AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #1 Skrevet 27. oktober 2012 Moren min har diabetes og moren hennes igjen har diabetes. Har jeg stor sjanse for å få diabetes? Jeg har normalvektig BMI, trener 5x uka, er veldig obs på hva jeg spiser. Røyker ikke. Er jeg allikevel "dømt" til å få Diabetes? Anonym poster: f2ebd8fbb64ac71629b4476fc6f44c08
Adele Skrevet 27. oktober 2012 #2 Skrevet 27. oktober 2012 Det er to typer diabetes, den ene kan være arvelig, mens den andre kan du pådra deg..
Adele Skrevet 27. oktober 2012 #3 Skrevet 27. oktober 2012 Diabetes type 1: http://www.diabetes.no/Type+1-diabetes.9UFRnQ3O.ips Diabetes type 2: http://www.diabetes.no/Type+2-diabetes.9UFRnQ4P.ips 1
Gjest WendyClear Skrevet 27. oktober 2012 #4 Skrevet 27. oktober 2012 Både diabetes type 1 og 2 er arvelig, men den ene er medfødt. Alle har en risiko for å utvikle diabetes type 2, og denne økes betraktelig dersom en lider av fedme. For deg som har diabetes i nær slekt er risikoen større, og det er desto mer viktig å passe på å leve en sunn livsstil. Jeg ville ikke bekymret meg dersom jeg var deg.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #5 Skrevet 27. oktober 2012 Moren min har type 2. Anonym poster: f2ebd8fbb64ac71629b4476fc6f44c08
Gjest Sakone Skrevet 27. oktober 2012 #6 Skrevet 27. oktober 2012 Det er to typer diabetes, den ene kan være arvelig, mens den andre kan du pådra deg.. Det finnes flere. Type 1.5 er heller ikke uvanlig, pluss noen øvrige, ala MODY
estrella Skrevet 27. oktober 2012 #7 Skrevet 27. oktober 2012 Fordi jeg ikke gidder å bruke egne ord får du det de skriver på diabetes.no. (Link til info om diabetes type 1, diabetes type 2, Lada og Mody) 7. Hvor arvelig er diabetes? 40% av befolkningen har genene som gjør en disponert for type 1-diabetes, resten er beskyttet. Av de 40 % som kan få diabetes er det imidlertid bare noen få som får det. Det går i dag ikke an å gjøre noe for å hindre utvikling av type 1-diabetes hos barn som har de vevstypene som disponerer for diabetes. Faren for å få type 2-diabetes er ganske stor om en av foreldrene har diabetes. Hvis begge foreldrene har type 2 er det relativt sannsynlig at barna i løpet av livet utvikler type 2-diabetes. Både type 1- og type.2-diabetes skyldes en kombinasjon av miljø og arv. Vi vet ikke hvilke miljøfaktorer som bidrar til utviklingen av type 1-diabetes. Type 2-diabetes er vanligere i samfunn hvor overvekt og lav fysisk aktivitet forekommer hyppig.
Gullhøna Skrevet 27. oktober 2012 #8 Skrevet 27. oktober 2012 Diabetes type 1 (insulinavhengig), er ikke arvelig, med hvis en av foreldrene har det, er det større sjanse for å få den. Den er forøvrig som noen her sier, medfødt. Man kan få det når som helst i livet, men som oftes før fylte 40-50.. Det er dessuten større sjanse for å få det dersom far har det enn om mor har det. Diabetes type 2 (før kalt "gammelmansdiabetes") er en livsstilsykdom. Så kan derfor være arvelig i den grad at livsstil ofte er "arvelig". Inaktive foreldre, overvektig osv osv. Så nei, det er egentlig ikke arvelig i den forstand.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #9 Skrevet 27. oktober 2012 Diabetes type 2 (før kalt "gammelmansdiabetes") er en livsstilsykdom. Så kan derfor være arvelig i den grad at livsstil ofte er "arvelig". Inaktive foreldre, overvektig osv osv. Så nei, det er egentlig ikke arvelig i den forstand. Dette stemmer ikke. Diabetes 2 er genetisk, men overvekt og usunn livsstil øker faren for å utløse sykdommen. Les linkene i de tidligere innleggene i stedet for å spre uriktig informasjon. Anonym poster: 594bcca1163ccdbf673b7cd6030b3c56 3
Gullhøna Skrevet 27. oktober 2012 #10 Skrevet 27. oktober 2012 Dette stemmer ikke. Diabetes 2 er genetisk, men overvekt og usunn livsstil øker faren for å utløse sykdommen. Les linkene i de tidligere innleggene i stedet for å spre uriktig informasjon. Dersom du får diabetes type 2, og legger om kost/treningsvaner, evt. begynner med insulin/tabletter, kan du bli kvitt sykdommen. Dersom du er ekstremt overvektig og har det og tar en slankeoperasjon/går ned betraktelig i vekt, kan du også bli kvitt sykdommen.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #11 Skrevet 27. oktober 2012 Dersom du får diabetes type 2, og legger om kost/treningsvaner, evt. begynner med insulin/tabletter, kan du bli kvitt sykdommen. Dersom du er ekstremt overvektig og har det og tar en slankeoperasjon/går ned betraktelig i vekt, kan du også bli kvitt sykdommen. Det betyr ikke at du har rett. Diabetes 2 er fortsatt genetisk. Slanking/livsstilsendring kan redusere risikoen for å få sykdommen på samme måte som overvekt/usunn livsstil øker risikoen for å få sykdommen. Og i enkelte tilfeller kan du bli helt frisk ved livsstilsendring ja. Men du kan ikke kalles frisk hvis du må bruke medisiner eller holde en streng diett for å bli symptomfri. Anonym poster: 594bcca1163ccdbf673b7cd6030b3c56 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #12 Skrevet 27. oktober 2012 Det betyr ikke at du har rett. Diabetes 2 er fortsatt genetisk. Slanking/livsstilsendring kan redusere risikoen for å få sykdommen på samme måte som overvekt/usunn livsstil øker risikoen for å få sykdommen. Og i enkelte tilfeller kan du bli helt frisk ved livsstilsendring ja. Men du kan ikke kalles frisk hvis du må bruke medisiner eller holde en streng diett for å bli symptomfri. Anonym poster: 594bcca1163ccdbf673b7cd6030b3c56 TS her igjen. Moren min har type 2, mormoren min hadde type 2. Jeg har normalvektig BMI, trener 5 ganger i uka, er veldig bevisst på det jeg spiser, røyker ikke, drikker ikke brus overhode, snuser ikke, Er jeg allikevel "dømt" til diabetes selv om jeg lever sunnere enn mange andre nordmenn kun pga de hersens genene? Anonym poster: f2ebd8fbb64ac71629b4476fc6f44c08
lillemeg90 Skrevet 27. oktober 2012 #13 Skrevet 27. oktober 2012 Du er ikke dømt til å å få det, MEN det er større mulighet når det ligger i familien. Det betyr bare at du bør være ekstra påpasselig, så går nok det bra. Det er ikke heller sikkert at du har arvet "diabetes genet". Vet ikke helt hvordan det går videre, hvor mange prosents kjangse det er for at du har arvet det osv.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #14 Skrevet 27. oktober 2012 Moren min har diabetes og moren hennes igjen har diabetes. Har jeg stor sjanse for å få diabetes? Jeg har normalvektig BMI, trener 5x uka, er veldig obs på hva jeg spiser. Røyker ikke. Er jeg allikevel "dømt" til å få Diabetes? Anonym poster: f2ebd8fbb64ac71629b4476fc6f44c08 Jeg kan bare snakke for meg selv, men i mitt tilfelle har diabetesgenene omtrent alt å si. Jeg har utrolig mange diabetikere i familien; pappa, farmor, mormor, søsteren til farmor, niesen til farmor og sikkert fler som jeg ikke kommer på. I alle tilfeller diabetes 2. Jeg tok en glukosetest hos legen, og hadde utrolig høye verdier, nesten som hos en diabetiker. Selv er jeg i midten av 20- årene. BMI på 21, spiser normalt. Går hvor enn jeg skal, men trener ikke. Legen sa at det eneste jeg kunne gjøre var å begynne å trene, og stort mer kan jeg ikke gjøre. Får jeg diabetes er det ut av min kontroll, og kun genetisk. Anonym poster: 505f0de6fe73f942d03b27a0e8c54771
Gjest HunterLady Skrevet 28. oktober 2012 #15 Skrevet 28. oktober 2012 Diabetes går vel inn under endokrine sykdommer som er arvelige. Både type 1 og 2 som er de vanligste, er arvelige. En usunn livsstil i tillegg til genetisk disponerende faktorer vil være med på å ytterligere øke risikoen for DIA 2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå