Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som er sammen med en gutt på 19 år.

Han jobber som lærling, og bor på hybel (siden det er et stykke bort fra foreldrene) Han tjener godt på lærlinglønna si (15 000 i mnd ca) og får også rundt 4000 i stipend hver måned.Husleia hans ligger på 3900 kroner. Greia er at han er så sykt grådig når det kommer til pengene sine, er veldig irriterende..

Jeg har feks ofte kjøpt middager til oss med egne penger, kjøpt småting til han som han trenger, men ikke har pengene på seg (eller ikke gidder å bruke egne penger på) Han har aldri gjort noe slik for meg, bare en gang. Det var på bursdagen min og han skulle spandere middag på meg, og han sa jeg fikk velge akkurat det jeg ville. Men når vi kom dit så måtte jeg velge det billigeste. Er helt greit det liksom, men hvorfor si jeg får velge hva jeg vil? Nå har jeg feks ikke penger, og i går bestilte vi en pizza som han sa han skulle betale for. Når vi fikk den, så kom han med "Da skylder du meg 100 kr til da." Jeg skylder han noen hundre lapper denne månden pga. sånne tilfeller (må vente til lønna mi kommer)

Men om jeg får feks enn 100 lapp av mamma til og kjøpe noe til kvelden, så nekter han å betale noe. For det er jo ikke mine penger, så det jeg kjøper er jo på en måte gratis.. Får ikke penger før i slutten av månden, og hadde vært greit å ha en 50 lapp igjen til mat på skolen osv..+ han spiser mye mer av det enn jeg gjør. Han har også veldig lite mat som han har kjøpt selv hjemme, siden han og han han deler hybel med skal dele på alt maten osv. Så han spiser mye av det han andre kjøper.. eller fordi han venter på å spise til han kommer hjem til meg, for han kan jo få mat hos oss.. Blir så sykt oppgitt.

Samme er når det kommer til snus, han tar gjerne en pris av meg, men om jeg skal ha en av han så "skylder" jeg han en snus. Og om han feks kjøper seg en bukse eller en jakke, så overfører foreldrene de pengene tingene kosta, slik han ikke går i minus. Og i slutten av månden, så har han 13-14 000 kroner igjen, som han ikke setter inn på noe sparekonto for å spare til videre, han bare er så sykt gnien.

Jeg kjenner dette går ut over forholdet, og vet ikke om jeg evt. kunne greid å bo sammen med han om han er slik.. :(

Anonym poster: 48e63609cd177b6ae43c33ddd6086683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du er 18 og han er 19...

det der er ikke kjærlighet haha ( mener jeg, hadde jeg hatt en kjæreste hadde det ikke brydd meg om jeg så brukte alle pengene mine på henne og Ikke forvente noe tilbake fordi jeg elsker henne)... men jeg ser jo at dette ikke vill vare noe lenger og det forholdet deres høres useriøst og ganske typisk den alderen.

bli voksen

jeg gleder meg til jeg blir voksen uff klarer ikke og vente...

SNAKK sammen!! lykke till hilsen gutt 17

Skrevet

Jeg hadde blitt dritforbanna hvis kjæresten min var sånn, ærlig talt. Jeg sier ikke at man skal sløse penger i hytt og pine, men gjerrighet er noe av det aller verste jeg vet. Går jeg ut og spiser med folk som ALLTID vurderer menyen etter hva det billigste er, blir det lenge til neste gang vi går ut og spiser sammen, for å si det sånn. Med andre ord: Jeg skjønner frustrasjonen din utrolig godt!

Jeg foreslår at du tar en prat med ham om det. Si at du ikke finner deg i det. Si at han ikke bare kan komme hjem til deg og få mat, si at han ikke får snus av deg hvis han ikke slutter å si at du "skylder ham" når du får en snus fra ham, si at dere må dele på å betale når dere er ute og spiser. Og be han la være å si at han skal betale eller at du kan velge hva du vil hvis han faktisk ikke mener det, og du uansett ender opp med å "skylde ham" etterpå. Dette høres bare helt skjevfordelt ut, og det er ikke noe du skal gå med på.

Jeg tviler på at han kommer til å endre seg hvis ingen sier fra til ham. Hvis du fortsetter å godta at han holder på sånn, gjør du både ham og deg selv en bjørnetjeneste. Tenk den dagen forholdet deres kommer så langt at dere kanskje vurderer å flytte sammen? Da kommer du garantert til å føle enda mer på denne gjerrigheten enn du gjør nå, fordi dere skal fungere sammen i samme husholdning. Så mitt tips: Det beste du kan gjøre er å snakke med han om det, selv om det kanskje er litt ubehagelig.

Jeg synes virkelig synd på deg som har det sånn, hadde irritert meg grønn! Her i huset ber kjæresten om å få betale hver eneste gang, haha, men jeg er ofte ganske sta på at jeg vil betale. Derfor blir det alltid en fin fordeling mellom oss, jeg betaler en gang og han en annen, og sånn sett har det aldri vært snakk om dette i det hele tatt. Poenget er at dersom dere skal fortsette å være sammen må dere likestilles litt mer i forhold til pengebruk, for ellers kommer det aldri til å fungere.

Skrevet

Så hvis dere flytter sammen kommer du til å bruke halve lønna di på å fôre han, mens han kan bruke sin lønn på kos og utskeielser? Og du må "låne" av han for å kunne kjøpe deg ting du trenger, fordi du har brukt alle pengene dine på mat og husholdningsartikler til han? Og han kan spare opp egenkapital til bolig, som han da får større eierandel i, mens du står på bar bakke ved et eventuelt brudd fordi du har brukt pengene dine på ting som bokstavelig talt har gått rett i dass? Nei her må du sette ned foten!

-Dersom du må betale halvparten av maten dere kjøper gjelder dette også dersom du har fått pengene av din mor! Dette er penger hun har gitt deg, ikke han.

-Dersom han ikke kan dele snusen sin meg deg uten å føre regnskap på hva du "skylder" han må du gjøre det samme. Si "nå skylder du meg en snus" når han spør om å få, og krev den tilbake med samme mynt.

-Ikke kjøp ting og tang til han eller boligen hans. Det er hans problem om han mangler gardiner eller vintersko, ikke ditt. Spør han om å få låne kan du vurdere det, men krev pengene i såfall tilbake.

Har dere separat økonomi, så har dere akkurat det. Ellers må guttungen lære seg å dele med de han bryr seg om (hvorpå du selvsagt kan gjøre det samme)

• Liker 9
Skrevet

Gjerrig, ikke grådig... Grådig = grafse til seg mest mulig. Gjerrig = tviholde på det man har.

Anonym poster: ca592a617522b44d4022f210db49c7fa

• Liker 3
Skrevet

Uff, kjip fyr. Men - du er jo litt av en "enabler" også, da.

Når han tar en pris av deg, så sier du "nå skylder du meg en".

Når du betaler for mat, så sier du "nå skylder du meg kr. xxx".

Hvis han ikke vil være med å spleise på godteri så lar du vær å kjøpe (og forteller han i samme slengen at du ikke har råd alene, fordi du trenger mat på skolen), eller er så kjip at du kjøper én ting til deg selv som du tviholder på hele kvelden.

Hvis dette ikke funker så strammer du inn, slutter å bomme bort snus, slutter å ta med deg kortet på butikken - du skjønner poenget. Og det kommer han og til å gjøre rimelig kjapt.

Når det har gått så langt som dette så må man sette hardt mot hardt (og nå høres det ut som om jeg hjelper deg med å oppdra ei bikkje.. :fnise: )!

• Liker 2
Skrevet

Gjerrig, ikke grådig... Grådig = grafse til seg mest mulig. Gjerrig = tviholde på det man har.

Synes fyren virker som å inneha begge de her egenskapene. På den annen side TS gir ham ingen motstand heller da.

• Liker 3
Skrevet

Og hvorfor i helvete får folk som har 15000kr i lønn stipend?

• Liker 4
Skrevet

Jeg har gjort denne tabben en gang. Og lært.

I neste forhold har jeg sagt at mine penger er mine, dine er dine. jeg låner ikke av deg og du låner ikke av meg.

Går vi ut sammen, alle betaler for sin egen mat og drikke. vi skal være omtrent like mye hos hverandre og den som er hjemme spanderer maten for oss begge.

sånn jeg vil ha det, take it or leave it.

aldri hatt den type problemer etter det.

Skrevet

Nei, denne karen er begge deler.

Anonym poster: cbcb5a83ac680696f1a18e5495a4efbf

• Liker 2
Gjest Nanna87
Skrevet

Grådige menn er TURN OFF!. Har vært borti slike selv. Ikkje bra!

Skrevet

Og utenom husleien kommer også alt det andre;

-Skatt

-strøm, internett, TV og mobil. Mulig internett og tv er innkludert i hybelleien.

-Forsikringer

-Har vedkommende bil er jo også dette en helt ekstrem utgiftspost.

Hvis vedkommende sparer til leilighet så ja, da må han jo også spare ettersom det kreves 15% egenkapital.

Når det er sagt skal man ikke finne seg i å bli utnyttet!!

Skrevet (endret)

Jeg kjenner dette går ut over forholdet, og vet ikke om jeg evt. kunne greid å bo sammen med han om han er slik.. :(

Men slik er han. Det kommer ikke til å endre seg automatisk heller, slikt sitter utrolig dypt. Det er noe som faller ham naturlig, dessverre.

Noen ting kan du jo fikse selv, sånn som det med snusen. Når han tar en av deg sier du klart og tydelig at han skylder deg en. Neste gang du tar av ham og han sier du skylder ham en sier du 'nei, det er tilbakebetaling for den du tok i går'. Vær klar på sånne ting. Hvis han skal være så nøyaktig på småpirk får det gå begge veier, han skal betale deg tilbake for ting du legger ut for. Ikke la det gå. Så får du se etter hvert om han justerer seg litt, eller om du finner ut at han er uhelbredelig. Du kan ikke ha det slik dere ha det nå, det er jeg sikker på. Det viktigste er å ikke være en enabler, ikke la ham være urimelig. Ta ham på ting som bryter med logikk eller rettferdighet. Ikke heng deg opp i at han får penger av foreldrene sine, det er da deres valg. Men du kan styre hva han tar fra deg.

Endret av Glynis
Skrevet

Hehe, hun har snoket til seg hele hans økonomisk situasjon og kjenner den i detalj, og han er grådig? Dette er det menn må begynne å se for hva det er. Kvinner er griske og de ser på deg som en ressurs de kan benytte seg av. Kjæresten din er smart, han lar deg ikke bruke han. Lev med det.

Anonym poster: bb1e7c0829cfb4d0f2c39e521235c684

• Liker 1
Skrevet

Hehe, hun har snoket til seg hele hans økonomisk situasjon og kjenner den i detalj, og han er grådig? Dette er det menn må begynne å se for hva det er. Kvinner er griske og de ser på deg som en ressurs de kan benytte seg av. Kjæresten din er smart, han lar deg ikke bruke han. Lev med det.

Auch (-_-)

Men uansett, han er kjip. Med så mye penger i pluss skjønner jeg ikke en gang hvorfor han får stipend. Jeg får nok penger pr mnd til å dekke skole (privat høyskole) pr mnd og jobber ved siden av. Totalt i mnd har jeg ca 10-11k. Jeg har omtrent ikke et rødt øre å spare i slutten av mnd etter at alt av faste utgifter (det er dyrt å bo i storby). Hadde jeg hatt så mye som han har hadde jeg definitivt ikke oppført meg slik, da hadde jeg spandert på kjæresten når kjæresten er blakk o.l. Heller lagt til side en liten sum penger som jeg kunne brukt til slike ting og resten på det man må betale og sparing.

Har aldri skjønt meg på de som er så kjip på slike ting. Greit, man trenger ikke å sløse bort pengene, men å bestandig være slik? Nei takk.

Du får svare han med samme mynt. Du gir han ikke snus når han spør, du deler ikke godteriet ditt, maten? Du kjøper det du skal spise. Punktum. Ikke inviter han til middag/mat hjemme hos deg. Dra alltid til han istedenfor å la han komme hjem til dere. Skal dere ut å spise, på kino o.l, da kjøper du ditt og deler ikke. Han vil nok skjønne tegninga rimelig kjapt (forhåpentligvis). Kan være greit å fortelle han at fremover blir det slik, fordi det er sånn han behandler deg. Skal det være slik fra hans side er det slik fra din side. Men se for deg å bo med han i fremtiden, hvis han ikke endrer atferd? Å alltid måtte dele opp økonomien og ha hver sin hylle i kjøleskapet o.l. Det hadde ikke jeg orket. Her hos oss er det jeg som har minst penger, men det er ikke relevant, det vi får inn går til en felles konto. Vi betaler husleie, regninger, strøm, mat o.l fra den kontoen. Og får litt penger hver som vi kan bruke på hva vi vil av type hobbyting, blad og annet dill. Trenger en av oss nye sko eller ei ny bukse så går det fra felleskontoen. Mye enklere (synes jeg). :)

Gjest Eurodice
Skrevet

Vet du hva? Det smarteste du kan gjøre, er å si "bye bye" til denne fyren og aldri se deg tilbake.

• Liker 2
Skrevet

Det er jo hans penger som han selv velger å bruke på det han vil... Det samme er pengene dine ;) Jeg hadde slutta å spandere på han hvis jeg var deg, med mindre dette er en måte du liker å vise at du bryr deg på. Det burde du gjøre han klar over, for folk viser omsorg på forskjellige måter.

Det er en måte å se det på da...

Men at han sier du skylder han penger hvis han allerede har sagt han skal betale er kjipt. Men så lenge dere ikke er gift så mener jeg at du ikke kan gjøre noe som helst krav på hans penger hvis du skjønner.

Selv om jeg ser på det som normalt å spante litt her og der på hverandre, begge veier. Her går det jo stortsett bare den ene veien ser det ut som.

Anonym poster: 33a60bf9c6de318baafd699979a0a63c

Gjest Memories
Skrevet

Det er jo faktisk ganske vanlig å vite hva kjæresten tjener, betaler i husleie osv.

Skrevet

En av de tingen jeg lærte på den harde måten er at man må ha et felles syn på økonomi for at et forhold skal vare, for ingeting er mer ødeleggende for et ungt par enn å ha issues knyttet til penger uansett årsak.

Greit, han er "gjerrig" eller "grådig" i noens øyne mens i andre er han "fornuftig med pengene" han har - hvis dere ikke har samme ståsted og fundament vil dette bare føre til større problemer ettersom tiden går.

Snakk med han, si hva du føler er problemet og finn ut om dere har samme ståsted for fremtiden.

Skrevet

Det er jo faktisk ganske vanlig å vite hva kjæresten tjener, betaler i husleie osv.

Signerer den. Jeg har aldri verken hatt noen interesse eller lyst til å "snoke" i kjæresten økonomi, likevel lever vi jo såpass tett at vi vet jo for eksempel hva den andre tjener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...