Gjest topsi Skrevet 29. februar 2004 #1 Del Skrevet 29. februar 2004 Hei! Vi skal snart ha visning i leiligheten, og tenkte jeg skulle bruke litt tid på å gjøre den litt mer attraktiv. Det er en ganske lys og trivelig leilighet, de fleste rom er forholdsvis nyoppusset, men det er jo alltids noe man kan fikse på. Er det noen som har noen gode tips til ting man kan gjøre for å gi leiligheten et lite løft før visning? Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 29. februar 2004 #2 Del Skrevet 29. februar 2004 om du har mye ting så sett noe vekk for da virker leiligheten større! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 29. februar 2004 #3 Del Skrevet 29. februar 2004 *Gjør det ekstremryddig. *Gjør det nøytralt... sikt på interiør-blad looken. *Pakk bort dominerende (eller stygge) ting - med det som mål at det skal virke størst mulig. (Vi tok ut en av de to sofaene og satte den på tørkeloftet, den syreluta kommoden måtte også forlate åstedet) *Få det så lyst som mulig. *Lag noen fokuspunkter der du har flotte ting... (Stol foran peisen med pledd og bok, duftlys på badet) Gjerne på de tingene du vil at de skal legge spesielt merke til. Har du en koselig balkong, så sørg for at de ser seg selv sitte der og kose seg. Invester gjerne i en Aalvar Aalto-vase til noen hundrelapper. - Gullfisk. - Kjøp noen stilige planter... bonsaitre, orkide, flere like planter i like potter plassert på rekke. - Invester gjerne i nye ting, om du har noe som er utdatert. Sørg for at det ikke er noen ting i leiligheten som vil få kjøpere til å tenke "esj" eller rynke litt på nesen. Skal du ha nytt golvteppe uansett, så kan du like gjerne kjøpe det før visning. - Gjør noen billige ansiktsløftninger. Mal en mørk gang hvit. Har du IKEA-kjøkken, så koster det lite å skifte skapdørene. Bytt knotter på skap/skuffer) (Gjorde alt dette med stort hell... solgte leilighet til 220 000 over takst... da spiller det liksom ikke så stor rolle at man brukte en tusenlapp på planter) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. februar 2004 #4 Del Skrevet 29. februar 2004 I tillegg til rydding/vasking og fjerning av dominerende møbler og nips: Pass på at alle lister er på plass, at det ikke er avskallet maling, ting som henger på halv tolv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest topsi Skrevet 29. februar 2004 #5 Del Skrevet 29. februar 2004 Takk for gode råd! :-) I stuen har vi en ganske stor spisestue som ser litt dominerende ut. Lurer på om jeg kanskje skal fjerne den.. Men spiseplassen på kjøkkenet er veldig liten. Vil det kanskje se rart ut uten spisebord i stuen? Vil de kanskje tenke at det ikke er plass til spisestue der? Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. februar 2004 #6 Del Skrevet 29. februar 2004 I tillegg til alle tipsene her har jeg noen til: - Reparer ting som er synlig ødelagt, og annet som gir inntrykk av dårlig vedlikehold. - Har du dyr er det også lurt å fjerne kattedo, matskål o.l. (har du mulighet til å ha dyret et annet sted under visningen er det også lurt), selv om dyret er hjemme. - I tillegg til at det bør være veldig ryddig bør det også være rent, ingen matrester i kjøkkenvasken, hår i badekaret eller rester i do. - Har du unaturlige samlinger av kosedyr eller annet som de fleste ikke synes er spesielt positivt bør du også pakke det vekk. - Slå på så mange lys som mulig under visningen, trekk fra gardinene o.l. slik at leiligheten blir så lys som mulig. Gjør det stemningsfullt, slik at man får lyst til å bo der, levende lys om kvelden er fint eller fyr i peisen om dere har. En vase med friske blomster (i tillegg til planter) gir et godt inntrykk. - Server nytraktet kaffe! Den duften gjør de fleste glade, enten de drikker kaffe eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. februar 2004 #7 Del Skrevet 29. februar 2004 Takk for gode råd! :-) I stuen har vi en ganske stor spisestue som ser litt dominerende ut. Lurer på om jeg kanskje skal fjerne den.. Men spiseplassen på kjøkkenet er veldig liten. Vil det kanskje se rart ut uten spisebord i stuen? Vil de kanskje tenke at det ikke er plass til spisestue der? Topsi Har bordet klaffer kan du jo slå dem ned slik at bordet ikke blir så stort. Er det fryktelig dominerende ville jeg kanskje fjernet det, men du kan jo likevel påpeke under visningen at stuen faktisk har plass til en spisestue. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest topsi Skrevet 29. februar 2004 #8 Del Skrevet 29. februar 2004 Takk Arkana! Jeg har faktisk en liten samling med kosedyr som absolutt burde fjernes! Topsi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 29. februar 2004 #9 Del Skrevet 29. februar 2004 Takk Arkana! Jeg har faktisk en liten samling med kosedyr som absolutt burde fjernes! Topsi Hehe, jeg også, og jeg har skrevet bak øret at når vi selger leiligheten må den pakkes vekk. Selv om jeg synes det er koselig kan jeg forestille meg at mange ville synes det var litt sært eller barnslig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 1. mars 2004 #10 Del Skrevet 1. mars 2004 Jeg har stor tro på å fjerne alt som er "personlig"! Gamle ting, arvede ting, bamser, kjøleskapsmagneter, vaser, alt du finner som DU liker, men som ikke nødvendigvis ALLE liker... Hold deg til helt nøytral pynt! Tenk på alle de forskjellige menneskene som dukker opp! Og for all del! Hold dyr og barn borte når det er visning! Rydd bort alt som finnes av leker hvis du har barn! Kjøkkenet bør være STRØKENT! Alle flater bør være ryddet helt rene! Sett heller frem en klar vase med tulipaner enn å la brødristeren stå fremme! Tja.. tror det er en hel del andre tips som finnes også.. Lykke til, da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 1. mars 2004 #11 Del Skrevet 1. mars 2004 ¤ Rydd og vask boligen slik at den er trivelig og innbydende - tenk deg at boligen er en vare som du legger ut for salg på torget. ¤ Luft godt og sørg for at luften er frisk og ren - unngå å røyke inne rett før og under visningen. ¤ Tenn gjerne et stearinlys - det blir koselig og skaper stemning. ¤ Har du vedovn eller peis, kan du med fordel fyre opp den - boligen fremstår som varm og lun. ¤ Husdyr som hund og katt kan med fordel være ute under visningen - det er mange som har allergi. ¤ La helst ikke TV'en stå på, men ha gjerne på radio - det kan være bra med litt dempet bakgrunnsmusikk! ¤ Vær forberedt på spørsmål om nabolaget, miljø, trafikk, strømutgifter osv. ¤ Sett av rundt en time. Det beste er å få samlet så mange som mulig samtidig - da oppnår du "torgeffekten". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 1. mars 2004 #12 Del Skrevet 1. mars 2004 Og et par ting til... Du kan med fordel sette over kaffen, og la "gjestene" dine få en kaffekopp. Dessuten lukter det alltid godt av nybakt, vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tjorven Skrevet 1. mars 2004 #13 Del Skrevet 1. mars 2004 Mange gode tips her, men husker at det stadig er påpekt at man skal rydde unna alle personlige ting som hjemmelagde bilder, familiebilder o.l. Kjøperen skal selv kunne forestille seg at man kan bo der, og da skal ting være mest mulig nøytralt. Det er også anbefalt å kjøpe inn en bukett med blomster, det lyser litt opp. Personlig må jeg innrømme at jeg ville ha stusset litt om vi skulle på visning og alle personlige bilder var pakket vekk, det fantes bare ytterst få pynteting, badet hadde lys som luktet og det stod nybakte boller i ovnen. Hadde nok fort gjennomskuet at dette skulle være salgstriks... Men en mellomting har jeg tro på. Litt familiebilder og litt nøytralt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 1. mars 2004 #14 Del Skrevet 1. mars 2004 Takk for gode råd! :-) I stuen har vi en ganske stor spisestue som ser litt dominerende ut. Lurer på om jeg kanskje skal fjerne den.. Men spiseplassen på kjøkkenet er veldig liten. Vil det kanskje se rart ut uten spisebord i stuen? Vil de kanskje tenke at det ikke er plass til spisestue der? Topsi Dette vurderte vi også, selv om vi hadde god plass på kjøkkenet. Eiendomsmekleren sa at det var bare dumt å ikke vise at er plass til spisestue, så vi beholdt den. Enig med mange andre her om å fjerne nips, private bilder og alt som gjør rommet mer "urolig" enn ønskelig. Men som nevnt tidligere ha friske blomster, frukt og kanskje litt twist ved prospektene. Hadde droppet kaffelukt, bakst og annen matlukt; da folk kan begynne å tenke på ventilasjonsmuligheter og om det vil lukte matos i hele huset ved matlaging etc. Og en ting til rydd litt i skapene, og ikke bare sleng inn ting der - det er flere enn du tror som vil ta seg en titt. Prøv også å få fikset evt småarbeid som feks lister. Og for all del: ha ned dolokket . Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. mars 2004 #15 Del Skrevet 1. mars 2004 Ok, ikke kok fårikål eller pinnekjøtt, men jeg har stor tro på kanelboller og nytraktet kaffe! I pappkrus, så folk enten kan ta dem med seg når de drar, eller du kan kaste dem så du ikke får oppvask i vasken mens du har visning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annevenn Skrevet 1. mars 2004 #16 Del Skrevet 1. mars 2004 Finn frem en møbel-katalog, helst en uten furu (eks.IKEA) Ta en titt på en side hvor de viser et helt rom. Sånn bør det se ut før visning! Dvs: -vekk med personlige ting -vekk med rot -vekk med flasker med vaskemiddel, tøy på tørk og slikt -ha ting som matcher i farge -kjøp noen fargesterke blomster, eks. avskåret gerbera, og plasser rundt i huset -pluss alt det andre som er nevnt ovenfor. Vi fulgte dette til punkt og prikke, og fikk 100 000 mer enn prisantydning, og 250 000 mer enn noen andre leiligheter i sameiet er blitt solgt for, både før og siden (30 boenheter!) Tannbørster og hårbørster hører ikke hjemme på visning. Bruk skap! Gjem bort! Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annevenn Skrevet 1. mars 2004 #17 Del Skrevet 1. mars 2004 Og veldig viktig: fjern barnas leker!!! Jada, de bor der også, men de selger ikke hus...... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-hild Skrevet 2. mars 2004 #18 Del Skrevet 2. mars 2004 Ser at du har fått mange nyttige tips - men jeg slenger meg likevel på! Gangen: Sørg for at det er god plass for gjestene dine til å henge fra seg yttertøy og sette fra seg sko. Rydd unna så mye som mulig av deres eget for å rydde plass. Det er her førsteinntrykket skapes! Eller forresten - på en enebolig/rekkehusleilighet så bør du også tenke på hvordan boligen fremstår utvendig, om inngangspartiet ser koselig ut. Det er litt tidlig å sette ut blomster - men du kan kanskje kjøpe en thuja i potte eller noe? Badet: Sett bort mest mulig av hygieneting - shampoo, barberskum og børste inn i skap, kjøp gjerne inn noen spreke såper, og håndduker som matcher disse. Rene flater gjør seg!! Kjøkkenet: Også her gjelder rene flater, så rydd bort det du kan! La spiseplassen stå, ellers kommer potensielle kjøpere til å tenke "her var det ikke plass til å spise frokost.." Soverommene: Rene flater.. Rent og pent sengetøy. Luft godt også her! Stua: Den stilen som fenger de fleste er en slags "minimalistisk light". Ikke for enkelt, men for all del ikke overdådig heller. Her er det ikke like viktig med rene flater som på kjøkken og bad, det skal se hjemmekoselig ut. Sett gjerne på en cd med dempet musikk. Tente lys kan se litt rart ut midt på dagen hvis sola skinner, så vurder det der og da. Kok ei kanne kaffe - og sett fram en karaffel med vann ved prospektene. Hvis dere er hjemme når det er visning, så hold dere litt i bakgrunnen - vær blid og hyggelig og hils pent på de som kommer, men la megler gjøre jobben med å selge huset. Det er jo det dere betaler for, ikke sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Timian Skrevet 2. mars 2004 #19 Del Skrevet 2. mars 2004 Åja.... kom på en ting til!! Rydd bort kanskje HALVPARTEN av klærne dine!!! Både ytterklær, sko og alle de andre klærne! Plass selger, og de som er på visning kan komme til å åpne noen skap og kikke litt på steder du ikke forventer! Dersom du har innfelte skap eller noe sånt må det se ut som det er MASSE plass! De må IKKE være overfylte med klær! Da ser det trangt ut, og det signaliserer at "de som bor her har ikke plass til tingene sine! Hvordan skal vi få plass til våre??" :o Jah.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå