Gå til innhold

Glutenfritt på 5-ukers tur til Kenya og Tanzania

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke helt hvilket forum jeg burde poste dette i, men poster det her. Om et par måneder reiser jeg til Kenya og Tanzania, og blir der i 5 uker. Jeg har cøliaki, og må derfor følge en glutenfri diett på turen. Jeg er vant til å reise med cøliaki, men det blir en utfordring å reise til disse ikke-vestlige landene og være borte så lenge. Planen er å pakke en egen koffert med mat (knekkebrød, vakuumpakket brød osv) og i tillegg informere alle hotellene vi skal bo på underveis.

Likevel lurer jeg på om noen har noen tips for cøliakere i Kenya og Tanzania? Finnes det glutenfritt på apoteker/butikker i de større byene? Vet lokalbefolkningen om denne sykdommen? Hvordan er den lokale maten - bruker de mye brød/mel, eller er mye av maten glutenfri fra før av? Og finnes det restauranter som er flinke med glutenfri mat?

Reiseruta er forresten følgende: Nairobi (4 dager) - Arusha/Moshi-området (1,5 uke) - Serengeti/Ngorongoro (1 uke) - Dar-es-Salaam (3 dager)- Zanzibar (1,5 uke).

Sykt mange spørsmål her, men håper noen kan svare på et par av de i alle fall! Jeg skal også spørre på andre forum og på facebook-grupper for reiseglade cøliakere, men starter her :)

Anonym poster: 3c3eb193bea82b5b214a41a0b402e41d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne jo printe ut et slikt kort og vise det når du skal bestille mat i restauranten

Gluten free restaurant card

Anonym poster: 10695cbe33e1237dbd12d3b7b918961e

Skrevet (endret)

Takker for svar og tips, men jeg har allerede slike kort siden jeg er ganske vant til å reise, jeg må bare skaffe et på swahili. Kunne sikkert formulert meg bedre i overskriften, men jeg er altså ute etter råd om glutenfri mat i akkurat disse landene, og ikke bare generelle reiseråd for de med cøliaki :)

Red: Og her røyk visst anonymiteten, så det ikke før nå, haha :P

Endret av Johanne.R
Skrevet

I Kenya(og sikkert Tanzania)blir det fort mye loff til frokost, og kjeks på lengre bilturer. Butikker/bensinstasjoner har ikke glutenfrie alternativer som regel, men det kan jo erstatttes med frukt o.l. På hoteller, safariselskaper osv så lager de som regel både glutenfrie og laktosefrie alternativer, ofte med maismel.

Jeg tåler verken gluten eller laktose, og har hatt veldig lite problemer med dette i Afrika. Unntaket er om man foretrekker brød til frokost eller som sagt når man skal ut på lange turer osv. Men en pakke glutenfrie Knekkebrød i baggasjen og kjøpe frukt osv langs veien løser det.

Skrevet

Takk for info om maten i Kenya, CathFoto :) Ser ut til at det er sånn ca som jeg trodde, altså en del brødmat, så jeg får pakke en koffert med knekkebrød som jeg hadde planlagt. Gruppa jeg reiser med skal på en organisert safaritur, ellers er vi stort sett "alene" uten noen operatør, så jeg må nok ordne maten selv.

Noen flere som har tips om maten/hvordan leve glutenfritt i Kenya/Tanzania? :)

Skrevet

Det er ikke mye brødmat sammenlignet med Norge, man får som regel varm frokost f.eks, men på lengre kjøreturer osv så er det gull verdt med glutenfrie knekkebrød fordi det er lett å ty til kjeks/loff fordi det er lettilgjengelig.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...