Gå til innhold

Spise halloween-gresskar?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser flere steder at disse ikke kan spises,men hvorfor ikke?

Kjøpte flere sånne i fjor,renset dem og brukte dem i pai og supper,og det var veldig godt.Klart det var endel styr å rense og dele dem opp,men ellers forstår ikke jeg hvorfor man ikke skal spise dem.

Anonym poster: c0a425b6a1f595f2355a3e99b59c13ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blant annet her:

http://www.frukt.no/leksikon/gronnsaker/faktaark1/halloweengresskar/

Har også lest det på diverse amerikanske sider der flere skriver at de ikke spesielt gode,og at de kaster dem etter bruk.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20091028111737AANcysd

Så da begynte jeg å lure.Har nettopp kjøpt et,og i fjor kjøpte jeg flere og syns det ble kjempegodt.Syns bare det var litt merkelig at de ikke skulle være spiselige.Virker jo litt bortkastet å kun bruke dem til utskjæring.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Blant annet hvor har du lest at de ikke kan spises`?

det lurer jeg også på........ og hvis det faktisk står at man ikke kan spise det, så bør det

jo virkelig stå noen argumenter for det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med den offisielle dagen der barna skal gå rundt og banke på dørene og få godteri??? er det til lørdagen eller 31.okt som da er en onsdag????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

Blant annet her:

http://www.frukt.no/...loweengresskar/

Har også lest det på diverse amerikanske sider der flere skriver at de ikke spesielt gode,og at de kaster dem etter bruk.

http://answers.yahoo...28111737AANcysd

Så da begynte jeg å lure.Har nettopp kjøpt et,og i fjor kjøpte jeg flere og syns det ble kjempegodt.Syns bare det var litt merkelig at de ikke skulle være spiselige.Virker jo litt bortkastet å kun bruke dem til utskjæring.

TS.

det står jo oppskrifter på gresskar-greier på høyresiden i den første linken jo :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Man pleier å tønme innholdet før man dekorerer det, og da er det vanlig å bruke innholdet i mat.

Har aldri hørt om at man ikke kan spise innholdet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det står jo oppskrifter på gresskar-greier på høyresiden i den første linken jo :P

Ja,men det finnes jo flere typer gresskar da.

Kanskje det har noe med smaken å gjøre,men jeg spiste det i fjor og merket ingenting skummelt :)

Bare lurte på hva som var grunnen.Eneste jeg kunne finne var at de var produsert for pynting,altså at de grodde fortere og at smaken derfor ikke var like god og at de var store og skallet var hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man pleier å tønme innholdet før man dekorerer det, og da er det vanlig å bruke innholdet i mat.

Har aldri hørt om at man ikke kan spise innholdet

Er vel ikke alt innholdet som skal spises.De oransje trådene som frøene sitter i skal vel ikke spises?

Jeg skjærte bare av skallet og kokte bitene/bakte bitene og brukte dem i den matretten jeg skulle lage.Brukte det ikke til dekorasjon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan spise dem, greia er at jo større de er jo mindre smaker de.

Ok,da så.

Smakte kanskje ikke så mye nei,men litt var det jo.Uansett er det vanskelig her i hvert fall å tak i noe annet enn halloween gresskar så da blir det det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest blah blah

Ok,da så.

Smakte kanskje ikke så mye nei,men litt var det jo.Uansett er det vanskelig her i hvert fall å tak i noe annet enn halloween gresskar så da blir det det :)

På Meny her så har de mange typer gresskar. På innvandrerforretninger også, så det er ikke så vanskelig å få tak i gresskar. Eneste er vel bare at de ikke ser ut som slike man ser på TV :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Meny her så har de mange typer gresskar. På innvandrerforretninger også, så det er ikke så vanskelig å få tak i gresskar. Eneste er vel bare at de ikke ser ut som slike man ser på TV :)

Ja,jeg er klar over det,men her er det vanskelig å få tak i gresskar utenom halloween sesongen.Har jo så klar sett etter,men har ikke Meny eller innvandrerbutikker her.Må reise et stykke for å komme til en plass der de har det.

Ikke alle som bor like sentralt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker setningen TS tenkte på var denne:

De vanlige Halloween-gresskarene som selges i butikkene i oktober, er produsert til dekorasjon.

Som for enkelthets skyld betyr at de ikke er grodd for smakens skyld, men heller for fasong, til bruk som halloweenlykter, og ren salgshype for halloween. (litt som alle hjertegreiene til valentine's day som jo heller ikke er noen norsk tradisjon)

De er fullt spiselige, men vil ikke smake like mye som et gresskar som er grodd kun for smakens skyld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet fungerer faktisk fint som erstattning for gresskar. Jeg ovsnsbakte noen biter fra et Haloween-gresskar og må si det smakte ganske lite.. Søtpotet bør være enkelt å få tak i. Jeg får det på f.eks Rema og Kiwi (har de det ikke så spør - bør være ganske greit å skaffe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtpotet fungerer faktisk fint som erstattning for gresskar. Jeg ovsnsbakte noen biter fra et Haloween-gresskar og må si det smakte ganske lite.. Søtpotet bør være enkelt å få tak i. Jeg får det på f.eks Rema og Kiwi (har de det ikke så spør - bør være ganske greit å skaffe).

Har garantert søtpotet på Meny også.

Yeess, Meny har blant annet en type som kalles "matgresskar", er grønn, stor og avlang (nesten som en gigantisk squash), i tillegg til de oransje halloweengresskarene.

Hehe, er slike avlange som på dette bildet:

i37824176._szw530h275_.jpg

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...