Gå til innhold

Reise alene til Edinburgh

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg tenker på å ta en langhelg alene i Edinburgh (torsdag-mandag), og lurer derfor på om noen her inne kan anbefale meg hva jeg bør gjøre, se, hvor jeg bør spise, drikke osv. Gjerne litt praktisk om hvordan det er å dra på feire alene mtp. sikkerhet osv. Regner med at Edinburgh er ganske trygt, og at ting vil gå bra så lenge jeg tar normale forhåndregler? Jeg er litt redd av meg, spesielt siden jeg er ganske ung (21), ikke spesielt stor og ikke sterk.

Takk for tips!! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Thai clinch
Skrevet

Dytter litt opp for å få smuglese tips på tråden din.. :popcorn:

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er i turisktområdene så er du trygg.

Se slottet og byen under byen. Ikke ta HELE Trainspotting turen uten lokalkjente ;)

Fin by, men kald om det blåser. Pakk for vinter.

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du er i turisktområdene så er du trygg.

Se slottet og byen under byen. Ikke ta HELE Trainspotting turen uten lokalkjente ;)

Fin by, men kald om det blåser. Pakk for vinter.

Takk for svar! Kan tenke meg det er kaldt ja. Var i Dublin i desember i fjor, noe som var helt fantastisk, men virkelig surt når det blåste!

Er det noen guidede turer du kan anbefale meg? :)

Skrevet (endret)

Er det i noen spesielle området man bør eller ikke bør bo? Jeg tenker litt på dette hotellet: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g186525-d243744-Reviews-Cruachan_Guest_House-Edinburgh_Scotland.html

Er det i grei avstand til sentrum og turistattraksjoner? Jeg har hørt at Edinburgh ikke er en spesielt stor by, og at det går an å gå de fleste steder. Stemmer dette? Jeg foretrekker å gå, så det hadde vært supert med et hotell jeg kan gå til/fra.

Endret av Ethereal
Skrevet

Takk for svar! Kan tenke meg det er kaldt ja. Var i Dublin i desember i fjor, noe som var helt fantastisk, men virkelig surt når det blåste!

Er det noen guidede turer du kan anbefale meg? :)

Hadde guidet tur på på slottet og i "Byen under byen". Åh! De haret hus som jeg ikke husker navnet på i farten. Masse prismer og optiske illusjoner. Vel verdt et besøk.

Du kan bo billig og greit midt i Princes Street. Da er du i gangavstand til alt som en turist vil se.

Skrevet

Vi bodde forresten ute ved den Zooligiske hagen. Var null problem og god bussforbindelse inn til sentrum. Og så hadde de aviser med Nemi på engelsk :nigo:

Skrevet

Jeg ville ha tenkt igjennom hva du ønsker å gjøre på kveldstid før du bestiller overnatting. Når jeg reiser alene, foretrekker jeg å bo slik at jeg har minst mulig vei å gå når jeg skal hjem alene om kveldene. Liker du å gå på pub, bestill i nærheten av puber. Foretrekker du kino? Se om det er kinoer i nærheten.

Har du forresten overveid å bo på hostel? Billig, og du kan i tillegg være sosial om du ønsker det på kjøkkenet og i fellesarealene.

I Edinburgh har jeg bodd på dette:

http://www.hostelworld.com/hosteldetails.php/Budget-Backpackers/Edinburgh/1759

Anonym poster: ca8cf5c1d1f8703b81d6921bc400d0db

Skrevet

Jeg bor i Glasgow, og er ofte i E'burgh, så jeg kan gi noen tips :)

Edinburgh er, som du har hørt, liten og oversiktlig, og det er veldig lett å komme seg rundt til fots så lenge du husker gode sko. Eneste du bør være oppmerksom på dersom du tenker deg hit i høst er været - det kommer til å regne, og det kommer til å regne MYE. Regnjakke og støvler er virkelig ikke dumt :)

Kriminaliteten er veldig lav generelt, bare vær oppmerksom på lommetyver i folkemengder som overalt ellers, og ikke kast deg inn i barslagsmål seint på kvelden. Vær forberedt på at skotter er langt mer sosialt anlagte enn nordmenn (og engelskmenn, for den del), så ikke bli redd om folk smiler og snakker til deg. Ikke alltid like greit å skjønne hva de sier, men de vil deg sjelden noe vondt :) Dette betyr også at det er lett å bli kjent med folk, som kan være stas når man reiser alene.

Det er like viktig å huske å være høflig her som i England, man sier alltid please når man ber om ting, og takker når man får det. Man skal også si takk til bussjåføren når man går av bussen. Dersom du ønsker å ta bilde av de kiltkledde sekkepipespillerne på gata er dette som oftest helt greit, men da bør du legge igjen en liten slant i instrumentkassa - uansett hvor mye ørene dine blør.

Anbefaler slottet, Mary King's Close, Scotch Whisky Experience (dersom du ikke er avholds), High Kirk of St. Giles, Royal Mile (alt jeg har nevnt så langt ligger langs Royal Mile, men det er mye annet å se her også) og hvis du har nervene på plass er spøkelsestur veldig gøy :) Liker du Harry Potter vil jeg anbefale et besøk på The Elephant House, JK Rowling tilbragte mye tid her da hun skrev de første bøkene, og det er kjent som det offisielle "fødestedet" til HP. God kaffe har de også. Grassmarket er et av mine favorittområder, utrolig koselig der :) Byen i seg selv er egentlig veldig postkort, så det er fint å bare rusle rundt i gatene og titte uten så mye mål og mening.

Dersom det er av interesse, er dyreparken også verdt en titt, og kongepingvinen Nils Olav setter alltid pris på norskspråklig besøk ;)

Hvis du liker teater anbefaler jeg å sjekke Traverse og Edinburgh Lyceum, som ofte har mye bra på programmet.

Får du veldig god tid pleier jeg å anbefale en snarttur over til Glasgow, toget tar ca 45 minutter og går hele dagen. Tur/retur koster ca £12, og det går tog flere ganger i timen fra Waverley/Haymarket til Glasgow Queen Street/Central Station. I Glasgow er det stort sett shopping og uteliv det går i, men Science Centre, Glasgow Cathedral/Necropolis, Botanical Gardens, Glasgow University, Kelvingrove Galleries/Kelvingrove Park og Mackintosh House er fine severdigheter. West End er utrolig trivelig, med massevis av små kaféer, bruktbutikker, puber og restauranter - det er stort sett der jeg henger selv når jeg skal ut med venner. Det er massevis av underholdning i G-town på ettermiddag/kveldstid: teater, dans, konserter, stand-up, ceilidh, poesi, etc, etc.

Si fra om det er noe du vil jeg skal sjekke for deg, eller om det er noe praktisk informasjon du trenger :) Akkurat hoteller har jeg lite peil på, siden jeg stort sett tar toget hjem om kvelden, men den ene gangen jeg var i E'burgh på ferie bodde jeg på Holiday Inn Express Waterfront, og det var både rimelig og ålreit. Anbefaler tripadvisor og finn.no for hotellsøk sånn generelt.

Welcome tae Scotland, aye :)

• Liker 7
Skrevet

Glimrende tips! Om ikke TS benytter seg av dem så er det andre som vil ;)

Skrevet

Tusen takk for alle tips! Dette er helt supert! Får enda mer lyst til å dra nå.

Er det greit og oversiktelig å komme seg rundt? Hadde håpet å slippe å gå med nesa ned i kartet hele tiden, hehe.

Skrevet

Tusen takk for alle tips! Dette er helt supert! Får enda mer lyst til å dra nå.

Er det greit og oversiktelig å komme seg rundt? Hadde håpet å slippe å gå med nesa ned i kartet hele tiden, hehe.

Så lenge du ser slottet så er du i nærheten av der du skal ;) Sjekk google maps og google streetview :)

Gjest Lille-pus
Skrevet

En anne liten ting som kan være fint å få med seg når du først er i E'burgh er Greyfriars Kirk (har du flaks er det en eller annen liten konsert der på kvelden) og statuen av Graefriars Bobby

Byen er liten, det meste en turist gjerne vil se befinner seg i gangavstand.

For å komme til Zoo'en tar du bare bussen.

Alt er velorganisert og ryddig :)

En rolig søndag kan helt fint brukes til å spasere ned tuil Holyrood for å se på utstilling :)

The royal yacht Britannia ligger til kai i Edinburgh, hopp på bussen og ta en omvising på den :)

Og, er du interessert i italienske råvarer og mat så anbefaler jeg varmt å stikke innom hos Valona & Crolla. Om ikke annet så for en ekte kopp italiens kaffe :hjerte:

Kos deg, - det er ikke vanskelig i Edinburgh :biggrin:

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

En anne liten ting som kan være fint å få med seg når du først er i E'burgh er Greyfriars Kirk (har du flaks er det en eller annen liten konsert der på kvelden) og statuen av Graefriars Bobby

Oh aye, wee Bobby :rodmer: Jeg glemte å nevne ham, men skriver veldig under :)

TS: det er massevis av kart plassert rundt om kring i byen, så om du mot formodning roter deg bort er det bare å sjekke et av dem så vet du hvor du er :)

Skrevet

Åå jeg elsker den byen! Jeg har sinnsykt dårlig retningssans, men synes Edinburgh var enkel å manøvrere i. Men jeg gjorde som jeg alltid gjør når jeg skal ut å reise: Jeg bruker Google Maps, og memorerer noen "landemerker" i forhold til overnattingsstedet mitt og sentrum, for at det skal bli enklere ;)

Anonym poster: 229487318e4b49d0749de34ebcbd763a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...