var i en bursdag i fjor hvor han som hadde bursdag skrev når han inviterte meg på SMS at han ikke ønsket gave, jeg dukket opp som den eneste uten gave. Da følte jeg meg som en idiot! Selvsagt er det forskjell på et bryllup og en uformell bursdagsfest, men jeg syns at det er mer en selvfølge å gi gave i et bryllup enn i en uformell bursdag.

Anonym poster: dee0b53bc4e53e5acc4415c8eef049bf

vi skrev visst om samme type opplevelse samtidig! :ler:

:5:

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi ba om ei gåve til Care Norge, og den oppfordringa var det mange som tok imot. Så på korta sto det gratulerer og alt det der, og at dei hadde gitt ei gåve til Care, nokre skreiv også beløpet. Det kan jo vere ein måte å gjere det på, viss du og din kjære har ein "favourite charity"?

Skrevet

Det kommer litt an på hvordan dere formulerer dere i innbydelsen. Om det står "PS. vi ønsker oss ingenting." nederst i innbydelsen, så hadde jeg nok hatt med en gave på lur, sånn for sikkerhets skyld. Om dere derimot hadde skrevet noe ala: "Vi har alt vi trenger og det eneste vi ønsker oss er at du kommer og feirer sammen med oss" så hadde jeg nok dobbeltsjekket litt, og kommet uten.

Det er såpass mange mennesker her i landet som sier "Å nei, jeg skal ikke ha noe gaver!", men som absolutt ikke mener det. Sammen med at tradisjonen for å gi noe til de man feirer er veldig sterk, så blir mange, inkludert meg, veldig i tvil om det er en slags falsk beskjedenhet eller om dere virkelig mener det.

Jeg tenker også på at dere ikke skal glemme folks ønske om å gi dere noe for å vise at de setter pris på dere og vil feire dere, så om dere hadde satt opp at dere evt ønsket donasjoner til en eller flere veldedige organisasjoner så tror jeg dere kunne være mer sikre på at dere ikke får mye krystall og lysestaker, folk ikke er i tvil om hva de skal gjøre, og gjestene får lov til å gi dere noe.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville kommet med en konvolutt med en femhundrelapp, sånn i tilfelle.

• Liker 1
Gjest Fleecejakke
Skrevet

Samme her.

Skrevet

I alle dager. Du som er så imot å gi penger? ;-)

• Liker 2
Skrevet

Gavekort på IKEA!

Alle elsker IKEA.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde spurt om dere hadde noen veldedighet som lå dere nærmest hjertet, og donert der...:)

Evt gitt et gavekort på restaurant e.l. Som ikke tar opp plass i heimen!;)

Skrevet

Årsaken til at vi ikke ønsker gaver er at det medfører en utgift å delta i bryllupet vårt. Vi har lagt opp til en utradisjonell feiring (uten at jeg vil komme nærmere inn på det på et åpent forum).

Vi ønsker å ha fokus på det sosiale og ønsker at flest mulig av de vi inviterer kommer. Jeg vil derfor at de skal slippe å stresse og bruke penger på gave for oss, da vi setter mest pris på at de kommer.

Jeg tror dette skal komme godt frem i innbydelsen. Men så snakker jeg med noen som sier de sikkert vil ha med gave uansett. Og da kom det opp problemstillinger som jeg ikke hadde tenkt på. Jeg hadde ikke tenkt å ha gavebord, men kanskje jeg må ha det uansett? Vet ikke :vetikke:

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med gave.

Vi ville ikke ha gaver selv og det var det altfor mange som ikke tok hensyn til. Vi prøvde faktisk i månedsvis å få det til å synke inn at vi ikke trengte noenting, til liten nytte. Vennene våre skjønte det, men familiene og perifere familievenner var det verre med. Det med donasjoner til veldedighet tenkte vi ikke på, vi var mest opptatt av å banke inn at vi ikke ville ha noe som helst, og dessverre tror jeg ikke det ville hjulpet noe videre. Vi endte med å måtte sette opp ønskeliste etter krav fra de som insisterte på å gi gaver, og én giver klarte å gå etter den lista, så konklusjonen vår er at folk bare handler inn noe helt i ørska uansett hva man sier og gjør. Det vi fikk mest av var gavekort hos butikker i byer vi aldri er i nærheten av... Vi ga altså opp til slutt, men jeg kommer aldri til å gjøre annet enn å la være å ta med gave når det er det brudeparet sier de ønsker. Det er de som kommer med noe uansett som er de som er i en klein situasjon.

Skrevet

Jeg ville uansett hatt med en pengegave. Kontanter på et eller annet vis. Vis meg det brudeparet som aldri kommer til å få bruk for en femhundrelapp.

Skrevet

I alle dager. Du som er så imot å gi penger? ;-)

Ja, men enkelt å ta med seg og jeg kan bruke de selv også. ;)

Skrevet

Årsaken til at vi ikke ønsker gaver er at det medfører en utgift å delta i bryllupet vårt. Vi har lagt opp til en utradisjonell feiring (uten at jeg vil komme nærmere inn på det på et åpent forum).

Vi ønsker å ha fokus på det sosiale og ønsker at flest mulig av de vi inviterer kommer. Jeg vil derfor at de skal slippe å stresse og bruke penger på gave for oss, da vi setter mest pris på at de kommer.

Jeg tror dette skal komme godt frem i innbydelsen. Men så snakker jeg med noen som sier de sikkert vil ha med gave uansett. Og da kom det opp problemstillinger som jeg ikke hadde tenkt på. Jeg hadde ikke tenkt å ha gavebord, men kanskje jeg må ha det uansett? Vet ikke :vetikke:

Hadde jeg vært deg/dere ville jeg droppet gavebordet. Hadde jeg som gjest dukket opp med beskjed om å ikke ha med gave, og fulgt den, men likevel sett et gavebord.. Da hadde jeg ikke følt meg gavmild for å si det sånn.

• Liker 5
Gjest navnelapp
Skrevet

I eit bryllup der eg var gjest, og dei som gifta seg ikkje ynskte seg gåver, var det sett opp eit lekkert fuglebur (typ chabby chic) som folk putta kort i. Om det var pengar i nokre av dei korta var det jo ingen som såg, og då kunne jo også brudeparet gi pengane til veldedigheit etter at dei hadde opna kortet.

• Liker 1
Skrevet

I eit bryllup der eg var gjest, og dei som gifta seg ikkje ynskte seg gåver, var det sett opp eit lekkert fuglebur (typ chabby chic) som folk putta kort i. Om det var pengar i nokre av dei korta var det jo ingen som såg, og då kunne jo også brudeparet gi pengane til veldedigheit etter at dei hadde opna kortet.

Har ingen erfaring med sånt så vil bare skyte inn at denne idéen likte jeg. De fleste kommer jo kanskje med et kort.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...