Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #1 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg har noen tanker rundt det med å stoppe mor til våre felles barn fra å flytte langt av sted med dem. Hun har bosted på de og jeg har samvær annenhver helg og en dag i uken. Det hele fungerer fint, vi samarbeider bra om barna og hun har aldri kommentert noe rundt det. Men nå skal hun flytte uten at jeg vet grunnen. Dette har vært greit om vi kunne fortsette samværet som før. Men pga. avstanden som blir etter flyttingen hennes der hun vil ta med våre barn lar det seg ikke gjøre. Hun så for seg 2 netter i mnd. Noe som er praktisk og kostnadsmessig fornuftig pga. avstanden. Dette er noe som jeg som far ikke kan godta selv om jeg vet hun kan flytte som planlagt. Jeg vet hun må varsle meg 6 uker før flyttingen. Jeg vet jeg kan få vurdert midlertidig flyttestans for barna om jeg begjærer dette rettslig. Da flyttestans inntil det er endelig avgjort av retten. Jeg vet jeg kan gå til retten med krav om bosted på barna. Er det noen som har noen gode forslag her?
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #2 Skrevet 26. oktober 2012 Hva hvis hun har jobb, eller nettverk dit hun vil flytte? At hun vil få en lettere hverdag der. At du har jobb der dere er nå kan jo ikke bare være avgjørende. Åpenbart at mor har vektige grunner for å flytte. Du får flytte etter da. Det handler om fleksibilitet også fra din side. Du har sikkert hatt det greit , hatt barna nære deg ei god stund kanskje. Du kan ikke forvente at mor skal tilpasse seg deg og din livssituasjon for evig.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #3 Skrevet 26. oktober 2012 Barnas beste er begge foreldrenes ansvar. Den ene skal ikke flytte slik at den andre ikke kan treffe barna sine. Men samtidig kan det være grunner til at en av foreldrene må flytte og da kan den andre flytte etter for å bo i nærheten av barna sine. Og i dette tilfellet ser det ut som om mor har 70% samvær og hovedomsorgen for barna, og da er det rimelig at far tilpasser seg hennes ønske om å bo et annet sted, f.eks. ved å flytte nærmere henne og barna.
Gjest Alea Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 Gjør du det for å ha samvær med barna eller gjør du det for å kontrollere henne? Tenk over den egentlig grunnen. Er det sistenevnte så er det råttent og barnslig gjort av deg.
Masi81 Skrevet 26. oktober 2012 #5 Skrevet 26. oktober 2012 Hjelpe meg for noen svar du får.. Hadde det vært far som ville flytte langt unna ville han fått masse pes for å ikke bry seg om barna sine. Hvorfor ønsker mor å flytte? Jeg ville nok sett an grunnen til flyttingen før jeg gikk for hardt ut, med eventuelle rettslige skritt. Handler det om at hun må flytte for å få jobb så er det en legitim grunn mener jeg, men flytter hun fordi hun har møtt en ny mann f.eks. så synes jeg det blir for tynt. Jeg personlig ville nok gjort alt i min makt for å få se barna oftere enn 2 netter i måneden, og hvis dette da innebar å ta saken til retten og kjempe for å bli barnas faste bostedsforelder så ville jeg gjort det. Selvfølgelig ville jeg sjekket ut andre muligheter først, som muligheten din til å flytte etter, andre muligheter for samvær. Kan du f.eks. reise til det nye bostedet for å ha samvær der? Hvordan er kommunikasjonen mellom deg og mor? Kan dere bli enige om bedre løsninger? 14
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #6 Skrevet 26. oktober 2012 Ca 60/40 er samværet. Annenhver helg 3 netter i helgen. 1 natt hver dag i uken. Dette gir 5 netter i en samværsperiode. Dette er ca. 36 prosent fast samvær. I tilegg kommer det variabelt samvær ved ferier og annen fri. Dette skal også regnes med. Jeg har muligheter til å ta fri når barn har fri fra skole og barnehage og har de svært mye når de har fri. Regnet ut fra Navs kalkulator gir dette er andel som passer mer enn 40 prosent samvær. Hmm flytte etter mor, den var søkt vel? Nå vet ikke dere hvor hun skal flytte heller. Det mor som foretar handlingen om å flytte. Er det barnas beste og flytte når samvær er som det skal og barna er sosialt aktive og trives? Et barn er akkurat begynt på skolen. Jeg klarer ikke helt se den tanken i et demokrati der foreldre skal være likeverdige og barnas beste skal legges til grunn. Kan den ene forelder vurdere barnas beste? Slik det er i dag kan faktisk den ene forelder gjøre dette. Det finne jeg høyst betenkelig sett fra et likeverdighetsprinnsipp og hva som ligger til grunn for de verdier vi skal leve etter. Videre stiller jeg meg spørsmålet, er det dette som er meningen med de gjeldene paragrafer i barneloven. Burde ikke det gjelde i de tilfeller barna åpenbart får det bedre ved å flytte? Jeg tror dette kan være rom for tolkinger ut fra FNs barnekonsvensjon. Barneloven er kvalitetssikret opp mot den men det kan tenkes det er ulike tolkninger av dette. Jeg skjønner dette er mye kjønnskamp og politikk i det som skal være barnas beste. Det blir vrengt og misbrukt så utrykket barnas beste har mistet sin betydning. Mor har er godt sosilalt nettverk og god jobb sett utenfra her hun er nå. Jeg har ikke hatt dette samværet som i dag hvis det var for å kontrollere mor. Kommentaren om at det kan være for å kontrollere henne ser jeg på som frekk, eller rett og slett spydig. Samværet er slik at mor får de stønader hun har krav på ovs. Har jeg hatt mer samvær eller bosted på barn har hun ikke fått dette. Jeg gjorde dette for å være medgjørlig og legge til rette for et godt sammarbeid videre under planlegging og opprettelsen av samværsavtalen. Hun fikk det slik hun ønsket. I dag angrer jeg selvfølgelig på dette. Det lønner seg ikke være i møtekommede alltid selv ovenfor personer en stoler relativt greit på. En annen ting er at stønader,kontroll over barn ved samlivsbrudd er slik som de er. Dette fører med seg at den ene forelder gjærne vil ha bosted framfor den andre. Slik var det her med, og jeg ser for meg at en annen løsning på dette måtte være bedre.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #7 Skrevet 26. oktober 2012 Ca 60/40 er samværet. Annenhver helg 3 netter i helgen. 1 natt hver dag i uken. Dette gir 5 netter i en samværsperiode. Dette er ca. 36 prosent fast samvær. I tilegg kommer det variabelt samvær ved ferier og annen fri. Dette skal også regnes med. Jeg har muligheter til å ta fri når barn har fri fra skole og barnehage og har de svært mye når de har fri. Regnet ut fra Navs kalkulator gir dette er andel som passer mer enn 40 prosent samvær. Hmm flytte etter mor, den var søkt vel? Nå vet ikke dere hvor hun skal flytte heller. Det mor som foretar handlingen om å flytte. Er det barnas beste og flytte når samvær er som det skal og barna er sosialt aktive og trives? Et barn er akkurat begynt på skolen. Jeg klarer ikke helt se den tanken i et demokrati der foreldre skal være likeverdige og barnas beste skal legges til grunn. Kan den ene forelder vurdere barnas beste? Slik det er i dag kan faktisk den ene forelder gjøre dette. Det finne jeg høyst betenkelig sett fra et likeverdighetsprinnsipp og hva som ligger til grunn for de verdier vi skal leve etter. Videre stiller jeg meg spørsmålet, er det dette som er meningen med de gjeldene paragrafer i barneloven. Burde ikke det gjelde i de tilfeller barna åpenbart får det bedre ved å flytte? Jeg tror dette kan være rom for tolkinger ut fra FNs barnekonsvensjon. Barneloven er kvalitetssikret opp mot den men det kan tenkes det er ulike tolkninger av dette. Jeg skjønner dette er mye kjønnskamp og politikk i det som skal være barnas beste. Det blir vrengt og misbrukt så utrykket barnas beste har mistet sin betydning. Mor har er godt sosilalt nettverk og god jobb sett utenfra her hun er nå. Jeg har ikke hatt dette samværet som i dag hvis det var for å kontrollere mor. Kommentaren om at det kan være for å kontrollere henne ser jeg på som frekk, eller rett og slett spydig. Samværet er slik at mor får de stønader hun har krav på ovs. Har jeg hatt mer samvær eller bosted på barn har hun ikke fått dette. Jeg gjorde dette for å være medgjørlig og legge til rette for et godt sammarbeid videre under planlegging og opprettelsen av samværsavtalen. Hun fikk det slik hun ønsket. I dag angrer jeg selvfølgelig på dette. Det lønner seg ikke være i møtekommede alltid selv ovenfor personer en stoler relativt greit på. En annen ting er at stønader,kontroll over barn ved samlivsbrudd er slik som de er. Dette fører med seg at den ene forelder gjærne vil ha bosted framfor den andre. Slik var det her med, og jeg ser for meg at en annen løsning på dette måtte være bedre. Rettelse: Nå vet jeg ikke HVOFOR mor skal flytte.
Masi81 Skrevet 26. oktober 2012 #8 Skrevet 26. oktober 2012 Ut fra det du skriver mener jeg du bør bestride flyttingen. Hva med å ta en samtale med mor på familievernkontoret? For min del skal det mye til for at barna har godt av å fjernes fra nærmiljøet og å skifte skole, med mindre det er snakk om et barn som blir mobbet eller lignende. Høres ikke ut som om det er slike grunner her, og da mener jeg det er egoistisk å flytte barna så langt unna at det får innvirkning på samvær med den andre forelderen. 3
Gjest Dream89 Skrevet 26. oktober 2012 #9 Skrevet 26. oktober 2012 Gjør du det for å ha samvær med barna eller gjør du det for å kontrollere henne? Tenk over den egentlig grunnen. Er det sistenevnte så er det råttent og barnslig gjort av deg. Seff er det for og ha samvær med barna. 2 netter i mnd og se barna på er ALT for lite! 4
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Men å gå rettens vei er jo en konfliktskapende aktivitet. Jeg ville tatt møter på FVK eller hos advokat først for å snakke gjennom mulighetene. Det skal ikke være en kamp om hvem som er bostedsforelder men dialog om hvordan begge kan få være foreldre for barna.
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Men å gå rettens vei er jo en konfliktskapende aktivitet. Jeg ville tatt møter på FVK eller hos advokat først for å snakke gjennom mulighetene. Det skal ikke være en kamp om hvem som er bostedsforelder men dialog om hvordan begge kan få være foreldre for barna. Mekling er bestilt å familievernkontor. Skal snakke med advokat om hva en kan gjøre. Har forøvrig lest en del om nyere rettspraksis der bostedsforelder i mindre grad får medhold i flyttingen. Dette når barna ikke skades av hyppig samvær med begge foreldre. Noen som har hørt noe om at jobb og utdanning også ikke teller som før som flytteargument da det vurderes annerledes som barnas beste. Det er det som det skal dømmes etter og det tolkoningen av barnas beste kan gjøres forskjellig.
Gjest Alea Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 Seff er det for og ha samvær med barna. 2 netter i mnd og se barna på er ALT for lite! Ikke nødvendigvis, kan godt være han vil ødelegge og kontrollere dama og bruker ungene som en unnskyldning. Mange syke menn her i verden.
Gjest Katten. Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 Hva hvis hun har jobb, eller nettverk dit hun vil flytte? At hun vil få en lettere hverdag der. At du har jobb der dere er nå kan jo ikke bare være avgjørende. Åpenbart at mor har vektige grunner for å flytte. Du får flytte etter da. Det handler om fleksibilitet også fra din side. Du har sikkert hatt det greit , hatt barna nære deg ei god stund kanskje. Du kan ikke forvente at mor skal tilpasse seg deg og din livssituasjon for evig. Idioti i praksis. 11
Gjest Gjest Skrevet 26. oktober 2012 #14 Skrevet 26. oktober 2012 Ikke nødvendigvis, kan godt være han vil ødelegge og kontrollere dama og bruker ungene som en unnskyldning. Mange syke menn her i verden. Det finnes mange syke damer i verden og de er nærmere,flere enn en tror. Dette utsagnet er ikke noe bedre enn innlegget som refererer til syke menn i verden. Det hele vitner om mangel på forståelse. Videre utsagn som: Skrevet i dag, 14:08 Hva hvis hun har jobb, eller nettverk dit hun vil flytte? At hun vil få en lettere hverdag der. At du har jobb der dere er nå kan jo ikke bare være avgjørende. Åpenbart at mor har vektige grunner for å flytte. Du får flytte etter da. Det handler om fleksibilitet også fra din side. Du har sikkert hatt det greit , hatt barna nære deg ei god stund kanskje. Du kan ikke forvente at mor skal tilpasse seg deg og din livssituasjon for evig. Skrevet i dag, 14:55 Gjør du det for å ha samvær med barna eller gjør du det for å kontrollere henne? Tenk over den egentlig grunnen. Er det sistenevnte så er det råttent og barnslig gjort av deg. Innlegg som de over forteller at de som har skrevet dette er ikke i stand til å vurdere barnas beste og setter ikke foreldre som likeverdige. Med slike holdninger i dette landet vil det alltid være konflikter. Dette minner oss om kvinner som ser på menn som mindreverdige foreldre. Det kan aldri bli ro rundt samlivsbrudd og barnefordeling med holdninger som dette. Jeg synes det er skremmende at slike mennesker skal ha innflytelse i samfunnet vi lever i.
