Gjest HunterLady Skrevet 27. oktober 2012 #1 Skrevet 27. oktober 2012 Hvordan klær bruker dere? Er det uniformer eller privattøy? Og til dere som er/har vært i praksis der, er det kjekt?
Miren Skrevet 27. oktober 2012 #2 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg er i hjemmesykepkeien nå, og elsker det! du får oppleve så mange merkelige ting som du ikke ville sett på instutisjoner. Klærene du bruker er egne klær, men veldig mange kjøper uniformskjorter privat og bruker i jobb da. Det er veldig individuelt fra sted til sted tror jeg Men jeg vil i vertfall ambefale folk til at hjemmesykepleien er verdt å prøve ut vertfall
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #3 Skrevet 27. oktober 2012 I hj.spl jeg var i praksis i måtte vi ha uniformer, ihvertfall kittel. Og vi måtte ordne det selv. Jeg synes hj.spl var kjedelig. Stort sett vare stell, gi medisiner (tbl) og lage mat. En og annen injeksjon og stomi. Men det var før samhandlingsreformen, mulig det er bedre nå. Følte ihvertfall ikke at jeg trengte å være spl. Anonym poster: a3ffb0185ad8a8f6410f98764f5149d0
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #4 Skrevet 27. oktober 2012 I hj.spl jeg var i praksis i måtte vi ha uniformer, ihvertfall kittel. Og vi måtte ordne det selv. Jeg synes hj.spl var kjedelig. Stort sett vare stell, gi medisiner (tbl) og lage mat. En og annen injeksjon og stomi. Men det var før samhandlingsreformen, mulig det er bedre nå. Følte ihvertfall ikke at jeg trengte å være spl. Anonym poster: a3ffb0185ad8a8f6410f98764f5149d0 Jeg er her nå etter samhandlingsreformen, og du får vertfall se mange ting du ikke kan drømme om å se på inst. Anonym poster: c886a29ddeb1e4872ef167af7a0284bb
Helen Skrevet 27. oktober 2012 #5 Skrevet 27. oktober 2012 Jeg jobber i hjemmesykepleien. Jeg hadde praksis der da jeg gikk 2. året på vernepleien og etter det så har jeg fått en helgestilling. Når jeg er ferdig utdannet til våren så blir jeg nok værende i hjemmesykepleien for jeg stortrives der. Dagene går veldig fort og ingen dag er lik. Det er veldig spennende og masse utfordringer. Man jobber stort sett alene så man bør være selvstendig og stole på seg selv, men det er selvfølgelig lov å spørre andre hvis det er noe Vi har arbeidsklær på jobb, felles med sykehjemsavdelingen. Jeg og de fleste andre i hjemmesykepleien bruker bare skjorter, som arbeidsantrekk, med våre egne bukser. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #6 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg er her nå etter samhandlingsreformen, og du får vertfall se mange ting du ikke kan drømme om å se på inst. Anonym poster: c886a29ddeb1e4872ef167af7a0284bb Som hva da? Anonym poster: a3ffb0185ad8a8f6410f98764f5149d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #7 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg jobber i hjemmesykepleien. Hos oss bruker vi privatklær. Syns også dette er greit fordi det er litt mer diskret - ikke alle brukere som ønsker at naboen skal vite at HSP kommer. Syns hjemmesykepleien er utrolig kjekt. Veldig varierte oppgaver (stell, mat, medisiner, toalettbesøk, tilsyn/psykiatri, stomi/kateter osv). Man møter mennesker i forskjellige livssituasjoner og med forskjellig funksjonsevne, og ikke minst - man møter dem i sitt eget hjem, og derfor i en helt annen setting enn i en institusjon. De aller fleste er veldig hyggelige mennesker som setter stor pris på jobben. Man kan også legge opp dagen slik man selv ønsker, og må være selvstendig. Man har en viss arbeidsmengde man skal utføre, og når dette er gjort har man pause. Stortrives, og syns det blir kjedelig å slutte når jeg er ferdig med utdannelsen jeg holder på med (helt annen retning!) Anonym poster: e4428edb33874f632e1ebadaa071d443 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #8 Skrevet 28. oktober 2012 Hva er den høyeste / laveste lønna man tjener i hjemmesykepleien? Har alltid lurt på dette.. Anonym poster: 080477ddafa1b60a5f205b2bfd1bde51
Gjest HunterLady Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Takker for mange gode og givende svar Jeg gleder meg veldig og håper vi kan bruke privattøy. Er nok mye mer spennende og variert etter at samhandlingsreformen kom ja. Er sikkert pasienter som det er litt med, som f.eks postoperative pasienter.
Miren Skrevet 28. oktober 2012 #10 Skrevet 28. oktober 2012 Som hva da? Anonym poster: a3ffb0185ad8a8f6410f98764f5149d0 Du treffer pasienter med utlagt tarm f.eks. Du treffer også pasienter med proteser, kateter, liggesår osv. Selvfølgelig ser du mye av dette på inst også, men du får mye fortere komme inn i det. Er du på inst, har du de pasientene der hele tiden, til de enten dør eller eventuelt får komme hjem igjen. Og på denne avdelingen er det kanskje en med kateter, og en med liggesår. Så spekteret er ikke så bredt på inst som i hjemmesykepleien. På en dag kan du møte mange med kateter, noen med liggesår, og kanskje en og annen som har kreft og trenger å snakke. Du får fortere erfaring om sykdommer i hjemmesykepleien enn på inst er min oppfatning.
Daniel123 Skrevet 28. oktober 2012 #11 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg går på Vg1 og er utplassert ved hjemmesykepleien en gang i uka. Jeg kan ikke si at det er kjekt, men det er heller ikke kjedelig, bedre enn skolen faktisk. Dagene går utrolig fort og du treffer folk i ulike situasjoner i livet. Det virker som en hyggelig jobb, men ikke noe jeg ønsker å leve av. Lønnen er dårlig De jeg er utplassert hos bruker private klær, men de har tilgang til uniformer, men ingen gidder å bruke dem.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #13 Skrevet 28. oktober 2012 Da jeg var i praksis der brukte vi uniformer. Anonym poster: 19750a02fc1ea2b67e572b642edbb5ce
Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #14 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har vært i praksis. Da brukte vi uniform; både bukse og genser. Jeg likte meg ikke, men er jo veldig forskjellig fra person til person
pinar Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg likte det veldig godt Der jeg var i praksis var det stort sett enslige eldre med ulike behov, mye blokker. Jeg liker at man har mye å gjøre og det har man definitivt i hjemmesykepleien. Jeg møtte på ulike situasjner, alt fra å gi medisin til større prosedyrer. Tror det er morsomt å jobbe der om man er sykepleier fremfor pelieassistent. Jeg brukte joggesko, gamle denim bukser jeg ikke bruker til vanlig g mye hettegensere eller gollege gensere. Klær jeg ikke bryr meg så mye om til vanlig og som tåler litt. Jeg er forøvroig veldig imot å bruke uniform i hjemmesykepleie.
reiseglad Skrevet 28. oktober 2012 #16 Skrevet 28. oktober 2012 Lønna er den samme som ellers i kommunen. Som sykepleier tjener du nok det samme om du jobber i sykehjem eller i hjemmetjenesten. Daniel123: hvis du mener at lønna er lav, så har du nok valgt feil område. Du vil neppe noen gang bli "høytlønnet" som helsefagarbeider eller sykepleier heller. Hvis lønn skal avgjøre valget ditt, bør du endre kurs. Selv jobber jeg i kommunen, spesialsykepleier, har ei grunnlønn på 435 000. Man kan diskutere om det er dårlig lønn, men jeg har aldri hatt ambisjoner om millionlønninger gjennom mitt utdanningsvalg.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #17 Skrevet 28. oktober 2012 Du treffer pasienter med utlagt tarm f.eks. Du treffer også pasienter med proteser, kateter, liggesår osv. Selvfølgelig ser du mye av dette på inst også, men du får mye fortere komme inn i det. Er du på inst, har du de pasientene der hele tiden, til de enten dør eller eventuelt får komme hjem igjen. Og på denne avdelingen er det kanskje en med kateter, og en med liggesår. Så spekteret er ikke så bredt på inst som i hjemmesykepleien. På en dag kan du møte mange med kateter, noen med liggesår, og kanskje en og annen som har kreft og trenger å snakke. Du får fortere erfaring om sykdommer i hjemmesykepleien enn på inst er min oppfatning. Siste praksis på kirurgisk avd, hadde vi på én dag stomi, kateter, liggesår, sonde farlig blodtrykksfall, en terminal pasient og de "friske" som klarer seg selv. Så er ikke helt enig i at man ser så mye mer i hj.spl. Men det er store forskjeller, er klar over det. Og hj.spl gjør en kjempejobb!! Ang det å ha på seg arbeidstøy, så synes jeg da hygienen bør komme foran diskresjon. Så det å få arbeidstøy som skiftes og vaskes av kommunen e.l er det absolutte beste, men tviler at det er så mange som har det sånn. Anonym poster: a3ffb0185ad8a8f6410f98764f5149d0
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #18 Skrevet 28. oktober 2012 Der jeg var i praksis brukte vi privattøy. Syns det var greit, brukte bare tøy som det ikke var så nøye med. Men et lite tips, jeg hadde praksis på vinteren så da måtte jeg ha på vinterjakke og det var samma jakka som jeg brukte ellers, IKKE ta med jakka inn til brukerne som røyker (hvis du ikke syns røyklukt er fresht da). Noen av brukerne satt inne å dampa hele dagen lang, så selv med bare et 5-minutters besøk så stinka alle klærne røyk som bare det. Ellers så var ikke hjemmesykepleien noe for meg, det ble litt for ensidig, selvom vi innimellom hadde litt morsomme prosedyrer. Der jeg var hadde de fleste en ganske fast rute med de samme brukerne (selvsagt litt endringer her og der) så det var jo hyggelig etterhvert når man ble litt kjent med de, og jeg møtte mange hyggelige folk. Men som sykepleier syns jeg kanskje ikke at det var nok utfordringer for det var fryktelig mange dusje/stelle/ta på støttestrømper/varme middag-besøk. Anonym poster: 4efc66e0eaff7148ea2506079943fcfb
pinar Skrevet 28. oktober 2012 #19 Skrevet 28. oktober 2012 Ang det å ha på seg arbeidstøy, så synes jeg da hygienen bør komme foran diskresjon. Så det å få arbeidstøy som skiftes og vaskes av kommunen e.l er det absolutte beste, men tviler at det er så mange som har det sånn. En veldig god grunn for å ikke ha uniform eller arbeidstøy er for å beholde ens egen anonymitet når en jobber i områder hvor det f.eks er mye rus. Når man da jobber alene på kveldene er man ekstra utsatt for å bli overfalt og ranet når man er synlig helsepersonell som ofte kan bære på mye diverse medikamenter som for mange kan være attraktivt. Et annet argument er å ikke synliggjøre for alle naboer at noen mottar hjelp fra hjemmesykepleie, for at de skal få beholde deres verdighet..
Gjest HunterLady Skrevet 28. oktober 2012 #20 Skrevet 28. oktober 2012 En veldig god grunn for å ikke ha uniform eller arbeidstøy er for å beholde ens egen anonymitet når en jobber i områder hvor det f.eks er mye rus. Når man da jobber alene på kveldene er man ekstra utsatt for å bli overfalt og ranet når man er synlig helsepersonell som ofte kan bære på mye diverse medikamenter som for mange kan være attraktivt. Et annet argument er å ikke synliggjøre for alle naboer at noen mottar hjelp fra hjemmesykepleie, for at de skal få beholde deres verdighet.. Enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå