Gå til innhold

krem til sjokoladekake

nimsi

Anbefalte innlegg

hei.

trenger hovedsakelig en oppskirft på en god sjokolade krem/topping til og ha på sjokeladekaken.

har kjøpt flere slike runde sjokoladeferdigkaker på butikken. de har et skikkelig godt sjokolade fyll/krem som er skikkelig mektig. noen som har oppskrift på noe slikt.

hvis noen har oppskrift på en god bunn så hadde det også vert fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm.

En venninne av meg bruker alltid å smelte en hel Freia Melkesjokolade med litt fløte. Den blir kjempegod, og er også svært passende for barn.

Min mor pleier derimot å lage en blanding av melis, kakaopulver, kaffe og smør. Den er også veldig god, synes jeg (tror forresten også at hun bruker litt vaniljesukker i). Dersom denne virker fristende, kan jeg finne ut mengde og fremgangsmåte (ellers finnes det nok lignende varianter på internett).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som er syndig som fy, men fantastisk god.

Bland like deler philadelphia og mykt meierismør. Pisk det i noen minuttter, slik at det blir lett og luftig. Tilsett kaffe. Her er det litt forskjell på hva folk foretrekker - oppskriften jeg har basert meg på sier noe sånt som 1-2 ss kruttsterk kaffe, men jeg foretrekker å å ha espressopulver direkte i kremen (frysetørket altså - grunnen til at jeg bruker espresso er at det ikke er klumpete slik vanlig pulverkaffe er). Etter dette skal du ha melis til passe konsistens, fortsett å piske slik at det blir luftig. Er det til en kake, så går det greit om kremen er litt mer rennende enn til f.eks muffins/cupcakes eller små porsjonsbiter (jeg pleier ha dette på små biter med brownies). Grunnen til at jeg har kaffepulver rett i kremen er at da trenger jeg ikke bruke like mye melis - siden de der kremene/frostingene som ikke smaker noe annet enn søtt er noe a det verste jeg vet. Særlig sammen emd brownies som i utganspunktet er veldig søtt - da trenger du noe litt mindre søtt for ikke å ødelegge alle smakene fullstendig.

Andre ting som kan være godt å ha i er litt kakao, kanel, rom, vaniljeekstrakt.

Åja, også er bringebær kjempegodt oppå! :)

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker 1/2 dl fløte per 100g mørk kokesjokolade + 1 ts sirup

kok opp fløten, ta den av pannen, rør inn hakket sjokolade og til slutt sirupen :)

kan lett tilsette litt konjakk eller sterk kaffe for smaken sin del :)

jeg tredobbler denne oppskriften til en liten langpanne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Jeg bruker denne her, sjokoladekremen som hører til Cafe Stings sjokoladekake,

Sjokoladekrem:

2 egg

1 dl kremfløte

135 g sukker

50 g kokesjokolade

125 g smør

1 ts vaniljesukker

Pynt:

raspet mørk sjokolade

Ha kremfløte, egg og sukker i en kjele. Gi blandingen et oppkok under omrøring. Ta kjelen av platen og rør i oppdelt kokesjokolade slik at sjokoladen smelter. Ha så i smør og vaniljesukker. Rør til smøret har smeltet og blandingen er glatt og klumpfri. Sett kjelen med kremen i kjøleskapet i minst 2 timer. Pisk den så opp med elektrisk mikser til den blir luftig og lysere i fargen.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...