AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #1 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har lagt ut en annonse hvor jeg selger diverse klær, hovedsakelig jakker og bukser. En dame har kontaktet meg på epost og sier hun vil kjøpe absolutt alt. Jeg svarer at jeg i tillegg har en Bergans jakke å selge til 2000 kr hvis hun var interessert. Jada, hun ville ha alt (nå begynner vi å snakke ganske mange tusen kroner). Svaret hennes (på engelsk) er at hun skal sende alt utenlands til datteren sin og vil derfor legge til 700 kr til summen. Så skulle vi ta alt via paypal, jeg måtte bare gi henne min pay-pal adresse. Jeg vet ikke, jeg syns det luktet litt svidd av det her? Anonym poster: 58a340dfebf6f321967bf8eb8054ec4e
orgus Skrevet 28. oktober 2012 #2 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har lagt ut en annonse hvor jeg selger diverse klær, hovedsakelig jakker og bukser. En dame har kontaktet meg på epost og sier hun vil kjøpe absolutt alt. Jeg svarer at jeg i tillegg har en Bergans jakke å selge til 2000 kr hvis hun var interessert. Jada, hun ville ha alt (nå begynner vi å snakke ganske mange tusen kroner). Svaret hennes (på engelsk) er at hun skal sende alt utenlands til datteren sin og vil derfor legge til 700 kr til summen. Så skulle vi ta alt via paypal, jeg måtte bare gi henne min pay-pal adresse. Jeg vet ikke, jeg syns det luktet litt svidd av det her? Anonym poster: 58a340dfebf6f321967bf8eb8054ec4e Lukter litt svindel, men så lenge du får pengene på konto så er det jo greit. Merk at du må logge på paypal og sjekke at du har fått pengene, og ikke bare falske eposter som maser om at du må sende avgårde varene. 4
lalaB Skrevet 28. oktober 2012 #3 Skrevet 28. oktober 2012 Søstra mi hadde også lagt ut masse klær, (totalt for rundt 4 tusen) og fikk en henvendelse på engelsk. Det var en mann som ville kjøpe alt, for å gi til dattra si eller noe, og de skulle bruke paypal og den der finn-garantien. Han satt over 5000kr på den kontoen, som søstra mi da skulle få når hun hadde levert pakka på postkontoret. Det var altså en sum som var høyere enn prisen for klærne og frakta.. Når søstra mi hadde levert pakka på posten og sendt beskjed om det, så fikk hun til svar at han hadde ved en feil satt over for mye penger til henne, og krevde å få tilbake en del.. Det endte med at søstra mi var kjapp nok til å hente pakka hun nettopp hadde levert på posten før de rakk å sende den.. Jeg ville vært veldig skeptisk til henvendelser på engelsk som skal kjøpe alt du har.. 3
Heart Skrevet 28. oktober 2012 #4 Skrevet 28. oktober 2012 Dette høres suspekt ut, og det at hun(?) plutselig legger til et beløp som skal dekke frakten, får det til å ligne veldig på andre svindelsaker.
Andreas8 Skrevet 28. oktober 2012 #5 Skrevet 28. oktober 2012 (endret) Alt for mye som gjør at det lukter svidd. Det er en liten sjanse for at det ikke er lureri. Men den sjansen er så liten så det er vel ikke verdt det? Med mindre det er klær du egentlig ikke bryr deg med om du får penger for eller ei og i tillegg er villig til å kaste bort de pengene i porto. I så fall kan du sende av gårde og kan hende du blir positivt overrasket. Men ikke forvent deg å faktisk få de pengene. Det høres mest ut som lureri. Dette høres suspekt ut, og det at hun(?) plutselig legger til et beløp som skal dekke frakten, får det til å ligne veldig på andre svindelsaker. Enig med deg her. Kjøper man brukte klær så kjøper man de fordi det er billigere. Da slenger man ikke inn en masse ekstra penger så gevinsten blir borte. Endret 28. oktober 2012 av Andreas8
Heart Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Søstra mi hadde også lagt ut masse klær, (totalt for rundt 4 tusen) og fikk en henvendelse på engelsk. Det var en mann som ville kjøpe alt, for å gi til dattra si eller noe, og de skulle bruke paypal og den der finn-garantien. Han satt over 5000kr på den kontoen, som søstra mi da skulle få når hun hadde levert pakka på postkontoret. Det var altså en sum som var høyere enn prisen for klærne og frakta.. Når søstra mi hadde levert pakka på posten og sendt beskjed om det, så fikk hun til svar at han hadde ved en feil satt over for mye penger til henne, og krevde å få tilbake en del. Det er en variant av bilsalg-svindelen: En person i utlandet vil kjøpe bilen din og overfører penger til bilen + frakt, men etter kort tid sender vedkommende en mail og sier at det er enklere om han bestiller frakten selv, og vil derfor gjerne ha fraktpengene tilbake. Selvsagt er det hele en svindel, og om to-tre dager vil banken reversere hele overføringen fordi sjekken var falsk, kredittkortet stjålet e.l, men hvis du i mellomtiden har overført noen tusen til denne personen manuelt, taper du de pengene. Jeg tipper at den som står bak FInn-henvendelsen til TS og vil betale med PayPal, vil gjøre noe lignende, f.eks. ved å sende en falsk PayPal-bekreftelse. 3
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #7 Skrevet 28. oktober 2012 Alt for mye som gjør at det lukter svidd. Det er en liten sjanse for at det ikke er lureri. Men den sjansen er så liten så det er vel ikke verdt det? Med mindre det er klær du egentlig ikke bryr deg med om du får penger for eller ei og i tillegg er villig til å kaste bort de pengene i porto. I så fall kan du sende av gårde og kan hende du blir positivt overrasket. Men ikke forvent deg å faktisk få de pengene. Det høres mest ut som lureri. Enig med deg her. Kjøper man brukte klær så kjøper man de fordi det er billigere. Da slenger man ikke inn en masse ekstra penger så gevinsten blir borte. Dette er klær jeg bryr meg om, det er en del fine og ubrukte klær, noen er merkeklær som nudie jeans og Bergans. 700 kr i porto høres bare helt merkelig ut. Eksen er fra Skottland, kosta ikke slike summer å sende ting til han. Nei, jeg konkluderer med at dette er monkey business. Anonym poster: 58a340dfebf6f321967bf8eb8054ec4e
orgus Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Fikk også noe lignende ved bilsalg. FIkk såklart aldri penger, men masse eposter fra paypal som hevdet at pengene sto på "vent" og at jeg måtte kjappe meg å overføre penger for transport eller et eller annet, husker ikke helt hva.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Dette er epost adressen [email protected] Leser på nett at mange advarer mot denne "Lisa". Jeg har rapportert til Finn. Anonym poster: 58a340dfebf6f321967bf8eb8054ec4e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #11 Skrevet 28. oktober 2012 Ja dette er en klassiker, google litt så finner du mange lignende svindel-omtaler. Anonym poster: 7809d4240924092594a1a13ac266a28f 1
Lyra Skrevet 28. oktober 2012 #12 Skrevet 28. oktober 2012 Er blitt forsøkt svindlet på samme måte. Man tror jo det er trygt å bruke PayPal, men det viser seg jo at man ikke kan være trygg på det heller når det gjøres på den måten.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Er blitt forsøkt svindlet på samme måte. Man tror jo det er trygt å bruke PayPal, men det viser seg jo at man ikke kan være trygg på det heller når det gjøres på den måten. Det er relativt trygt å kjøpe med Paypal, og derfor er det ikke trygt å selge med dem. Anonym poster: 0c6cf0c720e9ff4666b7c2445e655079
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Om noe ser ut som om det er for godt til å være sant, er det som oftest det. Anonym poster: 34bb6bec6a9efea6696110c951be3004
Gjest Skrevet 29. oktober 2012 #16 Skrevet 29. oktober 2012 Når det gjelder betaling fra utland ville jeg aldri godtatt paypal! Man har vel 2 (eller er det 3) måneders mulighet til å ta tilbaker betalingen som kjøper!
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #17 Skrevet 29. oktober 2012 Paypal tar ikke penger fra selger om selger har kvittering for sendt vare, gjerne kopi av finn annonsen og faktisk svarer paypal behandleren som vil ta kontakt. Men jeg ville aldri tatt imot mer penger enn akkurat det tingene og frakten vil koste. For lugubert. Anonym poster: 5e81b1675936a62a325e16c91671fba6
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2012 #18 Skrevet 29. oktober 2012 Paypal tar ikke penger fra selger om selger har kvittering for sendt vare, gjerne kopi av finn annonsen og faktisk svarer paypal behandleren som vil ta kontakt. Jo, hvis kjøper har betalt med stjålet kredittkort, eller de av andre grunner taper pengene kjøper har betalt med. Det er flere mulige måter å svindle med Paypal på hvis man først går inn for det. Anonym poster: 0c6cf0c720e9ff4666b7c2445e655079
helenaa Skrevet 30. oktober 2012 #19 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg har opplevd akkurat samme sak, og da dattera til denne dama bodde i Nigeria, var det ingen tvil igjen hos meg.
Anglofil Skrevet 31. oktober 2012 #20 Skrevet 31. oktober 2012 (endret) Det her er svindel. Jeg opplevde akkurat det samme da jeg skulle selge brudekjolen min. Bare tull og fanteri. Jeg rapportere dette inn til paypal, fordi de har laget en svindelside som ser helt prikk lik ut som paypal. Dette tok både paypal og Finn.no svært alvorlig. Mvh Yvonne Endret 31. oktober 2012 av Yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå