AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg skal selge et akvarium med fisk. For at akvariet skal bli mulig å få med seg må jeg tømme det for vann. Jeg tenkte å putte fisken i en 10l-bøtte m/ vann fra akvariet og tømme akvariet helt for vann. Akvariet er 110 l. Når jeg skifter vann til vanlig tar jeg ut ca. 30 % av vannet og fyller på med nytt vann. I og med at jeg tar så mye av vannet, kan vel ikke selger putte fisken i akvariet umiddelbart? Hvordan pleier folk å gjøre dette når de selger fisk? Håper noen skjønte hva jeg mente, og kan hjelpe Anonym poster: c2a9a65b0a07b747eeb16962d727ce31
orgus Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg skal selge et akvarium med fisk. For at akvariet skal bli mulig å få med seg må jeg tømme det for vann. Jeg tenkte å putte fisken i en 10l-bøtte m/ vann fra akvariet og tømme akvariet helt for vann. Akvariet er 110 l. Når jeg skifter vann til vanlig tar jeg ut ca. 30 % av vannet og fyller på med nytt vann. I og med at jeg tar så mye av vannet, kan vel ikke selger putte fisken i akvariet umiddelbart? Hvordan pleier folk å gjøre dette når de selger fisk? Håper noen skjønte hva jeg mente, og kan hjelpe Anonym poster: c2a9a65b0a07b747eeb16962d727ce31 Når man kjøper ny fisk så har man jo først fisken liggende i posen, nedsenket i akvariet i en stund, for så gradvis å fylle akvarievann oppi?
Gjest Bobler Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Ta heller fisken i fiskeposer, de får du kjøpt for 2-3kr stk hos dyrebutikken. Å frakte fisk i en bøtte er ikke så veldig lurt. I fiskeposen skal du ha mest mulig luft, ca 20-30% vann, og resten luft som du "fanger" (ikke blåser ). Hva enn du gjør, IKKE skyll pumpa/vatten.. Det må det være dritt i, og det er også viktig å få igang pumpa så fort som mulig. (samme dag). Kjøper kan da putte fisk i akvariet, så fremt h*n ikke mater på en stund for å unngå nitrit. Ikke fòre på 4-5 dager, og deretter fòre veldig lite en liten stund, samt sjekke for nitrit hvis noen fisker dør. Går nok fint 1
orgus Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Prøvde å sende deg en akvariums-PM Bobler, men det funka ikke så bra..
Gjest Bobler Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Prøvde å sende deg en akvariums-PM Bobler, men det funka ikke så bra.. Å? Er et par som ikke har fått sendt PM til meg tidligere.. Prøvde å sende til deg i hvertfall. Og TS; det er også viktig at kjøper gjør som orgus sier. H*n bør akklimatisere dem, bruke ihvertfall en 20 min på det. Og viktig med god temperatur på vannet h*n fyller oppi. Tar litt tid før varmekolben får varmet opp vannet
Namine Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Ta heller fisken i fiskeposer, de får du kjøpt for 2-3kr stk hos dyrebutikken. Å frakte fisk i en bøtte er ikke så veldig lurt. I fiskeposen skal du ha mest mulig luft, ca 20-30% vann, og resten luft som du "fanger" (ikke blåser ). Hva enn du gjør, IKKE skyll pumpa/vatten.. Det må det være dritt i, og det er også viktig å få igang pumpa så fort som mulig. (samme dag). Kjøper kan da putte fisk i akvariet, så fremt h*n ikke mater på en stund for å unngå nitrit. Ikke fòre på 4-5 dager, og deretter fòre veldig lite en liten stund, samt sjekke for nitrit hvis noen fisker dør. Går nok fint akkurat slik har jeg også gjort det. Gugga fra pumpa er fylt med masse gode bakterier, så de må du ikke skylle/vaske vekk, som sagt i innlegget over her. Om kjøper av fisk og kar er litt kjapp med å fylle vann og å få igang pumpa igjen, bør bakteriene ha overlevd, og som bobler sa, da bør det gå helt fint. Fiskene klarer seg også greit uten mat noen dager. Endret 25. oktober 2012 av Namine
Gjest gjest- silje Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Bakteriene overlever vel i maks to timer. Så pumpa legges oppi ei bøtte med akvarie vann. Ikke stopp akvarie før det er solgt. Og ikke stopp pumpa før de er på vei å hente akvarie. Da kan de starte pumpa med samme bakterie balanse. Og fiskene kan slippes oppi.
Namine Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 (endret) Det høres jo litt skummelt ut å kjøre med en bøtte i bilen, spør du meg. :gjeiper: Om kjøper skal såpass langt avgårde at h*n ikke rekker å sette i gang pumpa igjen før den tørker ut, tror jeg heller at jeg ville vridd opp/skylt filteret i en bolle med vann, puttet dette vannet med gugga i en fiskepose, for å så tømt dette opp i vannet når kjøper fyller karet på nytt, som en kickstart. Endret 26. oktober 2012 av Namine
nybegynneren Skrevet 28. oktober 2012 #9 Skrevet 28. oktober 2012 Det høres jo litt skummelt ut å kjøre med en bøtte i bilen, spør du meg. :gjeiper: Om kjøper skal såpass langt avgårde at h*n ikke rekker å sette i gang pumpa igjen før den tørker ut, tror jeg heller at jeg ville vridd opp/skylt filteret i en bolle med vann, puttet dette vannet med gugga i en fiskepose, for å så tømt dette opp i vannet når kjøper fyller karet på nytt, som en kickstart. eller ta med såpass med vann + gugga så du har ei lita bøtte.legg filteret/pumpa oppi her og la den gå til alt gugge er borte/er i filteret. Dette kan man bruke som kickstart på nytt akvarium/nytt filter også.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #10 Skrevet 8. november 2012 Bakteriene overlever vel i maks to timer. ...hvis det er en utvendig pumpe. Anonym poster: fc14d0699a96e478c9f04bebc2daa754
AnonymBruker Skrevet 8. november 2012 #11 Skrevet 8. november 2012 akkurat slik har jeg også gjort det. Gugga fra pumpa er fylt med masse gode bakterier, så de må du ikke skylle/vaske vekk, som sagt i innlegget over her. Om kjøper av fisk og kar er litt kjapp med å fylle vann og å få igang pumpa igjen, bør bakteriene ha overlevd, og som bobler sa, da bør det gå helt fint. Fiskene klarer seg også greit uten mat noen dager. Ja, det er viktig å få igang gjennomstrømmingen i pumpa så fort som mulig. Husk bare på at det ikke må fylles opp med for kaldt vann - da dør bakteriene i pumpa. Anonym poster: fc14d0699a96e478c9f04bebc2daa754
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå