Gjest Sobril Skrevet 30. oktober 2012 #21 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Hadde jeg bodd på en hybel hadde jeg inevitably (kan ikke det norske ordet) endt opp med shabby chic stil, rett og slett fordi mye av favorittpjuset mitt er litt hvitt, litt søtt og litt antikk. Men jeg tror mannen min er salig glad for at jeg tar hensyn til han i huset vi bor i. Det er dét også. Selv kan jeg ikke fatte og begripe hvordan denne stilen har klart å få så stort innpass i de ringe hjem. Stilen er da vitterlig ikke noe en mann ville gått for om han var alene, og det får meg til å undres om mannen ikke har noe han skulle sagt Jeg liker igrunn alle hjem hvor interiøret gjenspeiler personligheten. Da spiller det liten rolle hva slags stil man velger. "Shabby chic" er fint, men ikke helt meg. Akkurat som at klær med klassisk snitt ville føles helt feil på denne kroppen (selv om jeg ser at andre damer med oppsatt hår og office-klær kan være kjempelekkert). Endret 30. oktober 2012 av Sobril
Chloe- Skrevet 30. oktober 2012 #22 Skrevet 30. oktober 2012 Det er dét også. Selv kan jeg ikke fatte og begripe hvordan denne stilen har klart å få så stort innpass i de ringe hjem. Stilen er da vitterlig ikke noe en mann ville gått for om han var alene, og det får meg til å undres om mannen ikke har noe han skulle sagt Enig, det er helt utrolig. Men når sant skal sies kjenner jeg et ektepar på 60+ som bor i et hjem med 100% rosa tekstiler og en stram lukt av lavendel... Så helt nytt av tiden er det vel ikke.
Gjest Sobril Skrevet 30. oktober 2012 #23 Skrevet 30. oktober 2012 Enig, det er helt utrolig. Men når sant skal sies kjenner jeg et ektepar på 60+ som bor i et hjem med 100% rosa tekstiler og en stram lukt av lavendel... Så helt nytt av tiden er det vel ikke. Whatever floats your boat Det er vel engang slik at noen (mange?) menn ikke bryr seg om interiør overhodet. Noen menn blir overkjørt av damene og visa versa. Enkelte liker å ha det slik. Personlig er jeg glad for å ha en her hjemme som bryr seg, for det gir meg en større følelse av samhold og enhet i forholdet. Men dette hører kanskje til "Samliv og relasjoner"? :gjeiper:
Fru Duck Skrevet 30. oktober 2012 #24 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg tror stilen er blitt favnet om av så mange fordi den er så tilgjengelig. Butikkene har jo bugnet over av stæsj som kan passe inn i denne stilen. Det blir litt som lutete furumøbler på 90-tallet. Jeg etablerte meg da, og jeg tenkte knapt over om det var slike møbler jeg ville ha. Saken var at det var de møblene som var mest tilgjengelige. Så etter noen år bedret økonomien seg og da ble kjøp mer gjennomtenkt, og ikke minst ble jeg mer obs på at jeg kunne velge helt andre ting enn det som var avbildet i den siste reklameavisen til Bohus. I løpet av noen år fant jeg "min stil" og jeg er ikke lenge i den samme faresonen for å bli offer for markedskreftene når det gjelder stil hjemme (eller jo, jeg er nok et offer for markedskrefter, men ikke siste-mote markedskreftene). Samtidig er jeg veldig klar over at jeg påvirkes av det jeg eksponeres for. Interiørblader, blogger, utvalget i butikker kan påvirke meg og jeg forsøker å være litt kritisk til hva jeg utsetter meg for. For eksempel unngår jeg å gå mye i interiørbutikker på måfå og jeg unngår å kjøpe noe på impuls. Når det gjelder Shabby-stilen så tror jeg at jeg ble kurert for dill-dall etter 90-tallet, men hadde jeg vært 20 år og nyetablert i dag hadde jeg muligens tenkt annerledes.
Gjest Sobril Skrevet 30. oktober 2012 #25 Skrevet 30. oktober 2012 Enig fru Duck. Jeg malte om min første, leide, leilighet i 1993. Stua var knallgrønn, kjøkkenet lavendelblått og soverommet cerise :gjeiper: Sofa'n var imidlertid tidløs (uten at jeg visste det dengang): Klippan fra Ikea (dog i stoff med knallfarget rutemønster)
Alina X Skrevet 30. oktober 2012 #26 Skrevet 30. oktober 2012 Jeg har såkalt shabby chic stil hjemme, bare at den er mer chic enn shabby:-P er hvitmalte vegger i alle(de to)rommene og har mye lyst rosa og lyst brunt(eller caffelatte/mocca frapuccino farve som noen kaller det..) som farver på interiøret, har INGEN bokstaver, men "søte"pyntesaker. nå skal jeg nevne at jeg kan si stilen hjemme er en blanding av shabby CHIC og inspirasjon av verden, med arabiske og afrikanske mønstre.
Chloe- Skrevet 30. oktober 2012 #27 Skrevet 30. oktober 2012 Whatever floats your boat Det er vel engang slik at noen (mange?) menn ikke bryr seg om interiør overhodet. Noen menn blir overkjørt av damene og visa versa. Enkelte liker å ha det slik. Personlig er jeg glad for å ha en her hjemme som bryr seg, for det gir meg en større følelse av samhold og enhet i forholdet. Men dette hører kanskje til "Samliv og relasjoner"? :gjeiper: Mannen min kunne aldri sagt "denne vil jeg ha i stua", men han er flink til å si "denne ville jeg aldri hatt i stua". Funker for meg! For å ikke avspore fullstendig, her er min personlige, uhøytidlige preferanseliste når det kommer til trendinteriør: LIKER IKKE: - veggord - pyntebokstaver - Willow Tree-figurer - engler - rosa ting - overdreven bruk av blonder - perlekleshengere - fuglebur til pynt - trestiger - puter med stjerner OK: - antikke møbler - arvegods - enamel-produkter - settekasse - designmøbler - pene knotter - Norgesglass - lysfat - sengehode (norsk ord?) av en gammelt treverk - gamle bruskasser i treverk til oppbevaring - hjemmestrikkede pledd/puter - pallesofa utendørs om det står på økonomien Men alt med måte! Her kommer spiller både "kataloghjemmet" og hensyn til mannen inn. 1
Gjest Sobril Skrevet 30. oktober 2012 #28 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Du har det sikkert din Fortuna Xantia Er begrepene som gjør at jeg backer ut tror jeg. Det som er i vinden nå er visst "greige", og jeg får gåsehud av vemmelse over disse trendbegrepene folk kaster seg blindt og uhemmet over FORDI det er en trend. På samme måte er jeg heller ikke spesielt fan av filmer som "Ringenes herre" eller "Harry Potter" fordi det, etter mitt skjønn, er galskap å ligge flere dager i sovepose for å sikre seg kinobillett. Som for å "se på meg - JEG er gæærn og spesiell, jeg!" Kjenner dette med trender engasjerer meg til tusen. Beklager alle avsporinger Når dét er sagt er det ikke alt jeg klarer å motstå heller, men det eneste som får meg til å gå mot egne premisser er jentungen. I går skjærte jeg ut mitt aller første gresskar, og kjøpte inn et tonn med godteri for å være forberedt på morgendagen. For et par år siden proklamerte jeg høyt og hellig hvor idiotisk jeg synes det er med Halloween, men nå som det synes å bli en tradisjon her til lands også klarer jeg ikke å holde jentungen utenfor. Og det er vel også, strengt tatt, umulig å ikke la seg påvirke av noe. Man ser jo stadig vekk nye ting man tenker er fint som nødvendigvis også er med i den nye trenden. Det jeg ikke kan fatte og begripe er når folk kaster seg over ting med null kritisk sans. At man plutselig kjøper svindyre puter med bilder av ulv og elg - noe som ALDRI hadde fått innpass i stua hvis ikke det var fordi det fantes i den mest trendy interiørbutikken. Endret 30. oktober 2012 av Sobril
Nusseli Skrevet 31. oktober 2012 #29 Skrevet 31. oktober 2012 Sobril: Du följer ju också en trend genom att "hata" shabby chic. Varför inte bara låta folk ha det som de vill hemma? I min lägenhet är det nog lite grann Shabby Chic med inspel av mycket annat. För det första så älskar jag att hitta saker nästan gratis och måla dem fint och för det andra tycker både jag och samboeren om gråa och vita toner. (Wow, chockerande att en man faktiskt kan välja det!!!!). Det enda som jag har "överkört" honom på är en vägg i gult, men jag målar om den om det inte blir bra. Mitt hem är billigt, mysigt och miljövänligt. Utan all den där påhittade nostalgin som nog egentligen är det ni stör er på. 2
Gjest Sobril Skrevet 31. oktober 2012 #30 Skrevet 31. oktober 2012 Sobril: Du följer ju också en trend genom att "hata" shabby chic. Varför inte bara låta folk ha det som de vill hemma? I min lägenhet är det nog lite grann Shabby Chic med inspel av mycket annat. För det första så älskar jag att hitta saker nästan gratis och måla dem fint och för det andra tycker både jag och samboeren om gråa och vita toner. (Wow, chockerande att en man faktiskt kan välja det!!!!). Det enda som jag har "överkört" honom på är en vägg i gult, men jag målar om den om det inte blir bra. Mitt hem är billigt, mysigt och miljövänligt. Utan all den där påhittade nostalgin som nog egentligen är det ni stör er på. Jeg hater ikke shabby chic. Jeg synes det er pent men passer ikke for meg fordi stilen ikke samsvarer med min personlighet. Det jeg sier er at jeg synes det er trist når man kjører en stil utelukkende basert på en trend og hva som er "in".
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2012 #31 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde mislikt shabby chic-stil mindre hvis det ikke var for all den påtvungne nostalgien. Å gjenbruke gamle ting er fintogflott, men å bruke kjemikalier o.l. for å aldre nye ting er tull og sjelløst. Anonym poster: 434bea7fcf8dc76ac00e8a4d0abe304a 1
Nusseli Skrevet 31. oktober 2012 #32 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg hadde mislikt shabby chic-stil mindre hvis det ikke var for all den påtvungne nostalgien. Å gjenbruke gamle ting er fintogflott, men å bruke kjemikalier o.l. for å aldre nye ting er tull og sjelløst. Anonym poster: 434bea7fcf8dc76ac00e8a4d0abe304a Håller med i det här. Och Sobrils: Jag är inte heller ett fan av "trend-slavarna" så förstår i så fall precis vad du menar
Pringle Skrevet 31. oktober 2012 #33 Skrevet 31. oktober 2012 Hadde jeg bodd på en hybel hadde jeg inevitably (kan ikke det norske ordet) endt opp med shabby chic stil, rett og slett fordi mye av favorittpjuset mitt er litt hvitt, litt søtt og litt antikk. uvegerlig? Her er det nok mer shabby enn chic ...! Ikke noe jeg har "planlagt", men jeg er fornøyd med "stilen" min: hvitmalte vegger, gammeldagse lister, stukkatur og høyt under taket; så få ting som mulig, praktisk talt ingen pynt, bare noen få bilder på veggene; enkle men behagelige møbler, ensfargede praktiske gardiner; lyst, trehvitt, duse toner, men noen innslag av sterkere farger og pussige gjenstander som "bryter"; bløte tepper, dempede lyskilder; mykt, lunt, rolig, luftig, gøy, tøft, minimalistisk.
Fru Duck Skrevet 31. oktober 2012 #34 Skrevet 31. oktober 2012 Jeg liker at interiøret samsvarer med eksteriøret. At det bryter veldig kan også være kult, type moderne interiør i gammelt hus. Men stort sett syntes jeg at eksteriører forplikter, i hvert fall når stilen blir veldig rendyrket. Altså, en shabby, nostalgisk stil i et gammel gårdshus kan være innmari flott. Kanskje ville jeg hatt det slik selv om jeg hadde bodd i et slikt hus hvis jeg hadde mye gammelt som var tatt vare på. Men den stilen blir litt mindre sjarmerende i et husbankhus fra syttitallet eller i en blokkleilghet. Og så er jeg enig i at det er forskjell på det ekte og genuine, og det masseproduserte dillet. Så jeg vil si at stilen ikke er harry om den er genuin og passer inn. Men at den er tilsvarende harry om den er kjøpt på Nille/Bohus og stappet inn i en blokkleilighet fra 1978. Men for all del, folk skal få gjøre som de vil, jeg henger meg i grunnen ikke over hva folk gjør hjemme hos seg selv. Bortsett fra når folk fester englevinger på spisestuestolene i sånn shabby-heaven. Da får jeg litt makk altså.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2012 #35 Skrevet 1. november 2012 Hater det ikke men bryr meg ikke. Gir F i hvordan andre har det i hjemmene sine, og mest av alt om de liker stilen min. Jeg har veggord, trebokstaver, skilt...har LOVE og HOME faktisk Det er mitt hjem og min stil, jeg liker det og trives med det. At andre hater det, vel...som jeg sa bryr meg ikke Anonym poster: 800c456c421cf6b0ceea71dd6770f101 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #36 Skrevet 2. november 2012 Oj, tror kanskje jeg har blandet litt her... Jeg trodde shappy chic var en sånn stil der folk plutselig digger gamle, stygge og slitte møbler? Har bord og stoler i forskjellig treverk med riper - jo mer ødelagt det ser ut, jo finere er det? Og at de gjerne bruker en stygg palle til bord? Men når dere begynner å prate om de barnslige bokstavene folk har rundt omkring, slik som "love", "always kiss me and take me hard" osv over sengen + de stygge skiltene med ordtak, så trodde jeg dette var en del av stilen som kalles: Hvit stil?? Jeg liker veldig godt at det har blitt in med hvite vegger slik at det er lett å style. Liker også hvite møbler, særlig hvis man har en mørk sofa i grått eller svart. Liker også rene og delikate pynteting i sølv og lilla. Liker ikke rot - gardinene og stueteppet må være ensfarget. Er også glad i lysekroner, men denne må henge over kjøkkenbordet, og ikke i soverommet (blir harry). Synes ikke hjemmet mitt ser ut som noe dukkehjem selv om jeg har kjørt hvitt sofabord/tv-benk/spisestue. Har jo mørk sofa, og kjøkkenskaper i treverk. Har også svart seng. Det jeg imidlertid synes er stygt er masse forskjellige trefarger blandet sammen! forskjellig treverk på kjøkkenskaper, gulv, sofabord osv! Og særlig fargen brun liker jeg ikke på møbler! Men hver sin smak! Forstår heller ikke de som vil ha hvit, eller beige sofa - herregud, må jo være umulig å holde rent?? Og samme med å male gulvet hvitt? Da snakker vi tannlege-sterilt! samme med hvite kjøkkenbenker også? liker at min er mørk grå med spetter i! da synes ikke drit så fort. Anonym poster: cab8556b9c01e3678b1289d7fbf516c6 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2012 #37 Skrevet 2. november 2012 Jeg besøkte en venninne for første gang i dag. Det første jeg så da jeg kom inn døra var et stort, hvitt (slitt) skilt hvor det sto "Be yourself, everyone else is taken". Det andre jeg så var fire store bokstaver "HOME". Jeg tenkte da på denne tråden, tihi Anonym poster: b2f8f36337b718f5fb1947b0b6a26812
Pringle Skrevet 2. november 2012 #38 Skrevet 2. november 2012 (endret) Jeg har et passe teit skilt med tekst, et sånt som på dette bildet. http://amothersintui...40753340953.jpg (Rettet skrivefeil) Endret 2. november 2012 av Pringle
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå