Gå til innhold

Sette løker i jorda, for sent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat flyttet til et sted med blomsterbed utenfor. Det var helt gjengrodd av ugress så idag røska jeg opp alt og har planer om å fylle på med jord og sette løker i morgen. Jorda var fortsatt løs og fint, ingen frost i den, men det er minusgrader om natta her nå. Vil løkene greie seg, eller er det for sent på året nå?

Anonym poster: 3ab25563a9e5470ab8c17aa8f1f76931

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat flyttet til et sted med blomsterbed utenfor. Det var helt gjengrodd av ugress så idag røska jeg opp alt og har planer om å fylle på med jord og sette løker i morgen. Jorda var fortsatt løs og fint, ingen frost i den, men det er minusgrader om natta her nå. Vil løkene greie seg, eller er det for sent på året nå?

Anonym poster: 3ab25563a9e5470ab8c17aa8f1f76931

Det snør her jeg bor, og jeg bor ikke langt nord. Så det er for sent ja.

Anonym poster: 1792bbf47ef5b2bf40d64ddd30d93938

Skrevet

Her snør det ikke, og idag var det godt og varmt i sola der beddet er.

Anonym poster: ef530b6475fe7138623a92a6225c722e

Skrevet

Kommer jo helt an på hvor i landet man bor. Men sånn generelt sett, er det ikke for sent så lenge det ikke er frost i jorda. :blomst:

Gjest Animula
Skrevet

Tulipaner kan du sette så lenge du får det til, de trenger ikke å lage røtter før våren. Narcisser skal ha god tid på seg uten frost til å lage røtter, resten av høstløkene skal også ha noe tid, de varierer. Med unntak av tulipaner så hjelper det å vanne når du har satt de sent for å påskynde rotdannnelse.

Jeg har glemt noen løker som jeg skal sette i balkongkassa i morgen, noen botaniske tulipaner og to typer allium. Regner med at det går veldig greit med tulipanene, de kan jo også tvinges ned i frossen jord. Men det blir spennende å se hvordan det går med alliumene til neste år. :blomst:

Skrevet

Løk er jo ikke veldig dyrt, så gjør et forsøk! Der verste som kan skje er jo at de ikke kommer opp - men alternativet er jo det samme, at bedet står uten noe en liten stund til våren. ;)

:heks:

Skrevet

Løk er jo ikke veldig dyrt, så gjør et forsøk! Der verste som kan skje er jo at de ikke kommer opp - men alternativet er jo det samme, at bedet står uten noe en liten stund til våren. ;)

:heks:

Da er krokuser og tulipaner i jorda. Aldri gjort dette før, så blir spennende å se om det kommer noe til våren :)

Skrevet

Her har det vært frost ( østlandet) skal bli mildere til uken så da kan jeg sette dem,i følge svigermor.

Gjest Animula
Skrevet

Da er krokuser og tulipaner i jorda. Aldri gjort dette før, så blir spennende å se om det kommer noe til våren :)

Lykke til de kommer nok opp! Med mindre du har mye stylterotter (rådyr) gående rundt, de elsker tulipaner og har akkurat forsynt seg av villtulipanløkene jeg satte på hytta. Botaniske tulipaner skulle liksom være litt mindre interessante enn de hybridiserte tulipanene å gnafse på, men nå vet jeg at ingen tulipaner er trygge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...