Gå til innhold

Redd barna, Unicef, Plan eller annen veldedig organisasjon?

Ixnay

Anbefalte innlegg

Jeg så nylig en episode på tv om barnearbeid og fikk etter dette veldig lyst til å støtte noen som jobber for å redusere dette, eller jobber for barns rettigheter og velferd.

Problemet er at her er det jo mange valgmuligheter, i tillegg til de jeg kanskje ikke vet om.

Noen som har noen anbefalinger / erfaringer. Jeg har forsøkt å google litt, men synes ikke jeg fikk opp så mye som var til hjelp.

Håper noen kan hjelpe meg med å lande på hvilken veldedig organisasjon jeg skal støtte i denne forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at absolutt (nesten) alle humanitære organisasjoner jobber for å styrke barns velferd og senke graden av barnearbeid.

Alle de store organisasjonene er ekstremt profesjonelle på arbeidet, og jeg personlig støtter heller en stor organisasjon enn en liten nisje-organisasjon.

Jeg personlig har et stort hjerte for Røde Kors gjennom givertjeneste/frivillig arbeid. Men, Redd Barna er jo et åpenbart valg hvor fokuset holdes utelukkende på barn.

Så vil jeg også anbefale deg å melde deg som frivillig, finnes masse arbeid rettet mot barn i sårbare/vanskelige situasjoner som trenger et lyspunkt i hverdagen :)

Litt avhengig av alderen din, da.

Endret av norah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen av disse store er noe bedre eller verre enn andre. Se at de helst er religiøst/politisk nøytrale, og hvor mye av inntektene deres som går direkte til formålet, og ikke bort i administrasjon osv her hjemme.

Se hva de jobber med, og hva du selv anser som viktigst, slik at du føler at pengene du gir er av betydning og dermed kanskje blir en giver over tid.

Personlig støtter jeg WWF, fordi miljøødeleggelser går hardest utover de som allerede har minst.

Det finnes ingen fasit her, enhver må bare finne det formålet man selv har mest engasjement for.

Anonym poster: c93a564203a00d83f85f3611d8903c0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MiCorazon

Jeg gir til SOS barnebyer. Der går en minimal del til administrasjon. Du kan velge om du vil støtte ett barn eller en hel barneby. Og de sender deg "oppdatering" to(?) ganger i året. Du kan sende ekstra uten om den måndlige donasjonen, og du kan komme på besøk om du ønsker det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo tro at "Redd Barna" eller Unicef er de som best dekker det du vil støtte. Selv har jeg to fadderbarn i SOS Barnebyer, men det er jo mer indirekte hjelp hvis hovedtanken er å støtte noen som jobber direkte mot barnearbeidssaker. Det å hjelpe fadderbarn bidrar selvsagt til at barna på akkurat det stedet kan få en utdannelse i stedet for å jobbe, men noen prinsippkamp som sådan er det ikke.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar alle fire!

Norah, jeg tar til meg det du sier og vil i alle fall se litt på ulike frivillighetsarbeid.

AB jeg støtter allerede WWF fordi jeg liker det de gjør, og ønsker å støtte noen som jobber for barn i tillegg.

Da blir det i alle fall en av de fire som er nevnt her. Skal sette meg litt mer inn i organisasjonene, og bidragene før jeg faller ned på hvem jeg skal støtte. Begynner der, så kan det kanskje bli mer etterhvert. Føler jeg bør bidra litt som er så heldig og ha alt jeg trenger, og mer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest strykebrett

Jeg støtter både Redd Barne og Unicef, fordi jeg syns de gjør et veldig bra arbeid med å skaffe skolegang til barn, slik at de har mulighet til en bedre framtid. I tillegg er de gode på vaksinasjoner og forebyggende arbeid mot HIV, og rent-vann tiltak.

Det er vel ingen fasitsvar, det er jo mange gode formål og bra organisasjoner. Syns det føles tryggest å støtte en av de store. Og så kjøper jeg alltid Unicef julekort som jeg sender ut i jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...