Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har søkt på en jobb i butikk - dagligvarebutikk-

Kan noen komme med positive/negative ting med den jobben?

Har aldri jobbet på butikk før, men regner med at denne jobben blir min. Arbeidsoppgaver blir vel å sitte i kassa og vareutplassering (eller hva det heter)

Håper noen har erfaringer å komme med..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke jobbet akkurat i matvarebutikk, men jeg hadde lenge en ekstrajobb i butikk. Jeg er glad for at det ikke var en fulltidsjobb annet enn i feriene, og bare på lørdager ellers. Min erfaring tilsier iallfall at du må forvente deg mye rutine, mye "kjedelig" arbeid (det kommer jo ann på hva du synes er kjedelig, da), sure folk du må smile til og mye "mas" i form av feks avbrytelser fra kunder når du setter opp varer. På plusssiden har du en jobb der du vet hva som vil skje i løpet av dagen - det var sjelden noen overraskelser. Og det er en jobb det er lett å føle at du mestrer.

Arbeidsoppgavene i den butikken jeg jobbet var som du sier å stå i kassa og å fylle på varer. I tillegg: tørke støv, rydde i hyller, prise varer, svare på spørsmål fra kunder, rydde på lageret... det er iallfall det jeg kommer på i farta

Skrevet

En ting du må lære deg er å smile pent. Jo surere kunden er, jo mer smiler du. Smil, nikk og vær helt enig i at alt er butikkens feil.

Jo mer du smiler, jo surere blir kunden og da ender det oftest med at de masjerer ut av butikken :D

Litt moro må man ha det selv om man bare er en kassadame ;)

Skrevet

Vonde skuldre, trøtte bein, tørre hender.

Ellers det som Dina_ nevnte.

• Liker 1
Gjest Poirot
Skrevet

Jeg likte godt å rydde i hyller og å vise folk hvor ting var. Da blir det pent og man føler at man gjør butikken finere.

Lær deg å koble ut og allikevel være blid i kassa, for det er en del snerpete fok der ute!

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Fordeler med å jobbe i dagligvare: Du får jobb selv om du ikke har noen utdannelse eller erfaring.

Ulemper med å jobbe i dagligvare: Alt det andre. Status, lønn, arbeidsoppgaver, uniform, rutiner, sure kunder...

Jeg er glad jeg fant meg noe annet gitt. Fortsatt butikk, men en helt annen innstilling.

Gjest the imp
Skrevet

Jobber du i butikk så må du smile pent uansett. Privatlivet ditt er noe du ikke tar med deg på jobb, så uansett hvor jævlig du har det, på jobb skal du smile og være høflig og hyggelig. Dette er jo forsåvidt noe som gjelder i alle jobber som er kunderelatert, men i butikk får du ekstra mange irriterende kunder som kommer med de samme gamle vitsene, eller bjeffer de samme sure svarene til deg når du høflig spør om de vil ha pose, eller kassalappen osv.

Jobber du i kjedebutikker som f,eks Rema, Kiwi, Rimi osv så blir du sannsynligvis sendt på kurs for å lære om ideologi/hvordan oppføre deg overfor kunder osv. Rema har ihvertfall noe som heter Rema-skolen som alle som er ansatt skal innom der du lærer en hel del om hvorfor ting gjøres akkurat sånn og sånn og hvordan du skal hjelpe kundene osv.

Skrevet

Ja, Dina har rett, kunne ikke sagt det bedre selv! Smil så godt du kan uansett hvor sure kundene er. Men for all del - du vil ofte kunne oppleve at kundene syns dette er positivt og smiler tilbake. Etter at jeg selv jobbet i butikk da jeg studerte har jeg vært bevisst på alltid å være blid mot de som jobber der!

Lykke til med jobben!

Lizzie

Skrevet

Det er mye som kan oppleves som fordeler med en slik jobb.

Du har som regel (hvis du ikke er sjef eller noe slikt) minimalt med ansvar. Man slipper å "ta jobben med seg hjem", og er du ikke på jobb, så har du helt fri mentalt sett.

I denne jobben får du konkret tilbakemelding på egen innsats. Hvis du gjør en dårlig jobb så merker du det med en gang (feil i kassa, sure kunder...).

Hvis du sitter i kassa er det lett å koble ut hverdagen og egne problemer fordi tempoet er høyt.

Det er lett å gjøre en god jobb vis à vi kundene; hvis du smiler og er serviceinnstilt så blir de ofte glade.

Sammenlignet med andre lavtlønnsyrker som ikke krever utdanning, f.eks. i omsorgssektoren, er dette lettjente penger, med minimalt psykisk stress og omtrent samme nivå av fysisk belastning.

Du vil f.eks. aldri oppleve å komme hjem til gamle fru Hansen for å vaske huset hennes (på halvparten av den tiden som trengs, mens hun egentlig bare trenger å prate med noen)og finne henne halvdød på gulvet...Du vet hva dagen bringer, noe som ikke er tilfellet i helsesektoren.

Jeg har vært heldig og hatt jobb i en liten butikk med svært hyggelig og fast kundegrunnlag. Det er mange kjente fjes, og alltid noen hyggelige bemerkninger. Jo mer man smiler og tøyser, jo hyggeligere er kundene tilbake. Jeg forstår at det sikkert er en helt annen virkelighet på et stort senter med bare fremmede ansikter hver dag, men det skader ikke å være en positiv og blid ansatt. Det gir sikkert personlig gevinst også. Jeg blir i bedre humør av å smile mye til kundene, og når jeg selv er kunde så blir jeg i bedre humør av at ansatte smiler til meg.

Når jeg sitter i kassa, har jeg uten unntak øyekontakt og et smil til hver eneste kunde en eller annen gang i begynnelsen av handelen. Som regel et "hei" også. Så kan man slenge på en "god helg", "ha det bra" eller lignende hvis man har tid. Anbefales!

Lykke til med ny jobb, jeg synes den har mange fordeler!

Gjest rabarbara
Skrevet

Jeg har jobbet i både matvarebutikk og to andre butikker. Min erfaring er:

Positive ting

-slipper å ta med jobber hjem, når du har fri har du fri

-mange trivelige mennesker som handler og av og til liker en liten prat

-finner ut om mange ulike produkter og kan få ideer til nye ting å spise

-bra arbeidsmiljø (der var jeg veldig heldig da)

-ikke stressende på samme måte som mange andre jobber

-man blir flinkere til å takle sure folk og uforskammelige kommentarer (etter en stund lærte jeg å ikke ta ting personlig)

Negative ting

-mange sure mennesker som er utålmodige og hater å handle (i min erfaring spesielt menn..)

-man er litt utsatt der man sitter og kan liksom ikke slippe unna folks vrede

-kan ha litt ubekvem arbeidstid med mye lørdags-jobbing

-lønnsnivået er kanskje ikke det høyeste

-man kan bli litt lei av unger som hyler og kunder som maser

-man kan føle at man vil bruke litt mer av seg selv etter en stund, prøv å sørge for å få litt varierte oppgaver

Lykke til!

Gjest Elin 34
Skrevet

....Med andre ord et aldri så rent lite helv...på jord.

Gjest Anonymous
Skrevet

Dette med sure kunder - det er vel ikke personlig ment mot deg som sitter bak kassa, så det synes jeg ikke man skal ta så tungt :)

Gjest rabarbara
Skrevet
Dette med sure kunder - det er vel ikke personlig ment mot deg som sitter bak kassa' date=' så det synes jeg ikke man skal ta så tungt :)[/quote']

Ja, det er altså ikke så ille, det er mest greie kunder, absolutt. jeg opplevde å få masse positiv tilbakemelding, og folk som sa "Så trivelig og blid du er." Og fok som var trivelige og blide selv. Men det kan være vanskelig, iallefall istarten, når enkelte retter sin vrede mot deg der du sitter. Jeg har opplevd at folk har kastet hvitoster på bådet og ropt at det er da "f++n til høy priser", "hvis du ikke gir meg posene gratis har du værsågod å bære varene ut i bilen min", "kan du ta og få opp farta", "du rører deg ikke fra den kassa der, en gang til" osv. Jeg er temmelig tykkhudet altså..

Skrevet

Har ikke jobbet i dagligvare selv, men jobbet i mange år med kundebehandling av ymse slag.

Positivt:Lønn i dagligvare er faktisk ikke helt på tryne. Dt finnes MANGE andre verstinger i den handelsbransjen. Som regel er det heller ikke mye tull med utbetalinger. Du får kanksje mange faste koselige kunder. Ikke alle er bitcy megger og sure, vulgære gubber. Det er gode arbeidstider.

Du blir en mester til å takle alle typer mennesker.

Pakke til jul :-) gode julebord :-) Ordnede ferieforhold :-) HMS :-)

Mange arbeidskollegaer :-)

Negativt: vonde skuldre, husk å forandre jobbstilling(sitte eller stå) dersom du har mulighet til det. DU kommer selvfølgelig i kontakt med sure kunder. Det å jobbe i dagligvare er jo som regel ikke noen ønskejobb for de fleste og du kommer sikkert til å få kommentarer fra mennesker som ikke vet bedre (les: uintelligente og fordømmende)

Det å jobbe i butikk fører som regel alltid til mange positive erfaringer.

Lykke til i jobben din :wink:

Skrevet

Jeg syntes det var helt forferdelig å sitte i kassa, og forholde seg til sure kunder. Det passet meg bedre å drive med generell rydding i butikken, som innsetting av varer, fjerning av dårlig frukt, rydde i flaskeautomaten og sette brukte handlevogner på plass. Men likevel opplevde jeg det som en generell drittjobb som jeg aldri vil ha tilbake.

Skrevet

..å tjene til livets opphold mener jeg aldri er noe drittjobb..man skal være stolt av jobben sin fordi man faktisk gjør en jobb!! IKke alle som GIDDER det! Det er jo selvsagt ikke alltid man trives i jobben eller føler man passer inn..men noe drittjobb er det ikke, om man da ikke jobber med septik :-)

Dessuten er all erfaring grei å ha med seg.

Man blir lei av alle jobber på et eller annet tidspunkt..dessverre :(

• 1 måned senere...
Gjest Sirkus
Skrevet

Hva med betalingen da?

Sånn ca. timeslønn?

Vurderer å jobbe i butikk i ett år for å få litt penger. Kan man holde ut i ett år? 8)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Klart du kan holde ut i ett år hvis du gidder.

Lønna er så lav som den får blitt ifølge tariffen. Mellom 18 og 24 er den på mellom 99 og 100 kr timen. (99,74 tror jeg det var) Ingen andre yrker har så lav tariff hvis du ikke er lærling.

Skrevet

Uff, jeg synes det var fælt å jobbe i dagligvaresjappe.

Man blir lett hakkekylling for sure og grinete folk som elsker å klage, og det er et jævla stress uten like.

Likevel holdt jeg ut i to år, miljøet rundt de ansatte var fantastisk og vi hadde det likevel mye morro sammen. Jeg ville ikke vært den erfaringen foruten, selv om det var mye rart.

Men tror ikke det er noe jeg kunne jobbet med nå.

Skrevet
Uff, jeg synes det var fælt å jobbe i dagligvaresjappe.  

Man blir lett hakkekylling for sure og grinete folk som elsker å klage, og det er et jævla stress uten like.

.

Gjelder nok dessverre alle typer butikkjobb :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...