Gå til innhold

Barn i fosterhjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når et barn havner i fosterhjem og det er sannsynlig at barnet skal være der over tid, er det da ETT hjem barnet kommer til, eller blir det plassert litt hit og dit etter hva som passer?

Hvor mange barn som kommer i et fosterhjem, ca %, blir adoptert bort?

Dersom et barn forsøkes gjenforent med foreldre, men det ikke fungerer, kommer dette barnet da tilbake til fosterhjemmet, eller får det et nytt?

Hva med familie som fosterforeldre, noen som vet andelen der?

Hva med eldre barn, som ungdommer og opp? Jeg har hørt om ungdomshjem. Er det generelt mer brukt fosterhjem, eller at flere unge bor sammen på institusjon?

Mange spørsmål, men jeg er egentlig clueless. Kom over en adopsjonssite i UK og det er jo helt tragisk hvor mange barn som sitter og venter på å bli valgt, så da lurte jeg litt på situasjonen i Norge.

Videoannonse
Annonse
Gjest Fostermamma
Skrevet

Er ikke så inne i statistikkene. Kanskje du finner noe info på fosterhjem.no? Om et barn blir akuttplassert, havner det i et beredskapshjem (vanlig familie hvor en av de voksne har dette som jobb) eller på et barnehjem (vet om flere barn som har måttet bo lenge på barnehjem i påvente av fosterhjem). Etter vedtak i Fylkesnemnda (og evt i tingretten) blir barnet plassert i et fosterhjem (om barnevernet klarer å finne ett). Der er det som regel meningen at barnet skal bo til det blir 18-21 år, om det ikke tilbakeføres til foreldrene. Det er stor mangel på fosterhjem, spesielt i Oslo.

Skrevet

Hvordan er barnehjemmene her i Norge?

Skrevet

Det jeg vet er at det i enkelte kommuner er for få fosterhjem. Dette fører til at mange barn blir boende i beredskapshjem veldig lenge noe som ikke er bra siden de aller helst skal ha et fast og trygt hjem så fort som mulig. Om fosterbarn og fosterforeldre ikke får det til å fungere seg imellom så kan barnet få et nytt fosterhjem.

Jeg kjenner så vidt til ungdomshjem via noen bekjente som bodde der den gangen vi var ungdom og det de fortalte var at det var masse dop tilgjengelig der. Hvordan det er nå eller sånn ellers vet jeg ikke.

Gjest Fostermamma
Skrevet

Hvordan er barnehjemmene her i Norge?

Materielt sett er nok barnehjemmene i Norge ok. Men det er klart at ansatte som jobber turnus på ingen måte kan erstatte en familie. Mine fosterbarn har sagt mange ganger at de ikke vil tilbake til det barnehjemmet de måtte bo på i en kort periode. Hjerteskjærende å møte barn som har måttet bo på barnehjem i 1-2 år, og sett andre barn komme og gå uten at de selv har fått en fosterfamilie. Så oppfordringen er: Vurder å bli fosterhjem, om du har mulighet til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...