Gå til innhold

Internett på telefonen...

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg håper noen kan hjelpe en gammel dame med å forstå dette med internett på telefonen.

Jeg har hatt en såkalt retrotelefon (uten internett) frem til i går, men nå har jeg fått meg en slik nymotens smarttelefon. Iphone.

Da jeg skulle velge telefonabbonnement var det vanskelig å forstå dette med datapakker. Valgte et med noen inkluderte data i mnd. Men jeg vet ikke helt hvordan dette med nedlasting av data foregår, og hvor mye data ting bruker. Bruker man også nedlasting av data når man lytter til radio, itunes eller spotify? Og når man bruker apper man har lastet ned til Iphone, f.eks Histamatic eller når man kikker i App store?

Jeg har bredbånd med trådløst wifi-nett hjemme og har koblet telefonen på dette. Må jeg betale ekstra for å være på nett med telefonen?

Jeg har hørt om folk som får enorme smarttelefonregninger fordi de har glemt å koble seg av nettet. Hvordan kan man se på telefonen at man er online eller ikke, og hvordan "logger man av".

Setter pris på tips ang. sikkerhet, personvern osv.

Er det noe jeg må passe på når jeg går over fra retrotelefon til smartphone?

Finnes det noen klassiske feil nybegynnere gjør?

Mange av disse spørsmålene er nok "dumme" for dere som har hatt slik telefon lenge.

Håper noen kan hjelpe meg med ett eller flere spørsmål.

Hilsen en gamlis som ikke visste hva data og mobil var før hun var voksen.

Anonym poster: 48b575759f6559aa6403ebf9e6779ada

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/697454-internett-p%C3%A5-telefonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan nok ikke svare deg på alt, men...

Når du kobler deg på wifi-nettet hjemme betaler du ikke for bruk av nettet.

For å slå på mobildata: innstillinger -> generelt -> mobilnett -> mobildata/aktiver 3G. Når boksene til høyre er blå er de på, ved å trykke på de blir de grå og mobildata slås av (beklager hvis jeg forklarte på en veldig barnslig måte, men da er det fullt forståelig i alle fall :mrgreen: )

Det er i alle fall en begynnelse! :)

Har aldri eid et epleprodukt, men hos konkurrenten Android kan du enkelt sjekke forbruk av datatrafikk til enhver tid, så tipper det finnes en måte i IOS også. Du får bare vente til noen som har peiling ramler innom ;)

Hvor mye trafikk har du inkludert? Så lenge du ikke laster ned applikasjoner som bruker ekstreme båndbreddemengder burde du ikke få så voldsomme regninger - hvertfall ikke når du har inkludert forbruk. iPhone har vel ikke FM-radio, så da er det vel nettradio det går i? All slags streaming av musikk og video som ikke ligger lagret som filer lokalt på enheten din (mp3, aac etc) bruker trafikk. Video og musikk i bra kvalitet er nok noe av det som bruker mest båndbredde, så hvor mye du kan tillate deg av dette når du er ute på farten avhenger egentlig av abbonementet du har valgt.

Og; Slå alltid av datatrafikk når du er i utlandet! ;)

Når du er på Wi-Fi er det "gratis" (altså du må jo betale for bredbåndet, men det koster ikke noe ekstra. Det blir akkurat som å ha en bærbar PC).

Man bruker data når man lytter til Spotify og radio, men ikke iTunes. iTunes er musikk som du selv har overført til telefonen, mens med Spotify streames (sendes) musikken over internett.

Når man kikker i App Store bruker du data ja.

Noen operatører i Norge som ikke har eget telenett (for eksempel One Call som leier av Telenor) krever at såkalt "roaming" er slått på for at man skal kunne bruke telefonen. Om du har det, så er det veldig viktig å passe på at roaming er skrudd av når du forlater landegrensa, for da vil mobilen koble seg på nettet i utlandet og dette blir veldig dyrt, veldig fort.

Klassiske feil vil vel være å ikke gå igjennom innstillingene til nye apper man laster ned, slik at de for eksempel driver og sender/mottar data i bakgrunnen uten at man vet om det (eks. sjekker etter e-post, facebook, etc.)

Kan nok ikke svare deg på alt, men...

Når du kobler deg på wifi-nettet hjemme betaler du ikke for bruk av nettet.

For å slå på mobildata: innstillinger -> generelt -> mobilnett -> mobildata/aktiver 3G. Når boksene til høyre er blå er de på, ved å trykke på de blir de grå og mobildata slås av (beklager hvis jeg forklarte på en veldig barnslig måte, men da er det fullt forståelig i alle fall :mrgreen: )

Det er i alle fall en begynnelse! :)

Takk for svar. Jeg elsker når folk forklarer på barnespråk med teskje. Da er det håp for at jeg forstår. Tekniske ting er ikke min sterke side hehe. :D

Betyr det at jeg kan surfe så mye jeg vil uten at jeg betaler for det når jeg er på eget trådløse nett? Når jeg er i app store og laster ned apper, så går det også på hjemmenettet? Og jeg kan bruke apper som å lytte på radio i timesvis uten at det påløper "tellerskritt"?

Og når jeg går hjemmefra, og den kobler seg fra nettet mitt, da vil vel ikke telefonen koble seg på andre nett uten at jeg ber om det eller? Og hvis jeg kobler meg på andres wifi-nett, som på f.eks. kafeer med trådløst nett, det er først DA jeg betaler for å bruke internettet sant?

Men betyr det at jeg ikke har tilgang på annet enn å ringe med tlf hvis jeg ikke er tilkoblet wifi? Virker apper når en e offline? Slik som f.eks Instagram, Histamatic?

Jeg var inne og kikket på innstillingene, men skjønner ikke betydningen og forskjellen på betegnelsene: mobildata, 3g, dataroaming, mobildatanettverk. Siden jeg ikke forstår hva de betyr, så vet jeg heller ikke hva som bør være huket av på.

Og hva er bluetooth?

Mange spørsmål her, men det viktigste er at siden jeg fikk telefonen for noen dager siden, så er det kun internett som virker på den. Det går ikke an å ringe ut og det står ingen tjeneste. Noen ide om hva som er galt? Jeg tror jeg kanskje har rotet med innstillinger, men skjønner ikke hva.

Har aldri eid et epleprodukt, men hos konkurrenten Android kan du enkelt sjekke forbruk av datatrafikk til enhver tid, så tipper det finnes en måte i IOS også. Du får bare vente til noen som har peiling ramler innom ;)

Hvor mye trafikk har du inkludert? Så lenge du ikke laster ned applikasjoner som bruker ekstreme båndbreddemengder burde du ikke få så voldsomme regninger - hvertfall ikke når du har inkludert forbruk. iPhone har vel ikke FM-radio, så da er det vel nettradio det går i? All slags streaming av musikk og video som ikke ligger lagret som filer lokalt på enheten din (mp3, aac etc) bruker trafikk. Video og musikk i bra kvalitet er nok noe av det som bruker mest båndbredde, så hvor mye du kan tillate deg av dette når du er ute på farten avhenger egentlig av abbonementet du har valgt.

Og; Slå alltid av datatrafikk når du er i utlandet! ;)

Takk for svar :)

Hvordan slår man av datatrafikk? Er det kun den dataroamingen men skal huke av på eller er det andre ting man må "slå av"? Mener du å ikke koble seg på internett?

Jeg finner ikke noe sted på iphonen min hvor det står hvor mye datatrafikk (mb) jeg har lastet ned. Noen som vet?

Hvilke applikasjoner bruker store/ekstreme båndbreddemengder. Er det noen kjente som skiller seg ut?

Annonse

Når du er på Wi-Fi er det "gratis" (altså du må jo betale for bredbåndet, men det koster ikke noe ekstra. Det blir akkurat som å ha en bærbar PC).

Man bruker data når man lytter til Spotify og radio, men ikke iTunes. iTunes er musikk som du selv har overført til telefonen, mens med Spotify streames (sendes) musikken over internett.

Når man kikker i App Store bruker du data ja.

Noen operatører i Norge som ikke har eget telenett (for eksempel One Call som leier av Telenor) krever at såkalt "roaming" er slått på for at man skal kunne bruke telefonen. Om du har det, så er det veldig viktig å passe på at roaming er skrudd av når du forlater landegrensa, for da vil mobilen koble seg på nettet i utlandet og dette blir veldig dyrt, veldig fort.

Klassiske feil vil vel være å ikke gå igjennom innstillingene til nye apper man laster ned, slik at de for eksempel driver og sender/mottar data i bakgrunnen uten at man vet om det (eks. sjekker etter e-post, facebook, etc.)

Takk for svar :)

Forklaringen på forskjellen mellom Spotify og itunes var nyttig å vite, også det med roaming (Onecall) Takk :)

Ang instillingene på nye apper. Jeg lastet ned litt apper i går og da fikk jeg endel spørsmål om jeg ville godta push-meldinger. Jeg forstod ikke hva push var, så jeg svarte nei :icon_lol: Hva er det i innstillingene jeg må endre på for å hindre denne konstante utvekslingen av data i bakgrunnen?

Og den nye telefonen min funker på internett men jeg kan ikke ringe ut med den. Må være noe galt med innstillingene men jeg skjønner ikke hva. Det står ingen tjeneste til venstre for wifisymbolet oppe til venstre på desktoppen.

Og bruker man data når man bruker apper som f.eks histamatic og instagram (tar bilder)?

Ikke svar på alt, men noe:

Hvilket abonnement har du valgt? Mest sannsynlig har du en 'Min side' på hjemmesiden til operatøren (Telenor, Onecall, osv.) der du kan sjekke påløpte megabyte. Det har ikke noe med iPhonen i seg selv å gjøre, men abonnementet ditt.

Når du er i utlandet slår du av 'Dataroaming' samt 'Mobildata', så er du trygg.

Mange apper virker offline, men du kan ikke nødvendigvis gjøre noe særlig med dem. Spill og slikt går som regel greit, men hvis appen er avhengig av at du er tilkoblet noe, f.eks. en database eller en 'levende' service, så virker den naturlig nok ikke.

Du betaler ikke noe for å koble på andres Wi-fi/på en kafé hvis ikke du aktivt tegner et medlemskap o.l.

Alt du gjør på hjemmenettet er 'gratis', nedlastinger av programmer og vanlig bruk. Men for sikkerhets skyld bør du skru av mobildata på Instillinger hvis du skal laste ned mye, hvis ditt hjemmenett er ustabilt kan telefonen koble seg av det og bruke mobildata i stedet for.

Anonym poster: 48c1efb1cec5342e7aea9bdd67d35447

Ikke svar på alt, men noe:

Hvilket abonnement har du valgt? Mest sannsynlig har du en 'Min side' på hjemmesiden til operatøren (Telenor, Onecall, osv.) der du kan sjekke påløpte megabyte. Det har ikke noe med iPhonen i seg selv å gjøre, men abonnementet ditt.

Når du er i utlandet slår du av 'Dataroaming' samt 'Mobildata', så er du trygg.

Mange apper virker offline, men du kan ikke nødvendigvis gjøre noe særlig med dem. Spill og slikt går som regel greit, men hvis appen er avhengig av at du er tilkoblet noe, f.eks. en database eller en 'levende' service, så virker den naturlig nok ikke.

Du betaler ikke noe for å koble på andres Wi-fi/på en kafé hvis ikke du aktivt tegner et medlemskap o.l.

Alt du gjør på hjemmenettet er 'gratis', nedlastinger av programmer og vanlig bruk. Men for sikkerhets skyld bør du skru av mobildata på Instillinger hvis du skal laste ned mye, hvis ditt hjemmenett er ustabilt kan telefonen koble seg av det og bruke mobildata i stedet for.

Tusen takk for svar.

Jeg har Chess Premium-abbonnement.

Trodde det var inkluderte data pr mnd, men det var det ikke. 5 kr pr mb og max 20 kr pr dag. Derfor vil jeg ha kontroll med når tlf er på "betalnett" og ikke. Jeg har ikke behov for å bruke tlf på nett hver dag da jeg bruker tlf primært til å ringe med og macn hjemme til å surfe med. Men så var det alle disse morsomme appene...

Nyttig å vite det du skriver om ustabile nettverk og at tlf. kan gå over til mobildata. Kan det funke å ha Mobildata avskrudd hele tiden, og kun skru det på hvis jeg måå sjekke mail når jeg er ute,-for å ha kontroll over hvor mye mobildata jeg faktisk bruker?

Et annet problem jeg har nå er at telefonen ikke virker... Greier ikke ringe ut. Ingen tjeneste står det opp vsa. wifisymbolet. Men surfing går bra. Bare telefonbiten som ikke funker. Kan det være noe galt med tlf innstillingene?

Derfor kan jeg ikke logge meg inn på min side, fordi jeg må få passord tilsendt på sms og den virker jo bare på nett akkurat nå...

Hm, jeg har hatt to iPhones og det var aldri noe problem å ringe eller sende SMS med en gang.

Hvis du liker 'morsomme apper' burde du absolutt endre til et abonnement med datatrafikk inkludert. Personlig bruker jeg iPhonen mye mer til nettsurfing enn til apper. Jeg har ikke brukt fotoappene du nevner, men jeg vil tro at du kan ta bilder og rote med filter og slikt uten internett, men du får jo ikke lastet dem opp eller delt bildene uten å være på nett.

Og ja, det å skru av og på mobildata er en grei kontroll. Livet blir dog mye lettere med inkluderte MB. Jeg vil nesten si det er galskap å ha iPhone uten en pakke med inkluderte MB, da litt av poenget forsvinner.

Gjest blah blah

Betyr det at jeg kan surfe så mye jeg vil uten at jeg betaler for det når jeg er på eget trådløse nett? Når jeg er i app store og laster ned apper, så går det også på hjemmenettet? Og jeg kan bruke apper som å lytte på radio i timesvis uten at det påløper "tellerskritt"?

-så lenge du er påkoblet nettet hjemme så kan du gjøre hva du vil uten at det koster noe ekstra, alt fra surfe på nettet, laste ned apps fra appstore, lytte til spotify, spille spill som krever internett osv.

Så fort du ikke er koblet opp mot hjemmenettet så koster det å gjøre disse tingene

Og når jeg går hjemmefra, og den kobler seg fra nettet mitt, da vil vel ikke telefonen koble seg på andre nett uten at jeg ber om det eller?

-dette kan velge, om den vil koble seg opp automatisk eller om du vil at den spør deg først

Og hvis jeg kobler meg på andres wifi-nett, som på f.eks. kafeer med trådløst nett, det er først DA jeg betaler for å bruke internettet sant?

-du betaler ingenting om du kobler deg opp mot et trådløst nettverk andre steder, som på caféer, ferjer, skoler osv.

Du må betale når du ikke er oppkoblet mot noe nett

Men betyr det at jeg ikke har tilgang på annet enn å ringe med tlf hvis jeg ikke er tilkoblet wifi? Virker apper når en e offline? Slik som f.eks Instagram, Histamatic?

-mange apps fungerer helt fint selvom man ikke er på nettet, men f.eks Instagram krevet nett siden dette er som en slags facebook (eller som en nettside) Er du ikke på nettet (uansett om det er wifi eller annet) så vil ikke siden oppdateres. Apps som ikke krever internett derimot, kan du bruke når du vil og hvor du vil (eksempler: spill som angry birds)

Mange spørsmål her, men det viktigste er at siden jeg fikk telefonen for noen dager siden, så er det kun internett som virker på den. Det går ikke an å ringe ut og det står ingen tjeneste. Noen ide om hva som er galt? Jeg tror jeg kanskje har rotet med innstillinger, men skjønner ikke hva.

-hva gjorde du når du fikk telefonen? Har du f.eks fått et slikt simkort som du har puttet i telefonen?

For det første, det finnes to ulike måter å koble seg til internett på via mobilen.

Den ene er gjennom trådløse nettverk (Wi-Fi), som f.eks. hjemme, jobb, kafeer, o.l. Dette betaler du ingenting ekstra for på mobilregningen (du betaler selvfølgelig internettet via det trådløse hjemme, men ikke på kafeer). Det er enkelt sagt gratis. Hvis du har Wi-Fi påslått, så vil telefonen alltid lete etter tilgjengelige nettverk. Om den finner ett som er åpent (som ikke krever passord), så kobler den seg til denne automatisk.

Mobilt nettverk betaler du "tellerskritt" på slik du kaller det, eller datatrafikk som det heter. Ser en her oppe har forklart godt hva det er :) Dette betaler du for gjennom mobilregninga.

Jeg bruker Wi-Fi der det er mulig (fordi det ikke koster noe), og mobilt nettverk når det ikke er noe annet tilgjengelig.

Endret av Cervix

Annonse

Det du vil gjøre er å ha WIFI , 3G av, og Roaming .

For å bruke nettet når du er ute av huset, må du skru på 3G (gjelder ikke hos venner og andre steder du kan koble deg på WIFI). Dette koster penger.

Noen apper krever at du er koblet til nettet, andre ikke. Det finner du ut av ;)

-så lenge du er påkoblet nettet hjemme så kan du gjøre hva du vil uten at det koster noe ekstra, alt fra surfe på nettet, laste ned apps fra appstore, lytte til spotify, spille spill som krever internett osv.

Så fort du ikke er koblet opp mot hjemmenettet så koster det å gjøre disse tingene

Og når jeg går hjemmefra, og den kobler seg fra nettet mitt, da vil vel ikke telefonen koble seg på andre nett uten at jeg ber om det eller?

-dette kan velge, om den vil koble seg opp automatisk eller om du vil at den spør deg først

Og hvis jeg kobler meg på andres wifi-nett, som på f.eks. kafeer med trådløst nett, det er først DA jeg betaler for å bruke internettet sant?

-du betaler ingenting om du kobler deg opp mot et trådløst nettverk andre steder, som på caféer, ferjer, skoler osv.

Du må betale når du ikke er oppkoblet mot noe nett

-mange apps fungerer helt fint selvom man ikke er på nettet, men f.eks Instagram krevet nett siden dette er som en slags facebook (eller som en nettside) Er du ikke på nettet (uansett om det er wifi eller annet) så vil ikke siden oppdateres. Apps som ikke krever internett derimot, kan du bruke når du vil og hvor du vil (eksempler: spill som angry birds)

-hva gjorde du når du fikk telefonen? Har du f.eks fått et slikt simkort som du har puttet i telefonen?

Tusen takk for svar og hjelp. Jeg fikk tilsendt et simkort som jeg puttet inn i telefonen.

Hm, jeg har hatt to iPhones og det var aldri noe problem å ringe eller sende SMS med en gang.

Hvis du liker 'morsomme apper' burde du absolutt endre til et abonnement med datatrafikk inkludert. Personlig bruker jeg iPhonen mye mer til nettsurfing enn til apper. Jeg har ikke brukt fotoappene du nevner, men jeg vil tro at du kan ta bilder og rote med filter og slikt uten internett, men du får jo ikke lastet dem opp eller delt bildene uten å være på nett.

Og ja, det å skru av og på mobildata er en grei kontroll. Livet blir dog mye lettere med inkluderte MB. Jeg vil nesten si det er galskap å ha iPhone uten en pakke med inkluderte MB, da litt av poenget forsvinner.

Takk for svar. Jeg har valgt dette abboet nå pga dårlig råd og bruker tlf lite, men skal oppdatere til et annet abbo, sjakk matt, senere når jeg skal ut å reise :)

Annonse

Angående Spotify. Du vet at du kan lage offline-spillelister som gjør at du slipper å bruke nett for å lytte på disse listene?

Veldig greit om man skal ut å gå og vil høre på musikk samtidig :)

Takk for svar :) Ja jeg vet det, men jeg er ikke interessert i å betale 100 kr i mnd for å få spotify offline på tlf når jeg har itunes tilgjengelig gratis. Kanskje senere når jeg får bedre råd :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...