Gjest Dream89 Skrevet 27. oktober 2012 #15 Skrevet 27. oktober 2012 Ikke nødvendigvis, kan godt være han vil ødelegge og kontrollere dama og bruker ungene som en unnskyldning. Mange syke menn her i verden. Da tviler jeg på at han hadde spurt om hjelp og råd her. a hadde han bare fått advokat og gitt F*** i råd fra damer. Men vet at hvis samboeren min kunn hadde hatt datteren 2 netter i mnd så hadde han blitt gal! 5
kulu-kulu Skrevet 27. oktober 2012 #16 Skrevet 27. oktober 2012 Vil bare ønske deg lykke til. Om mor flytter , og du får ha barna 2 dager i mnd,tar det ikke lang tid før du ikke kjenner barna dine lenger. Når de blir eldre , blir det sjeldnere og sjeldnere du får besøk. De kjenner jo ikke sin far lengre , så hvorfor skal de reise til deg da? Ønsker mor dette for barna sine og deg ? Dette er jo kanskje satt litt på spissen , men det kan være realiteten. Det er ikke for seint å sette ned foten og si at du vil ha barna 50/50 Håper hun ikke flytter 1
Gjest Gjest Skrevet 27. oktober 2012 #17 Skrevet 27. oktober 2012 Vil bare ønske deg lykke til. Om mor flytter , og du får ha barna 2 dager i mnd,tar det ikke lang tid før du ikke kjenner barna dine lenger. Når de blir eldre , blir det sjeldnere og sjeldnere du får besøk. De kjenner jo ikke sin far lengre , så hvorfor skal de reise til deg da? Ønsker mor dette for barna sine og deg ? Dette er jo kanskje satt litt på spissen , men det kan være realiteten. Det er ikke for seint å sette ned foten og si at du vil ha barna 50/50 Håper hun ikke flytter Hei dere alle. Det er ikke for sent å stoppe flyttingen tror jeg selv om barnas mor har overtaket. Det burde være gode muligheter å få stoppet flyttingen gjennom at advokat melder dette inn i neste uke.Dette for at jeg har fått varsel om hun flytter. Når den er stoppet får en ta opp hva en skal gjøre. Jeg har tanker om alternativer.Jeg har forstått det slik at delt bosted og bosted på barna er det eneste som kan hindre henne i framtiden og gjenta dette. Vil hun da flytte må skje uten barna. Hvor stort samværet er, og fordelingsbrøken av opphold barn hos en har ikke betydning for om forelder kan ta med barn og flytte. Det som er avgjørende er bosted eller kontrakt på delt bosted. Det er dette som er nøkkelen til å hindre noe lignende for senere. Om hun til slutt flytter vet ikke jeg, det må hun avgjøre selv. Jeg har heller ikke noe med det. Jeg klarer meg godt uten barnemor. Dette er jeg i grunnen glad for. Dette for at jeg ikke har ønsker om å innvolvere meg i hennes liv. Jeg er opptatt av å innvolvere meg i barnas liv, Jeg har bestemt meg, fører ikke forhandlinger fram til bosted på begge barna, eller delt bosted blir det rettsak. Dette er klinkende klart.
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #19 Skrevet 28. oktober 2012 Jeg har bestemt meg, fører ikke forhandlinger fram til bosted på begge barna, eller delt bosted blir det rettsak. Dette er klinkende klart. Og det er er liksom til barnas beste? Å bli flytte på som en pakke?
Gjest Gjest Skrevet 28. oktober 2012 #20 Skrevet 28. oktober 2012 Og det er er liksom til barnas beste? Å bli flytte på som en pakke? Du vet jo at alle slike saker handler egentlig om foreldrene og hvem som skal ha rett til å bestemme? Her ser vi jo at han driter like mye i at barna mister sin mor, som han påstår at hun driter i at de mister sin far. Kamuflert som barnas beste. Det er ikke barnas beste å ha to foreldre. Det er barnas beste å ha en omsorgsperson i livet som fungerer. Vi er ikke så langt unna dyra som vi liker å tro. Kong Salomon var en vis mann..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå