Gjest Twelve12 Skrevet 25. oktober 2012 #1 Skrevet 25. oktober 2012 Jeg har hørt noe tidligere om at man må få minimum 1 skriftlig advarsel før det kan lede til oppsigelse, men jeg klarer ikke å finne dokmentasjon på dette? Stemmer det ikke? Kan noen hjelpe meg med link til loven dette står i f.eks?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 25. oktober 2012 #2 Skrevet 25. oktober 2012 Det er vel noe som heter at ved grov uaktsomhet (?) så gjelder ikke dette. Om du stjeler fra kassen i butikk feks så kan du måtte gå på dagen. 1
JohnS Skrevet 25. oktober 2012 #3 Skrevet 25. oktober 2012 Det stemmer ikke, men det er vanlig å gjøre for dokumentasjonens skyld dersom det skulle oppstå en konflikt. 1
pusekatta Skrevet 30. oktober 2012 #4 Skrevet 30. oktober 2012 (endret) Selv om ikke det står i loven, er dette særdeles vanlig. Arbeidsgiver stiller meget dårlig i retten hvis ikke du har fått både 2 og 3 advarsler før oppsigelse, alt etter hva saken gjelder. Ved avskjed er det annerledes selvsagt, da avskjed gjør at du må gå på dagen. Dette gjelder langt mer alvorligere forhold. For eksempel å ha stjelt 10 000 fra kassen på jobb, eller andre forhold som kan betegnes som grov mislighold av arbeidsavtale. Endret 30. oktober 2012 av pusekatta
Chinka Skrevet 31. oktober 2012 #5 Skrevet 31. oktober 2012 Det er ikke et krav etter loven at advarsel må gis. Men hvis det blir rettsak, stiller arb.giveren dårlig m.t.p at han har bevisbyrden. Oppsigelse skal ikke komme som en overraskselse på arb.takeren. Så derfor er det vanlig at varsel gis, men ingen krav.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå