AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg er i fast forhold, vi har vært sammen en god stund og har begge fast jobb. Vi har ingen planer om barn akkurat nå, men skulle det tilfeldigvis ha skjedd tror jeg vi hadde taklet det fint. Håper det iallefall. Jeg har gått på p-piller i mange år, begynte i utgangspunktet ikke på dem for prevensjonen sin del, men pga heldig bivirkninger for meg. Nå har jeg lyst å slutte på pillen for å lære kroppen min å kjenne uten disse pillene. For å finne ut om den "fungerer" som den skal, eller om jeg fremdeles trenger pillene og deres positive bivirkninger. Jeg har derfor sluttet på pillen. Eller tar en lenger pause fra dem. Er dette egoistisk av meg ettersom jeg og kjæresten ikke prøver å få barn? Han er informert om at jeg ikke tar pillene, så han er fullt klar over det. Jeg prøver ikke å lure han til å få barn. Vi har hatt sex med kondom, men det er ingen av oss fan av. Så gikk over til å "hoppe av i svingen" eller å ha sex i "sikre" perioder for å minimere risken for barn. Kjæresten liker ikke noe av dette noe særlig, vil kjøre på som før, og det gjør vi av og til in the heat of the moment. Så ikke alltid vi har kondom eller hopper av i svingen. Kjæresten vil nok helst at jeg skal gå på pillen slik at vi kan ha sex som vanlig, men av en eller annen grunn har jeg fått for meg at jeg ikke vil gå på pillen lenger. Er dette egoistisk av meg? Tenk om jeg skulle bli gravid, vil han klandre meg for å ha tatt en avgjørelse på våre vegne? Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Synes du bør snakke med han og spørre om han vil ha barn. Hvis han sier at han ikke er klar for det, da vil jeg si det er egoistisk av deg. Men når det er sagt er det jo begges ansvar å sørge for å være beskyttet og så lenge han er klar over at du ikke bruker pillene og at du kan bli gravid synes jeg ikke han har rett til å "klage" i ettertid. Anonym poster: 6b3608ef5f801ee545c29e2300bf6e85 4
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 det finnes annen prevansjon som spiral etc .men for meg hørest du verpesyk ut!
Gjest X-1 Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Din kropp, ditt valg - ikkje egoistisk i mitt hode. Men dersom dere ikkje skal ha barn no, så må dere bruke kondom eller så må du begynne på noe annet prevansjonsmiddel. Og dere bør snakke om deres tanker rundt graviditet, for du kan bli gravid og då er det greit å allerede ha snakket litt om det ihvertfall. Han kan ikkje akkurat klandre deg for ein graviditet, når han ikkje trer ein kondom på snoppen og han er klar over at du ikkje går på p-pillen. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Selvsagt er det ikke egoistisk. Man er to om å ha sex, man er da også to om ansvaret for prevansjon. Du har tatt hele ansvaret all den tid den eneste prevensjonen dere har brukt er p-piller. Om han ikke vil ha barn nå, får han bruke kondom. Hormonprevansjon kan være noe drit for kropp og sinn, med hormoner her og der og alle veier. Har han ikke forståelse for at du vil gi kroppen din en pause er det han som er en dust. Jeg gleder meg til den dagen det kommer p-piller for menn... Anonym poster: 57097a70ffef9a06cc7bde64e2ef1a87 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Det er ikke egoistisk å la kroppen få en pause fra hormoner, nei. Men du tar altfor lett på det å ha sex uten p-piller. Du vil ikke ha barn, men bruker ikke alltid kondom eller hopper av i svingen? Høres overhodet ikke ut som å ta ansvar for eventuelt uønsket graviditet. Anonym poster: e4d094b1435d73b4d3fc0751934d67dc 3
Trude.lutt Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Din kropp ditt valg. Kjæresten din vet om at du har sluttet. Dere må snakke samme, finne ut hva dere vil.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 En gang kan være nok. En het stund mellom skifte av p-piller var nok. Det er ikke egostisk i utgangspunktet, men dere begga to tar for lett på prevensjon. Dette må dere prate ordentlig om og også diskutere hva, hvis, dersom du blir gravid. Det er en reell mulighet for det sånn som dere holder på. Anonym poster: 2281aa2bd4e9626c6fe7d07ecb1c7902 1
Gjest Gjest Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Ja, det er sannsynlig at han vil mene at det er ditt ansvar om en graviditet oppstår. Derfor må dere snakke om dette til det er klinkende klart hvor dere står i alle eventualiteter. Selv om han var mest fornøyd med at du kunstige hormoner, kan han ikke kreve det. Hvis dere ikke er enige om at graviditet er akseptabelt, må du ikke akseptere slurv med andre metoder Da BLIR du gravid, og kanskje helt alene om det.
Gjest loren Skrevet 25. oktober 2012 #10 Skrevet 25. oktober 2012 Så lenge han er klar over det er det like mye hans ansvar å sørge for prevensjon om han ønsker det. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 25. oktober 2012 #11 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg syns ikke du er egoistisk. Det er ingen lov som sier at det er kvinnen som må stå for prevensjonen. Men dersom ingen av dere liker sex med kondom, så bør dere ta en prat sammen om hva dere gjør ved en eventuell graviditet. Ellers så finnes det jo prevensjon for deg som er hormonfri. Kanskje det er verdt å prøve?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #12 Skrevet 25. oktober 2012 Ts her, Vi har snakket om at det er mulig at vi blir gravid. Vi vil begge ha barn senere uansett, og det kanskje innen 2-3 år. Jeg har iallefall sagt jeg kunne tenkt meg barn før jeg er 30, og det var greit for han. Er vel kanskje derfor vi tar litt lett på det ang. prevensjon. I tillegg er vi begge ganske overbevist om at verken han eller jeg er særlig fruktbar. Men vi vil ikke være aktive prøvere, fordi å få barn er en såpass stor omveltning at vi ikke føler oss mentalt klar. (jeg tror at vi aldri kommer til å føle oss klar). Når vi har hatt sex uten prevensjon så har kjæresten blant annet sagt: "det verste som kan skje er at vi får baby, det er vel ikke så ille" eller "laget vi baby nå? " Han er ikke typen til å tenke eller reflektere så mye, men tror nok han har kvernet litt på konsekvensene ved at vi ikke alltid har prevensjon, og konkludert med at han kan takle konsekvensene. Noe av det samme jeg har konkludert med. Hvis vi skulle bli gravid tviler jeg ikke et sekund på at han vil stille opp for barnet. Han har et vanvittig barnetekke og er en familiekjær person. At han og jeg holder i lag, finnes jo aldri noen garanti for (selvom vi har det kjempebra). Men et evt barn ville han aldri gitt blaffen i. Jeg bare føler meg bare slem og egoistisk (og verpesjuk?) som slutter på p-pillen og "tvinger" han/oss til å bruke andre metoder som han ikke er helt fan av. Maria_Mariehøne; hvilke hormonfri prevensjon kan jeg bruker? Pessar? Finnes det noe annet? Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 25. oktober 2012 #13 Skrevet 25. oktober 2012 Maria_Mariehøne; hvilke hormonfri prevensjon kan jeg bruker? Pessar? Finnes det noe annet? Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51 Kobberspiral f.eks. Ta en prat med legen din og hør hvilke muligheter du har.
Papirbit Skrevet 25. oktober 2012 #14 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg syns ikke at p-pille er obligatorisk i et forhold. Han kan ikke bare forvente at du skal proppe i deg hormoner. Noen får jo bare negative virkninger og så. Spørs om HAN hadde giddet å gå på det selv da? Jeg syns ikke at det er egoistisk,men dere burde finne en sikrere metode enn å hoppe av i svingen.. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #15 Skrevet 25. oktober 2012 Som du vet er "hoppe av i svingen" og "sikre perioder" noe man bare bør satse på hvis det ikke er krise at man blir gravid. Nå høres det jo ikke ut som det er krise hos dere, så da kan dere jo bare kjøre på. Evt. kan en sånn BabyComp også være et alternativ for dere, men denne er heller ikke så veldig mye mer sikker enn det opplegget dere kjører nå. Hvorfor tror dere ikke at dere er så veldig fertile? Jeg hadde den samme oppfattelsen, men jeg ble gravid den aller første gangen jeg hadde sex uten noen form for prevensjon. Og da kom han ikke en gang inni meg. Anonym poster: dd8c78fb55e419793aff0c67a25c15f4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #16 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg tror at jeg ikke er så veldig fertil fordi jeg er undervektig, vet ikke om jeg har eggløsning en gang. Vet ikke hvorfor han tror at han ikke kan få unger. Kanskje han har hatt sex med tidligere kjærester uten prevensjon men det ble aldri barn? Vet ikke egentlig. Men jeg skal google BabyComp, takk Kanskje det er vanlig å tro at man ikke er særlig fruktbar før man faktisk blir gravid -TS Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51
Gjest Gunfreak Skrevet 25. oktober 2012 #17 Skrevet 25. oktober 2012 Viss du er så undervektig at du ikke har eggløsing har du et større problem enn om du skal bruke p piller eller ikke, da har du seriøse medisinske problemer.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #18 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg skreiv akkurat et innlegg om dette selv! http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=697420 Utrolig tilfeldig. Jeg skjønner deg godt, men har dessverre ikke noen råd å gi ettersom jeg er i samme situasjon.. Anonym poster: 71021f322671c0fc19b5a5cc0be61c89
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2012 #19 Skrevet 25. oktober 2012 Har vært hos legen ang. vekt. Ettersom han konkluderte med at jeg ikke hadde spiseforstyrrelse fantes det ingen behandling for "vanlige" undervektige. Så ble sendt hjem og fikk beskjed om å spise mer. Ang. eggløsning kan det være jeg har det/kan være jeg ikke har det. Vet ikke. -TS Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51
PecanPie Skrevet 27. oktober 2012 #20 Skrevet 27. oktober 2012 Ts her, Vi har snakket om at det er mulig at vi blir gravid. Vi vil begge ha barn senere uansett, og det kanskje innen 2-3 år. Jeg har iallefall sagt jeg kunne tenkt meg barn før jeg er 30, og det var greit for han. Er vel kanskje derfor vi tar litt lett på det ang. prevensjon. I tillegg er vi begge ganske overbevist om at verken han eller jeg er særlig fruktbar. Men vi vil ikke være aktive prøvere, fordi å få barn er en såpass stor omveltning at vi ikke føler oss mentalt klar. (jeg tror at vi aldri kommer til å føle oss klar). Når vi har hatt sex uten prevensjon så har kjæresten blant annet sagt: "det verste som kan skje er at vi får baby, det er vel ikke så ille" eller "laget vi baby nå? " Han er ikke typen til å tenke eller reflektere så mye, men tror nok han har kvernet litt på konsekvensene ved at vi ikke alltid har prevensjon, og konkludert med at han kan takle konsekvensene. Noe av det samme jeg har konkludert med. Hvis vi skulle bli gravid tviler jeg ikke et sekund på at han vil stille opp for barnet. Han har et vanvittig barnetekke og er en familiekjær person. At han og jeg holder i lag, finnes jo aldri noen garanti for (selvom vi har det kjempebra). Men et evt barn ville han aldri gitt blaffen i. Jeg bare føler meg bare slem og egoistisk (og verpesjuk?) som slutter på p-pillen og "tvinger" han/oss til å bruke andre metoder som han ikke er helt fan av. Maria_Mariehøne; hvilke hormonfri prevensjon kan jeg bruker? Pessar? Finnes det noe annet? Anonym poster: bb58dc605e70dd27b1678ca0b8949b51 Dette høres ut som "opplegget" vi kjører. Vi har ingen konkrete planer om å få barn, men dersom uhellet skulle være ute er det ikke krise Jeg syns ikke det er feil å slutte på p-pillen av hensyn til egen kropp og velvære. Jeg sluttet på pillen for snart to år siden, og har ikke angret en dag siden. Jeg har tatt vekk et stressmoment, og det gjør hverdagen min enklere. Jeg kjenner at kroppen min fungerer. De er annerledes enn med prevensjon, men jeg ønsker ikke bytte det ut med "prevensjons-kroppen". En stund brukte jeg pfc for å holde oversikt over sikre perioder. Det fungerte fint, men jeg tror at å hoppe av i svingen er like greit for oss. Mange sperrer opp øynene når jeg forteller at vi ikke bruker noen form for prevensjon, men det får de vare gjøre. Dette er riktig for meg og oss.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå