AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #1 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har lest å lært mye om div rasekatter og har falt for bambino rasen. Jeg kan ikke se de finnes i Norge? eller om man må importere fra utlandet. Hvordan import reglene er for katter er vel likt som for hunder? Jeg har alltid drømt om å drive oppdrett helt siden jeg var 5år og nå nærmer jeg meg 30 og er ferdig med barn. Vi skal snart flytte til et rolig sted, stor tomt. Så tiden for recertch er vel inne nå =) Har noen erfaringer de vil dele? Noen som har rasen? Anonym poster: 74d725e765a6caa4b130ebe477fe5636 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 28. oktober 2012 #2 Del Skrevet 28. oktober 2012 Bambino ble først registrert som egen rase i 2005, og er blanding av Sphynx og en annen rase (husker ikke i farta, men det kan vel googles det også). Jeg er litt usikker på om rasegodkjenningen gjelder her til lands, men vil tro det dersom det er internasjonal standard - dette kan du jo spørre NRR om dersom det er vanskelig å finne konkrete opplysninger om dette på nett. Jeg har ikke hørt om noen som driver denne typen oppdrett i Norge, og såvidt meg bekjent er det dermed heller ingen egen klubb/forening for denne rasen her (ennå). Det du bør være obs på med hårløse katter, er først og fremst at de krever enormt mye stell (selv om de ikke har noe særlig pels), og at de ikke er lett omsettlige her i Norge pga. temperaturen og den spesielle omsorgen slike raser trenger. Hårløse katter er for spesielt interesserte. I tillegg er det slik at man med helt nye raser ikke kan beregne sykdomsstatistikker like enkelt som man kan med raser som har eksistert over lengre tid. Man vet ikke ennå hvor utsatt den nye rasen er for de sykdommene og svakhetene som kan følge av de rasene den er laget av, om sjansen minskes eller øker, eller om nye sykdommer vil vise seg osv., og det er også noe en oppdretter må ha i bakhodet, både i forhold til selve oppdrettet, men også ift. salget og ikke minst forsikringen. Akkurat det med forsikring bør du forhøre deg med bl.a. Agria om før du eventuelt går i gang. Jeg mener ikke å være veldig negativ her, men det er en del sånne ting man må tenke over og sjekke før man eventuelt bestemmer seg for hva slags rase man vil drive oppdrett på. Men det er hvertfall et sted å begynne (: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #3 Del Skrevet 28. oktober 2012 http://www.google.no/imgres?um=1&hl=no&client=firefox-a&sa=N&rls=org.mozilla:nb-NO:official&biw=1787&bih=826&tbm=isch&tbnid=rfGec0vDLw1WTM:&imgrefurl=http://itsnotsobad.blogg.no/1301685569_bambino.html&docid=ZCpqP5GA1DNKpM&itg=1&imgurl=http://www.texassphynx.com/yahoo_site_admin/assets/images/Bocephus_5-30-09.149154221.JPG&w=642&h=407&ei=yiKNUJ2sMMmG4gT-mICYCw&zoom=1&iact=rc&dur=546&sig=112667058823437408308&page=1&tbnh=139&tbnw=215&start=0&ndsp=42&ved=1t:429,r:6,s:0,i:86&tx=113&ty=58 Katteverdens svar på ''ovnsrør-katt''? Anonym poster: 0eefd80a2db7b0d8e5deca32b44da18d Anonym poster: 0eefd80a2db7b0d8e5deca32b44da18d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nio Skrevet 28. oktober 2012 #4 Del Skrevet 28. oktober 2012 Jeg kommer nesten garantert til å skaffe meg en dersom det kommer en oppdretter i Norge. Hadde litt kontakt med en oppdretter i Florida men det ble ikke noe av pga prisen med reise og sånn. Ifølge henne er de som andre katter men burde ikke hoppe like langt ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. oktober 2012 #5 Del Skrevet 28. oktober 2012 Så vidt jeg kan se er ikke disse godkjent verken av NRR eller FIFE, så det tar forhåpentligvis en viss tid før noen gidde å starte oppdrett. Selv om dette er en mutasjon, så ser jeg virkelig ikke at det er noe å avle videre på! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 28. oktober 2012 #6 Del Skrevet 28. oktober 2012 Bambino, er ikke det det samme som munchkin, bare av sphynx? Isåfall er det opprinnelig en genfeil som igjen fører til masse problemer i "rasen". Munchkinkatter er supersøte, men får ofte både hd og problemer med ryggen når de blir litt eldre. Regner med at bambino har samme problemene. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 28. oktober 2012 #7 Del Skrevet 28. oktober 2012 Bambino er en blanding av de to, såvidt jeg forstått. Så vidt jeg kan se er ikke disse godkjent verken av NRR eller FIFE, så det tar forhåpentligvis en viss tid før noen gidde å starte oppdrett. Selv om dette er en mutasjon, så ser jeg virkelig ikke at det er noe å avle videre på! Jeg kan heller ikke se at dette er noe å trakte etter. Og når det etter 7 år som "godkjent" rase i USA ikke er i nærheten av å godkjennes her til lands, så sier det strengt tatt en del om vellykketheten av blandingen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 28. oktober 2012 #8 Del Skrevet 28. oktober 2012 Bambino er en blanding av de to, såvidt jeg forstått. Jeg kan heller ikke se at dette er noe å trakte etter. Og når det etter 7 år som "godkjent" rase i USA ikke er i nærheten av å godkjennes her til lands, så sier det strengt tatt en del om vellykketheten av blandingen. Og, dessverre, en god del om USA... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 28. oktober 2012 #9 Del Skrevet 28. oktober 2012 Og, dessverre, en god del om USA... Ikke minst. Ironisk at de som faktisk har dyrepoliti (dog ikke i alle stater, tror jeg?) også er de som driver på sånn. Der er det meste lov, gitt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 28. oktober 2012 #10 Del Skrevet 28. oktober 2012 Bambino er akseptert som en ”eksperimentell ny rase” av TICA, og kan bli utstilt som ”sphynx, New Trait” på TICA utstillinger. NRR er i regi av FIFE, men det var en annen forening som var i regi av TICA. Nå ligger foreløpig NORticats på is, men om den blir startet opp igjen så har man mulighet til å stille bambino i Norge også. Jeg vet ikke om noen som driver oppdrett av bambino i Norge, men jeg vet at de finnes noen i UK, så det kan jo være en idé å titte der. Dere som mener at kortbeinte raser sliter med mange helseproblemer, har dere noen kilder på dette? Jeg har enda til gode å finne noe informasjon som fastslår at munchkin har helseproblemer tilknyttet de korte beina, men jeg er veldig interessert i å lese om dere har noen. Så vidt jeg vet er ikke munchkin noe sykere enn andre katteraser, de regnes faktisk som en generelt frisk rase og lider ikke av noen spesielle sykdommer som kun er begrenset til rasen. Kortbeinte hunder er utsatt for ryggproblemer, ofte i forbindelse med forkalkning i ryggvirvlene, men dette er ikke et problem man har funnet hos de kortbeinte kattene, visstnok fordi katter skal ha en mer fleksibel ryggrad enn hunder. For øvrig kan kortbeinte katter leve et fullverdig katteliv. De kan både løpe, hoppe og klatre uten problemer, så de lider ikke på noen slags vis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uanonymbruker Skrevet 28. oktober 2012 #11 Del Skrevet 28. oktober 2012 Hårløse katter er supergromme! Det er som å klø på en slaskete mannepung når man koser med dem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #12 Del Skrevet 29. oktober 2012 Bambino er en blanding av de to, såvidt jeg forstått. Jeg kan heller ikke se at dette er noe å trakte etter. Og når det etter 7 år som "godkjent" rase i USA ikke er i nærheten av å godkjennes her til lands, så sier det strengt tatt en del om vellykketheten av blandingen. Enig, jeg skal vedde på at hverken Munchkin, Bambino eller Scottish Fold ikke kommer til å bli godkjent i Fife på veldig, veldig lenge (heldigvis!) Jeg er ikke for å avle på defekter. Uansett om Norticats våkner til liv igjen, så er det snakk om en stakkars utstilling i året, og kanskje 1-2 i Sverige, det holder ikke for meg som stiller ut 1-2 ganger i måneden, så jeg holder meg til raser som er Fifegodkjent. Tica godkjenner jo omtrent alt som mjauer, så det er jo ikke akkurat noe sunnhetsgaranti om en katt er godkjent der... Og for folk som avler Bambino holder det altså ikke med EN defekt, neida det må være to... Hvorfor ikke få inn noe polykatter med det samme, noen ekstra tær kan jo gjøre seg;) Anonym poster: 23200d4d83533c631c395e4170dcc618 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 29. oktober 2012 #13 Del Skrevet 29. oktober 2012 Enig, jeg skal vedde på at hverken Munchkin, Bambino eller Scottish Fold ikke kommer til å bli godkjent i Fife på veldig, veldig lenge (heldigvis!) Jeg er ikke for å avle på defekter. Uansett om Norticats våkner til liv igjen, så er det snakk om en stakkars utstilling i året, og kanskje 1-2 i Sverige, det holder ikke for meg som stiller ut 1-2 ganger i måneden, så jeg holder meg til raser som er Fifegodkjent. Tica godkjenner jo omtrent alt som mjauer, så det er jo ikke akkurat noe sunnhetsgaranti om en katt er godkjent der... Og for folk som avler Bambino holder det altså ikke med EN defekt, neida det må være to... Hvorfor ikke få inn noe polykatter med det samme, noen ekstra tær kan jo gjøre seg;) Anonym poster: 23200d4d83533c631c395e4170dcc618 Jeg synes mest synd på de stakkars kattene som avles frem med disse defektene, fordi enkelte mennesker synes de er "så søte", eller "spesielle" osv. Det er motbydelig, og det er rett og slett egoisme og korttenkthet i sin pureste form. Det gir meg avsmak i munnen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #14 Del Skrevet 29. oktober 2012 Jeg synes mest synd på de stakkars kattene som avles frem med disse defektene, fordi enkelte mennesker synes de er "så søte", eller "spesielle" osv. Det er motbydelig, og det er rett og slett egoisme og korttenkthet i sin pureste form. Det gir meg avsmak i munnen. Nemlig, derfor blir jeg dritirritert på finns reklamer med skotten, da blir det enda flere som synes de er sååååå søøøøte:( Anonym poster: 23200d4d83533c631c395e4170dcc618 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strixvaria Skrevet 29. oktober 2012 #15 Del Skrevet 29. oktober 2012 Nemlig, derfor blir jeg dritirritert på finns reklamer med skotten, da blir det enda flere som synes de er sååååå søøøøte:( Anonym poster: 23200d4d83533c631c395e4170dcc618 Nettopp. Og mange er ikke klar over at f.eks. SF (som jo er en ganske "kjent" rase) ikke er godkjent i Fife - det er ikke noe som tenkes over engang. Mange har nok en oppfatning at "eksisterer rasen, så er alt greit". De tenker ikke over hvorvidt rasen er godkjent i de seriøse organene, hva slags sykdommer rasen har risiko for (og dette blir jo ekstra viktig med eksperimentelle raser hvor man overhodet ikke har noen statistikk å se på). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skywise Skrevet 29. oktober 2012 #16 Del Skrevet 29. oktober 2012 Enig, jeg skal vedde på at hverken Munchkin, Bambino eller Scottish Fold ikke kommer til å bli godkjent i Fife på veldig, veldig lenge (heldigvis!) Jeg er ikke for å avle på defekter. Uansett om Norticats våkner til liv igjen, så er det snakk om en stakkars utstilling i året, og kanskje 1-2 i Sverige, det holder ikke for meg som stiller ut 1-2 ganger i måneden, så jeg holder meg til raser som er Fifegodkjent. Tica godkjenner jo omtrent alt som mjauer, så det er jo ikke akkurat noe sunnhetsgaranti om en katt er godkjent der... Og for folk som avler Bambino holder det altså ikke med EN defekt, neida det må være to... Hvorfor ikke få inn noe polykatter med det samme, noen ekstra tær kan jo gjøre seg;) Anonym poster: 23200d4d83533c631c395e4170dcc618 Nå tipper jeg at verken munchkin, bambino eller noen andre kortbeinte raser vil bli registrert i FIFE noen gang da genet som forårsaker dvergveksten er letalt i homozygot form. Scottish fold vil neppe bli registrert i FIFE heller grunnet at de er utsatt for osteochondrodysplasia når de er homozygot (har to kopier av fold genet). Dette i seg selv betyr at man ikke kan krysse kortbeint x kortbeint og fold x fold om man ønsker å drive ansvarlig avl, som igjen fører til at disse ”rasene” aldri kan bli helt rene da man er avhengig av å krysse mot katter som ikke bærer det samme genet. Det vel strengt tatt ingen sunnhetsgaranti uansett hvilket register/organisasjon dyret eller oppdretter er tilknyttet. Vi trenger ikke gå lenger enn til den FIFE godkjente perseren, eller maine coon som sliter med HCM, for å se det. Og om man skal grave litt dypere, så er det jaggu diverse som blir avlet på hos godkjente oppdrettere i NRR også. Og igjen, dere som mener at det er motbydelig og grusomt å avle frem katter med korte bein og uten pels; har dere noe informasjon som viser til sykdommer og lidelser som er direkte knyttet til defektene og som ikke kan unngås ved riktig stell og forsvarlig avl? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå