AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg er en jente på 25 og er litt usikker på hva jeg egentlig kan bruke utdanningen min til. Jeg har tenkt å studere videre, men er såpass umotivert at jeg vil utsette det og heller jobbe. Jeg har en bachelorgrad i medievitenskap, samt at jeg har tatt litt emner ved siden av innenfor journalistikk og språk. Det jeg lurer på er om jeg er kvalifisert til for eksempel å jobbe som informasjonsrådgiver. Så på en annonse idag for en frivilligorganisasjon som trengte en informasjonsrådgiver: " Du bør ha minimum høgskoleutdanning og erfaring innen journalistikk, gode evner til samarbeid og kommunikasjon og evne til å arbeide selvstendig, i høyt tempo og med mange saker parallelt." Jeg har jo ingen praktisk erfaring innenfor noe av dette, men alle fagene jeg har tatt de siste fire årene går jo på nettopp kommunikasjon og journalistikk. Vil det holde eller er det helt utenkelig at jeg ville fått napp her? Jeg kan (og skal) jo bare søke, men er litt nysgjerrig uansett, hva tror dere? Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg vil tippe at det er veldig lite sannsynlig at du får jobben dersom du ikke opppfyller kravet om relevant arbeidserfaring, men det skader uansett ikke å prøve seg. Vil anbefale deg og snarest begynne å opparbeide deg relevant erfaring. Du kan jo sjekke med gratisaviser, studentaviser, frivillige organisasjoner og så videre om det er noe du kan hjelpe til med. Det er veldig vanskelig å få seg jobb innen din bransje uten erfaring, utdanning alene er skjeldent nok. Anonym poster: ebcbba4974668d5b4d58b82d7c1967a7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg vil tippe at det er veldig lite sannsynlig at du får jobben dersom du ikke opppfyller kravet om relevant arbeidserfaring, men det skader uansett ikke å prøve seg. Vil anbefale deg og snarest begynne å opparbeide deg relevant erfaring. Du kan jo sjekke med gratisaviser, studentaviser, frivillige organisasjoner og så videre om det er noe du kan hjelpe til med. Det er veldig vanskelig å få seg jobb innen din bransje uten erfaring, utdanning alene er skjeldent nok. Anonym poster: ebcbba4974668d5b4d58b82d7c1967a7 TS her. Ja, tenker vel egentlig det samme selv. Jobber med saken når det kommer til frivillighet. Jeg jobbet altfor mye deltid ved siden av studiene, og har rett og slett ikke hatt tid eller energi til frivillig arbeid. Er litt sint på meg selv for at jeg ikke prioriterte annerledes Deltidsjobbene jeg har hatt er selvfølgelig totalt urelevante. Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Det skader ikke å søke. Omtrent alle stillingsannonser etterlyser folk med erfaring. Om du skal la det stoppe deg kan du gå veldig lenge uten jobb. Da jeg kom rett fra skolen, uten noen erfaring i det hele tatt, fikk jeg jobb to måneder før jeg var ferdig, i en jobb hvor de etterlyste en med 5 års erfaring. Utdanningsmessig sett høres det ut som du kan være godt kvalifisert. Jeg ville helt klart søkt. Anonym poster: 05cd7a39a9f0a95d013e45e0b2db6010
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Deltidsjobbene jeg har hatt er selvfølgelig totalt urelevante. Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954 Å ha jobbet mye viser at du har stor arbeidskapasitet, noe som er gull verdt for en arbeidsgiver. Trekk fram det i søknaden din, erfaring fra arbeidslivet er positivt uansett om det er relevant eller ikke Anonym poster: ebcbba4974668d5b4d58b82d7c1967a7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Utdanningsmessig er du kvalifisert, men uten relevant erfaring og stort nettverk i mediebransjen kan du nok se langt etter sånne jobber - selv med master og noe relevant erfaring ble jeg ikke engang kalt inn til intervju på en eneste av de 30 lignende stillingene jeg søkte på. Med en bachelor i medievitenskap skal du ha veldig flaks hvis du finner noe utdanningsrelatert, dessverre... Anonym poster: bf7c1ae24f66d8de0211b90347ab22ee
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Det skader ikke å søke. Omtrent alle stillingsannonser etterlyser folk med erfaring. Om du skal la det stoppe deg kan du gå veldig lenge uten jobb. Da jeg kom rett fra skolen, uten noen erfaring i det hele tatt, fikk jeg jobb to måneder før jeg var ferdig, i en jobb hvor de etterlyste en med 5 års erfaring. Utdanningsmessig sett høres det ut som du kan være godt kvalifisert. Jeg ville helt klart søkt. Anonym poster: 05cd7a39a9f0a95d013e45e0b2db6010 Takk, det var jo en oppmuntrende historie Ja, jeg må jo bare prøve. Søker på både relevante og urelevante jobber(butikk, skole osv) nå. Om jeg får en helt urelevant jobb så skal jeg bruke fritiden på å få bedre erfaring. Det er planen min for øyeblikket. Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Om jeg får en helt urelevant jobb så skal jeg bruke fritiden på å få bedre erfaring. Det er planen min for øyeblikket. Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954 Høres ut som en bra plan, lykke til! Anonym poster: ebcbba4974668d5b4d58b82d7c1967a7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Utdanningsmessig er du kvalifisert, men uten relevant erfaring og stort nettverk i mediebransjen kan du nok se langt etter sånne jobber - selv med master og noe relevant erfaring ble jeg ikke engang kalt inn til intervju på en eneste av de 30 lignende stillingene jeg søkte på. Med en bachelor i medievitenskap skal du ha veldig flaks hvis du finner noe utdanningsrelatert, dessverre... Anonym poster: bf7c1ae24f66d8de0211b90347ab22ee Ai, føler med deg. Jeg har gruet meg til å begynne jobbsøking lenge bare pågrunn av alle avslagene jeg vet jeg kommer til å få. Nei, medievitenskap var nok ikke den lureste retningen jeg kunne valgt, valgte det utelukkende på grunn av interesse. Tenkte ikke lenger enn nesa mi på den tiden. Men ønsker jo fortsatt å jobbe innenfor dette feltet, og regner med å måtte bygge på utdanningen min etterhvert. Anonym poster: 9df0716c21d15ffd8c37d1cb6ade9954
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå