AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Om man skal sammenligne en pc med et meneske, hva er da hva, som hjerte og hjerne og sånt? Er hovedkortet da hjernen og prossesoren hjerte? Og hva er da resten. Anonym poster: b058e87644aa367a021cba9e7d8d2379
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Uten å filosofere så mye over det, tenker jeg at ... Hovedkort = Selve kroppen/legemet Prosessor = Hjerne Harddisk = Hukommelse RAM = korttidshukommelse Grafikkort = Øyne Lydkort = Ører Strømforskyning = Hjerte Anonym poster: cd597d74336df17dfc63046dfee603ec 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg skal ikke skryte på å være noen pc-ekspert, men blir ikke dekselet kroppen? Og blir ikke hovedkortet hjernen, for er det ikke det som styrer selve pc-en eller noe. Men hva er operativsystemet, personligheten? Skjermen blir vel hodet, eller kanskje ansiktet, siden det er den vi ser på? Anonym poster: b058e87644aa367a021cba9e7d8d2379 2
Lutetium 71 Skrevet 26. oktober 2012 #4 Skrevet 26. oktober 2012 (endret) Tja.. hva med å si at hovedkortet er ryggmargen, og dekselet er huden? Selve kassa, uten deksel, kan fungere som en kropp. Liker analogien med skjerm=hode, da man ofte sier at en server som kjører uten skjerm, er "headless". Men samtidig sitter jo menneskehjernen oppi der... Skjermkortet er jo for det meste output (det finnes riktignok kort med innebygd videocapture), men det er riktigere å si at webcams og videocapturekort er "øyne". Man kunne jo sagt skjermkortet var en slags hals, men det er jo mange andre signaler som går igjennom en menneskehals enn videodata! Det mest nærliggende er vel å kalle skjermkort og tilhørende grensesnitt for ansiktsnerver, selv om den sammenligningen blir litt rar. Lydkort fungerer alltid begge veier, så de kan fungere som både munn og ører. Forslag til fordøyelsessystemet? Immunsystemet er jo opplagt: Antivirus. Virusdefinisjoner=vaksiner. Det fins vel til og med typer virus som spesifikt angriper antivirusprogrammer = HIV. Offtopic: Driver i øyeblikket med forbigående overklokking av min menneskeprosessor, ved hjelp av en kopp kaffe. Endret 26. oktober 2012 av Lutetium 71
slask Skrevet 27. oktober 2012 #5 Skrevet 27. oktober 2012 Uten å filosofere så mye over det, tenker jeg at ... Hovedkort = Selve kroppen/legemet Prosessor = Hjerne Harddisk = Hukommelse RAM = korttidshukommelse Grafikkort = Øyne Lydkort = Ører Strømforskyning = Hjerte Anonym poster: cd597d74336df17dfc63046dfee603ec Må kommentere litt: Mikrofon = ører Høyttaler = munn Web-cam = øyne Strømforsyning = mat/drikke
Myosotis Skrevet 27. oktober 2012 #6 Skrevet 27. oktober 2012 -Kabinettet må jo være selve legemet/skinnet/beina som holder alt i hop. -Moderkortet er nervesystemet -Prosessoren er den venstre hjernehalvdelen -Grafikk-kortet er den høyre hjernehalvdelen -Viftene på kabinettet kan jo være nesen eller lungene som pc'en puster gjennom. -Alle kablene er blodomløpet, -Strømforsyningen er hjertet -den optiske stasjonen (dvd-leseren) er munnen - Hardisskene kan være både hjerne eller fordøyelsessystem alt ettersom. Men så sies det jo at vår hjerne nr. 2 ligger i magen.
Gjest Darthoven Skrevet 27. oktober 2012 #7 Skrevet 27. oktober 2012 (endret) Tja.. hva med å si at hovedkortet er ryggmargen, og dekselet er huden? Selve kassa, uten deksel, kan fungere som en kropp. Liker analogien med skjerm=hode, da man ofte sier at en server som kjører uten skjerm, er "headless". Men samtidig sitter jo menneskehjernen oppi der... Skjermkortet er jo for det meste output (det finnes riktignok kort med innebygd videocapture), men det er riktigere å si at webcams og videocapturekort er "øyne". Man kunne jo sagt skjermkortet var en slags hals, men det er jo mange andre signaler som går igjennom en menneskehals enn videodata! Det mest nærliggende er vel å kalle skjermkort og tilhørende grensesnitt for ansiktsnerver, selv om den sammenligningen blir litt rar. Lydkort fungerer alltid begge veier, så de kan fungere som både munn og ører. Forslag til fordøyelsessystemet? Immunsystemet er jo opplagt: Antivirus. Virusdefinisjoner=vaksiner. Det fins vel til og med typer virus som spesifikt angriper antivirusprogrammer = HIV. Offtopic: Driver i øyeblikket med forbigående overklokking av min menneskeprosessor, ved hjelp av en kopp kaffe. Fordøyelsessystemet må da være strømledningen tenker jeg. Det er jo strømmen som gir energi. Hjertet må være prosessoren. RAM er musklene. Endret 27. oktober 2012 av Darthoven
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå