Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg trenger litt råd angående utdanning.

Jeg er en 18 år gammel jente som prøver å bestemme meg for hva jeg skal utdanne meg til. Jeg går studiespesialisering på videregående.

Jeg er ganske glad i økonomi. Jeg liker veldig godt å se Luksusfellen på TV og jeg interesserer meg veldig mye innenfor emnet. På skolen får jeg topp karakter i økonomi og jeg har alltid vært interessert i penger og bruk av penger (misforstå rett). Når jeg var liten brukte jeg ofte å skrive mange tall i skrivebøker, regnestykker, sette opp priser på ting i butikken og handle der, for så å regne ut osv. Det var noe av det gøyeste jeg visste!

Men jeg er også veldig glad i å skrive. Jeg kunne mange ganger tenkt meg å vært journalist og hatt min egen spalte i et blad som kunne handle om alt mellom himmel og jord. For meg hadde dette egentlig vært en himmelsk jobb, men jeg er litt usikker på hvordan man går frem her. Jeg vet at viss jeg vil bli økonom, skal jeg studere bedriftsøkonomi. Men om jeg skal bli journalist/skribent... Hva skulle jeg da studere og hvilken utdanning?

Anonym poster: 45a618a79b999b5bca440a83aa6cbdc5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du 'ordentlige' økonomifag på skolen (regnskap, bed.øk, samf.øk) eller bare sånn kjipt obligatorisk fag der man lærer å telle til tre? Det har noe å si på om interessen din er reell også. Det er et stort og delvis utrolig kjedelig og vanskelig sprang fra videregåendefag til master i økonomi.

Du trenger ikke studere journalistikk for å skrive. Og det å ha din egen spalte der du skriver om alt mellom himmel og jord er svært urealistisk. Dessuten er journalistlivet i høyeste grad en usikker jobb med mye frilansarbeid, ekstremt vanskelig å få en trygg stilling. Jeg ville tatt en master i økonomi. Du kan alltids sikte på en jobb i DN etc., men livet som journalist er utrolig stressende og usikkert.

Anonym poster: 93dd56d97a3fa395acc17d8ea7fb93f2

Skrevet

Du kan jo bli journalist med en utdanning i økonomi også. Mange journalister har en helt annen utdanning enn journalistikk, det å ha fagkunnskap er kjempenyttig.

Studer økonomi, og bli med i studentavisen fra første stund, så holder du alle muligheter åpne. Du kan bli journalist med økonomiutdanning, men du kan ikke bli økonom med journalistutdanning.

Jeg hadde samme dilemmaet som deg, og valgte økonomi. Nå er jeg så bitt av økonomibasillen at journalistdrømmen har jeg for lenge siden glemt. ;-)

Skrevet

Jeg tar ordentlige økonomifag på skolen, nå går jeg andre året og jeg har språk, samfunnsfag og økonomi.

Vurderer sterkt å ta master i økonomi, så er mest sannsynlig økonomi valget faller på. =)

Anonym poster: 6ccf509d3df08dd3e9c2051c9b322684

Skrevet

I forhold til å få jobb i fremtiden så er også økonomi utvilsomt det sikreste valget - alle bedrifter må ha noen som styrer med økonomien, du kan jobbe i departementer og direktorater osv., du kan jobbe både i Norge og i utlandet, for privatindustri, butikkjeder eller statlige institusjoner (for å nevne noe), og det er rett og slett mange flere og mer realiserbare muligheter med en økonomigrad enn med journalistikk (og mye annet også, for den saks skyld).

De færreste journalister har i det hele tatt fast jobb, og de aller fleste som tar journalistikk ender opp med å måtte begynne på nytt etterpå, fordi det er ikke fast jobb å finne. Siden det etterhvert er så utrolig mange av dem i forhold til antall arbeidsplasser, blir følgelig også kampen om de få jobbene som er beinhard. I tillegg trenger du jo ikke være journalist for å skrive egen spalte - det finnes talløse eksempler på bloggere som skriver spalter i blader, men også alle økonomene som skriver for DN eller E24 (i Norge), de ulike profesjonsgruppene som skriver for sine egne medlemsblader og fagskrifter, er også gode eksempler. Så det går helt fint an å kombinere økonomi med journalistikk; det er kunnskapene om faget det skal skrives om som gjør at du skiller deg ut blant massene. :laugh:

Jeg hadde selv bed.øk på vgs, men det var dessverre ikke helt up my alley, for å si det sånn.. Hadde jeg hatt bedre mattesense, og faktisk skjønt mer av logikken bak alle disse konteringene, kalkylene osv., så hadde jeg nok gått for økonomifag (helst siv.øk) selv, men den gang ei.. :fnise:

Skrevet

Jeg vil uten tvil råde deg til å ta en utdannelse i økonomi, og så heller ta noen kurs i skriving eller bare prøve deg hos ulike aviser/magasiner etter hvert for å skrive. Det er så mange som tar journalistikkutdannelse nå og som ikke får jobb, i hvert fall det jeg har fått med meg.

Og om du liker konseptene til Luksusfellen, så er jo det også økonomer som får lov til å gjøre litt annet :)

Skrevet

Ja, ta en økonomiutdanning. Så får du jobb. Journalistbransjen er full av korte oppdrag og freelansing.

Anonym poster: cb6a48958c24c471d43405db06322b76

Skrevet (endret)

Jeg syns noen her var litt vel kritiske til journalistyrket, så jeg vil bare oppfordre deg TS til å ikke gi opp den drømmen. Ja, det er vanskelig, særlig til å begynne med, men det finnes også mange journalister som har stabile (stabil trenger ikke være ensbetudende med 8-4 jobb), trygge jobber, enten de er frilansere eller om de er ansatt fast. Det krever motivasjon, tid og erfaring.

Så jeg syns ikke du skal studere økonomi fordi det er vanskelig å bli journalist. Jeg syns du skal studere økonomi fordi det kan gi deg enda bedre muligheter til å bli journalist, i tillegg til at du har noe å falle tilbake på om drømmen går skeis (eller du opplever det samme som meg, at drømmene forandres).

Endret av alille
  • Liker 1
Skrevet

Det går an å satse på begge deler, altså ta både journalistikk og økonomi. Tror det vil åpne mange dører for deg, og om det skulle gå galt har du alltids økonomien og falle tilbake på. Det er lettere å få seg journalistjobb om du har god kunnskap om et fagfelt.

Ser ofte det blir lyst ut journaliststillinger hvor det er ønskelig at journalisten har mye kunnskap om økonomi eller finans :)

Anonym poster: 24d65ad46387abf55ca9f3a9cbe76742

• Liker 1
Skrevet

Studer økonomi, og bli med i studentavisen fra første stund, så holder du alle muligheter åpne. Du kan bli journalist med økonomiutdanning, men du kan ikke bli økonom med journalistutdanning.

Absolutt et veldig godt råd, pose og sekk :)

Fordelen med økonomistudier er at de kan brukes til så mangt. Arbeidsmarkedet nå til dags er slik at du blir ikke veldig attraktiv med bare skolegang alene. Du bør kunne vise til arbeidserfaring og frivillig engasjement i tillegg til å ha en god utdanning hvis du vil ha en av de gode jobbene. Å være med i studentavis er også med på å skaffe deg kontakter og viktig erfaring.

Og som andre påpeker: veldig mange journalister er ikke utdannet innenfor journalistikk, og veldig mange med journalistudanning har ikke relevant jobb.

Anonym poster: 26afdbf5d0622a60c6c4ef6455d2d2bb

Skrevet

Kjenner opptil flere med journalistutdanning, og i løpet av 10 år er det svært få som har fått seg fast, relevant jobb. De som har fast jobb jobber stort sett i sladrepressen, eller har hatt veldig flaks med utvidelser av viakriat og til slutt fast stilling.

Anonym poster: cb6a48958c24c471d43405db06322b76

Skrevet

Økonomi er en veldig god basis for å forstå samfunnet vi lever i. Med en journalistgrad får du kanskje mye skrivetrening, og lærer at ingressen skal inneholde et sammendrag av det viktigste, men ikke så mye mer. Etterhvert som kunnskapsnivået i befolkningen vokser, blir det også stilt høyere krav til journalistens kunnskap, og i de store avisene i dag er det få som når opp uten fagbakgrunn.

Jeg anbefaler deg å studere det du er mest interessert i, hvis det er økonomi, gå for det. Jobb samtidig i studentavisa, og du vil få en mye mer interessant profil for avisene, enn med en ren journalistutdanning. Grunnen til at mange av journalistspirene havner i sladrepressen er jo at de ikke kan nok. Skal du skrive om samfunnsrelaterte problemstillinger, og ikke bare katten som ble redda ned av treet, er det en stor fordel å faktisk ha litt kunnskap om emnet man skriver om!

• Liker 1
Skrevet

Hei!

Jeg er utdannet journalist, og tar nå master i økonomi. Begynte på denne masteren samtidig som jeg holdt på å avslutte journalistikkstudiene fordi jeg ønsket mer erfaring.

Har jobbet som prosjektleder for markedsavdelingen i et forlag, redaktør for et magasin jeg startet selv, og er nå ansatt som leder i en lokalavis. Jeg er veldig ung, og har jobbet mye ved siden av studiene. Har alltid fått høre at økonomien er det som skiller meg ut i tillegg til mye erfaring. Journalistikkutdannelsen snakker de ikke om;)

Hilsen jente 24

Anonym poster: 21057cab62c2d6707787e04c6cc9b4c3

Skrevet

Ta et eller annet innen økonomi, annet enn revisjon.

Å utdanne seg innen journalist er stort sett en risikosport.

Man må ha høye karakterer og jobbmulighetene er veldig usikre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...