AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg er litt på utkikk etter sprangsal, og lurte på om noen her har noen forslag/favoritter? Jeg har drevet aktivt med konkurranseridning tidligere, og har drevet med sprang opp til 1,20-30. Desverre har jeg vært i en ulykke for en stund siden som gjorde at jeg fikk en rygg og nakkeskade, og når jeg skulle tilbake i sprangridning igjen, merket jeg at jeg ble utrolig fort sliten i ryggen, ikke klarte å holde sitsen korrekt etterhvert, og om hesten refuserer e.l, kan jeg bare dri... i å holde meg på. :-/ Litt kjipt, da jeg aldri hadde problemer med det før. Så jeg har innsett at jeg bør skaffe meg en sal som hjelper meg godt på vei med sitsen, er god å sitte i, og får meg i en mer riktig posisjon. Altså en sal som er god å ri i, og hjelper godt til i sprangen. Jeg kikka litt på pessoa legacy, er det en god sprangsal som hjelper litt på vei? Har du noen tips eller forslag? Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg hadde tenkt å foreslå Pessoa sine saler, fordi jeg digger de veldig godt. Men jeg er jo frisk. Aner ikke hvordan dette vil bli for deg. Kan du få en saltilpasser til å komme til deg så du får prøvd flere saler? 1
Longgone Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Ville anbefalt deg å få tak i en saltilpasser, han kan nok hjelpe. Selv har jeg brukt både stubben og pessoa, er veldig fornøyd med begge! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg hadde tenkt å foreslå Pessoa sine saler, fordi jeg digger de veldig godt. Men jeg er jo frisk. Aner ikke hvordan dette vil bli for deg. Kan du få en saltilpasser til å komme til deg så du får prøvd flere saler? Det hadde nok sikkert vært veldig lurt, men litt av problemet er at det er utrolig dyrt å få en saltilpasser hit, da vi ikke har noen saltilpasser i nærheten, og det blir vansklig for meg å frakte hest til noen plass for å prøve så jeg er sikker på at salen passer hesten. Jeg er ikke såpass skadd at jeg ikke fungerer i hverdagen heldigvis. Kan bare låse seg i ryggen innimellom, samt at jeg som sagt blir sliten i ryggen etterhvert. Enkelte dager kjenner jeg det knapt nok, andre dager kan det være tungt og vondt. Men pessoasalene er gode å sitte i? Får du god støtte i ben/hofter, og hjelper den litt på vei når det kommer til sits? Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Ville anbefalt deg å få tak i en saltilpasser, han kan nok hjelpe. Selv har jeg brukt både stubben og pessoa, er veldig fornøyd med begge! Hvilken stübben og pessoamodell har du prøvd? Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Sorry jeg skrev feil. Er Prestige Golden Star jeg rir i. Den gir ok støtte. Men du kan jo sjekke ut Amerigosalene også. Bare så vidt testa de. Og Windsor Elite har jo dypt sete. Nå har jeg bare brukt denne i dressurmodell og allround. Men den har et godt sete. Her har du en liten oversikt over gode saler: http://www.ariat.no/ 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Sorry jeg skrev feil. Er Prestige Golden Star jeg rir i. Den gir ok støtte. Men du kan jo sjekke ut Amerigosalene også. Bare så vidt testa de. Og Windsor Elite har jo dypt sete. Nå har jeg bare brukt denne i dressurmodell og allround. Men den har et godt sete. Her har du en liten oversikt over gode saler: http://www.ariat.no/ Takk for link. Ja, jeg var også innom tanken på prestige også, hørt mye godt om de. Det jeg tror kan være viktigst, er kanskje god støtte for bena, samt et stabilt og dypt sete, slik at sitsen blir så optimal som mulig. Men er jo et hav av saler og meninger, så er ikke lett å velge enn man skal gå for. :gjeiper: Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Gjest Belle Gunnes Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Det er en virkelig jungel der ute ja ikke lett å finne en god sal. Men Prestige har jeg sett ligge godt på mange hester. Det er en fordel. Og jeg liker denne salen. Nå rir jeg mest bakkearbeide og ikke sprang (høydeskrekk??) men jeg kommer meg over hindrene uten å flakse rundt :D Men sjekk ut Amerigosalene også. Jeg har bare så vidt prøvd disse, men alle dressurryttere sverger til denne, som sprangsal. De liker jo støtte "i hue og ræva". Så det har vel litt å si det og. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Det er en virkelig jungel der ute ja ikke lett å finne en god sal. Men Prestige har jeg sett ligge godt på mange hester. Det er en fordel. Og jeg liker denne salen. Nå rir jeg mest bakkearbeide og ikke sprang (høydeskrekk??) men jeg kommer meg over hindrene uten å flakse rundt :D Men sjekk ut Amerigosalene også. Jeg har bare så vidt prøvd disse, men alle dressurryttere sverger til denne, som sprangsal. De liker jo støtte "i hue og ræva". Så det har vel litt å si det og. Det høres veldig bra ut, og det er selvfølgelig minst like viktig at salen ligger godt på hesten som du sier, så det er absolutt en fordel. Amerigo sal har jeg ikke prøvd, kjenner heller ikke noen (tror jeg?) som har den. Skal absolutt sjekke litt mer opp i den, men av det lille jeg kunne se nå, virket den ganske dyr, og ikke voldsomt lett å få tak i kanskje? hehe. Men skal som sagt sjekke litt mer opp i det. Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Longgone Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Hvilken stübben og pessoamodell har du prøvd? Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1 Stubben siegfried CS har jeg nå, utrolig god å sitte i! Før den hadde jeg prestige arezzo, også veldig god men hardere å sitte i. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Stubben siegfried CS har jeg nå, utrolig god å sitte i! Før den hadde jeg prestige arezzo, også veldig god men hardere å sitte i. Ok. Tror kanskje det er siegfried jeg har prøvd tidligere av stubbensaler (ikke på min hest) og den var i alle fall veldig god. Men vet liksom ikke om det var hesten som generelt var lettere å ri enn min, eller salen som gjorde at det ble lettere, om du skjønner. :gjeiper: Har liksom ikke så mye å sammenligne med sånn sett, siden jeg bare har hatt en sal til min hest, så aner som sagt ikke om det har vært salen eller hesten, og alle de andre salene jeg har prøvd også har vært på forskjellige hester, og da syntes jeg ikke det har vært så lett å gjøre seg opp en mening om jeg ville fått en rideopplevelse som var nærmere med den salen på min hest (selv om alle hester selvfølgelig er forskjellige å ri). Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Longgone Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 Ok. Tror kanskje det er siegfried jeg har prøvd tidligere av stubbensaler (ikke på min hest) og den var i alle fall veldig god. Men vet liksom ikke om det var hesten som generelt var lettere å ri enn min, eller salen som gjorde at det ble lettere, om du skjønner. :gjeiper: Har liksom ikke så mye å sammenligne med sånn sett, siden jeg bare har hatt en sal til min hest, så aner som sagt ikke om det har vært salen eller hesten, og alle de andre salene jeg har prøvd også har vært på forskjellige hester, og da syntes jeg ikke det har vært så lett å gjøre seg opp en mening om jeg ville fått en rideopplevelse som var nærmere med den salen på min hest (selv om alle hester selvfølgelig er forskjellige å ri). Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1 Nei sant det, veldig vanskelig å si når man rir en annen hest! Men du kunne jo fått låne en sal av noen i stallen og prøvd litt av hvert på din hest for å se hva du liker? Jeg feks har aldri klart å ri i dressursal, kjøpte en for en stund siden og det var et mareritt, fikk ikke til å ri hesten i det hele tatt. Så ridde jeg ene hesten i stallen med en annen dressursal, fungerte utrolig bra! 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 Nei sant det, veldig vanskelig å si når man rir en annen hest! Men du kunne jo fått låne en sal av noen i stallen og prøvd litt av hvert på din hest for å se hva du liker? Jeg feks har aldri klart å ri i dressursal, kjøpte en for en stund siden og det var et mareritt, fikk ikke til å ri hesten i det hele tatt. Så ridde jeg ene hesten i stallen med en annen dressursal, fungerte utrolig bra! Det kunne jeg jo kanskje prøvd på, takk for tipset. Hvis det er noen som passer da, har en ganske så stor hest ift mange av de andre for å si det sånn. :gjeiper: Ja, er akkurat slikt som gjør det så vansklig, en type sal kan sikkert føles helt forskjellige ut på forskjellige hester! Og en sal noen forguder, kan være helt feil for en annen. Uff, får bare lete meg litt frem i jungelen, se om det kommer inn noen flere tips, for å så rett og slett bare se om jeg får prøvd de forskjellige typene. Anonym poster: 3ff9a43cbfc0edfdcfc24b84305041e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå