Gå til innhold

Hvis jeg skal bli autorisert regnskapsfører: hvilke fag mangler jeg da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg må ha praksis også, men sånn jeg forstår det så tilfredsstiller ikke de fagene jeg tar på bachelorstudiet mitt kravet dersom jeg vil oppnå autorisasjon.

Her er fagene jeg tar/har tatt:

Matematikk for økonomifag, bedriftsøkonomi, organisasjon og ledelse, arbeidspsykologi, markedsføring, internasjonal markedsføring, finansregnskap, makroøkonomi, mikroøkonomi, statistikk, samfunnsvitenskapelig metode, investering og finansiering, driftsregnskap og budsjettering, foretaksstrategi, international business communication, kommunikasjon og etikk, kulturforståelse, økonomisk styring, omdømmeledelse, finansregnskap og regnskapssystemer, markedsanalyse, næringsøkonomi-utvalgte næringer, forretningsutfordringer, eksportadministrasjon.

Noen som vet hvilke fag jeg må ta i tillegg?

Anonym poster: 6ef1f5ae8b24d174056226b8777c3d30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken linje/skole har du gått? Jeg er litt usikker på hva du mangler, siden jeg ikke har satt meg inn i kriteriene for autorisert regnskapsfører (annet enn at man må ha en praksisperiode), men du kan jo titte litt her. Dette er obligatoriske fag for linjen "økonomi og administrasjon".

Skrevet

Ts her. Jeg går økonomi og administrasjon ved høgskolen i Ålesund. Men tror det varierer litt hvilke fag man har hos de ulike skolene, bare man har de obligatoriske fagene for tilfredsstille kravet for å kalle linjen økonomi og administrasjon. Sånn jeg forstår det så må jeg i alle fall ha skatterett, noe jeg ikke har. Skal titte litt på linkene :)

Gjest Brilleugle
Skrevet

Det står noe her på Finanstilsynets sider.

Holder på med samme greia selv. Skatterett vet jeg at vi må ha, ellers er vel en viktig at en har nok studiepoeng/vekttall i regnskapsfag, da særlig årsregnskap.

Skrevet

Virker som jeg vil mangle 32,5 studiepoeng eller mer innenfor regnskapsfag/skatterett/rettslære. Virker litt uoverkommelig å prøve å ta disse fagene ved siden av studiet da. Spesielt når jeg jobber i tillegg, og skolen min ikke tilbyr dem. Men jeg er så redd for å ikke få en jobb jeg trives med etter endt utdanning, f eks å måtte sitte og svare på telefon dagen lang..

Skrevet

Jeg vet ikke hva du ser for deg av jobb, men det er veldig mange regnskapsjobber som ikke krever autorisasjon.

Når det gjelder fag som mangler ville jeg tatt det opp med en stuiderådgiver ved en skole som tilbyr fagene. De sitter med oppdatert informasjon og kan passe på at du ikke tar "feil" fag.

Skrevet

Vet ikke hvilke fag det er du mangler, men du kan jo begynne å jobbe som regnskapsfører uten autorisasjon etter utdannelsen? Og så kan du ta de fagene du mangler på deltid ved siden av studiene.

30 studiepoeng er jo ikke så mye, det klarer du fint på et år i tillegg til jobbing :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...