Gjest Anonym Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Hei alle. Jeg har et problem som jeg sliter med å vite hvordan jeg skal løse. Forsåvidt er det vel egentlig ikke mitt problem, men det stresser meg uansett. Kjæresten min og jeg har det i det store og det hele helt utrolig bra sammen, og jeg har aldri følt meg så elsket og verdsatt i hele mitt liv (klisjé, jada.) Likevel merker jeg at jeg sliter veldig med å forholde meg på en normal måte til ham med en gang han drikker litt for mye. Han har aldri noensinne vært aggressiv på meg, han kan selvsagt bli sint i stemmen de få gangene vi krangler eller diskuterer, men aldri sint på den måten jeg ser han blir i fylla. Heller ikke i fylla går det utover meg, men poenget er at det går utover andre. Han kan finne på å slenge folk i bakken, dra til dem eller dytte dem vekk bare fordi de har irritert ham en kveld. Han blir også veldig høyrøstet og "macho," og skal liksom vise veldig at han er skikkelig mann. Han er både høy og muskuløs, så dette gjør jo ikke akkurat inntrykket mindre truende. Vi har i utgangspunktet en åpen dialog på disse tingene, og jeg har spurt han hvorfor i all verden han gir de som irriterer ham akkurat det de er ute etter: Nemlig oppmerksomhet. Han fortsetter bare å si at "han gjør det fordi de fortjener det når de holder på sånn," men jeg klarer ikke å sette meg inn i denne tankegangen fordi det er så utrolig ulogisk for meg å gå fysisk til angrep på noen bare fordi de irriterer meg en kveld (jeg er riktignok jente, men uansett..) Min erfaring er at dersom man bare overser disse menneskene fullstendig, gir de til slutt opp. Dette vil han ikke høre noe særlig på, og mener bare at vi har to forskjellige måter å løse ting på. Det er jo forsåvidt riktig, det, men likevel klarer ikke jeg helt å takle på en god måte at han jeg er sammen med, som ALLTID er verdens snilleste mot meg, oppfører seg på denne måten når han drikker. Ikke bare fordi jeg synes det er ubehagelig å se han på denne måten, men fordi jeg er redd for at han virkelig skal skade noen ordentlig en dag og få problemer for det. Spørsmålet mitt er egentlig: Har jeg grunn til å reagere her? Har jeg grunn til å la meg stresse, eller burde dette være hans sak og ikke min? Og hvis jeg har grunn til å reagere trenger jeg sårt tips om hvordan å takle dette på best mulig måte... (Ja, jeg har faktisk også droppet å være på de festene han er selv om jeg er blitt bedt fordi jeg synes det er så ubehagelig, men får allikevel historiene slengt i trynet av venner dagen etter...)
kristian82 Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Om dere er eldre enn 14 år så må det jo være flaut med en sånn type? Blir han macho og kongen på haugen hver gang han er full, så er det ikke rart om han får negativ oppmerksomhet - folk som "irriterer" han. Skal man dra til/slenge i bakken alle som irriterer en så kommer man seg vel heller ikke unna problemer med politiet på lang sikt. Det å ha rykte på seg for å være en aggresiv og ukontrollert kar skulle man tro var flaut også for han. At et lite fåtall av folk fortjener juling er annen sak. 3
Gjest Summers Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Folk som slåss i fylla bør må slutte å drikke verre er det ikke. Ikke bare er vold galt, men er man uheldig så ender en av partene med alvorlige skader. Alltid vanskelig å vite hvor mye den andre tåler, ikke lettere når man er full. I tillegg kan det jo hende at noen hevner seg på typen din, teamer opp med kamerater eller tar med kniv.
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2012 #4 Skrevet 25. oktober 2012 Om dere er eldre enn 14 år så må det jo være flaut med en sånn type? Blir han macho og kongen på haugen hver gang han er full, så er det ikke rart om han får negativ oppmerksomhet - folk som "irriterer" han. Skal man dra til/slenge i bakken alle som irriterer en så kommer man seg vel heller ikke unna problemer med politiet på lang sikt. Det å ha rykte på seg for å være en aggresiv og ukontrollert kar skulle man tro var flaut også for han. At et lite fåtall av folk fortjener juling er annen sak. Enig med deg at det ikke er rart han trekker på seg negativ oppmerksomhet sånn han holder på i fylla. Jeg synes egentlig det er mer ubehagelig enn flaut. Og tro meg: Selv om vi ikke er 14 år er det fullt mulig å oppføre seg som en idiot, og ikke minst ha kompiser som står og ler seg ihjel av deg. Vi er begge over myndig, så dette burde jo ikke være et problem, men det er det altså...
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2012 #5 Skrevet 25. oktober 2012 Folk som slåss i fylla bør må slutte å drikke verre er det ikke. Ikke bare er vold galt, men er man uheldig så ender en av partene med alvorlige skader. Alltid vanskelig å vite hvor mye den andre tåler, ikke lettere når man er full. I tillegg kan det jo hende at noen hevner seg på typen din, teamer opp med kamerater eller tar med kniv. Dette har jeg også tenkt på. Og jeg har sagt til ham så mange ganger at hvis han ikke klarer å styre sinnet sitt når han blir full, må han la være å drikke så mye at han blir sånn, men det skjer selvfølgelig ikke. Jeg tror han ville skjerpet seg hvis jeg var der, men jeg er nesten ALDRI der når han blir full, både fordi jeg ikke drikker selv og fordi jeg synes det er ubehagelig å se ham sånn.
Adhara Skrevet 25. oktober 2012 #6 Skrevet 25. oktober 2012 Han bør vel vurdere å slutte å drikke når han oppfører seg sånn. Ganske så enkelt, egentlig.
Gjest Summers Skrevet 25. oktober 2012 #7 Skrevet 25. oktober 2012 Dette har jeg også tenkt på. Og jeg har sagt til ham så mange ganger at hvis han ikke klarer å styre sinnet sitt når han blir full, må han la være å drikke så mye at han blir sånn, men det skjer selvfølgelig ikke. Jeg tror han ville skjerpet seg hvis jeg var der, men jeg er nesten ALDRI der når han blir full, både fordi jeg ikke drikker selv og fordi jeg synes det er ubehagelig å se ham sånn. Du får ta praten en gang til. Han forstår neppe hvor farlig det han driver med er, men håper du gjør det. For det kommer til å gå galt en gang, enten ved at han havner i fengsel(og like ille skadene han påfører andre) eller at det er han som ender opp på sykehus.
Adhara Skrevet 25. oktober 2012 #8 Skrevet 25. oktober 2012 I verste fall kan han jo drepe noen, eller selv bli drept. Er det en sjanse han er villig til å ta?
Pene sko... Skrevet 25. oktober 2012 #9 Skrevet 25. oktober 2012 Sånne som han er farlige for andre. En bekjent av meg ble drept av en slik mann som kjæresten din. Nå sitter han og soner 12 år ubetinget. Folk som blir rabiate pga alkohol kan aldri kureres. De må kutte alkohol tvert om de skal klare å oppføre seg. Hva om han en kveld ypper på seg feil folk og selv ender med å bli drept? Eller om han blir pågrepet av politiet og må sone i fengsel for vold? Om fylleslagsmål er noe han har for vane, kan han risikere å bli en liten fengselsfugl, dessverre.
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2012 #10 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg vil ikke gå så langt som å si at han er helt rabiat, men ja: Han ypper seg. Det har dog ikke skjedd (enda) at han prøvd seg på feil folk, for eksempel folk som er mye større enn ham. Heldigvis lever vi (foreløpig) i et forholdvis skjermet miljø. Jeg har prøvd å snakke med han om disse tingene, og når jeg nevner slike ting dere tar opp her, blir han helt forskrekket fordi han mener jeg fremstiller han som en maniac. Han blir jo ikke helt gal heller, men for all del, JEG ser poengene dere trekker fram her, problemet er bare at han mener jeg tar helt sinnsykt i når jeg sier de samme tingene til ham.
waco Skrevet 25. oktober 2012 #11 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg vil ikke gå så langt som å si at han er helt rabiat, men ja: Han ypper seg. Det har dog ikke skjedd (enda) at han prøvd seg på feil folk, for eksempel folk som er mye større enn ham. Heldigvis lever vi (foreløpig) i et forholdvis skjermet miljø. Jeg har prøvd å snakke med han om disse tingene, og når jeg nevner slike ting dere tar opp her, blir han helt forskrekket fordi han mener jeg fremstiller han som en maniac. Han blir jo ikke helt gal heller, men for all del, JEG ser poengene dere trekker fram her, problemet er bare at han mener jeg tar helt sinnsykt i når jeg sier de samme tingene til ham. Hva er motivet hans for å gjøre handlinger han vanligvis ikke gjør? Ønsker han å bli husket som en aggressiv lettsint fyr som mest sannsynlig har det vondt på grunn av dårlig selvtilit og mobbing fra barndommen? Mennesker som er gode selv når de drikker er mennesker som har det bra.
Gjest TS Skrevet 25. oktober 2012 #12 Skrevet 25. oktober 2012 Hva er motivet hans for å gjøre handlinger han vanligvis ikke gjør? Ønsker han å bli husket som en aggressiv lettsint fyr som mest sannsynlig har det vondt på grunn av dårlig selvtilit og mobbing fra barndommen? Mennesker som er gode selv når de drikker er mennesker som har det bra. Jeg tror egentlig ikke han har noe motiv... I det "virkelig liv" har han riktignok rimelig kort lunte, først og fremst overfor foreldre og søsken, og kan bli sint og bruke høy stemme, men han blir aldri fysisk. Jeg tror egentlig denne siden av ham blir forsterket i fylla, nettopp det at han faktisk har kort lunte, i tillegg til at han sikkert føler seg udødelig og mer selvsikker, hva vet jeg? Jeg skrev nok også dette innlegget litt fordi jeg ikke forstår hva som ligger bak, annet enn det han sier om at "de fortjener det." Jeg nekter å godta det, men klarer ikke få noe mer ut av ham om hvorfor det skjer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå