Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2004 #1 Del Skrevet 1. mars 2004 Har i dag lært noe nytt. At muslimer også tror at Jesus skal vende tilbake og opprette paradis på jorden. Dette var ikke jeg klar over, og jeg tror ikke mange muslimer er klar over dette. Hvis det er slik hvorfor er mange muslimer så nedlatende mot troen på Jesus. Skjønner at de ser på han som guds sendebud, men ikke sønn av Gud. Og i bibelen står at jesus er veien, så hvis de venter på jesus, hvorfor mener de ikke at han er veien hvis de mener at han skal opprette paradis? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 1. mars 2004 #2 Del Skrevet 1. mars 2004 Så vidt jeg vet ser de på Jesus som en profet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saga Skrevet 2. mars 2004 #3 Del Skrevet 2. mars 2004 Muslimene anerkjenner Jesus som en hellig mann, men benekter at han var Guds sønn, og stiller han bare i rekken av andre profeter i jødisk/islamsk tradisjon. http://home.online.no/~eoflaa/artikler/muslim.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 5. mars 2004 #4 Del Skrevet 5. mars 2004 Og i bibelen står at jesus er veien' date=' så hvis de venter på jesus, hvorfor mener de ikke at han er veien hvis de mener at han skal opprette paradis?[/quote'] Hei. Jeg er ikke kristen, men jeg må innrømme at islams syn på Jesus ikke alltid er like logisk. Dersom du vil se dette fra et kristent synspunkt også, er dette en av de grundigste og sakligste sidene på hele internett. http://www.answering-islam.org/Intro/islam...amic_jesus.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 7. mars 2004 #5 Del Skrevet 7. mars 2004 Jesus (Isa) er en av de største profetene i islam, og joda, alle muslimer vet det. Men han er en mann, slik som Muhammed også var en mann, og ikke Guds sønn. Muslimer er ikke nedlatende til troen på Jesus, de tror jo selv på Jesus, men som profet. Men de er uenig i at han var Guds sønn. Det tror ikke jødene heller, forøvrig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest patrick Skrevet 8. mars 2004 #6 Del Skrevet 8. mars 2004 Jesus (Isa) er en av de største profetene i islam' date=' og joda, alle muslimer vet det. Men han er en mann, slik som Muhammed også var en mann, og ikke Guds sønn. Muslimer er ikke nedlatende til troen på Jesus, de tror jo selv på Jesus, men som profet. Men de er uenig i at han var Guds sønn. Det tror ikke jødene heller, forøvrig.[/quote'] Ikke nedlatende? Dere påstår jo at Bibelen er korrumpert og forfalsket? http://www.faithfreedom.org/Articles/sina/...crucifixion.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 8. mars 2004 #7 Del Skrevet 8. mars 2004 I motsetning til kristne som sier at Koranen er helt korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest patrick Skrevet 9. mars 2004 #8 Del Skrevet 9. mars 2004 I motsetning til kristne som sier at Koranen er helt korrekt? Nei. Jeg er ellers ikke kristen, og gidder ikke bruke lang tid på å forsvare Bibelen. Jeg synes bare Koranen er mye verre. http://www.faithfreedom.org/Articles/quran_teaches.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jen. Skrevet 17. mars 2004 #9 Del Skrevet 17. mars 2004 Det er sikkert mange muslimer som er nedlatende til bibelen, slik som mange kristne er nedlatende til koranen. Det finnes nok muslimer som hater kristne og vice versa. Men de som har litt i hodet (på begge sider) ser jo litt "rausere" på det. I islam skal man faktisk ha respekt for både kristendom og jødedom. Opprinnelig levde jo alle disse trossamfunnene sammen om hverandre, og alle var regnet som "folk av boken" i motsetning til hedningene som trodde på diverse avguder. Det er jo samme gud disse tre tror på. Har du lest hele koranen og synes den er fæl, kommer det nok av at "som man leter finner man". Det står mye klokt og fint i både bibelen og koranen, og mye som man kan ha vanskelig for å forstå. Et stort problem med koranen er at i oversettingene til engelsk, norsk og andre språk er det mye som rett og slett har mistet den opprinnelige meningen pga. måten det arabiske språket er bygget opp. Slik er det sikkert i bibelen og. Tror ikke akkurat det vi leser er ordrett det som ble skrevet den gangen. Litt er tatt bort og litt tilføyd. I det opprinnelige Lukasevangeliet f.eks. (tror det var det, rett meg gjerne om jeg tar feil, har ikke bibelen her akkurat nå) sluttet egentlig fortellingen om Jesus på korset med at han hang på korset "og alle var redde". Det var det. Historien om at han sto opp igjen fra graven ble ikke lagt til før flere hundre år senere. Historikere mener det er fordi Jesu tilhengere som opplevde massakrer og lidelse etter hans bortgang var motløse og trengte en slik "happy ending" som viste at Gud virkelig var på deres side og ikke hadde glemt de. Ikke vet jeg om historikerene har rett (dette var en dokumentar på Discovery Channel), men mye blir i hvertfall forandret i tidens løp. Respekt for hverandres tro er i allefall viktig for å kunne fungere sammen på denne kloden. Det er sikkert viktigere enn noen gang siden verden har blitt så liten. Da synes jeg man kan snu seg litt innover og se hva som evt. er "galt" med sin egen tro og prøve å rette det før man vender seg å peker ut feilene på alle andre. Det siste blir det bare elendighet av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 18. mars 2004 #10 Del Skrevet 18. mars 2004 Dette skulle ikke være en diskusjon om hva som er verst av bibelen eller koranen. Det skulle være en diskusjon om Islam sitt syn på Jesus. Etter all kranglingen som har være her inne ang. islam, så håper jeg at vi kan respektere hva denne tråden faktisk handler om, istedet for å benytte den til en ny krangel om hvilken religion som er snillest/slemmest etc. Til Trådstarter: Har ikke hørt om at Islam tror at Jesus skal lage paradis på jorden(men det kan godt stemme), men vet at de tror at Jesus har eksistert. At han var en profet som vises mye respekt. Derimot så tror de ikke at han var guds sønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bukhari Skrevet 22. mars 2004 #11 Del Skrevet 22. mars 2004 Nei. Jeg er ellers ikke kristen, og gidder ikke bruke lang tid på å forsvare Bibelen. Jeg synes bare Koranen er mye verre. http://www.faithfreedom.org/Articles/quran_teaches.htm Jesus (fvmh) er en av de største profetene for oss muslimer. Jesus(fvmh) er den eneste profeten Gud ga evner til å helbrede og lege de syke og våkne de døde. Jesus (fvmh) og hans mor Maria har fått et stor og sentralt surah (kapittel) i koranen. Som en muslim er du pålagt til å respektere Imam Mahdi ( Messias altså Jesus fred være med ham). Profet jesus (fvmh) er han som skal drepe Ad Dajjal ( Antikrist) og lede muslimene til seire. Den muslimen som ikke har respekt for Jesus(fvmh) Guds sendebud eller Bibelen er en muslim som mangler mye av sin religion. Du skal ikke snakke nedsettende om Jesus(fvmh) hvis du er en muslim, du skal ikke fornekte Jesus (fvmh) hvis du er en muslim og du skal aldri misbruke Jesus (fvmh) navn til tåpelige morsomheter som enkelte gjør. Vi har så stor respekt for Jesus og Guds sendebud at vi er pålagt til å si fred være med dem hver eneste gang vi sier navnet, hører eller skriver det. Så ikke kom her og si at vi snakker nedsettende om Imam Mahdi. Forøvrig er den siden du oppgir som kilde ikke noe troverdig eller sikker webside men et Anti-Islamic Polemic side som ikke har noe form for kritikk rettet mot Islam, men god gammeldagse svada og hetsing. Du skal vite bedre å bruke den siden som en kilde. Det er akkurat som om jeg bruker denne siden som kilde: www.answering-christianity.org Du kan lese om Profet Jesus (fvmh) i siden nedenfor: http://anwary-islam.com/prophet-story/isa.htm Her kan du lese Surah Maryam (19)- Kapittel Maria (19): http://islam.no/newsite/content/default.as...nen&nTopPage=59 Eller her: www.koranen.no Her kan du lese om Ad-Dajjal eller kjent som Antikrist http://muttaqun.com/dajjal.html eller kan du bruke søkemotoren www.google.com og søke på " Al Massih Ad Dajjal" Et lite utdrag av Surah Maryam: Sahih Bukhari Hadith Book 9 Hadith From Number 241 http://qibla.dhs.org/alim_online/bukhari/sb9_13.htm MARY, CHAPTER NO. 019 019. 1 Kaf. Ha. Ya. 'Ain. Sad. 019. 2 (This is) a recital of the Mercy of thy Lord to His servant Zakariya. 019. 3 Behold! he cried to his Lord in secret, 019. 4 Praying: "O my Lord! infirm indeed are my bones, and the hair of my head doth glisten with grey: but never am I unblest, O my Lord, in my prayer to Thee! 019. 5 "Now I fear (what) my relatives (and colleagues) (will do) after me: but my wife is barren: so give me an heir as from Thyself,- 019. 6 "(One that) will (truly) represent me, and represent the posterity of Jacob; and make him, O my Lord! one with whom Thou art well-pleased!" 019. 7 (His prayer was answered): "O Zakariya! We give thee good news of a son: His name shall be Yahya: on none by that name have We conferred distinction before." 019. 8 He said: "O my Lord! How shall I have a son, when my wife is barren and I have grown quite decrepit from old age?" 019. 9 He said: "So (it will be) thy Lord saith, 'that is easy for Me: I did indeed create thee before, when thou hadst been nothing!'" 019.10 (Zakariya) said: "O my Lord! give me a Sign." "Thy Sign," was the answer, "Shall be that thou shalt speak to no man for three nights, although thou art not dumb mvh Bukhari :-) spørsmål angående islam kan du sende til eller finne på www.islam.no Mailadresse kan ikke legges i innlegg, Marianne Moderator Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gitte Skrevet 22. mars 2004 #12 Del Skrevet 22. mars 2004 Hei Bukhari! Hyggelig å se en muslim her! Det finnes nok av innlegg her som forteller oss hvor fæle muslimer/Islam visstnok skal være. Jeg tror det er på tide med litt motvekt :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bukhari Skrevet 22. mars 2004 #13 Del Skrevet 22. mars 2004 Hei Bukhari! Hyggelig å se en muslim her! Det finnes nok av innlegg her som forteller oss hvor fæle muslimer/Islam visstnok skal være. Jeg tror det er på tide med litt motvekt :-) Heisan Gitte: Ja, det er på tide :-) . Jeg forfølger noen AIPer fra www.antispykopat som driver med ANTI-Islamic_Polemic. Så jeg synes det er på tide med en motvekt. Det blir for mye hetsing og minimalt med kritikk fra deres side. Deres såkalte kunnskap og kritikk er begrunnet på det sterk hatet de har mot muslimer, Islam og PKer. De påstår de er kritiker men fra mitt synspunkt er de ingenting annet en islamhater, de påsstår de er "islameksperter" og at de har studert islam i mange år, men fra mitt synspunkt er de kunnskapløs og det lille kunnskapet de har er begrenset på hat. Hatet er deres kunnskap, intoleransen er deres kunnskap og hetsingen er deres kunnskap. mvh Bukhari Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bukhari Skrevet 22. mars 2004 #14 Del Skrevet 22. mars 2004 For meg høres det ut som du skyter deg selv i foten når du kommer med slike uttaleser, patrick....... . Det var en annen debattanten som bidro med at kristne og ikke godtar Koranen. Så for meg og alle oppgående mennesker så høres det ut som det går begge veier? Muslimer og kristne: Islam og kristendom (Index) Postet fra www. koranen.no Del 2 Skal vi si litt om Islam, og kristendom! Er de to så forskjellige, og hva er likt mellom dem? Det viktigste har de felles! Begge lærer om èn Skaper: Gud. I Islam blir Han kalt Allah, og i kristendom altså Gud. Men muslimer kaller Ham også Gud, og kristne - i arabiske land - Allah. Så navnet betyr mindre, og tro og handlinger mer! Både muslimer og kristne tror på Gud, på Dommens dag og på et liv etter dette livet. De tror at gode handlinger belønnes, og at dårlige handlinger straffes. Vi blir stilt til ansvarlige for det vi gjør! Og Gud er den endelige dommer. Kristne tror på sin åpenbaring, Bibelen. Og muslimene på sin, Koranen. - Som bekrefter det som står i Bibelen, og som, mener muslimene, renser og fornyer den. I essens tror de det samme, kristne og muslimer! Forskjellen er i detaljer. Fellesskap En muslim kan gifte seg med en kristen, for de to skal dele den grunnleggende tro. Ekteskapet kan bli samstemt. Og barna gis sanne verdier. - Mens en som favner flere guder (mushrik), eller en som er overbevist ateist (kafir) ikke kan ekte en muslim, på grunn av forskjellen mellom dem. Som inviterer til konflikt. Muslimer kan spise mat beredt av kristne. I tidligere islamsk historie levde muslimer og kristne sammen. De samarbeidet til samfunnets beste. Kirker, synagoger og moskèer var templer som alle skulle verne. For Koranen sier: Om ikke Gud lot mennesker forsvare seg mot hverandre ville klostre, kirker, synagoger og moskèer - der Guds navn stadig prises - så sannelig blitt ødelagt! (22,40) Samarbeid Hva med uenighetene mellom kristne og muslimer? Gud skal avklare dem på Dommens dag! Men selv den minste oppriktighet i tro og handling, både hos kristne og muslimer, skal Den dagen bli rettmessig belønnet. Koranen sier: De som tror (på Koranen), og de som følger jødisk tro, de kristne og sabèerne - ja, alle som tror på Gud og Den siste dagen og gjør det som er rett, skal få sin belønning fra Herren! De skal ikke frykte eller sørge. (2,62) Det løftet gjentar Koranen flere steder. Så i islam gjøres 'frelsen' med vidsyn og toleranse, avhengig av tre elementer: tro på den ène Gud, tro på Dommens dag, og rett handling i dette livet. Det burde kunne forene oss! Muslimer pålegges å si til kristne: Gud er vår Herre, og deres Herre! (...) Så la oss ikke strides! Gud skal føre oss sammen, hos Ham er reisen slutt. (42,15) Vi blir oppfordret til samarbeid! Og bør ta alvorlig på det. [index] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thula Skrevet 23. mars 2004 #15 Del Skrevet 23. mars 2004 Synes også det er flott at en muslim tar til motmæle mot all denne svertingen av muslimer. Kjenner en del tyrkiske muslimer som er flotte gode mennesker, ikke villøyde terrorister slik som man skulle tro etter dagens oppfatning. Jeg er verken kristen eller muslim, for meg er det i grunnen et fett hva folk tror på, så lenge de er vennlige gode mennesker, men jeg blir litt fortvilet over å se at stemningen i Norge for tiden er at alle muslimer er krigerske og fanatiske og at islam er en ond religion. Jeg tror ikke NOEN religion er ond, men å krige i religionens navn, uansett hvilken, det er ond og respektløst. Slik som når Bush ber gud beskytte landet og troppene hans, for en frekkhet og for et overmot! Nei, nå sporer jeg av i saker hvor jeg føler jeg vet for lite til å uttale meg, ville bare gi min støtte til Bukhari og si at det er flott å høre begge sider av saken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 26. mars 2004 #16 Del Skrevet 26. mars 2004 Hei Bukhari! Hyggelig å se en muslim her! Det finnes nok av innlegg her som forteller oss hvor fæle muslimer/Islam visstnok skal være. Jeg tror det er på tide med litt motvekt :-) Endelig! Tusen takk Bukhari for at du kom på banen! Den siste tiden her inne har vært preget av mye drittslenging rundt islam, og jeg syns det er flott at du som kjenner religionen kan gi oss noen andre synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 31. mars 2004 #17 Del Skrevet 31. mars 2004 På høy tid at en muslim med ordentlig kunnskap om islam faktisk kan belyse muslimenes side av saken en smule. De verste kritikerne av de fleste religioner er jo de som faktisk vet minst om hva de forskjellige egentlig står for. Ignorans er den største fienden man har i alle sammenhenger, tror jeg... Tusen takk, Bukhari - vi trenger jamen dine synspunkter her inne også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 1. april 2004 #18 Del Skrevet 1. april 2004 Bukhari er en kjent kverulant på et annet forum. Jeg har skjelden lest så mye usannheter om Islam som han serverer her. Det er riktig at en muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne, men hvorfor glemte han å fortelle at hun må konvertere? Jeg skulle også gjerne visst hvordan muslimer kan få Adam, Abraham, Moses og Jesus til også å være muslimer. Muhammad, født 570 e.Kr. grunla Islam. Han var vel en smule for sent ute Bukhari. Faithfreedom drives av frafallende muslimer, og derfor mener Bukhari at de ikke er troverdige. Ham om det. Da er det merkelig at FF er en av de mest hackete siter i verden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pedro Skrevet 1. april 2004 #19 Del Skrevet 1. april 2004 En liten smakebit av Bukharis verden. http://www.answering-islam.org/Intro/islam...amic_jesus.html In one tradition of Muhammad we read that no further prophets will come to earth until ‘Isa returns as ‘a man of medium height, or reddish complexion, wearing two light garments, looking as if drops were falling down from his head although it will not be wet. He will fight for the cause of Islam. He will break the cross, kill pigs, and abolish the poll-tax. Allah will destroy all religions except Islam. He (‘Isa) will destroy the Evil One and will live on the earth for forty years and then he will die’. (Sunan Abu Dawud, 37:4310) The Sahih Muslim has a variant of this tradition: ‘The son of Mary ... will soon descend among you as a just judge. He will ... abolish the poll-tax, and the wealth will pour forth to such an extent that no one will accept charitable gifts.’ (Sahih Muslim 287) What do these sayings mean? The cross is a symbol of Christianity. Breaking crosses means abolishing Christianity. Pigs are associated with Christians. Killing them is another way of speaking of the destruction of Christianity. Under Islamic law the poll-tax buys the protection of the lives and property of conquered ‘people of the Book’. (At-Taubah 9:29) The abolition of the poll-tax means jihad is restarted against Christians (and Jews) living under Islam, who should convert to Islam, or else be killed or enslaved. The abundance of wealth refers to booty flowing to the Muslims from this conquest. This is what the Muslim ‘Isa will do when he returns in the last days. Muslim jurists confirm these interpretations: consider, for example, the ruling of Ahmad ibn Naqib al-Misri (d. 1368). "... the time and the place for [the poll tax] is before the final descent of Jesus (upon whom be peace). After his final coming, nothing but Islam will be accepted from them, for taking the poll tax is only effective until Jesus' descent (upon him and our Prophet be peace) ..." (The Reliance of the Traveller. Trans. Nuh Ha Mim Keller, p. 603). Ibn Naqib goes on to state that when Jesus returns, he will rule ‘as a follower’ of Muhammad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. april 2004 #20 Del Skrevet 1. april 2004 Bukhari er en kjent kverulant på et annet forum. Jeg har skjelden lest så mye usannheter om Islam som han serverer her. Det er riktig at en muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne, men hvorfor glemte han å fortelle at hun må konvertere? Jeg skulle også gjerne visst hvordan muslimer kan få Adam, Abraham, Moses og Jesus til også å være muslimer. Muhammad, født 570 e.Kr. grunla Islam. Han var vel en smule for sent ute Bukhari. Faithfreedom drives av frafallende muslimer, og derfor mener Bukhari at de ikke er troverdige. Ham om det. Da er det merkelig at FF er en av de mest hackete siter i verden. Vel jeg tar det kverulant kommentaren din som en kompliment. Dere skal vite at Pedro bruker AIP sider som www.answering-islam.org. Det er akkurat som jeg skulle bruke www.answering_christianity.org som en kilde. Kvinnen er ikke nødt til å konvertere til islam. Jeg kjenenr en god del ektepar hvor kona er kristen og mannen er en muslim. Jeg vedder du har ikke tatt god tid til å snakke med en eneste muslim? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå