AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er 22 år og har gått på p-pillen siden jeg var 14. Har aldri glemt en eneste pille. Jeg har hatt et ønske om å slutte på p-pillene lenge, men har likevel fortsatt fordi det ikke har passet å bli gravid. Det gjør det for så vidt ikke nå heller (selv om ønsket er sterkt) ettersom jeg fortsatt er ung og bør jobbe ett år etter endt studie. Jeg sluttet likevel med pilla for tre uker siden. Jeg vil ikke klusse til hormonene mine lenger. Jeg vil bli kjent med min naturlige syklus og ha naturlig menstruasjon igjen. Jeg er dessuten bekymret for høgt blodtrykk og andre bivirkninger som kan forekomme. Har nemlig hatt litt høgt blodtrykk de gangene jeg har sjekket. I tillegg er jeg litt urolig for at langvarig bruk av p-piller kan påvirke fertiliteten - har hørt det kan ta lang tid å bli gravid etter langvarig p-pillebruk. Jeg føler absolutt at jeg har gjort det riktige valget for meg selv og min helse. Men kjæresten min har motsatt oppfatning fordi han er redd for en uplanlagt graviditet. Jeg forstår godt hva han mener, og sier at vi selvfølgelig bør bruke kondom eller PFC. Men han sier at det er uaktuelt å bruke kondom ettersom han ikke kjenner like mye av det, og at han ikke har tro på at PFC er sikkert nok. Han har klagd på valget mitt helt siden jeg sluttet, og synes det er lite gjennomtenkt av meg. Jeg forstår godt hans versjon også, men jeg synes at det er hans tur til å "ofre" litt etter mange år sammen. I ettermiddag har han sutret og klagd hele tiden. Vi er altså i en litt vanskelig situasjon akkurat nå. Hva mener dere? Er han urimelig? Eller er det jeg som har tatt et egoistisk og lite gjennomtenkt valg? Anonym poster: eb86d2ead321c1a23546b87a7ecae472 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Det er jeg som startet den tråden med nesten samme problemstilling som deg, om det er egoistisk å slutte på p-piller. Ettersom jeg selv har startet en tråd om det, har jeg kanskje ikke så godt svar på spørsmålet selv. Men kan si at jeg skjønner deg veldig godt og hva du tenker. Når det gjelder meg selv så føler jeg at om jeg begynner på pillen igjen, så går jeg litt i mot meg selv. Jeg vil ikke ha disse hormonene i meg lenger, og det er jo min kropp, så jeg må jo få bestemme dette. Men på den andre siden så skjønner jeg selvfølgelig at kjæresten kanskje burde fått litt stemmevalg ang dette også, ettersom resultatet av at jeg slutter på pillen kan være at han blir pappa selv om han ikke er klar. Så det er jo en evig runddans, enten må jeg være "misfornøyd" og ta piller eller må han være "misfornøyd" å bruke kondom. Eller kan man risikere graviditet. Synes det er vanskelig å finne ut hva som blir mest rettferdig for alle parter. Du sier kjæresten din ikke vil ha barn nå, har dere snakket om at dere vil ha barn en gang i fremtiden, eller om han vil ha barn i det hele tatt? Anonym poster: 21010840f7d6d2608a22a8c6ec3e9559 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 jeg reagerer veldig negativt på bivirkninger av p pille og hadde kanskje ikke de samme problemene når jeg måtte slutte. vi måtte bare finne alternative metoder fordi det ikke var et spørsmål om å begynne på de igjen. det er nok mye vanskeligere for typen din å forstå hvorfor du slutter når han ikke ser hva slags effekt pillene faktisk har for kroppen tror jeg. kanskje du skulle vise han hele listen med bi virkninger? Anonym poster: 957dd2648adb21aef43de3b6859279b6 4
Savaa Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Veldig lett for kjæresten å si at han ikke vil bruke kondom da "han føler mindre". Synes absolutt du står sterkt i valget ditt om å slutte på p-piller, når det er så mange farlige bivirkninger (uoppdagede i tillegg). Forklar han at han ikke risikerer helsen sin ved å ta en gummihatt på snoppen. I tillegg han du jo nevne at man ofte får nedsatt sexlyst av p-piller, som kan sammenlignes med nedsatt følsomhet i forbindelse med kondom. 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Du bestemmer selv p-pillebruk, men du bestemmer IKKE når du og kjæresten din skal få barn! Det er en avgjørelse dere må ta sammen, og måten du går fram på vitner om umodenhet. Håper virkelig ikke du blir gravid. Anonym poster: fb2ce4d79b2d0eb2480f02d8468c7aed 4
Missy1 Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Du bestemmer over din kropp. Det er din kropp som blir proppa full av hormoner og om du ikke ønsker det lengre så slutter du med pillene. MEN dere bør bruke prevensjon for å bli gravid når ikke begge ønsker det er ikke bra. Jg har forresten brukt pfc i nesten 2år og det funker kjempe fint. Ikke blitt gravid, blitt godt kjent med syklusen min og deilig å ikke proppe kroppen full av hormoner. Det skal være like sikkert som pilla hvis du ikke har sex eller bruker kondom på usikre dager Håper dere kan komme til en god løsning for dere begge 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 Det er jeg som startet den tråden med nesten samme problemstilling som deg, om det er egoistisk å slutte på p-piller. Ettersom jeg selv har startet en tråd om det, har jeg kanskje ikke så godt svar på spørsmålet selv. Men kan si at jeg skjønner deg veldig godt og hva du tenker. Når det gjelder meg selv så føler jeg at om jeg begynner på pillen igjen, så går jeg litt i mot meg selv. Jeg vil ikke ha disse hormonene i meg lenger, og det er jo min kropp, så jeg må jo få bestemme dette. Men på den andre siden så skjønner jeg selvfølgelig at kjæresten kanskje burde fått litt stemmevalg ang dette også, ettersom resultatet av at jeg slutter på pillen kan være at han blir pappa selv om han ikke er klar. Så det er jo en evig runddans, enten må jeg være "misfornøyd" og ta piller eller må han være "misfornøyd" å bruke kondom. Eller kan man risikere graviditet. Synes det er vanskelig å finne ut hva som blir mest rettferdig for alle parter. Du sier kjæresten din ikke vil ha barn nå, har dere snakket om at dere vil ha barn en gang i fremtiden, eller om han vil ha barn i det hele tatt? Anonym poster: 21010840f7d6d2608a22a8c6ec3e9559 Ja, det er ikke lett! Vanskelig når begge er så uenige.. Han vil ha barn, men vil vente 1,5 år, og det forstår jeg godt - det er jo viktig at vi venter til begge er klar. Men tanken på å gå på pillen så lenge frister veldig lite på grunn av argumentene i hovedinnlegget. Håper vi og dere kommer frem til en løsning Anonym poster: c501cd565380062bd15fb33b5a0d2624
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Jg har forresten brukt pfc i nesten 2år og det funker kjempe fint. Ikke blitt gravid, blitt godt kjent med syklusen min og deilig å ikke proppe kroppen full av hormoner. Det skal være like sikkert som pilla hvis du ikke har sex eller bruker kondom på usikre dager PFC høres veldig bra ut, nesten for godt til å være sant. Men gikk du fra hormonprevensjon til pfc? Vet du om det har innvirkning på måleren ettersom det ofte tar litt tid før syklusen stabiliseres? Anonym poster: c501cd565380062bd15fb33b5a0d2624
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #10 Skrevet 26. oktober 2012 Du bestemmer selv p-pillebruk, men du bestemmer IKKE når du og kjæresten din skal få barn! Det er en avgjørelse dere må ta sammen, og måten du går fram på vitner om umodenhet. Håper virkelig ikke du blir gravid. Anonym poster: fb2ce4d79b2d0eb2480f02d8468c7aed Hvorfor er det umodent å ikke ville stappe i seg p-piller? Hun har jo sagt hun vil bruke annen prevensjon, så det er jo ikke snakk om å bli gravid. Jeg skjønner godt at hun ikke vil bruke p-piller, da det er mange uønskede og i enkelte tilfeller farlige bivirkninger ved p-pillebruk. Derimot er det helt ufarlig å bruke kondom, men da steiler typen fordi det ikke er like behagelig. Syns det er typen som er umoden, jeg! Anonym poster: 1cf60c98c52bc8b8ac8ad7316bc1f9f8 4
Gjest Chin Skrevet 26. oktober 2012 #11 Skrevet 26. oktober 2012 Tror du tar ett riktig valg om p-pillene plager deg, og siden du har fått påvist høyere blodtrykk de siste par gangene du har fått deg selv sjekket. Blodtrykk er ikke noe man burde leke med. Han får skaffe seg ekstra trynne kondomer om det er følsomhet det går på. Men ikke la han overtale deg til å gå på medisiner du ikke er komfortabel med. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #12 Skrevet 26. oktober 2012 Jeg ble gravid på pfc, det var absolutt ikke trygt for min del. Du bør være absolutt sikker på at kroppen din går som en klokke. Jeg tilpasser meg lett andre kvinners hormonsykluser, det var kanskje derfor jeg ble gravid. Det endte til slutt med abort, og et par måneder senere gikk forholde fyken også. Anbefaler det IKKE! Anonym poster: 0efe4597bc839a5bb2e04df6849a2b67 1
Missy1 Skrevet 26. oktober 2012 #13 Skrevet 26. oktober 2012 PFC høres veldig bra ut, nesten for godt til å være sant. Men gikk du fra hormonprevensjon til pfc? Vet du om det har innvirkning på måleren ettersom det ofte tar litt tid før syklusen stabiliseres? Anonym poster: c501cd565380062bd15fb33b5a0d2624 Jeg startet når mensen kom tilbake etter svangerskap. Syklusen var nok noe ustabil da og. Du kan begynne første mensdag også må du nok belage deg på en del orange og røde dager de første mnd for da kjenner ikke pfc'en syklusen din godt nok til å gi deg nok grønne dager hvis du skjønner. Men det er så verdt det 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2012 #14 Skrevet 27. oktober 2012 Takk for alle svar her. Har kjøpt XXL-kondomer, og det passer mye bedre. Så nå har vi endelig kommet frem til en løsning som fungerer for oss begge. Butikkondomene er ekstremt små så det kan jo faktisk være en grunn til at mange menn misliker kondomer. Anonym poster: c501cd565380062bd15fb33b5a0d2624
Gjest Wanderlust Skrevet 27. oktober 2012 #15 Skrevet 27. oktober 2012 Så bra at det ordnet seg! Syns det er så dumt at så mange menn legger dette ansvaret over på kvinner. Kjæresten min klagde veldig da vi måtte bruke kondom fordi jeg hadde glemt en pille. Da jeg spurte ham om ikke han skulle begynne på p-piller om de noen gang kom for menn, så var jeg visst bare dum som spurte. Man risikerer ikke akkurat like mye helsemessig ved å bruke kondomer som man gjør ved å bruke p-piller... 5
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #16 Skrevet 28. oktober 2012 du bestemmer! Nei. Jeg ser problemet ditt ts og skjønner deg på mange måter. Men vet du hva. Alltid når kvinner har et problem så er det stort sett alltid guttene som må ofre seg for det problemet. Du har fulle rettigheter til abort og reproduksjon her. Sex mellom mann og kvinne som skal være bra for kvinnen krever også at mannen investerer litt mer i det for å møte kvinnens behov med tanke på tidlig avløsning osv. Så vet du hva, dette kan du ofre for typen din. Han byr sikkert mye på seg selv i forholdet og bare sex i seg selv som kvinner nyter krever at mannen gir mer av seg selv og utsetter sin egen nytelse. Så her holder jeg helt med typen din. For å være ærlig. Jeg håper han sexnekter og slutter å gi deg noe av det du vil ha når du er villig til å la han ofre seg enda en gang for dine preferanser. Anonym poster: e56294a4c4f14f3b1399612343db0181 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #17 Skrevet 28. oktober 2012 Så bra at det ordnet seg! Syns det er så dumt at så mange menn legger dette ansvaret over på kvinner. Kjæresten min klagde veldig da vi måtte bruke kondom fordi jeg hadde glemt en pille. Da jeg spurte ham om ikke han skulle begynne på p-piller om de noen gang kom for menn, så var jeg visst bare dum som spurte. Man risikerer ikke akkurat like mye helsemessig ved å bruke kondomer som man gjør ved å bruke p-piller... Ja uff dakar dere som faktisk må ta litt ansvar også Ntåå dakar altså . Skjønner du hvor mye mer han gir av seg selv enn hva en kvinne gjør under sex? Syns det er latterlig at kvinner aldri klarer å se hvor mye de faktisk får av menn og hvor lite de må ofre. Anonym poster: e56294a4c4f14f3b1399612343db0181 2
Gjest Anon Skrevet 28. oktober 2012 #18 Skrevet 28. oktober 2012 Nei. Jeg ser problemet ditt ts og skjønner deg på mange måter. Men vet du hva. Alltid når kvinner har et problem så er det stort sett alltid guttene som må ofre seg for det problemet. Du har fulle rettigheter til abort og reproduksjon her. Sex mellom mann og kvinne som skal være bra for kvinnen krever også at mannen investerer litt mer i det for å møte kvinnens behov med tanke på tidlig avløsning osv. Så vet du hva, dette kan du ofre for typen din. Han byr sikkert mye på seg selv i forholdet og bare sex i seg selv som kvinner nyter krever at mannen gir mer av seg selv og utsetter sin egen nytelse. Så her holder jeg helt med typen din. For å være ærlig. Jeg håper han sexnekter og slutter å gi deg noe av det du vil ha når du er villig til å la han ofre seg enda en gang for dine preferanser. Anonym poster: e56294a4c4f14f3b1399612343db0181 Ja, bare ofrer litt høyt blodtrykk for typen 8
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #19 Skrevet 28. oktober 2012 Ja, bare ofrer litt høyt blodtrykk for typen Det gjør vel de fleste menn i forhold også så urimelige og selvsenterte mange kvinner er og hvordan de aller fleste partnerforhold er enveiskjørt i kvinnens favør. For en hver kvinne vil bokstavelig talt holde pusten å trampe i gulvet til hun besvimer for å få viljen sin. Anonym poster: e56294a4c4f14f3b1399612343db0181
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2012 #20 Skrevet 28. oktober 2012 Ja, bare ofrer litt høyt blodtrykk for typen Og du drev vel og kalte meg en idiot og trakasserte meg i en tråd bare fordi jeg ville ha en pen dame. Sånn gir høyt blodtrykk også og dagligvare menn må finne seg i i forhold Anonym poster: e56294a4c4f14f3b1399612343db0181
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå