Gå til innhold

Eie AS sammen med mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min skal danne AS. Jeg tenker en del på hvordan ting fordeles hjemme hos oss, oppgaver, ansvar og økonomi. Selv er jeg i fast jobb og tjener godt, så jeg er ikke bekymret for min egen økonomiske situasjon, og jeg har midler til å etablere virksomhet selv.

Han jobber mye, noe som resulterer i at jeg gjør mer hjemme og har orden på "hele livet" vårt. Ganske tradisjonelt med andre ord. Med tiden vil han sikkert tjene mer, og med barn i hus har vi snakket om at jeg kommer til å bli den som ønsker/har mest mulighet i praksis til å eventuelt trappe ned jobbing - men som man vet, det er ikke gunstig pensjonsmessig osv når kvinner blir dobbelt/hjemmearbeidende.

Lurer nå på om det vil være en idé å være eiere sammen i firmaet. Jeg kommer uansett til å ha papirarbeid og andre småoppgaver der. Vi eier også hus sammen. Jeg kjenner litt på at jeg synes det blir en mer rettmessig helhet i vårt "Felleshjem AS" på sikt om vi begge to har deltakelse i firmaet, også eiermessig. Vihar ingen planer om å gifte oss.

Hva innebærer det å være to eiere - jeg leste på altinn om etablering av AS, hvor det står mye om lover og regler, men det står lite om hva det helt konkret innebærer av konsekvenser i det daglige for eierne. Er det noen som har erfaring med dette? Eller som vet om en bedre måte å sikre felleshjemmet/økonomien på mest mulig rettferdig/trygt?

Anonym poster: 6a73faa34dd1c63def9bc8ecd12920b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo eventuelt bli ansatt i ASet og ta ut lønn?

Skrevet

Å danne et AS er en veldig trygg måte å starte et selskpa på. Eierne (eller eier) skyter inn aksjekapital, og dette er det eneste man som privatperson kan tape. Dette fordi et AS er en egen juridisk enhet, i motsetning til feks et enkeltpersonforetak.

Man vil dermed ikke risikere å miste hus og hjem dersom selskapet går konkurs, med mindre dette er pansatt for selskapets gjeld.

Eierskap i et selskap vil ikke påvirke din pensjonsopptjening, det er det kun lønnsinntekt som gjør, men som orgus påpeker, kan du jo ansettes av selskapet. Det kan du jo uavhengig av hvorvidt du er eier eller ikke.

Dersom selskapet er et vellykket prosjekt, vil aksjer etterhvert innebære en stor verdi. Dersom din innsats gjør prosjektet mulig, ville jeg helt soleklart ønsket en andel.

Skrevet

Takk for svar!

Ja, jeg mener jeg gjør dette mulig, ved å ta alt jeg gjør på hjemmebane, ikke minst. Han ville ikke ha kunnet slippe alt han har i hendene hjemme og vært så fokusert på jobb hvis ikke noen hjemme hadde tatt seg av alt fra klesvask til ferielogistikk, i tillegg til det jeg kan bidra med administrativt i firmaet. Jeg trives veldig lite med "jeg tjener mer på utearbeid, du gjør husarbeid"-modellen, så ved å gjøre firmaet til et fellesprosjekt også på papiret føler jeg det blir en mer rettmessig fordeling av ressurser.

Fikk kjeft av en venninne som mente jeg burde synes det var tilfredsstillende å være husmor så lenge husholdningen fikk bedre råd, men siden vi ikke lever på 1950-tallet så ser jeg det ikke helt sånn.. Jeg vil ikke sitte i en posisjon hvor jeg må spørre noen om penger så lenge jeg også jobber for det. :sukk:

• Liker 3
Skrevet

Synes du tenker fornuftig jeg :)

Så framt dere ikke er gift mener jeg du burde gå for 50/50 deling av aksjer.

Skrevet (endret)

Da vil vel det greieste å ansette deg i firmaet også, og heve lønn i måneden etter hva dere blir enige om. Skal man begynne med aksjeutbytte skal vel alle aksjonærer ha grunnlag?

Endret av orgus
Skrevet

Da vil vel det greieste å ansette deg i firmaet også, og heve lønn i måneden etter hva dere blir enige om. Skal man begynne med aksjeutbytte skal vel alle aksjonærer ha grunnlag?

Jeg tror ikke nødvendigvis det bare handler om utbytte, men om at hun på mange måte fasiliterer at han kan bygge opp et firma som kan ende opp med å gjøre det veldig godt. Ved å være deleier, sikrer hun at hun også får del i evt. verdiskapning senere, f.eks. hvis firmaet selges. Eierskap sikrer henne også bedre ved evt. brudd, og det kan bli kjempeviktig i en situasjon hvor hun også kan ha reduserte pensjonsrettigheter.

Jeg hadde nok gått for begge løsninger; en relativt stor aksjepost og ansettelse i firmaet.

Anonym poster: 8432ba19ae0a983c60d71db9bccbe608

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke nødvendigvis det bare handler om utbytte, men om at hun på mange måte fasiliterer at han kan bygge opp et firma som kan ende opp med å gjøre det veldig godt. Ved å være deleier, sikrer hun at hun også får del i evt. verdiskapning senere, f.eks. hvis firmaet selges. Eierskap sikrer henne også bedre ved evt. brudd, og det kan bli kjempeviktig i en situasjon hvor hun også kan ha reduserte pensjonsrettigheter.

Jeg hadde nok gått for begge løsninger; en relativt stor aksjepost og ansettelse i firmaet.

Anonym poster: 8432ba19ae0a983c60d71db9bccbe608

Jeg er helt enig i det AB skriver her. Det er også viktig å være klar over at den lønnen du hever fra firmaet må stå i forhold til den arbeidsinnsatsen som legges ned. Ergo vil ekstrainnsatsen du evt legger ned hjemme ikke kunne reflekteres i lønn fra firmaet.

Skrevet

Jeg er helt enig i det AB skriver her. Det er også viktig å være klar over at den lønnen du hever fra firmaet må stå i forhold til den arbeidsinnsatsen som legges ned. Ergo vil ekstrainnsatsen du evt legger ned hjemme ikke kunne reflekteres i lønn fra firmaet.

Ja, som dere begge skriver, det er dette som er tanken. Jeg sitter "alene" på hjemmebane i perioder med ansvar for alt som er felles, og jeg ser ikke hvorfor han da skal sitte med all gevinsten, i tillegg til at jeg ender med dårligere rammebetingelser senere i livet. Man vet lite om fremtiden, og jeg er opptatt av en fornuftig sikring av barna og meg også, og min innsats i vårt felles liv er ikke verdiløs selv om den ikke gir omsetning i kroner og øre. Jeg ser menn tenker annerledes, at "den som bringer inntekten skal ha gevinsten". Den tanken er problematisk, og den har ingen plass i et likestilt samfunn i hvert fall. For at det skal gi mening må jeg skrive timer for arbeidet jeg gjør hjemme og sette en pris på det - timer vask og barnepass og generell administrasjon.

Det var forresten ingen dum tanke, hehe - da kunne jeg kjapt kommet opp i langt høyere timeantall enn mannen. Forslag til rettferdig timepris der? :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...