Gå til innhold

"Shabby Chic"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har på følelsen at denne interiørstilen er kontroversiell. Og hatet.

Stemmer det?

Jeg vet at mange er lei av stilen.

Det har jeg lest i tråder tidligere, så det trenger man ikke skrive ned lenger.

Men stemmer mitt inntrykk, at det nesten er fy-fy å ha/skrive at man har den stilen hjemme hos seg selv?

Jeg får følelsen av at man skriver rundt grøten. Man har litt shabby stil, eller rustikt eller hva det måtte være, men man må understreke at det IKKE er shabby chic stil altså! For huff så forferdelig det hadde vært?

Nå har jeg ikke denne stilen selv, men synes det er underlig at så mange misliker stilen egentlig. Jeg er litt lei, men synes det er bedre enn kalde stiler.

Anonym poster: 831e119e3f6f40661ef9297f4d029d1c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åhh jeg syns det er så harry! Syns alle har sånne teite bokstaver på en hylle/skilt med selvfølgeligheter på veggen/hvitt og sukkersøtt. Kunne aldri hatt det sånn hjemme, det bor jo tross alt en mann her også, det er ikke noe dukkestue...

Anonym poster: d3a9f3a8c6bfde285592da87fb480943

• Liker 10
Skrevet

åhh jeg syns det er så harry! Syns alle har sånne teite bokstaver på en hylle/skilt med selvfølgeligheter på veggen/hvitt og sukkersøtt. Kunne aldri hatt det sånn hjemme, det bor jo tross alt en mann her også, det er ikke noe dukkestue...

jeg lurte ikke på hva din personlige mening er, heller om jeg har rett i at stilen er veldig mislikt overalt.

Ja/nei er fint svar.

Anonym poster: d48c52b325f37d91fc347776429355ba

Skrevet

jeg lurte ikke på hva din personlige mening er, heller om jeg har rett i at stilen er veldig mislikt overalt.

Ja/nei er fint svar.

Anonym poster: d48c52b325f37d91fc347776429355ba

Haha, så du vil bare ha ja/nei svar du altså. Vanskelig når det ikke skal være personlig mening også ja...hmm...

Da er svaret: Ja, mislikt hos noen. Nei, likt av veldig mange.

• Liker 7
Skrevet

Får inntrykk av at det er denne stilen man ser i veldig mange hjem, spesielt på blogger rundtom.

Synes også butikkene flyter over av artikler innen denne stilen, og at det er vanskelig å unngå noen av disse elementene i eget hjem.

Men når det er sagt ville jeg ALDRI ha klistret opp snirklete skrift på veggen som sa "home is where the heart is", eller ha store steinbokstaver som stavet "LOVE".

Anonym poster: cb9a8b0dce3b5e28e50a7f547b8fd8d5

• Liker 1
Gjest Thai clinch
Skrevet

Det er da ingenting som er så ut som det som nettopp har vært inne.......Jeg synes interiørtrendene følger de samme "lovene" som moten. Om noen år kan TS hovere over stilen som er inne å si "fysj, så harry folk har det i hjemmene sine" Når moten har kommet til massene er det jo allerede "harry"

Poenget er vel å ikke kopiere blindt det man ser i møbelkataloger og interiørmagasiner. Da ser jo huset ut som et....ja interiørkjøpesenter

• Liker 5
Skrevet

Det er da ingenting som er så ut som det som nettopp har vært inne.......Jeg synes interiørtrendene følger de samme "lovene" som moten. Om noen år kan TS hovere over stilen som er inne å si "fysj, så harry folk har det i hjemmene sine" Når moten har kommet til massene er det jo allerede "harry"

Poenget er vel å ikke kopiere blindt det man ser i møbelkataloger og interiørmagasiner. Da ser jo huset ut som et....ja interiørkjøpesenter

Enig. Veldig gjennomførte hjem har en tendens til å se ut som en parodi...

Anonym poster: cb9a8b0dce3b5e28e50a7f547b8fd8d5

Skrevet

Jeg liker chabby chic, men minus bokstaver og andre typer ting i dette interiøret som det går 13 av på dusinet. Syns det er helt riktig å følge hjemmets historie når en innreder. I et gammelt hus passer det best med innredning som er inspirert fra byggets opprinnelse. I et moderne hus, av typen som man ser mye av i f.eks. Stavanger og som man ser mer og mer av her også, passer det best med moderne og funksjonelt interiør.

Hva som selges av interiør i Stavanger er ganske forskjellig fra hva som selges i Karasjok! Og det bærer butikkene (selv kjedebutikkene) preg av.

Minst av alt er det viktig å følge moter og trender, men ha en personlig stil. :)

• Liker 1
Skrevet

Stemmer det?

Denne?

Anonym poster: decb1cc356b04b81734bb375b282f14e

Skrevet

Jeg hater ikke shabby chic, men synes det er rart at når man bruker flerfoldig tusen kroner på å pusse opp så ser det likens ut hos naboen.

• Liker 1
Gjest Memories
Skrevet (endret)

Jeg syns ganske mye av det kan være ganske pent. Ser mye av det på feks Black Design/Kremmerhuset osv så det kan da ikke være så veldig forhatt dersom så mange butikker fører en slik stil? Har ei venninne som har veldig mange slike bokstaver, skrift på veggen, skilt med skrift og diverse slike ting og det ser i grunn koselig ut. I alle fall hjemme hos dem. Har selv bokstaver hvor det står "enjoy".

Endret av Memories
  • Liker 1
Skrevet

Synes selv denne stilen er veldig koselig, men den passer jo bedre i eldre hus, enn i en moderne leilighet.

Selv synes jeg man skal følge den stilen man liker, gjerne mikse litt, og ikke tenke mest på hva som er på moten. Moten endrer seg såpass ofte, at skal man endre hjemmet sitt til enhver tid da. Ikke mye økonomisk eller miljøvennlig det.

• Liker 2
Skrevet (endret)
Jeg får følelsen av at man skriver rundt grøten.

???

Endret av Batteri
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Tja, jeg vet ikke. Det er noe i å følge trender i seg selv som jeg ikke kan fordra. Enklere å ha sin personlige stil hjemme. Verre når man kjøper klær, for i klesbutikken blir det jo kjøpt inn det siste og oppdaterte så man tar det som ser fint ut - som nødvendigvis følger en trend.

Blir litt matt av at "alle" plutselig skal ha stjerner på putene sine eller lyriske tekster overalt. Ellers synes jeg både shabby chic og andre trender kan være pent. Prøver bare bevisst å unngå det da jeg misliker tanken på å havne i handelsstandens klør og har alltid likt å skille meg ut fra mengden - fordi jeg vil stå imot presset fra å følge den berømte strømmen.

Personligheten min forsvinner på en måte hvis jeg lærer at å ha det som "alle andre har" er en fin ting. Dessuten er det opphav til misunnelse, og det er innmari kjipt og destruktivt å være misunnelig.

Endret av Sobril
Skrevet

Stemmer det?

Men stemmer mitt inntrykk, at det nesten er fy-fy å ha/skrive at man har den stilen hjemme hos seg selv?

Jeg får følelsen av at man skriver rundt grøten. Man har litt shabby stil, eller rustikt eller hva det måtte være, men man må understreke at det IKKE er shabby chic stil altså! For huff så forferdelig det hadde vært?

Nå har jeg ikke denne stilen selv, men synes det er underlig at så mange misliker stilen egentlig. Jeg er litt lei, men synes det er bedre enn kalde stiler.

Anonym poster: 831e119e3f6f40661ef9297f4d029d1c

Jeg sitter med mange av de samme inntrykkene som TS. Det er litt fy-fy å skrive at man har den stilen hjemme, og her på KG er det i alle fall fy-fy. Likevel er den nok elsket av mange.

Det er veldig moderne å være unik, skille seg ut og ikke være som alle andre.

Jeg tror veldig mange forbinder shabby chic med hvit-hvit, bokstaver og ord på veggene, nærmest som et sukkersøtt dukkehus (noe som blir for mye for de aller fleste). I stedet plukker man ut elementer fra stilen (noen tar mer enn andre), og lager sin "unike" stil. Ja, det blir selvfølgelig ikke prikk likt naboen, men mer likt enn man liker å tenkt på.

Jeg synes stilen er grei nok. Ikke helt min smak, men jeg synes da det ser koselig ut hos de som har den, i alle fall så lenge de ikke kjører den fullt ut.

Skrevet

Jeg sitter med mange av de samme inntrykkene som TS. Det er litt fy-fy å skrive at man har den stilen hjemme, og her på KG er det i alle fall fy-fy. Likevel er den nok elsket av mange.

Det er veldig moderne å være unik, skille seg ut og ikke være som alle andre.

Jeg tror veldig mange forbinder shabby chic med hvit-hvit, bokstaver og ord på veggene, nærmest som et sukkersøtt dukkehus (noe som blir for mye for de aller fleste). I stedet plukker man ut elementer fra stilen (noen tar mer enn andre), og lager sin "unike" stil. Ja, det blir selvfølgelig ikke prikk likt naboen, men mer likt enn man liker å tenkt på.

Jeg synes stilen er grei nok. Ikke helt min smak, men jeg synes da det ser koselig ut hos de som har den, i alle fall så lenge de ikke kjører den fullt ut.

Enig i det meste, men selv mener jeg det er viktig å være unik. Da tenker jeg ikke unik som i spesiell, men å være tøff nok til å motstå presset og ikke gjøre som alle andre. Da er det også en pluss om man klarer å få frem sitt kreative jeg og skape sin egen "trend".

Sporer litt av, som jeg pleier, men føler det er viktig. Tror mote og trender drar meg tilbake til ungdommen da alle måtte ha de samme klesmerkene og kunne bli mobbet hvis ikke. Ser det samme på skolen til min datter nå - og hun er 7!

Skrevet

Enig i det meste, men selv mener jeg det er viktig å være unik. Da tenker jeg ikke unik som i spesiell, men å være tøff nok til å motstå presset og ikke gjøre som alle andre. Da er det også en pluss om man klarer å få frem sitt kreative jeg og skape sin egen "trend".

Sporer litt av, som jeg pleier, men føler det er viktig. Tror mote og trender drar meg tilbake til ungdommen da alle måtte ha de samme klesmerkene og kunne bli mobbet hvis ikke. Ser det samme på skolen til min datter nå - og hun er 7!

Jeg er helt enig med deg, spesielt når det gjelder det å tørre å motstå press. Dette har vært et problem i alle år, og det er nok ikke uten grunn at Ibsen tok opp dette i "En folkefiende". Samtidig sitter jeg med et inntrykk av at man skal skille seg ut og ha sin egen stil. Man er kjedelig hvis man liker det "alle andre" eller "de fleste andre" liker.

Har man mange nok elementer fra en stil (f.eks. shabby chic) bør man kunne si at man har den stilen hjemme. Men siden det er litt ut å være som alle andre, så ser man på den stilen som unik. Jeg mener det er like viktig at det er greit å si at man har shabby chic-stil hjemme, som at man har ikke-shabby chic-stil hjemme.

• Liker 1
Skrevet

Jepp - med hvis det blir slik at man MÅ følge en trend også, så blir det vanvittig dyrt etterhvert :)

Dette gjenspeiler seg overalt. Ta hagemøbler for eksempel. Utrolig komfortabelt med sittegrupper, som har vært in en stund. Men jeg kan vel nærmest garantere at når tremøbler blir det heiteste igjen blir mye av dette å se på finn.no.

Vi har en bruk-og-kast mentalitet som ikke ligner grisen. En annen ting er om man finner ut at "wow - shabby chic er bare helt meg!" Da kan man pusse opp, kjøpe inn og ha glede av interiøret i en årrekke.

Skrevet

Hadde jeg bodd på en hybel hadde jeg inevitably (kan ikke det norske ordet) endt opp med shabby chic stil, rett og slett fordi mye av favorittpjuset mitt er litt hvitt, litt søtt og litt antikk. Men jeg tror mannen min er salig glad for at jeg tar hensyn til han i huset vi bor i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...