Gå til innhold

Skal selge akvariet. Hva med fisken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal selge et akvarium med fisk. For at akvariet skal bli mulig å få med seg må jeg tømme det for vann. Jeg tenkte å putte fisken i en 10l-bøtte m/ vann fra akvariet og tømme akvariet helt for vann.

Akvariet er 110 l. Når jeg skifter vann til vanlig tar jeg ut ca. 30 % av vannet og fyller på med nytt vann. I og med at jeg tar så mye av vannet, kan vel ikke selger putte fisken i akvariet umiddelbart? Hvordan pleier folk å gjøre dette når de selger fisk?

Håper noen skjønte hva jeg mente, og kan hjelpe :)

Anonym poster: c2a9a65b0a07b747eeb16962d727ce31

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal selge et akvarium med fisk. For at akvariet skal bli mulig å få med seg må jeg tømme det for vann. Jeg tenkte å putte fisken i en 10l-bøtte m/ vann fra akvariet og tømme akvariet helt for vann.

Akvariet er 110 l. Når jeg skifter vann til vanlig tar jeg ut ca. 30 % av vannet og fyller på med nytt vann. I og med at jeg tar så mye av vannet, kan vel ikke selger putte fisken i akvariet umiddelbart? Hvordan pleier folk å gjøre dette når de selger fisk?

Håper noen skjønte hva jeg mente, og kan hjelpe :)

Anonym poster: c2a9a65b0a07b747eeb16962d727ce31

Når man kjøper ny fisk så har man jo først fisken liggende i posen, nedsenket i akvariet i en stund, for så gradvis å fylle akvarievann oppi?
Skrevet

Ta heller fisken i fiskeposer, de får du kjøpt for 2-3kr stk hos dyrebutikken. Å frakte fisk i en bøtte er ikke så veldig lurt. I fiskeposen skal du ha mest mulig luft, ca 20-30% vann, og resten luft som du "fanger" (ikke blåser ;) ).

Hva enn du gjør, IKKE skyll pumpa/vatten.. Det det være dritt i, og det er også viktig å få igang pumpa så fort som mulig. (samme dag). Kjøper kan da putte fisk i akvariet, så fremt h*n ikke mater på en stund for å unngå nitrit. Ikke fòre på 4-5 dager, og deretter fòre veldig lite en liten stund, samt sjekke for nitrit hvis noen fisker dør. Går nok fint :)

• Liker 1
Skrevet

Prøvde å sende deg en akvariums-PM Bobler, men det funka ikke så bra.. :P

Skrevet

Prøvde å sende deg en akvariums-PM Bobler, men det funka ikke så bra.. :P

Å? Er et par som ikke har fått sendt PM til meg tidligere.. Prøvde å sende til deg i hvertfall.

Og TS; det er også viktig at kjøper gjør som orgus sier. H*n bør akklimatisere dem, bruke ihvertfall en 20 min på det. Og viktig med god temperatur på vannet h*n fyller oppi. Tar litt tid før varmekolben får varmet opp vannet :)

Skrevet (endret)

Ta heller fisken i fiskeposer, de får du kjøpt for 2-3kr stk hos dyrebutikken. Å frakte fisk i en bøtte er ikke så veldig lurt. I fiskeposen skal du ha mest mulig luft, ca 20-30% vann, og resten luft som du "fanger" (ikke blåser ;) ).

Hva enn du gjør, IKKE skyll pumpa/vatten.. Det det være dritt i, og det er også viktig å få igang pumpa så fort som mulig. (samme dag). Kjøper kan da putte fisk i akvariet, så fremt h*n ikke mater på en stund for å unngå nitrit. Ikke fòre på 4-5 dager, og deretter fòre veldig lite en liten stund, samt sjekke for nitrit hvis noen fisker dør. Går nok fint :)

akkurat slik har jeg også gjort det. :) Gugga fra pumpa er fylt med masse gode bakterier, så de må du ikke skylle/vaske vekk, som sagt i innlegget over her.

Om kjøper av fisk og kar er litt kjapp med å fylle vann og å få igang pumpa igjen, bør bakteriene ha overlevd, og som bobler sa, da bør det gå helt fint. Fiskene klarer seg også greit uten mat noen dager. :)

Endret av Namine
Gjest gjest- silje
Skrevet

Bakteriene overlever vel i maks to timer.

Så pumpa legges oppi ei bøtte med akvarie vann.

Ikke stopp akvarie før det er solgt. Og ikke stopp pumpa før de er på vei å hente akvarie.

Da kan de starte pumpa med samme bakterie balanse. Og fiskene kan slippes oppi.

Skrevet (endret)

Det høres jo litt skummelt ut å kjøre med en bøtte i bilen, spør du meg. :gjeiper:

Om kjøper skal såpass langt avgårde at h*n ikke rekker å sette i gang pumpa igjen før den tørker ut, tror jeg heller at jeg ville vridd opp/skylt filteret i en bolle med vann, puttet dette vannet med gugga i en fiskepose, for å så tømt dette opp i vannet når kjøper fyller karet på nytt, som en kickstart. :)

Endret av Namine
Skrevet

Det høres jo litt skummelt ut å kjøre med en bøtte i bilen, spør du meg. :gjeiper:

Om kjøper skal såpass langt avgårde at h*n ikke rekker å sette i gang pumpa igjen før den tørker ut, tror jeg heller at jeg ville vridd opp/skylt filteret i en bolle med vann, puttet dette vannet med gugga i en fiskepose, for å så tømt dette opp i vannet når kjøper fyller karet på nytt, som en kickstart. :)

eller ta med såpass med vann + gugga så du har ei lita bøtte.legg filteret/pumpa oppi her og la den gå til alt gugge er borte/er i filteret.

Dette kan man bruke som kickstart på nytt akvarium/nytt filter også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Bakteriene overlever vel i maks to timer.

...hvis det er en utvendig pumpe.

Anonym poster: fc14d0699a96e478c9f04bebc2daa754

Skrevet

akkurat slik har jeg også gjort det. :) Gugga fra pumpa er fylt med masse gode bakterier, så de må du ikke skylle/vaske vekk, som sagt i innlegget over her.

Om kjøper av fisk og kar er litt kjapp med å fylle vann og å få igang pumpa igjen, bør bakteriene ha overlevd, og som bobler sa, da bør det gå helt fint. Fiskene klarer seg også greit uten mat noen dager. :)

Ja, det er viktig å få igang gjennomstrømmingen i pumpa så fort som mulig.

Husk bare på at det ikke må fylles opp med for kaldt vann - da dør bakteriene i pumpa.

Anonym poster: fc14d0699a96e478c9f04bebc2daa754

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...