Gå til innhold

bildekvalite - jeg får det ikke alltid til...

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har canon 650D.

det jeg sliter med når jeg tar bilder av enten mennesker, dyr eller ting som smykker er at det ikke blir seendes ut som virkeligheten.

er det et nytt objektiv som trengs?

for eksempel hvis jeg tar bilde av et menneske så får jeg ikke noe liv i bildet. jeg justerer lyset i rommet, kan legge til sminke på personen og ting kan bli mye bedre da, men finnes det et obejktiv som fanger og gir mer liv?

finnes det andre triks for å få mer liv og for å få det jeg tar bilde av til å se ut som de egentlig gjør?

Anonym poster: 7fd358b320de5a16fe2367ecc6defeed

Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Fotografering er først og fremst teknikk og det å se objektet gjennom linsa. Sjekk ut forskjellige innstillinger og se om du kan fange lyset. Dropp blitz.

Er det mer dybde i bildet du ønsker?

Men vanskelig å gi noen konkrete tips, når du ikke har noen eksempelbilder.

Skrevet

Fotografering er først og fremst teknikk og det å se objektet gjennom linsa. Sjekk ut forskjellige innstillinger og se om du kan fange lyset. Dropp blitz.

Er det mer dybde i bildet du ønsker?

Men vanskelig å gi noen konkrete tips, når du ikke har noen eksempelbilder.

ja. mer dybde. ting blir for flatt. :)

det fanger ikke alltid tingene jeg ser. er ikke veldig grønn når det kommer til fotografering, men har jo mye å lære og da er dette noe av det. :)

Anonym poster: 5ae671c1e59962527a421a2c93ffb84c

Skrevet

Lek rundt i instillingene og sørg for at du bruker riktig lys.

Kanskje du kan finne noen tips fra Photogavin på youtube, og andre kanaler. https://www.youtube.com/user/photogavin

Anonym poster: ccba66b83bad61147107e62d0da55eac

Skrevet

Etterbehandler du bildene dine på noe vis?

Skrevet

Etterbehandler du bildene dine på noe vis?

jeg må. fordi de blir så flate og livløse, men da gjør jeg det på data og ikke i kameraet.

men jeg ser jo at noe av det er teknikken min også. og dårlig objektiv. fotografi i seg selv er jo ikke bare-bare.

ville en 50mm objektivt ta bedre bilder generelt sett eller er dette obejtivet ment på bare sesielle ting?

Anonym poster: 5ae671c1e59962527a421a2c93ffb84c

Skrevet

Svært få objektiver er direkte dårlige, men bilder må etterbehandles. Sørg for at du tar bilder i raw-format, så kan du justere hvitbalanse, eksponering, kontraster, fargemetning og sånt senere.

Skrevet

Tror du kommer langt med å lære deg å bruke kameraet skikkelig. Da får du bedre kontroll over resultatet. Les bruksanvisningen, bruk tid og lek med innstillingene.

Jeg har selv et 550D, og resultatet blir stort sett slik jeg vil ha det nettopp fordi jeg kjenner kameraet godt nok til å vite hvordan jeg skal få det til.

Anonym poster: 1cb4d93cfb7579c0c9dd1833722fe74a

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Sett et objekt forran en nøytral bakgrunn og knips i vei med flere forskjellige innstillinger. Om du f.eks tester ut macro på objektet vil bakgrunnen virke lengre borte. Pass på å få fokus på rett sted på objektet ditt. Og pass på hvor lyset kommer fra. Gjerne litt fra siden og bak deg mot objektet. Og tren. Ta masse bilder. Jo flere bilder du tar og jo mer du leker med instillingene, jo mer lærer du. Øvelse gjør mester ;)

Skrevet

Kanskje du kan linke til et eller flere bilder som du liker, og fortelle hva det er med disse bildene som du ikke synes du får til med dine egne?

På den måten kan vi kanskje lettere hjelpe deg å finne ut av hva du kan gjøre annerledes?

Hvis du har dine egne bilder liggende på nettet et sted, kan jeg gjerne også ta en titt på dem, om du peker meg i riktig retning :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...