Gå til innhold

Kan en velge hvor en vil døpe barnet?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tiny i.i.

Min samboers familie bor i Trøndelag, min på vestlandet. Når tiden for dåp kommer, bor vi i Kristiansand. Må vi da ha dåpen i den kirken vi tilhører der, eller kan vi velge å ha den hos en av familiene?

Grunnen er at vi skal slippe at begge familiene (og noen nære venner) må reise og innkvarteres.

Dette er laaangt frem i tid, men det er jo greit å få svar på ting en lurer på... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ser ut som om man kan døpe utenom menigheten man tilhører. På nettsidene til en menighet i Kr.sand fant jeg dette: "Alle som bor i Oddernes menighet er hjertelig velkommen til dåp. Dersom du bor utenfor menigheten, har vi også noen plasser for deg."

Så ta kontakt med menigheten der du ønsker å døpe barnet ditt så lar det seg nok ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er begge døpt i kirker vi ikke hørte til på dåpstidspunktet.

Det samme er forøvrig både jeg og min søster.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er mulig. Bor på Lørenskog, døpte på Vestlandet :-) Det er bare å kontakte den menigheten der du ønsker å døpe gullungen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi valgte en kirke min familie hører til, men ikke vi selv. Fikk ikke høre noe neg ang det. De var hyggelige de da vi sprute og det var helt greit, fikk det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på hvilken kirke det er. Hvis det er stor pågang av dåpsbarn, er det vanlig å reservere kun noen få plasser for barn som bor utenom sognet. Hvis det ikke er så stort press, burde det gå greit. Ring kirken og spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...