Gå til innhold

Sterilisering av tispe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har erfaring med dette?

Vi har ei 2,5år gammel blandingstispe på 35kg som skal steriliseres da hun er svært plaget av inbilt svangerskap. Det har blitt bare værre og værre for hver løpetid.

Siden hun ikke skal ha valper har vi blitt enig med vetrinær om sterilisering..

Er det noe vi bør være ekstra oppmerksom på? Erfaringer du/dere har?

Hvor lang tid tok det for din tispe å komme seg etter operasjonen?

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, ikke helt det samme akkurat, men tispa mi ble kastrert da hun var 7 mnd gammel. Hun var på beina igjen et par timer etter hun våknet fra narkosen, men slappet av og sov mye de neste 2 døgnene. Deretter var hun mer eller mindre seg selv igjen, men vi måtte holde henne rolig de neste 7-10 dagene. Starte med korte turer og bygge oss opp igjen. Ingen løfting eller hopping osv. for at såret skulle gro godt. De første dagene fikk hun eggerøre, kokt kylling og ris, deretter gradvis tilbake til vanlig for. Husk at om du ikke forer med proteinrik mat bør du gjøre dette i begynnelsen, ettersom da gror såret raskere og bedre. Etter operasjon skal tispa mi ha 25% mindre mat, eller ganske mye lavere innhold av fett og proteion i dietten sin for ikke å legge på seg. Vi gir samme for, men mindre posjoner. Vær ops på at hun kan ha noen uhell de aller første dagene. Vi la sånne tissematter i sengen hennes, og under teppet hennes som hun vanligvis ligger på. Det gikk fint :-) Sikkert lurt å ha et par dager hjemme med hunden etter operasjonen, da du må passe litt på at hun drikker nok, og det kan bli litt oppkast etc.

Så fint at dere har bestemt dere for å gjøre dette, det kommer hunden til gode. Lykke til!

Skrevet

Da er operasjonen over her også:) Og det går over all forventning!

Hun var litt alene i går men ellers så har alltid en av oss vært hjemme hos henne.

Hun har hatt vondt, men hun har vært tapper.. Nå er det 4 dager siden hun ble operert og det er først nå hun legger seg som hun vanligvis gjør.

Hun har hatt som du sier Audrina, noen "uhell" med blæren, men det må man regne med:)

Siden hun elsker å ligge i sofaen så ville hun det nå også. Noen ganger har vi hjelpet henne ned, andre ganger har hun gått ned selv. Da har hun pipet, men nå har hun funnet en metode for å unngå å få vondt. Så nå er det lite vi blander oss.

Såret gror veldig fint. Det eneste vi har gjort er å vaske det litt. De første dagene har hun hatt på seg boddy men nå går hun for det meste uten. Hun er ikke borti såret for å stelle det, så da er det godt å slippe krage eller boddy.

Hvordan er det når stingene skal tas.. Gikk det greit med din hund?

Skrevet

Da er operasjonen over her også :) Og det går over all forventning!

Hun var litt alene i går men ellers så har alltid en av oss vært hjemme hos henne.

Hun har hatt vondt, men hun har vært tapper.. Nå er det 4 dager siden hun ble operert og det er først nå hun legger seg som hun vanligvis gjør.

Hun har hatt som du sier Audrina, noen "uhell" med blæren, men det må man regne med:)

Siden hun elsker å ligge i sofaen så ville hun det nå også. Noen ganger har vi hjelpet henne ned, andre ganger har hun gått ned selv. Da har hun pipet, men nå har hun funnet en metode for å unngå å få vondt. Så nå er det lite vi blander oss.

Såret gror veldig fint. Det eneste vi har gjort er å vaske det litt. De første dagene har hun hatt på seg boddy men nå går hun for det meste uten. Hun er ikke borti såret for å stelle det, så da er det godt å slippe krage eller boddy.

Hvordan er det når stingene skal tas.. Gikk det greit med din hund?

Så bra det går fint for dere! Stingene til tispa mi ble tatt så raskt og enkelt at jeg egentlig ikke skjønte at vet. hadde begynt før han var ferdig :-p Han bare skravlet i vei om hvor fint såret hadde grodd, og vips så var det over! Ingen ting å bekymre seg for :-) I dag, ca 3 mnd siden operasjon kan jeg ikke se noen arr lenger engang! Og hun glemte temmelig raskt at det hele noen gang hadde skjedd. Håper det hjelper din hund med hennes problemer og at dere begge får det bedre fra nå av :-)

Skrevet (endret)

Så bra! :)

I dag på dag 5 etter op er hun som sitt gamle jeg igjen.. Hun VIL går tur.. Regner med at jeg i kveld går litt lenger enn vi har gjort de siste dagene..

Hun klarer å riste seg igjen og hun hopper fint opp og ned av sofaen uten noe problem nå..

I sommer hadde hun sin tredje løpetid. Med alt i alt varte den i 3mnd. I perioder lå hun bare. Ikke logret med hale, ville ikke kose, ville ikke gå tur og ikke spiste hun.. Det var helt for j@... Så det blir godt å slippe for henne (og oss!) Ikke minst bekymringen om livmorskreft og betennelser!

Det er et stort inngrep, men vel verd:)

Endret av La Papesse
  • Liker 1
Skrevet

Huff, stakkar liten! Dette blir godt for dere :-) Er så vondt når de små firbeinte lider. Vi hadde ingen slike problemer med vår, gjorde det av helsemessige årsaker (bor ikke i Norge så reglene og "normen" er litt annerledes for dette her) og er veldig glad for at det er gjort. Det som har skjedd etter operasjonen er at hun spiser MYE bedre, før var hun kresen og skippet ofte måltider, men ikke lenger nå! Jeg synes også jeg har merket at hun virker mer selvstendig og har mer selvtillitt. Mulig dette er en tilfeldighet, men hun har blitt lettere å jobbe med, samt trives bedre uten selskap enn det hun gjorde før :) Så jeg tror det kun kommer positivt ut av en slik operasjon! Ja, definitivt verdt det!

• Liker 1
Skrevet

Min tispe ble sterilisert i sommer, rett før hun fylte 2 år. Jeg gjorde det pga løpetiden hvor hun ble hissig på andre hunder, noe hun aldri er ellers. Hun gikk rett i forsvar både før, under og etter løpetid. Hun ble også veldig deprimert en periode. Hun har også allergi, så ville teste om det hadde en effekt på det. Hun var trøtt og sliten samme dag, men tilbake til seg selv dagen etter. Jeg prøvde å holde henne i ro en uke, men med en adhd staff så var ikke det så lett. Så hun var så og si tilbake i full aktivitet etter den uken hadde gått. Var ekstra forsiktig med hopp, trapper osv.. men stort sett seg selv. Fått et veldig pent arr som nesten ikke synes etterpå, og er en mye mer behagelig hund på alle måter. Blitt litt mer selvstendig også, men vet ikke om det er derfor eller bare alderen :-)

Skrevet

Min hund ble sydd med innvendige sting, så det var ingen å fjerne. Og hun var ikke interessert i såret så kunne droppe bodyen etterhvert (hadde den fortsatt på om natten og når jeg ikke kunne se til henne). Er super fornøyd med å ha gått gjennom operasjonen, og kommer nok til å gjøre det igjen med fremtidige tisper :-)

Skrevet

Da var stingene tatt her og :) Og alt var tipp topp i følge vetrinæren:) Så bra er det!

Vi skal fortsatt holde henne i ro i ca 2 uker til(ihvertfall prøve..) da de indre stingene må få gro også. De tar visst lengre tid og er veldig sarte. Etter hva vår vetrinær sa, så er hunden sydd i tre lag. Bukhulen, underhuden og i overhuden. Bukhulen er den som gror tregest, og er mest "kritiske" Men det ser ut til at alt går rett vei med henne.

Vi går våre vanlige turer, hun hopper opp og ned av sofaen som ingen ting. Det eneste vi ikke lar henne gjøre, er å leke med andre hunder. Det kan gå litt hardt for seg.

En ting jeg har reagert på er at vår vertinær sa vi kunne gå på jobb dagen etter inngrepet. Det er noe jeg ikke vil anbefale!

Hun var ganske omtåket hele natten og dagen etter.

Så hvis noen som leser denne tråden og skal sterilisere hunden sin vil jeg anbefale 2 kanskje 3 dager hjemme ihvertfall!

Min lå på fanget hele dagen og ville bare kose og ha nærhet. For noen blir nok det feil, men for min hund var det som skulle til for henne.. Så da ble det sånn :P

Ellers er hun akkurat som seg selv igjen. Like kvikk og rask, morsom og leken, heldigvis for det! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...