Gå til innhold

Betalt pause, rett til pause i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på, når man har betalt pause innenfor en tariff-festet arbeidstid på 7.5 timer pr dag, er det da sånn at arbeidsgiver kan kreve at man jobber 7.5 timer uten pause i det hele tatt?

Tenker på dager der det er møter etc som gjør at man ikke får tatt en halv time pause, men får man da ingen pause??

I min jobb kan jeg da risikere opp til 4 dager pr uke uten pauser.

Anonym poster: 737a2353a6ed6fe2d44a7db77b87ea15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har rett på en halvtime pause, men må være tilgjengelig. Altså du kan nødvendigvis ikke gå på shopping i lunsjen uten å avtale det

Skrevet

Det hadde jo ikke blitt kalt betalt pause hvis det ikke var pause.

Ofte så er det slik at du ikke kan forlate arbeidsplassen, men ta pause fra selve arbeidet hvis man har betalt pause. Det betyr at man altså skal være tilgjengelig i pausen, men det kan man være i kantine eller pauserom.

Tror ikke dette blir håndhevet så nøye lenger. Vi har betalt pause, men tar oss gjerne en tur ut for private ting den halvtimen.

Skrevet

Å være tilgjengelig betyr jo at jeg må kunne jobbe ved behov, ellers er jo vitsen med å være tilgjengelig borte. Så det er greit. Man må regne med å ikke få full pause av og til når pausen er betalt.

Spørsmålet er om det kan kreves at jeg ikke har pause i det hele tatt. Ved møter o.l. praktiseres det at man ikke får en halv time, rett og slett fordi det ikke er praktisk mulig å få til. Men jeg mener man likevel har krav på noe pause, det står i arb miljø loven at man ved arbeid over 5.5 t pr dag har krav på pause, men det står ikke definert lengde. Ved arbeid på 8 t eller mer, står det definert en halv time.

Skrevet

Å være tilgjengelig betyr jo at jeg må kunne jobbe ved behov, ellers er jo vitsen med å være tilgjengelig borte. Så det er greit. Man må regne med å ikke få full pause av og til når pausen er betalt.

Spørsmålet er om det kan kreves at jeg ikke har pause i det hele tatt. Ved møter o.l. praktiseres det at man ikke får en halv time, rett og slett fordi det ikke er praktisk mulig å få til. Men jeg mener man likevel har krav på noe pause, det står i arb miljø loven at man ved arbeid over 5.5 t pr dag har krav på pause, men det står ikke definert lengde. Ved arbeid på 8 t eller mer, står det definert en halv time.

Nei, du har krav på pause. Imidlertid er det riktig som du siterer fra loven at dette ikke er tidfestet til en viss varighet med mindre arbeidsdagen er minst åtte timer. I forarbeidene til loven heter det at pausen må kunne ivareta arbeidstakernes behov for mat og hvile, og de må være av forsvarlig lengde ift. helse etc. Lengden blir da en helhetsvurdering, men pause har du uansett krav på.

Skrevet

Lurer på, når man har betalt pause innenfor en tariff-festet arbeidstid på 7.5 timer pr dag, er det da sånn at arbeidsgiver kan kreve at man jobber 7.5 timer uten pause i det hele tatt?

Tenker på dager der det er møter etc som gjør at man ikke får tatt en halv time pause, men får man da ingen pause??

I min jobb kan jeg da risikere opp til 4 dager pr uke uten pauser.

Er du på møte i 7.5 timer uten pause? Aldri hørt om før, og jeg har vært på maaange møter..

Anonym poster: 33c81f5c360bb702d42878c51cb69e8e

Skrevet

Jeg har 7,5 timers arbeidsdag og betalt pause. Jeg må være lett tilgjengelig, og kan ikke regne med å få en halv times lunsjpause. Ofte må jeg avbryte pausen pga. jobb, og så fortsette litt senere.

Skrevet

Vi har ofte møter i pausen/lunsjen siden det er eneste tidspunktet man kanskje har en sjans til å ha møte... Gjør at det sjeldent blir pauser der man kan slappe av... På vår arbeidsplass merker jeg at dette skjer bare oftere og oftere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...