Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har noen tanker rundt det med å stoppe mor til våre felles barn fra å flytte langt av sted med dem. Hun har bosted på deg og jeg har samvær annenhver helg og en dag i uken. Det hele fungerer fint, vi samarbeider bra om barna og hun har aldri kommentert noe rundt det. Men nå skal hun flytte uten at jeg vet grunnen. Dette har vært greit om vi kunne fortsette samværet som før. Men pga. avstanden som blir etter flyttingen hennes der hun vil ta med våre barn lar det seg ikke gjøre. Hun så for seg 2 netter i mnd. Noe som er praktisk og kostnadsmessig fornuftig pga. avstanden. Dette er noe som jeg som far ikke kan godta selv om jeg vet hun kan flytte som planlagt. Jeg vet hun må varsle meg 6 uker før flyttingen. Jeg vet jeg kan få vurdert midlertidig flyttestans for barna om jeg begjærer dette rettslig. Da flyttestans inntil det er endelig avgjort av retten. Jeg vet jeg kan gå til retten med krav om bosted på barna. Er det noen som har noen gode forslag her?
Gjest Marmot Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Tja, du har jo ikke annet valg enn å kreve at barna blir hos deg da, det kan jo hende det er nok til at hun ombestemmer seg. Hvor gamle er barna, hvor lenge har dere bodd fra hverandre og er det et reellt alternativ for deg å ha hovedomsorg? Det første du må gjøre er i hvert fall å innkalle til mekling på FVK.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 De er 4 og 6 år. Vært fra hverandre 13 mnd. Ja det kan være et alternativ og overta bosted for barna. Jeg kan ikke tvinge mor til mekling på nytt har jeg forstått, men kan få en meklingsattest om hun ikke møter til en rettskonflikt. Dette pga.meklingen er kun et krav ved samlivsbruddet.
Gjest Marmot Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Det er helt riktig som du sier, men du må begynne med å kalle inn til mekling uansett. Har du noen grunn til å tro at hun vil nekte å møte opp? Barna din er såpass store og dere har vært fra hverandre såpass kort at du har gode muligheter til å få overta omsorgen dersom dere ellers er likeverdige som foreldre. Spesielt når eldste har begynt på skolen.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Det eneste du kan gjøre er å be om daglig omsorg, hvis du ikke vil at barna skal flytte. Ellers er det ikke stort som hjelper. Var gjennom akkurat det samme i sommer, da eksmannen ville flytte med datteren min. Ingenting jeg kunne gjøre, bortsett fra å få daglig omsorg, og det tar lang tid når mannen ikke er samarbeidsvillig. Anonym poster: 639d3b494e61bde2c1d8fe5b1a979e15
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Det er helt riktig som du sier, men du må begynne med å kalle inn til mekling uansett. Har du noen grunn til å tro at hun vil nekte å møte opp? Barna din er såpass store og dere har vært fra hverandre såpass kort at du har gode muligheter til å få overta omsorgen dersom dere ellers er likeverdige som foreldre. Spesielt når eldste har begynt på skolen. Kan ikke si noe sikkert om hun møter opp, men regner med hun vet at hun ikke trenger. Hun bruker vite sine rettigheter, Det har kommet fram hele tiden.
Gjest Dream89 Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Søk om 50/50. Trodde ikke hun kunne ta med seg barna ut av fylket hvis ikke du godtok jeg:S Sånn var det her da moren ville flytte på grunn av skole. Men vi mistet ikke noe tid da vi fikk faktisk mere tid Og han betaler heller ikke barnebidrag på grunn av reisekostnader.
Gjest Marmot Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Kan ikke si noe sikkert om hun møter opp, men regner med hun vet at hun ikke trenger. Hun bruker vite sine rettigheter, Det har kommet fram hele tiden. Det vil utelukkende telle negativt for henne å ikke møte opp, fordi det vitner om at hun er uinteressert i å samarbeide med deg til barnets beste.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Søk om 50/50. Trodde ikke hun kunne ta med seg barna ut av fylket hvis ikke du godtok jeg:S Sånn var det her da moren ville flytte på grunn av skole. Men vi mistet ikke noe tid da vi fikk faktisk mere tid Og han betaler heller ikke barnebidrag på grunn av reisekostnader. Takk for info. Skal snakke med advokat om råd og hva en kan gjøre. Mekling er bestilt på familievernkontor.
Gjest Dream89 Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Takk for info. Skal snakke med advokat om råd og hva en kan gjøre. Mekling er bestilt på familievernkontor. Så bra. Er utrolig slitsomt med så stor avstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå